AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Skrevet 27. november 2021 Hva er egentlig reglene rundt båndtvang i tettbygde strøk? Forstår ikke helt det som står i hundeloven. Vi har flere naboer i rekkehuset vårt og i omliggende boliger som slipper hunder løs i nabolaget. De er titt og ofte innom hagen vår, og jeg er livredd dem. Er dette lov? Jeg tenker at det er selvsagt at de ikke har lov til å gå i hagen min, men kan jeg nekte noen å slippe hunden løs på offentlig sted, slik som i gata og i parken like ved? Jeg har sagt fra på en hyggelig måte til flere av dem, men får null respons. Møter samme hundene igjen og igjen. Hva kan jeg gjøre? Hører gjerne hundeeiere sine synspunkt på dette! Anonymkode: 8a225...19c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #2 Skrevet 27. november 2021 Det er ikke lov å slippe hunder løs uten at de har tilsyn. Her står det mer om det Du kan faktisk ta det videre rettslig hvis du vil. Anonymkode: ce5cb...bd8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 Lov om hundehold, kapittel 2 , § 4.Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a. blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b. er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. - sitat slutt. Så de bryter jo loven når de ikke har kontroll på hunden. Jeg har hund, har alltid hatt hund, men passer ALLTID på at mine hunder ikke skal plage andre! Anonymkode: 36e8a...d55 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Skrevet 27. november 2021 Du må sjekke reglene for din egen kommune, det er bare noen kommuner som har egne regler i byer og tettbygde strøk (Feks Oslo) Men som andre påpeker selv om det er utenfor båndtvangs-tiden så skal hunden være under oppsyn/fulgt og under kontroll av eier, ikke bare slippes løs ut. Anonymkode: 89c42...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Skrevet 27. november 2021 Skjønner hva du mener! Gikk forbi en park hvor flere hunder lekte, plutselig når en av dem så meg, så begynte den å bjeffe og løpe mot meg, virket litt knurrete, men er ikke helt sikker på om den ville angripe. Den bjeffet veldig ubehagelig og fulgte etter meg helt til veien, prøvde å be den gå, men eieren og kameraten hans bare stod i parken og pratet og passet ikke på! Gjør meg forbanna. Var først når eieren så hunden utenfor parken at han ropte på den. Går vel ikke an det at de ikke passer bedre på når de er løse! Er en stund siden det skjedde, men har lyst til å ta det opp. Anonymkode: de248...8c9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Skrevet 27. november 2021 Ser nå at kommunen min faktisk har egne regler med båndtvang på offentlige områder året rundt. Så jeg har vel mitt på det tørre her. Men det hjelper jo ikke når hundeeierne ikke bryr seg når jeg prøver å snakke med dem. Anonymkode: 8a225...19c
Troyamin Skrevet 27. november 2021 #7 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser nå at kommunen min faktisk har egne regler med båndtvang på offentlige områder året rundt. Så jeg har vel mitt på det tørre her. Men det hjelper jo ikke når hundeeierne ikke bryr seg når jeg prøver å snakke med dem. Anonymkode: 8a225...19c Dokumenter hver gang de er løse uten eier. Anmeld naboen til politiet.
Julie Skrevet 27. november 2021 #8 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ser nå at kommunen min faktisk har egne regler med båndtvang på offentlige områder året rundt. Så jeg har vel mitt på det tørre her. Men det hjelper jo ikke når hundeeierne ikke bryr seg når jeg prøver å snakke med dem. Anonymkode: 8a225...19c Da prøver du én gang til med veldig tydelig tale som ikke kan misforstås. Henvis gjerne til den lokale forskriften i kommunen dere bor i. Om det fortsatt ikke tar slutt, så gjør som Troyamin sier. Det finnes dessverre noen komatøse hundeeiere som ikke reflekterer særlig rundt dette med å innrette seg etter lover og regler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå