Gå til innhold

J*vla drittunge

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vera skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner frustrasjonen din Ts! 

I slike situasjoner er storesøsken gull verdt..men det er ikke lett å hoste opp et storesøsken uten videre :P 

Det er slik at det ikke er lov for lærere/skoleansatte å utøve tvang (holde fast, hindre flykt osv) fra utagerende barn. Det som er lov er å skjerme de andre barna, og få dem bort fra situasjoner. Det er lov å gripe inn om det utagerende barnet setter andre barn i fare (ved feks slosskamp).
På barneskolen her er det så galt fatt at barna blir låst inn i klasserommene sine flere ganger i uken - pga utagerende elever. De utagerende elevene har en tendens til å dukke opp i tilfeldige klasserom og slå blindt rundt seg midt i en skoletime, i en helt annen klasse enn den klassen det utagererende barnet tilhører. 
Jeg priser meg lykkelig over den strenge våpenloven vi har i landet..ellers hadde det nok vært temmelig mange skoleskytinger også her i landet..

Men ja, storesøsken er gull verdt, det har «fredet» minstebarnet her fra den verste utagerende eleven. Mindre barn har som regel respekt for større barn.  

Hva er dette, selvfølgelig har en lov til å forhindre slåssing og voldelig adferd. Dette kalles nødverge. Å la enkeltelever terrorisere en hel skole på denne måten du beskriver er hinsides grunnskoleloven og bør meldes videre. Først av de terroriserte ansatte til politiet som kan fjerne de utagerende. Så til kommunen og fylket.

Du kan også gjøre dette.

Storesøsken er ikke voksne og varer ikke evig, plutselig er de ferdige på skolen og da kan det være mye å ta igjen.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg gikk på en skole hvor det var helt texas på 90 tallet. Vi gruet oss til snø om vinteren. Da visste vi at på vei hjem kom guttene som var litt eldre til å bryne oss i snøen på vei hjem. Husker en gang 4 gutter la meg i bakken, kjørte ansiktet ned i snøen flere ganger, fylte masse snø under klærne og virkelig sørget for at jeg måtte gå resten av veien hjem klissvåt. Dette skjedde støtt og stadig med meg og de fleste andre.  Det var ikke uvanlig å bli kalt for ting. Trollet, heksa, stankelbein, fleskeberg er noen kallenavn jeg husker meg og venninnene mine fikk. Det var slåsskamper i skolegården titt og ofte. Lærerne var jo nesten like ille. Assisterende rektor kunne henge opp uskikkelige elever på slike jakkekroker i gangene etter buksa noen minutter for å poengtere at rampestreker fant han seg ikke i. En annen lærer patruljerte gangene da det var time, og så han noen elever som lurte seg ut i gangen for å prate sprang han mot dem som ei sint okse, slik at de sprintet inn til time igjen. Ingen sjekket noen gang ut hva som ville skje hvis de lot være å gå inn igjen, for han hadde lange bein og løp fort med et fandenivoldsk blikk. 

Det var generelt sett slik at man var fritt vilt. Meg og venninna hadde vært på fisketur med hennes far i båt. Fikk så mye fisk at vi tok dem i ei stor balje og bestemte oss for å selge i nabolaget. Men på veien kom en guttegjeng fra skolen som var eldre enn oss. De begynte å jage oss, så vi løp med fiskebalja mellom oss og mistet den. Veien ble full av makrell og laks og balja ble liggende. Guttene skrek av vi skulle passe oss. Det var deres gate. Ellers var det rampestreker og barnsligheter dagen lang. Bølleringing, epleslang, tau over veien i sakte trafikkerte gater. Ikke uvanlig å bli jagd nedover gaten av sinte fedre som var lei dingeldang på døren eller epleslang. Noen unger ble fakket og dratt i nakkeskinnet hjem til mamma og pappa. Husarrest i ei uke minst.

Det var litt sånn det var før i tiden. Jeg har ingen traumer av det i dag. Vi ble ganske tøffe av det etter hvert. Barn var barn. Du måtte også bare klare deg. Så vet jeg alle i min klasse og paralellklasser fullførte skolen, VGs og yrkesfag. Det var tabu å falle ut. Tabu å gi seg. Ingen stakret noen. Holdningen var gå ut og klar deg.

I dag stakrer dere for mye. Oppdrar en gjeng med pingler. Barn trenger litt motstand og litt utfordringer. Verden ER et farlig og stygt sted. Når dere springer til skolen for hver minste ting lærer dere barna deres å bli redde og engstelige. Til slutt får de psykiske problemer bare av at en lærer gir dem konstruktiv kritikk. Jeg jobber selv i skolen. Ungdommen er ikke lenger som de en gang var. De er mer engstelige, opptatt av diagnoser fremfor å betegne utfordringer som livets gang. Er noe litt tøft for dem jatter de løs om angst og at man må ta hensyn. Det er til dels en ødelagt generasjon. Sy puter under armene. Og de får ting altfor lett. De går sjeldent og gleder seg til jul i flere måneder fordi kanskje de får det de ønsker seg. De har alt allerede. 

Kjede seg eksistere ikke. Kreativiteten er borte. Nå er det bare mobilen og skjermen. Fordummende. Kanskje driver de med litt idrett,men kreative er de ikke. Få leser noe annet enn tik tok eller insta. Bøker med litt krav til IQ takler de ikke mer enn et par sider av før det er : KJEDELIG.

Undervisning må fylles med skjermbilder, ellers faller de ut. God gammeldags tavleundervisning takler de knapt. Pugging ødelegges av mobilavhengighet.

Det ER en dårlig utvikling. 

Anonymkode: d19c4...d2e

"Jeg hadde det jævlig i barndommen, så da får andre værsågod å ha det jævlig og". 

Hvem er disse "de"? Virker som du har skapt deg et bilde av hvordan barn i dag er uten å kjenne et eneste ett, og pøser på med fordommer. Jeg kjenner i hvert fall ikke igjen barna i min omgangskrets ut fra beskrivelsene dine.

Og hvordan tenker du at å hjelpe og følge opp barna vil gi dem mer psykiske problemer enn den daglige frykten for mobbing, trusler og bank? Jeg opplevde nemlig mye av det siste, og det har ikke bidratt med noe positivt inn i voksenlivet. 

Anonymkode: 06bd5...73b

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Jeg hadde det jævlig i barndommen, så da får andre værsågod å ha det jævlig og". 

Hvem er disse "de"? Virker som du har skapt deg et bilde av hvordan barn i dag er uten å kjenne et eneste ett, og pøser på med fordommer. Jeg kjenner i hvert fall ikke igjen barna i min omgangskrets ut fra beskrivelsene dine.

Og hvordan tenker du at å hjelpe og følge opp barna vil gi dem mer psykiske problemer enn den daglige frykten for mobbing, trusler og bank? Jeg opplevde nemlig mye av det siste, og det har ikke bidratt med noe positivt inn i voksenlivet. 

Anonymkode: 06bd5...73b

Jeg hadde det ikke jævlig. Ble tøff og sterk av det. Livet mitt gjenspeiler det i dag. Mildt sagt. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har egentlig alltid vært en sånn som sier at det «finnes ikke barn som er vanskelig, det finnes bare barn som har det vanskelig», men nå er det en drittunge som terroriserer andre barn på skolen der jenta mi går, og jeg klikker snart i vinkel. 

i dag fikk jeg vite at han får med seg en liten gjeng, holder andre elever nede, og regelrett banker dem opp. De går på småskoletrinnet! Jeg kjenner at jeg blir helt sjokkert! 
Og hvor i huleste er de voksne på skolen? 

Fordi dette ikke har skjedd mitt eget barn sliter jeg litt med å vite hva jeg kan gjøre med det. Noen gode tips? 

Anonymkode: d9f65...d52

Hvordan skal det gå om foreldre " klikker i vinkel" og dukker opp for å irettesettelse barn på skolen...? 

Før du karakteriserer barn som "jævla drittunger" så må du ikke glemme at skolen er et hierarki, og å posisjonere seg i hierarkiet er en helt naturlig del av det å leve i flokk. Og,- siden barn er umodne er de avhengig av rettledning når de tar feil, og det ligger ikke instinktivt for alle å vite hvor grensene går. Her har det gått for langt uten at voksne har grepet inn. Og mye skjer på en skole som de voksne ikke ser. Fordi en skole har større plass og mindre voksentetthet enn barnehagene. Den ene eller to voksne som er ute ser ikke hva som pågår når et par hundre elever er rundt. Halvparten av elevene kunne løpt hjem før de voksne hadde merket noe. Heldigvis syntes de fleste elever at det er å gå over grensen og det er bare en innimellom en elev finner ut at det bare er å dra hjem om man ikke vil være på skolen mer. 

Du får ringe skolen og understreke alvoret i at dette er alvorlig, at skolen oppleves som utrygg , hvor sannsynligheten er størst for at det skjer så de selv får se det og får bevis. Deretter må skolen ta det med den det gjelder. Blir det ikke gjort godt nok så bør kommunen undersøke om voksentettheten på skolen er god nok for at elevene skal føle seg trygge. 

Håper ingen rabiate foreldre drar på skoler og skjeller ut unger..  

Skrevet

Gi beskjed til rektor,kontaktlærer og foreldrene til barnet det gjelder.Noen skoler hysjer sånt ned og gir ikke beskjed til foreldrene. Barna selv forteller det ikke alltid heller før de er voksen. Sørg for at de får vite det og kan følge opp at det blir tatt tak i!

Anonymkode: caa33...d9a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke at du må logge deg inn på ett forum for å spørre om det engang? Sjokkerer meg stadig hva folk ikke instinktivt tar tak i. 

Ett større barn får med en gjeng for å holde nede og banke andre barn? Det kan potensielt traumatisere ett barn så kraftig at det vil huske det resten av livet. Du møter opp på skolen, snakker med rektor. Krever at det skal gjøres noe, og du snakker med foreldrene til dette problembarnet. Og du stopper ikke før det er slutt på mobbing 

Anonymkode: 4d0a9...dea

Jepp, dette. Plag den evneveike rektoren og pinglelærerne til de gjør noe med det.

Skrevet
Flintis skrev (42 minutter siden):

Hva er dette, selvfølgelig har en lov til å forhindre slåssing og voldelig adferd. Dette kalles nødverge. Å la enkeltelever terrorisere en hel skole på denne måten du beskriver er hinsides grunnskoleloven og bør meldes videre. Først av de terroriserte ansatte til politiet som kan fjerne de utagerende. Så til kommunen og fylket.

Du kan også gjøre dette.

Storesøsken er ikke voksne og varer ikke evig, plutselig er de ferdige på skolen og da kan det være mye å ta igjen.

Tro meg, vi har meldt og meldt og meldt og atter meldt. Vi er mange foreldre fra flere klasser som melder jevnlig. Men, så lenge terroriseringen ikke går direkte ut over mitt barn (annet enn at han blir låst inn i klasserommet sammen med klassen sin når utageringen foregår) har jeg ingenting å stille opp med. Det er apparater i gang rundt spesielt det ene barnet (barnevern, ppt osv), men barnevernet ser ingenting galt i situasjonen rundt dette barnet, og det støtter selvsagt foreldrene seg på for alt det er verdt. Nå situasjonen blir uhåndterbar og halve skolen innelåst pga voldelig adferd, og ren terrorisering - nekter foreldrene å hente barnet, og støtter seg på barnevernets konklusjon. Skolen kan ikke sende det utagerende barnet hjem - for da bryter skolen loven visstnok. 

Barnet jeg snakker om er det null kontroll på, og assistenter/voksne er ikke kjappe nok til å skjerme/bryte inn..det har vært mange elevskader (knekte tenner, hull i hoder osv) og skader på ansatte..ingenting blir gjort. Så da har jeg null problemer med at storesøsken sier et alvorsord til den utagerende eleven. Det holder han i hvert fall borte fra mitt barn. 

Jeg tror mange hadde blitt overrasket over hvordan utagerende barn styrer hele skoler og klasser. 

Skrevet
Vera skrev (5 minutter siden):

Tro meg, vi har meldt og meldt og meldt og atter meldt. Vi er mange foreldre fra flere klasser som melder jevnlig. Men, så lenge terroriseringen ikke går direkte ut over mitt barn (annet enn at han blir låst inn i klasserommet sammen med klassen sin når utageringen foregår) har jeg ingenting å stille opp med. Det er apparater i gang rundt spesielt det ene barnet (barnevern, ppt osv), men barnevernet ser ingenting galt i situasjonen rundt dette barnet, og det støtter selvsagt foreldrene seg på for alt det er verdt. Nå situasjonen blir uhåndterbar og halve skolen innelåst pga voldelig adferd, og ren terrorisering - nekter foreldrene å hente barnet, og støtter seg på barnevernets konklusjon. Skolen kan ikke sende det utagerende barnet hjem - for da bryter skolen loven visstnok. 

Barnet jeg snakker om er det null kontroll på, og assistenter/voksne er ikke kjappe nok til å skjerme/bryte inn..det har vært mange elevskader (knekte tenner, hull i hoder osv) og skader på ansatte..ingenting blir gjort. Så da har jeg null problemer med at storesøsken sier et alvorsord til den utagerende eleven. Det holder han i hvert fall borte fra mitt barn. 

Jeg tror mange hadde blitt overrasket over hvordan utagerende barn styrer hele skoler og klasser. 

Herregud ☹️

Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

Herregud ☹️

Hva reagerer du på?

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Hva reagerer du på?

Situasjonen du beskriver 😥

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg gikk på en skole hvor det var helt texas på 90 tallet. Vi gruet oss til snø om vinteren. Da visste vi at på vei hjem kom guttene som var litt eldre til å bryne oss i snøen på vei hjem. Husker en gang 4 gutter la meg i bakken, kjørte ansiktet ned i snøen flere ganger, fylte masse snø under klærne og virkelig sørget for at jeg måtte gå resten av veien hjem klissvåt. Dette skjedde støtt og stadig med meg og de fleste andre.  Det var ikke uvanlig å bli kalt for ting. Trollet, heksa, stankelbein, fleskeberg er noen kallenavn jeg husker meg og venninnene mine fikk. Det var slåsskamper i skolegården titt og ofte. Lærerne var jo nesten like ille. Assisterende rektor kunne henge opp uskikkelige elever på slike jakkekroker i gangene etter buksa noen minutter for å poengtere at rampestreker fant han seg ikke i. En annen lærer patruljerte gangene da det var time, og så han noen elever som lurte seg ut i gangen for å prate sprang han mot dem som ei sint okse, slik at de sprintet inn til time igjen. Ingen sjekket noen gang ut hva som ville skje hvis de lot være å gå inn igjen, for han hadde lange bein og løp fort med et fandenivoldsk blikk. 

Det var generelt sett slik at man var fritt vilt. Meg og venninna hadde vært på fisketur med hennes far i båt. Fikk så mye fisk at vi tok dem i ei stor balje og bestemte oss for å selge i nabolaget. Men på veien kom en guttegjeng fra skolen som var eldre enn oss. De begynte å jage oss, så vi løp med fiskebalja mellom oss og mistet den. Veien ble full av makrell og laks og balja ble liggende. Guttene skrek av vi skulle passe oss. Det var deres gate. Ellers var det rampestreker og barnsligheter dagen lang. Bølleringing, epleslang, tau over veien i sakte trafikkerte gater. Ikke uvanlig å bli jagd nedover gaten av sinte fedre som var lei dingeldang på døren eller epleslang. Noen unger ble fakket og dratt i nakkeskinnet hjem til mamma og pappa. Husarrest i ei uke minst.

Det var litt sånn det var før i tiden. Jeg har ingen traumer av det i dag. Vi ble ganske tøffe av det etter hvert. Barn var barn. Du måtte også bare klare deg. Så vet jeg alle i min klasse og paralellklasser fullførte skolen, VGs og yrkesfag. Det var tabu å falle ut. Tabu å gi seg. Ingen stakret noen. Holdningen var gå ut og klar deg.

I dag stakrer dere for mye. Oppdrar en gjeng med pingler. Barn trenger litt motstand og litt utfordringer. Verden ER et farlig og stygt sted. Når dere springer til skolen for hver minste ting lærer dere barna deres å bli redde og engstelige. Til slutt får de psykiske problemer bare av at en lærer gir dem konstruktiv kritikk. Jeg jobber selv i skolen. Ungdommen er ikke lenger som de en gang var. De er mer engstelige, opptatt av diagnoser fremfor å betegne utfordringer som livets gang. Er noe litt tøft for dem jatter de løs om angst og at man må ta hensyn. Det er til dels en ødelagt generasjon. Sy puter under armene. Og de får ting altfor lett. De går sjeldent og gleder seg til jul i flere måneder fordi kanskje de får det de ønsker seg. De har alt allerede. 

Kjede seg eksistere ikke. Kreativiteten er borte. Nå er det bare mobilen og skjermen. Fordummende. Kanskje driver de med litt idrett,men kreative er de ikke. Få leser noe annet enn tik tok eller insta. Bøker med litt krav til IQ takler de ikke mer enn et par sider av før det er : KJEDELIG.

Undervisning må fylles med skjermbilder, ellers faller de ut. God gammeldags tavleundervisning takler de knapt. Pugging ødelegges av mobilavhengighet.

Det ER en dårlig utvikling. 

Høres ut som du har vokst opp på et lite og uskyldig sted, men at det å se ting gjennom barneøyne har fått deg til å oppfattet det som "helt texas". Jeg har ikke oversikt over hvordan det har gått med alle i de fire parallellklassene på mitt trinn, men jeg vet at det har gått skikkelig dårlig for noen av de som ble utsatt for systematisk mobbing. Jeg skulle ønske det var noen som tok tak i utfordringene den gangen, gjerne allerede på barneskolen med gjenger som gikk rundt og banket opp utvalgte.

Anonymkode: 70c79...328

• Liker 6
Skrevet
Vera skrev (6 minutter siden):

Ja det du sier nå overrasker meg ihvertfall og dere har koblet inn politiet og fylket og ordfører, hva med pressen?

Før kunne en bli utvist eller ha eget opplegg utenfor skolen for sånne. 

Har dere kontaktet advokat for å saksøke kommunen, kan hende de er litt mer lydhøre om de blir trukket for retten?

• Liker 1
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Situasjonen du beskriver 😥

Ja, det er helt jævlig. Hadde situasjonen vært slik på en arbeidsplass - ville vedkommende blitt straffet. Å leve under den frykten at bomben når som helst kan gå i luften, og hvem som helst kan bli rammet..det gjør noe med barna. Virker som de glemmer at opplæringsloven også gjelder for barna som blir terrorisert..vi er som sagt heldige som ikke har opplevd at barnet vårt har stått i kryssilden foreløpig..men jeg ser at han tenker på det, og er redd for hvem som skal få bank neste gang. 

Synd spesialskoler ble nedlagt..

Skrevet
Flintis skrev (Akkurat nå):

Ja det du sier nå overrasker meg ihvertfall og dere har koblet inn politiet og fylket og ordfører, hva med pressen?

Før kunne en bli utvist eller ha eget opplegg utenfor skolen for sånne. 

Har dere kontaktet advokat for å saksøke kommunen, kan hende de er litt mer lydhøre om de blir trukket for retten?

Jeg har som sagt ingenting å stille opp med så lenge barnet mitt ikke er innblandet i slåsskamper osv med utagerende barn. Man kommer heller ingen vei med fylkeskommune osv - fordi det allerede er et apparat i gang rundt det ene barnet. Da har skolen sitt på det rene. Og det hjelper svært lite når barnevernet støtter opp om de idiotiske foreldrene - og ikke skolen. 

Jeg syns synd på dette barnet, fordi jeg tenker at det er noe som trigger barnet til aggresjon..det er lite grenser hjemme, og foreldrene virker ikke å være tilstede. Men, min oppgave er å beskytte mitt barn..det er lite jeg kan gjøre for det andre barnet - når ikke engang apparatet rundt ser galskapen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har egentlig alltid vært en sånn som sier at det «finnes ikke barn som er vanskelig, det finnes bare barn som har det vanskelig», men nå er det en drittunge som terroriserer andre barn på skolen der jenta mi går, og jeg klikker snart i vinkel. 

i dag fikk jeg vite at han får med seg en liten gjeng, holder andre elever nede, og regelrett banker dem opp. De går på småskoletrinnet! Jeg kjenner at jeg blir helt sjokkert! 
Og hvor i huleste er de voksne på skolen? 

Fordi dette ikke har skjedd mitt eget barn sliter jeg litt med å vite hva jeg kan gjøre med det. Noen gode tips? 

Anonymkode: d9f65...d52

åjoda du kan gjøre noe. Engasjer klassekontakt, lærer, rektor, evt fylkesmannen om ikke de lager tiltak innen en uke. Flat pedal. Den ungen (og de andre) trenger at noen gjør noe!

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Her kontaktet jeg først lærer, så sosiallærer før inspektør og rektor. Lærer hadde forsøkt å løse alene, uten hell. Sosiallærer kom litt sent inn i problematikken, men skal si ting gikk fort når inspektør og rektor kom på banen. Problemet var ikke med mitt barn/klassetrinn, men observerte flere hendelser når jeg hentet mitt barn (og ble truet når jeg gikk i mellom) og fant et barn langs veien som hadde rømt fra skolen. Det ble satt i gang mange tiltak og møter og har ikke hørt om nye hendelser i ettertid. Fikk telefon fra skolen i ettertid der de takket for at jeg brydde meg. 

Anonymkode: 6531a...fb4

• Liker 2
Skrevet

Selv om noen barn har det vanskelig,  er det ikke greit at de slår osv. Ta kontakt med skolen. Jeg er lærer, og det er dessverre ikke alt vi får med oss. Og noen barn er utspekulerte. De kan planlegge godt så de får gjort litt sprell bak ryggen på de voksne. 

Jeg har selv blitt kontaktet av foreldre pga lignende ting. Da har jeg tatt en prat med eleven(e) om at dette må stoppe nå, også følger jeg det opp. Gir beskjed til andre lærere om jeg ikke har tilsyn selv, følger med når jeg selv har tilsyn, og sjekker inn med begge parter om hvordan det har gått. Så ringer jeg også hjem, og det er nok der den viktigste praten må tas. 

Anonymkode: 9e7a5...3a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...