AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Jeg har egentlig alltid vært en sånn som sier at det «finnes ikke barn som er vanskelig, det finnes bare barn som har det vanskelig», men nå er det en drittunge som terroriserer andre barn på skolen der jenta mi går, og jeg klikker snart i vinkel. i dag fikk jeg vite at han får med seg en liten gjeng, holder andre elever nede, og regelrett banker dem opp. De går på småskoletrinnet! Jeg kjenner at jeg blir helt sjokkert! Og hvor i huleste er de voksne på skolen? Fordi dette ikke har skjedd mitt eget barn sliter jeg litt med å vite hva jeg kan gjøre med det. Noen gode tips? Anonymkode: d9f65...d52 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Mitt tips er å kontakte rektor på skolen og fortelle det du vet og har hørt. Det er rektors plikt å ordne opp i dette Anonymkode: 8f600...e9c 40
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Hadde ringt rektor og snakket med foreldrene til ungen, hadde ikke gitt meg, dette er ikke 90-tallet Anonymkode: 4bd65...eff 22
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Flott at barnet ditt forteller deg om ting som skjer, som er ugreit! Nå er det din oppgave å ta det videre, ring til administrasjonen, rektor eller egen kontaktlærer. Skolen er pliktig til å føle opp. Nevn paragraf 9a og utrygt skolemiljø.. og det er lett å tenke «hvor er de voksne», men barn vet godt hvordan de får til å unngå å bli oppdaget.. Anonymkode: d7199...d79 21
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Er en jente i 3 trinn som terroriserer førsteklassingene på skolen mitt barn går på, tenker og jævla drittunge og tenker ut hvordan jeg kan ta det videre. Har ikke god erfaring fra jeg selv var ung da lærerne gjorde null og niks, men er kanskje bedre nå. Anonymkode: 36e1f...5db 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 (endret) Vi har alle et ansvar for å ta vare på de rundt oss. Et eksempel er jo de som opplevde overgrep, vold eller annet barn ikke skal oppleve i oppveksten, og som voksne sier at «det var så mange som så at det ikke var greit hjemme hos meg, men som ikke gjorde noe». Anonymkode: 8de66...72d Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 27. november 2021 av Perelandra 41
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Du sier selvfølgelig fra til både skolen, drittungen og drittungens foreldre selvom det ikke går ut over ditt eget barn! Anonymkode: e8787...e3c 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du sier selvfølgelig fra til både skolen, drittungen og drittungens foreldre selvom det ikke går ut over ditt eget barn! Anonymkode: e8787...e3c Dette! Jeg skjønner ikke at dette er noe å lure på engang! Anonymkode: 53552...992 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #9 Skrevet 27. november 2021 (endret) Skal man helt slutte å bry seg om ting som ikke angår seg selv? Jeg skal la vær å gå videre med det selv om det går hardt ut over enkelte svake elever, der kanskje ikke foreldrene har ressurser til å ordne opp selv? Jeg skal bare la én drittunge terrorisere en skole fordi det ikke var mitt barn som ble slått? Nei takk, et sånt samfunn vil jeg ikke ha. Problemet finnes, forresten. Det har allerede skjedd. Flere ganger. Anonymkode: d9f65...d52 Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 28. november 2021 av Perelandra 14
Gjest ABM Skrevet 27. november 2021 #10 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har egentlig alltid vært en sånn som sier at det «finnes ikke barn som er vanskelig, det finnes bare barn som har det vanskelig», men nå er det en drittunge som terroriserer andre barn på skolen der jenta mi går, og jeg klikker snart i vinkel. i dag fikk jeg vite at han får med seg en liten gjeng, holder andre elever nede, og regelrett banker dem opp. De går på småskoletrinnet! Jeg kjenner at jeg blir helt sjokkert! Og hvor i huleste er de voksne på skolen? Fordi dette ikke har skjedd mitt eget barn sliter jeg litt med å vite hva jeg kan gjøre med det. Noen gode tips? Anonymkode: d9f65...d52 Jeg hadde ringt rektor på flekken...spør om å få tilbakemelding om eventuelle tiltak blir gjort...og la det skinne godt igjennom at du tar det videre til kommunen om ingenting skjer!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #11 Skrevet 27. november 2021 ABM skrev (17 minutter siden): Jeg hadde ringt rektor på flekken...spør om å få tilbakemelding om eventuelle tiltak blir gjort...og la det skinne godt igjennom at du tar det videre til kommunen om ingenting skjer! Kommer du aldri til å få, hørt om taushetsplikt eller?? Anonymkode: 65919...41c 1
Gjest ABM Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer du aldri til å få, hørt om taushetsplikt eller?? Anonymkode: 65919...41c Jeg gjorde det jeg skrev..rektor ringte tilbake samme dagen ..så gikk helt greitt det ja..
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Skrevet 27. november 2021 ABM skrev (10 minutter siden): Jeg gjorde det jeg skrev..rektor ringte tilbake samme dagen ..så gikk helt greitt det ja.. Brutt taushetsplikt er mye å sige etter👏👏👏 Anonymkode: 65919...41c 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #14 Skrevet 27. november 2021 Kontakt barnevernet til ungen om mor og far gir blaffen Anonymkode: 4bd65...eff 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #15 Skrevet 27. november 2021 Jeg skjønner ikke at du må logge deg inn på ett forum for å spørre om det engang? Sjokkerer meg stadig hva folk ikke instinktivt tar tak i. Ett større barn får med en gjeng for å holde nede og banke andre barn? Det kan potensielt traumatisere ett barn så kraftig at det vil huske det resten av livet. Du møter opp på skolen, snakker med rektor. Krever at det skal gjøres noe, og du snakker med foreldrene til dette problembarnet. Og du stopper ikke før det er slutt på mobbing Anonymkode: 4d0a9...dea 3
Gjest ABM Skrevet 27. november 2021 #16 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Brutt taushetsplikt er mye å sige etter👏👏👏 Anonymkode: 65919...41c Taushetsplikten var aldri ment å beskytte drittunger eller mennesker som trakasserer andre mennesker...jeg blåser en lang en i taushetsplikten og sprenger saken vid åpen med navn når jeg er i møter i skoleregi og sånne saker behandles..
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #17 Skrevet 27. november 2021 Jeg skulle så ønske at når slike saker kom frem, så ble det satt en voksen til å forfølge dette barnet på skolen og se til at det oppfører seg. Da tipper jeg det hadde løst seg fort, men det blir nok med ønsketenking. Det kunne jo vært en jobb for frivillige. Forhindre og faktisk stoppe mobbing. Anonymkode: 6121e...24e 2
Vera Skrevet 27. november 2021 #18 Skrevet 27. november 2021 Jeg skjønner frustrasjonen din Ts! I slike situasjoner er storesøsken gull verdt..men det er ikke lett å hoste opp et storesøsken uten videre Det er slik at det ikke er lov for lærere/skoleansatte å utøve tvang (holde fast, hindre flykt osv) fra utagerende barn. Det som er lov er å skjerme de andre barna, og få dem bort fra situasjoner. Det er lov å gripe inn om det utagerende barnet setter andre barn i fare (ved feks slosskamp). På barneskolen her er det så galt fatt at barna blir låst inn i klasserommene sine flere ganger i uken - pga utagerende elever. De utagerende elevene har en tendens til å dukke opp i tilfeldige klasserom og slå blindt rundt seg midt i en skoletime, i en helt annen klasse enn den klassen det utagererende barnet tilhører. Jeg priser meg lykkelig over den strenge våpenloven vi har i landet..ellers hadde det nok vært temmelig mange skoleskytinger også her i landet.. Men ja, storesøsken er gull verdt, det har «fredet» minstebarnet her fra den verste utagerende eleven. Mindre barn har som regel respekt for større barn. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #19 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skulle så ønske at når slike saker kom frem, så ble det satt en voksen til å forfølge dette barnet på skolen og se til at det oppfører seg. Da tipper jeg det hadde løst seg fort, men det blir nok med ønsketenking. Det kunne jo vært en jobb for frivillige. Forhindre og faktisk stoppe mobbing. Anonymkode: 6121e...24e Jeg mente her fotfølge. Altså at den voksne alltid passer på dette barnet. Kanskje man da til og med hadde fått i gang samtaler der man kunne funnet ut hvorfor barnet oppfører seg slik også, og avdekke vonde forhold hjemme tidligere. Hvis man har en til en kontakt over lengre tid stoler man jo gjerne på denne personen. Anonymkode: 6121e...24e 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 Jeg gikk på en skole hvor det var helt texas på 90 tallet. Vi gruet oss til snø om vinteren. Da visste vi at på vei hjem kom guttene som var litt eldre til å bryne oss i snøen på vei hjem. Husker en gang 4 gutter la meg i bakken, kjørte ansiktet ned i snøen flere ganger, fylte masse snø under klærne og virkelig sørget for at jeg måtte gå resten av veien hjem klissvåt. Dette skjedde støtt og stadig med meg og de fleste andre. Det var ikke uvanlig å bli kalt for ting. Trollet, heksa, stankelbein, fleskeberg er noen kallenavn jeg husker meg og venninnene mine fikk. Det var slåsskamper i skolegården titt og ofte. Lærerne var jo nesten like ille. Assisterende rektor kunne henge opp uskikkelige elever på slike jakkekroker i gangene etter buksa noen minutter for å poengtere at rampestreker fant han seg ikke i. En annen lærer patruljerte gangene da det var time, og så han noen elever som lurte seg ut i gangen for å prate sprang han mot dem som ei sint okse, slik at de sprintet inn til time igjen. Ingen sjekket noen gang ut hva som ville skje hvis de lot være å gå inn igjen, for han hadde lange bein og løp fort med et fandenivoldsk blikk. Det var generelt sett slik at man var fritt vilt. Meg og venninna hadde vært på fisketur med hennes far i båt. Fikk så mye fisk at vi tok dem i ei stor balje og bestemte oss for å selge i nabolaget. Men på veien kom en guttegjeng fra skolen som var eldre enn oss. De begynte å jage oss, så vi løp med fiskebalja mellom oss og mistet den. Veien ble full av makrell og laks og balja ble liggende. Guttene skrek av vi skulle passe oss. Det var deres gate. Ellers var det rampestreker og barnsligheter dagen lang. Bølleringing, epleslang, tau over veien i sakte trafikkerte gater. Ikke uvanlig å bli jagd nedover gaten av sinte fedre som var lei dingeldang på døren eller epleslang. Noen unger ble fakket og dratt i nakkeskinnet hjem til mamma og pappa. Husarrest i ei uke minst. Det var litt sånn det var før i tiden. Jeg har ingen traumer av det i dag. Vi ble ganske tøffe av det etter hvert. Barn var barn. Du måtte også bare klare deg. Så vet jeg alle i min klasse og paralellklasser fullførte skolen, VGs og yrkesfag. Det var tabu å falle ut. Tabu å gi seg. Ingen stakret noen. Holdningen var gå ut og klar deg. I dag stakrer dere for mye. Oppdrar en gjeng med pingler. Barn trenger litt motstand og litt utfordringer. Verden ER et farlig og stygt sted. Når dere springer til skolen for hver minste ting lærer dere barna deres å bli redde og engstelige. Til slutt får de psykiske problemer bare av at en lærer gir dem konstruktiv kritikk. Jeg jobber selv i skolen. Ungdommen er ikke lenger som de en gang var. De er mer engstelige, opptatt av diagnoser fremfor å betegne utfordringer som livets gang. Er noe litt tøft for dem jatter de løs om angst og at man må ta hensyn. Det er til dels en ødelagt generasjon. Sy puter under armene. Og de får ting altfor lett. De går sjeldent og gleder seg til jul i flere måneder fordi kanskje de får det de ønsker seg. De har alt allerede. Kjede seg eksistere ikke. Kreativiteten er borte. Nå er det bare mobilen og skjermen. Fordummende. Kanskje driver de med litt idrett,men kreative er de ikke. Få leser noe annet enn tik tok eller insta. Bøker med litt krav til IQ takler de ikke mer enn et par sider av før det er : KJEDELIG. Undervisning må fylles med skjermbilder, ellers faller de ut. God gammeldags tavleundervisning takler de knapt. Pugging ødelegges av mobilavhengighet. Det ER en dårlig utvikling. Anonymkode: d19c4...d2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå