Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Helt enig med deg,-navn er viktig og det sier noe om personligheten.

Det er mye rar overtro en skal høre før øra detter av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja,du kan spekulere....Versego`

Verden er dynamisk,absolutt. Ozonlaget er utsatt for en dynamisk prosess,men jeg mener likevel at det bør lukkest og bli som før.Ikke alle dynamiske ting er bra.

Tror ikke barna har blitt mer kjønnsmodne og seksuellt modne,tror de pedofile er blitt mer frampå og vågale. Pga av internett.

Men bak enhver liten "Lolita" på nett ligger det et lovbrudd. Husk det. Barnesexindustri.

Jeg kan ikke helt se den røde tråden i argumentasjonen din. Skal jeg tolke deg dithen at du anser som dynamiske samfunnsprosesser som en dårlig ting?

Forøvrig hadde det vært interessant om du kunne svar på de to spørsmålene i mitt siste innlegg.

Gjest komsomolets
Skrevet
Straffelov, seksuell lavalder, seksuelle normer er alle dynamiske - og endrer seg hele tiden.

Spørsmålet er hvorvidt man skal kunne ha en offentlig debatt om dette. Og om det er slik at man ikke kan ha det - hva er begrunnelsen?

Angående spekulasjoner - er det også åpent for å spekulere i dine motiver for å mene som du gjør om man mener argumentasjonen din ikke "henger på greip"?

Man skal være forsiktig med en debatt om seksuell lavalder av samme grunn som man skal være forsiktig med å debattere selvmord; smitte-effekt og legitimering.

Det er forøvrig overraskende at så mange her debatterer iherdig for sex med barn.

Gjest Tante P
Skrevet

Nei,ikke alle dynamiske prosesser er bra/gode.

Hva type filosofi heller du til?:-)

Hvem sier at den seks. lavalder skal/bør bli lavere og hvorfor? Begrunn det du!

Dermed svarer jeg også på ene spørsmålet ditt.; kan dette diskuteres på samfunnsnivå?

Ja,jeg tror det kan,men det blir aldri noen forandring.....

Skrevet
Man skal være forsiktig med en debatt om seksuell lavalder av samme grunn som man skal være forsiktig med å debattere selvmord; smitte-effekt og legitimering.

Det er forøvrig overraskende at så mange her debatterer iherdig for sex med barn.

Såvidt jeg kan se er det ingen her som har argumentert for sex med barn.

Kan ikke se annet enn at Staff har argumentert med at hans opplevelse var bra - skal han ikke få lov til å skrive det i sin egen biografi?

Skrevet
Nei,ikke alle dynamiske prosesser er bra/gode.

Hva type filosofi heller du til?:-)

Hvem sier at den seks. lavalder skal/bør bli lavere og hvorfor? Begrunn det du!

Dermed svarer jeg også på ene spørsmålet ditt.; kan dette diskuteres på samfunnsnivå?

Ja,jeg tror det kan,men det blir aldri noen forandring.....

Filosofi?

Samfunnet er preget av dynamiske prosesser - slik er det bare. Det gjelder å styre dem i den retningen man ønsker.

Enkelte sier at den seksuelle lavalder bør bli lavere, og andre sier den bør bli høyere. Historien har vist at den seksuelle lavalder forandrer seg hele tiden - så når du sier at den aldri vil forandres så er det vel tvilsomt.

Forøvrig har jeg ikke noen interesse av å argumentere for lavere seksuell lavalder, men jeg mener Staff bør ha anledning til å presentere sitt syn på denne saken.

Gjest Gjest_Tante Pose_*
Skrevet

Klart han må få presentere sitt syn på saken!

Men han er en offentlig person,en del av rettsapparatet!

Han må da tåle motbør da!

Jeg ønsker en seksuell lavalder som den er nå.

Jeg ønsker strengere straffer for pedofili. Særlig bruk av internett.Pedofile er ikke som fks. homofile. De er SYKE.SYKE.DEet må vere den seksuelle utviklingen deres som har gått i vrangstå på et vis??

hadde jeg vært kristen hadde jeg sagt de burde blitt salvet i Guds navn. men,,,,det er jeg ikke. Jeg mener de får få gratis psykologhjelp.

At du Paradoks ikke er så tydelig,men skjuler deg bak ytringsfriheten til din helt,er helt greit.

Gjest ..videre
Skrevet

Tenkt tilfelle;

En pedofil ønsker seg lavere seksuell lavalder til jul....

Om 60 år blir det en realitet...

Men da har "barna" forandret seg fysisk også og ser ut som voksne kvinner og menn. Hva har han da å tjene på?? :grine2:

Gjest komsomolets
Skrevet
Såvidt jeg kan se er det ingen her som har argumentert for sex med barn.

Kan ikke se annet enn at Staff har argumentert med at hans opplevelse var bra - skal han ikke få lov til å skrive det i sin egen biografi?

OK. Hva er det vi debatterer da? :ler:

Jeg leser flere innlegg som snakker om 'dynamikk' innen seksuell lavalder, straffelov etc., og som trekker frem eksempler på hvor mange steder i verden man kan ha sex med en 12-13-åring uten å bli straffet. Og så videre. Barn og sex.

Alle debattanter her (som andre steder) er voksne mennesker, jeg har så langt ikke sett noen tolvåringer dukke opp med et ønske om oppmyking av den seksuelle lavalder.

Og der er vi ved kjernen av problematikken, tror jeg.

Denne argumentasjonen drives av voksne mennesker på voksne menneskers premisser og med voksne menneskers syn på seksualitet.

Barna selv springer rundt og er barn, forhåpentligvis lykkelig uvitende om at noen vil fjerne deres fredede status og gjøre dem til sexobjekter.

Og Staff kan selvfølgelig skrive hva han vil - kan vi som er uenige få lov til å kritisere Staffs skriverier er det fint.

Skrevet
At du Paradoks ikke er så tydelig,men skjuler deg bak ytringsfriheten til din helt,er helt greit.

Billig retorikk og hersketeknikk fungerer dårlig på meg. God bedring.

Gjest Gjest_Tante Pose_*
Skrevet

som Mickey Rourke sa i Barfly:" men det teller ,det og.."

Vis jeg brenner for noe,bruker jeg gjerne hersketeknikk.

Ytringsfriheten har vi juridisk til stede,men en jurist som uttaler seg om slikt,må tåle at øvrigheten reagerer. DET er dynamikk,det! :sjarmor:

Skrevet
OK. Hva er det vi debatterer da? :ler:

Jeg leser flere innlegg som snakker om 'dynamikk' innen seksuell lavalder, straffelov etc., og som trekker frem eksempler på hvor mange steder i verden  man kan ha sex med en 12-13-åring uten å bli straffet. Og så videre. Barn og sex.

Alle debattanter her (som andre steder) er voksne mennesker, jeg har så langt ikke sett noen tolvåringer dukke opp med et ønske om oppmyking av den seksuelle lavalder.

Og der er vi ved kjernen av problematikken, tror jeg.

Denne argumentasjonen drives av voksne mennesker på voksne menneskers premisser og med voksne menneskers syn på seksualitet.

Barna selv springer rundt og er barn, forhåpentligvis lykkelig uvitende om at noen vil fjerne deres fredede status og gjøre dem til sexobjekter.

Og Staff kan selvfølgelig skrive hva han vil - kan vi som er uenige få lov til å kritisere Staffs skriverier er det fint.

Om du hadde lest hele tråden hadde du sett at debatten ikke først fremst går på OM man skal ha en lavere seksuell lavalder, men om man skal kunne ta en slik debatt overhodet.

Skjønner forøvrig ikke argumentasjonen din. Vi diskuterer og tar beslutninger på vegne av barn hele tiden - skal seksuell lavalder av en eller annen grunn være utenfor denne diskusjonen? Hvordan tror du den seksuelle lavalderen vi har i dag er satt?

Forøvrig er "voksen" også en definisjon som er dynamisk.

Jeg har ikke noe problem med at folk argumenterer mot Staff, jeg har problem med at folk kritiserer at han overhodet får uttale seg.

Gjest Gjest_Tante pose_*
Skrevet

Staff får da sannelig uttale seg?

Det har han gjort og det vil han forsette med.

Det er flere år siden jeg første gang sjokkert hørte han si på tv? at han var for en lavere seksuell lavalder og at barn ikke nødvendigvis hadde vondt av det som fks tolvåringer.

Jeg syns det er skremmende at han uttaler seg om dette,selv om jeg vet han står for mange andre kontroversielle meninger.Og er dyktig i sitt fag.

Syns det er viktig ikke å blande homofili og pedofili også. Det er to ganske ulike ting,og reaksjonene kommer på pedofilien.

Men det er mest interessant å grave litt bak historiene hans og finne ut hva som ligger bak slik adferd fra barn og voksne.

God reklame for boka i så måte.

Gjest komsomolets
Skrevet
Om du hadde lest hele tråden hadde du sett at debatten ikke først fremst går på OM man skal ha en lavere seksuell lavalder, men om man skal kunne ta en slik debatt overhodet.

Skjønner forøvrig ikke argumentasjonen din. Vi diskuterer og tar beslutninger på vegne av barn hele tiden - skal seksuell lavalder av en eller annen grunn være utenfor denne diskusjonen? Hvordan tror du den seksuelle lavalderen vi har i dag er satt?

Forøvrig er "voksen" også en definisjon som er dynamisk. 

Jeg har ikke noe problem med at folk argumenterer mot Staff, jeg har problem med at folk kritiserer at han overhodet får uttale seg.

Vel, nå har jeg deltatt i denne debatt-tråden før, og følgelig lest de fleste innlegg.

Når det gjelder hvorvidt man skal ta denne debatten - det er da åpenlyst at man debatterer, det er vel denne tråden et eksempel på?

Forskjellen er kanskje at noen debatterer årsaker og resultat av barnemisbruk mens andre debatterer debatten? ;)

Å ta beslutning ang. seksuell lavalder uten at dette springer ut av barns behov/ønske er neppe ønskelig, ei heller i tråd med moderne praksis. Men det er ingen hemmelighet at det er voksne som setter grensene, nei.

Hva er dynamisk med 'voksen' som definisjon? Den må du forklare.

Din siste setning er forøvrig en selvmotsigelse.

Skrevet
Forskjellen er kanskje at noen debatterer årsaker og resultat av barnemisbruk  mens andre debatterer debatten? ;)

Å ta beslutning ang. seksuell lavalder uten at dette springer ut av barns behov/ønske er neppe ønskelig, ei heller i tråd med moderne praksis. Men det er ingen hemmelighet at det er voksne som setter grensene, nei.

Hva er dynamisk med 'voksen' som definisjon? Den må du forklare.

Din siste setning er forøvrig en selvmotsigelse.

Les trådstarters innlegg.

Om du vil ha en debatt om seksuell lavalder/pedofili og argumentasjon for og imot bør du strengt tatt starte din egen tråd.

Selvfølgelig bør det springe ut av barns behov, men det er likefullt de voksne som tar debatten.

For enkelte er du "voksen" når du er kjønnsmoden, for andre er du ikke "voksen" før du er 21 år. Varierer med tid/kultur - dynamisk begrep.

Siste setning er ingen selvmotsigelse.

Jeg har for eksempel intet problem med at folk er uenige med meg og tar til orde mot meg. Det jeg ville ha problem med er at folk ville frata meg retten til å si min mening.

Gjest Gjest_tante pose_*
Skrevet

Du har da fått uttale deg, både du Paradoks og Staff.

Men du er ikke så veldig tydelig med hva du står for. DET er forskjellen jeg reagerer på...

Ut fra det jeg har lest tidlig i denne tråden,er det mange forsvar for at voksne kan ha sex med barn her. Da svarer JEG.

Skal man diskutere ytringsfridommen,hvorfor bruke Staff som eksempel,egentlig?

Gjest komsomolets
Skrevet
Les trådstarters innlegg.

Om du vil ha en debatt om seksuell lavalder/pedofili og argumentasjon for og imot bør du strengt tatt starte din egen tråd.

Selvfølgelig bør det springe ut av barns behov, men det er likefullt de voksne som tar debatten.

For enkelte er du "voksen" når du er kjønnsmoden, for andre er du ikke "voksen" før du er 21 år. Varierer med tid/kultur - dynamisk begrep.

Siste setning er ingen selvmotsigelse.

Jeg har for eksempel intet problem med at folk er uenige med meg og tar til orde mot meg. Det jeg ville ha problem med er at folk ville frata meg retten til å si min mening.

Vel, hvis du ser på trådstarters innlegg dreier det seg nettopp om det jeg snakker om.

Barneombudet har reagart kraftig mot boka, og mener det er farlig med slike uttalser som vil gjør det vanskeligere for barn!! Kanskje boka bidrar med at overgripere i samfunnet blir akseptert??? Hva mener du???

Når det gjelder din argumentasjon i denne tråden har den gått på retten til å hevde slike synspunkter som Staff fremlegger - meget kontroversielle og kun representativt for et mindretall av befolkningen - i en demokratisk setting, altså ytringsfrihet. Den har jeg faktisk ikke stilt spørsmål ved.

Begrepet 'voksen' betegner forøvrig en som har nådd sin fulle utvikling, åndelig og legemlig, og er ikke kun relatert til hvorvidt personen er kjønnsmoden.

Når det gjelder begrepet barn kan det opplyses om at FN betrakter deg som mindreårig frem til fylte atten år.

Skrevet
Vel, hvis du ser på trådstarters innlegg dreier det seg nettopp om det jeg snakker om.

Det handler om vi som demokratisk samfunn skal kunne ta en slik debatt, og hvorvidt Staff skal kunne fremme sine standpunkter i offentlighet.

Når det gjelder din argumentasjon i denne tråden har den gått på retten til å hevde slike synspunkter som Staff fremlegger - meget kontroversielle og kun representativt for et mindretall av befolkningen - i en demokratisk setting, altså ytringsfrihet. Den har jeg faktisk ikke stilt spørsmål ved.

Men da er vi jo enige.

Begrepet 'voksen' betegner forøvrig en som har nådd sin fulle utvikling, åndelig og legemlig, og er ikke kun relatert til hvorvidt personen er kjønnsmoden.

Når det gjelder begrepet barn kan det opplyses om at FN betrakter deg som mindreårig frem til fylte atten år.

Historisk og kulturelt har ikke "voksen" vært noe statisk entydig begrep - og det vil det sannsynligvis heller ikke være det i fremtiden.

Gjest Gjest_tante pose_*
Skrevet

Men likevel må vi i en relativt sivilisert verden kunne sette en grense,en mal for hvem som er barn og hvem som er voksen,strafferettslig tilregnelig osv.

Ellers er det jungellovene som råder og DA, da tror jeg de pedofile vil stå ennå åpnere fram......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...