Gå til innhold

Erling Staff!


JERKYLL

Anbefalte innlegg

Hei! :) -Ja nu har Erling Staff kommet med bok om sitt liv der han snakker åpent om sine sexuelle erfaringer med menn! Han var da dette begynte å skje ,-bare 12år gammel!!-Mange har reagert kraftig på boka og hva Staff går åpent ut med! Dette skjedde for 60år siden,-hvor det ikke var akseptabelt å være homofil. Barneombudet har reagart kraftig mot boka, og mener det er farlig med slike uttalser som vil gjør det vanskeligere for barn!! Kanskje boka bidrar med at overgripere i samfunnet blir akseptert??? Hva mener du???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid ment at denne mannen har noen forskrudde meninger, og den oppfattningen ble ikke akkurat svekket av det jeg har hørt står i denne boka! Er hundre prosent sikker på at det han skriver ikke fører til en større aksept for pedofili og overgrep av barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg tror ikke det var lurt av han å stå frem som han gjorde. Dette gjør det langt lettere for potensielle overgripere å unnskylde seg selv og sine tanker. Dette kan gjøre at pedofile som vet at de ikke skal forgripe seg på barn tror det er helt greit.

Endret av Fighter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det var lurt av han å stå frem som han gjorde. Dette gjør det langt lettere for potensielle overgripere å unnskylde seg selv og sine tanker. Dette kan gjøre at pedofile som vet at de ikke skal forgripe seg på barn tror det er helt greit.

Betyr det at det skal være "forbudt" å mene noe offentlig som går på tvers av den gjengse oppfatning av temaer som seksuell lavalder og pedofili?

Det er uhyre skummelt for et demokrati å bevege seg i den retningen som antydes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var den han hadde sex med? Jeg vet da om noen som debuterte (dog ikke med en av samme kjønn) i 12- års alderen, men da var partneren på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke lest boka til Staff, men såvidt jeg har forstått argumenterer han med at han selv ikke følte det problematisk å ha sex med voksne menn når han selv var 12 år?

Skal du ikke få argumentere ut fra din egen erfaring? Skal det ties i hjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Nå har jeg ikke lest boka til Staff, men såvidt jeg har forstått argumenterer han med at han selv ikke følte det problematisk å ha sex med voksne menn når han selv var 12 år?

Skal du ikke få argumentere ut fra din egen erfaring? Skal det ties i hjel?

Det trenger ikke nødvendigvis å ties ihjel, men kanskje ikke prates så mye om. Han sier jo selv han har lagt stor vekt på det i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt å mene noe, men mye kommer an på hvordan meningen fremsies.

Innholdet i en mening er lik uansett hvordan den fremsies.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis å ties ihjel, men kanskje ikke prates så mye om. Han sier jo selv han har lagt stor vekt på det i boken.

Så hvem skal bestemme hvilke temaer man ikke kan prate så "mye" om?

Han har vel lagt stor vekt på det i boken ettersom det åpenbart har vært en viktig del av hans liv - og det er tross alt biografien hans. Hans meninger er i høyeste grad kontorversielle, men det er skummelt når han knebles ved at (lek)folk føler den frihet at de kan stille diagnoser på han og derved søke å latterliggjøre meningene hans.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans meninger er i høyeste grad kontorversielle, men det  er skummelt når han knebles ved at (lek)folk føler den frihet at de kan stille diagnoser på han og derved søke å latterliggjøre meningene hans.

Når han går ut med noe sånt er det da ikke rart at det blir synset om det! Skal Staff ha ytringsfrihet, men ikke (lek)folk flest, som du kaller oss? Heldigvis vekker noe sånt oppsikt, vil jeg si, for det kan da umulig være ønskelig at det blir regnet som normalt at en 12 år gammel gutt har sex med en 50- åring?!

Hvis dere har barn selv, kan dere jo forsøke å forestille dere at 12- åringen kommer hjem og forteller at h*n har funnet seg en 50 år gammel elsker, og at det rett og slett er toppers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han går ut med noe sånt er det da ikke rart at det blir synset om det! Skal Staff ha ytringsfrihet, men ikke (lek)folk flest, som du kaller oss? Heldigvis vekker noe sånt oppsikt, vil jeg si, for det kan da umulig være ønskelig at det blir regnet som normalt at en 12 år gammel gutt har sex med en 50- åring?!

Hvis dere har barn selv, kan dere jo forsøke å forestille dere at 12- åringen kommer hjem og forteller at h*n har funnet seg en 50 år gammel elsker, og at det rett og slett er toppers...

Jeg har vel heller aldri hevdet at man ikke skal kunne synse om hva Staff mener.

Det som er skremmende er at man vil tvinge han til taushet - det antydes at dette er temaer som ikke bør taes opp overhodet.

Dessuten er det problematisk at lekfolk(VG omtaler dem som "eksperter") går ut i pressen og diagnostiserer Staff. Et av verdens eldste triks er vel å diagnostisere meningsmostandere som gale og derved ta fra dem all troverdighet.

Jeg vil ikke hevde at Staff's meninger er "normale", og de aller fleste av oss vil være uenige i dem.

Likevel må det være lov å ha meninger som er kontroversielle uten at majoritetssamfunnet tyr til skitne triks for å kneble vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er skremmende med Staff er at det virker som han mangler forståelse for hva et overgrep mot barn vil si. Fordi HAN har hatt en positiv opplevelse som 12-åring, så er liksom ikke overgrep så farlig. Han har meget kontroversielle meninger om barns seksualitet, som tydeligvis er basert kun på egne erfaringer. Dette er selvsagt gode nyheter for alle overgripere, som da lettere kan rettferdigjøre seg sine egne handlinger.

Staff har selvsagt rett til å uttale seg, og så har sammfunet (vi, blandt annet) rett til å si hva vi mener om utalelsene hans.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skremmende med Staff er at det virker som han mangler forståelse for hva et overgrep mot barn vil si. Fordi HAN har hatt en positiv opplevelse som 12-åring, så er liksom ikke overgrep så farlig. Han har meget kontroversielle meninger om barns seksualitet, som tydeligvis er basert kun på egne erfaringer. Dette er selvsagt gode nyheter for alle overgripere, som da lettere kan rettferdigjøre seg sine egne handlinger.

Staff har selvsagt rett til å uttale seg, og så har sammfunet (vi, blandt annet) rett til å si hva vi mener om utalelsene hans.

Dette med pedofili og overgrep er fenomener som kan diskuteres, og diskuteres, i fagmiljøene. Så det er ikke bare slik at Staff har en formening om dette.

Det er faktisk ikke gitt at vår behandling av barns seksualitet i juridisk og annen sammenheng er riktig.

Forøvrig er det at Staffs uttalelser potensielt KAN gjøre det lettere for overgripere å rettferdigjøre sin handlinger(ovenfor seg selv?) neppe noen grunn for å ikke ta debatten.

Hvor mange debatter er det ikke vi da må legge vekk - fordi de potensielt KAN skade en eller annen gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør passe seg litt for hva man uttaler om barn og seksualitet, fordi dette handler om en veldig sårbar og forsvarsløs gruppe. Barna har ofte ikke selv muligheten til å beskytte seg mot overgripere.

Som voksne er det vår plikt å ta ansvar for å beskytte barna, dette gjelder også for Staff, som bør være voksen nok til å forstå dette.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så han på Skavlan på fredag og jeg synes mannen var direkte usmaklig med sine kommentarer og meninger om sine erfaringer som 12-åring. Han ble spurt om hva han ville ha sagt dersom sønnen hans hadde gjort det samme når han var 12.. og til det svarte han noe slikt som.. .dersom han (sønnen) hadde samtykket og likt det!!!... :kvalm: så kunne det også blitt en positiv erfaring for sønnen, slik som han så på sin egen erfaring som positiv og flott!!...

At det er mulig!!.. jeg blir forbannet når jeg hører slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør passe seg litt for hva man uttaler om barn og seksualitet, fordi dette handler om en veldig sårbar og forsvarsløs gruppe. Barna har ofte ikke selv muligheten til å beskytte seg mot overgripere.

Som voksne er det vår plikt å ta ansvar for å beskytte barna, dette gjelder også Staff.

Som individer er de sårbare, men som gruppe i offentligheten er de veldig beskyttet - spesielt i forhold til debatt rundt det seksuelle. Det finnes vel knapt noe mer brennbart evne enn pedofili og incest. Måten Staff hudflettes er jo nettopp et eksempel på det.

Dette er jo nettopp en debatt om hvordan man skal beskytte barna. Jeg tror ikke Staff uttaler seg som han gjør fordi han ønsker barn vondt. Mannen har jo selv barn(voksne riktignok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan debatere temaet pedofili og barns seksualitet, men en ting jeg ikke synes vi skal debatere er om det er skaldelig for barnet eller ikke! For det vil det i alle tilfeller være. Uansett hvor mye Staff påstår at han ikke har tatt skade av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan debatere temaet pedofili og barns seksualitet, men en ting jeg ikke synes vi skal debatere er om det er skaldelig for barnet eller ikke! For det vil det i alle tilfeller være. Uansett hvor mye Staff påstår at han ikke har tatt skade av det!

Det kan du vel neppe bombastisk og entydig hevde - at en person under 16 ubetinget vil bli skadet av å ha seksuell omgang med en eldre person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...