Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #21 Skrevet 10. oktober 2005 Hva blir det neste? Kreftsyk 5-barnsmor som jobber full tid og ikke skjønner at alle andre ikke klarer det samme? Jeg synes Staff klarer å kommunisere det typisk norske veldig fint.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #22 Skrevet 10. oktober 2005 Mannen må da få mene hva han vil. Dessuten vil det jo være naturlig dersom han selv mener at hans seksuelle opplevelser i tolvårsalderen var positive at han da også vil mene det samme dersom sønnen hans hadde sex med voksne menn i den alderen. Det er jo bare å se på uttalelsene hans om andre barn det - skulle han mene noe annet for sin egen sønn enn andres barn?
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2005 #23 Skrevet 10. oktober 2005 Dette har han gått ut med for noen år tilbake også, og det han sa den gangen var at det som gjør det traumatisk for barn, er hysj-hysjet rundt det. At det hele er veldig ulovlig, og at overgriper nærmest truer barnet til ikke å fortelle det til noen. Det kan virke like traumatiserende på barnet som selve handlingen - vitenen og kunnskapen om at dette er noe man ikke skal snakke om fordi det er noe veldig hemmelig, ulovlig og ekkelt. At det sånn sett er samfunnets normer som gjør det vanskelig. Jeg har faktisk lest ett eller annet sted for minst like mange år siden, at det finnes et sted hvor det er helt normalt at voksne har sex med barn, som en del av opplæringen til det å bli voksen, eller hva det nå var.... er så lenge siden, og når det er normalen så blir det verken traumatisk eller noe annet for barnet. Men da må man jo selvfølgelig gå utifra at det ikke dreier som om veldig små barn, og ødeleggelse av underliv. Penetrering kan vel i så måte ikke være en del av dette hvis barna er veldig små... fysisk skade vil jo være reellt uansett samfunnets aksept eller mangel på aksept. Når det er sagt så vil det jo som oftest være en traumatisk opplevelse for barn i vårt samfunn, fordi uansett hva Staff selv erfarte den gangen, så vil det for de fleste være både skremmende og ekkelt. Men det kan være bra at han kommer så ut med dette, det setter et annet lys på ting, og vil skape store debatter. I kjølvannet av det kan vi håpe at åpenheten rundt det blir såpass stor at det ikke sitter så langt inne hos ofrene å fortelle noen voksne om det som skjer med dem. At de faktisk vil tørre å si fra til tross for trusler.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. oktober 2005 #24 Skrevet 10. oktober 2005 Men han sa jo også at man snakkker da ikke med familen om privatlivet. Så han vil ikke at barna skal snakke om det heller? Så jeg lurer på hva han egentlig vil?
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #25 Skrevet 10. oktober 2005 Men han sa jo også at man snakkker da ikke med familen om privatlivet. Så han vil ikke at barna skal snakke om det heller? Så jeg lurer på hva han egentlig vil? ← Jeg tolker det slik at selv om han ønsker at et barns evt sexliv med en voksen skal være av en positiv art og oppleves slik for barnet trenger han ikke nødvendigvis alle detaljene
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #26 Skrevet 10. oktober 2005 Kan dere ikke bare ta hans utsagn til etterretning /orientering og ferdig med det?
Gjest Gulltopp Skrevet 10. oktober 2005 #27 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg så han på Skavlan på fredag og jeg synes mannen var direkte usmaklig med sine kommentarer og meninger om sine erfaringer som 12-åring. Han ble spurt om hva han ville ha sagt dersom sønnen hans hadde gjort det samme når han var 12.. og til det svarte han noe slikt som.. .dersom han (sønnen) hadde samtykket og likt det!!!... så kunne det også blitt en positiv erfaring for sønnen, slik som han så på sin egen erfaring som positiv og flott!!... At det er mulig!!.. jeg blir forbannet når jeg hører slikt! ← Enig i hvert ord. Mannen er til å bli kvalm av.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #28 Skrevet 11. oktober 2005 Enig i hvert ord. Mannen er til å bli kvalm av. ← Har du problemer med at andre har en mening enn deg selv? Eller er det bare slik at du på generelt grunnlag bli kvalm av andre mennesker?
smil Skrevet 11. oktober 2005 #29 Skrevet 11. oktober 2005 At en tolv år gammel gutt har seksuell kontakt med menn i femtiårsalderen er unaturlig og usunt! Kanskje ikke så rart at Staff har blitt som han er. En tolvåring er for ung til å ha sex, og å ha det med en som er førti år eldre, kan ikke kalles noe annet enn overgrep. Uansett om det var frivillig eller ikke.
Paradokset Skrevet 11. oktober 2005 #30 Skrevet 11. oktober 2005 At en tolv år gammel gutt har seksuell kontakt med menn i femtiårsalderen er unaturlig og usunt! Kanskje ikke så rart at Staff har blitt som han er. En tolvåring er for ung til å ha sex, og å ha det med en som er førti år eldre, kan ikke kalles noe annet enn overgrep. Uansett om det var frivillig eller ikke. ← Synes du tar store ord i din munn her. Du får huske på at historisk sett var det helt "naturlig" at jenter ble giftet bort når de var kjønnsmodne og at homofile ble betraktet som sinnsyke. Hvorfor tror du at du kan heve deg over debatten og hevde så skråsikkert at du har rett? Forøvrig finnes det stater i USA hvor den seksuelle lavalder er 13 år. Men jeg antar de er syke der borte?
Caramba Skrevet 11. oktober 2005 #31 Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Synes du tar store ord i din munn her. Du får huske på at historisk sett var det helt "naturlig" at jenter ble giftet bort når de var kjønnsmodne og at homofile ble betraktet som sinnsyke. Hvorfor tror du at du kan heve deg over debatten og hevde så skråsikkert at du har rett? Forøvrig finnes det stater i USA hvor den seksuelle lavalder er 13 år. Men jeg antar de er syke der borte? ← Jeg var hvertfal et barn både i kropp og sinn som 12-åring, så derfor er det ekstremt vanskelig å forstå at en 12-åring gikk på "strøket" for å finne seg en eldre mann. Jeg tror Staffs opplevelse er altfor spesiell til å brukes som referanse. Jeg er helt enig med dem som sier at det å ha sex med en 12-åring er et overgrep, selv om det er frivillig der og da. Barn tenker ikke så mye på langtidsvirkninger, selv om noe kan virke spennende. At en mann på over 50 år benyttet seg seksuellt av dette 12-årige barnet som Staff var, synes jeg er forkastelig. Selv om noe tilbys en, så bør en voksen ha nok selvkontroll til å takke NEI!!! Nå påstår jo Staff at dette var en veldig fin opplevelse, men tenk hvis det motsatte hadde skjedd. En 12-åring har ikke nok erfaring og myndighet til å sette ned foten hvis ting går litt for langt. Denne mannen kunne også ha gjort hele opplevelsen grusom for gutten. Endret 11. oktober 2005 av Caramba
Paradokset Skrevet 11. oktober 2005 #32 Skrevet 11. oktober 2005 Jeg var hvertfal et barn både i kropp og sinn som 12-åring, så derfor er det ekstremt vanskelig å forstå at en 12-åring gikk på "strøket" for å finne seg en eldre mann. Jeg tror Staffs opplevelse er altfor spesiell til å brukes som referanse. Jeg er helt enig med dem som sier at det å ha sex med en 12-åring er et overgrep, selv om det er frivillig der og da. Barn tenker ikke så mye på langtidsvirkninger, selv om noe kan virke spennende. At en mann på over 50 år benyttet seg seksuellt av dette 12-årige barnet som Staff var, synes jeg er forkastelig. Selv om noe tilbys en, så bør en voksen ha nok selvkontroll til å takk NEI!!! ← Du illustrerer Staffs poeng ved at du bruker din egen referanseramme for hvilke ønsker du har for dine barn. Siden du ville opplevd det som et overgrep så ville du heller ikke ønske det for dine barn. Staff hadde derimot en positiv opplevelse ved det. Tror alle foreldre ønsker det beste for sine barn. Meget mulig er Staff uhyre spesiell og sær på dette området, men det må da kunne gå an å debattere uten å kalle mannen syk og kvalm - bare fordi har en mening. Mye av debatten går jo nettopp på hva et "overgrep" er. Om du ser utenfor de juridiske rammene vi har i dag - er det nødvendigvis et overgrep om man som 14 åring blir forelsket i en 25-åring og har et seksuelt forhold? Det må tas i betraktning at når hele samfunnet og rettsvesenet hevder at du er utsatt for et overgrep - til tross for at du selv ikke føler det slik - så er det vanskelig å stå imot den forståelsen "alle" andre har. Kanskje følte man, som Staff åpenbart, noe positivt ved opplevelsen. Så hevder alle andre at du er et offer - vel, da er det veldig lett å bli et offer også. At en voksen mann/kvinne per i dag bør kunne kontrollere seg og holde seg innenfor loven er jeg enig i, men det er egentlig på siden av denne problemstillingen.
Gjest Gulltopp Skrevet 11. oktober 2005 #33 Skrevet 11. oktober 2005 Har du problemer med at andre har en mening enn deg selv? Eller er det bare slik at du på generelt grunnlag bli kvalm av andre mennesker? ← Jeg har problemer med at folk har meninger som strider mot både norsk lov og mot allmenn sunn fornuft, moral og etikk.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #34 Skrevet 11. oktober 2005 Staff har jo kun en hensikt med sine uttalelser: Å provosere og å få folk til å reagere og ikke bare følge flokken. Det har han jo sagt mange ganger og han klarer det jo bestandig.
Caramba Skrevet 11. oktober 2005 #35 Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Du illustrerer Staffs poeng ved at du bruker din egen referanseramme for hvilke ønsker du har for dine barn. Siden du ville opplevd det som et overgrep så ville du heller ikke ønske det for dine barn. Staff hadde derimot en positiv opplevelse ved det. Tror alle foreldre ønsker det beste for sine barn. Meget mulig er Staff uhyre spesiell og sær på dette området, men det må da kunne gå an å debattere uten å kalle mannen syk og kvalm - bare fordi har en mening. ← Jeg har aldri kalt ham verken syk eller kvalm, Paradokset. Jeg debaterer det han sa på samme måte som deg, men er da uenig med det du sier. Du sier at JEG bruker min egen referanseramme... Hva med Staff? Han bruker sin helt, og meget spesielle referanseramme for å snakke om barns seksualitet. Det er vel akkurat like subjektivt. Paradokset, ta og se lenge og hardt på en 12-åring. De går ca i 5. klasse. Mener du at de er barn eller voksne? Mener du at de er såpass erfarne innenfor seksualitet at de vet selv best hva de liker/ikke liker? Det Staff gjorde som 12-åring ER meget spesiellt. Det er klart han har rett til å uttale seg, men da må han også forvente å få reaksjoner. Dessuten kan det være at seksualitet føles anderledes for en 12-årig gutt, en for en 12-årig jente, men siden jeg er jente, kan jeg bare kjenne på mine egen tanker om saken. Endret 11. oktober 2005 av Caramba
Paradokset Skrevet 11. oktober 2005 #36 Skrevet 11. oktober 2005 Jeg har problemer med at folk har meninger som strider mot både norsk lov og mot allmenn sunn fornuft, moral og etikk. ← Jeg regner med at du er klar over at verken norsk lov, "sunn fornuft", moral eller etikk er statiske størrelser. De ble skapt av befolkningens meninger og oppfatninger, og de fortsetter å formes - kontinuerlig. Forøvrig hadde det vært interessant om norsk lov skulle styre våre meninger.
Paradokset Skrevet 11. oktober 2005 #37 Skrevet 11. oktober 2005 Jeg har aldri kalt ham verken syk eller kvalm, Paradokset. Jeg debaterer det han sa på samme måte som deg, men er da uenig med det du sier. Du sier at JEG bruker min egen referanseramme... Hva med Staff? Han bruker sin helt, og meget spesielle referanseramme for å snakke om barns seksualitet. Det er vel akkurat like subjektivt. Paradokset, ta og se lenge og hardt på en 12-åring. De går ca i 5. klasse. Mener du at de er barn eller voksne? Mener du at de er såpass erfarne innenfor seksualitet at de vet selv best hva de liker/ikke liker? Det Staff gjorde som 12-åring ER meget spesiellt. Det er klart han har rett til å uttale seg, men da må han også forvente å få reaksjoner. Dessuten kan det være at seksualitet føles anderledes for en 12-årig gutt, en for en 12-årig jente, men siden jeg er jente, kan jeg bare kjenne på mine egen tanker om saken. ← Jeg mente ikke at du hadde sagt han var kvalm eller syk, men at det var nevnt i tråden her. Beklager om det kunne misforstås. Ja, jeg mener Staff bruker sin egen spesielle referanseramme. Men man kan da ikke klandre ham for det? Siden jeg selv er far ville jeg ikke si at en 12-åring er voksen nok til å kunne styre sin egen seksualitet. Samtidig er det klart at våre holdninger er skapt av det samfunnet vi er vokst opp i - og som sagt er dette noe ekspertene selv strides om. Ofte kan man spørre seg hva som gjør størst skade; at du blir utsatt for et overgrep, eller om hele samfunnet forteller deg at du er "skadet", "ødelagt" e.l pga noe du selv synes var ganske fint. Seksuell lavalder er forskjellig over hele verden - når er man egentlig klar for å ha sex? Det er mange spørsmål her - syntes det er trist at enkelte ikke evner å reagere på Staff på annen måte enn å kalle ham kvalm, syk og teit.
Caramba Skrevet 11. oktober 2005 #38 Skrevet 11. oktober 2005 Samtidig er det klart at våre holdninger er skapt av det samfunnet vi er vokst opp i - og som sagt er dette noe ekspertene selv strides om. Ofte kan man spørre seg hva som gjør størst skade; at du blir utsatt for et overgrep, eller om hele samfunnet forteller deg at du er "skadet", "ødelagt" e.l pga noe du selv synes var ganske fint. Seksuell lavalder er forskjellig over hele verden - når er man egentlig klar for å ha sex? ← Tja, si det? Det er klart man kan bli påført skyldfølelse fra andre, selv om man selv ikke føler skyld. Vi lever etter visse moralske normer og regler, og føler lett skyld hvis vi bryter med disse. Jeg mener også at det er enormt stor forskjell på en 12-åring og feks en 14-åring (som du nevnte tidligere). Selv om den seksuelle lavalderen er lavere en 16 år andre steder i verden, så er alikevel en 12-åring et barn uansett hvor man befinner seg. Mulig at barn fra sydlige strøk kommer i puberteten tidligere en nordiske barn, men det vet jeg lite om. Jeg tror at 99% IKKE er klar til å ha sex før de er i puberteten. Her i Norge inntreffer den vel stort sett i 13-15 års alderen. Alikvel er man ofte såpass barnslig i hodet, at man fortsatt kan regnes som et barn.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #39 Skrevet 14. oktober 2005 Hei ! Det har kommet mange meninger her om Erling Staff:) Det jeg tenker på er at Staff forsvarer de utstøtte og utskuddene i samfunnet! Det er ingen tvil om at han er en god advokat og gjort mye bra!! Men en kan lure på om hans modne sexuelle erfaring og eksprimiteringer har gjort han til den den tøffe forsvareren og advokat i rettsapparatet???? Alle har jo krav på en forsvarer,-og han klarer det utmerket!!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #40 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg vil vel tro at de som har opplevd og erfart litt av hvert er bedre menneskekjennere enn de med begrenset erfaring - uansett yrke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå