Gå til innhold

Hårtap hos (ung) kvinne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 33 år uten noen kjente sykdommer.  Jeg har alltid hatt litt tynt hår, men med stylingsprodukter har det likevel kunne sett fyldig ut. Da jeg var rundt 24-25 begynte jeg å få tynnere og tynnere hår. Da jeg var rundt 29 år hadde jeg antagelig mistet 60 prosent av håret. Det var også da jeg startet med hårextensions for mer fylte, ikke lengde, og det har jeg brukt siden. 

Jeg lurer på om hva som kan være årsaken til dette? Blodprøver har ikke vist noen mangler på vitaminer eller mineraler. Jeg er normalvektig, går på minipiller, men ellers ingen medisiner. 

Anonymkode: 67f59...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er tre vitenskapelige studier som sier noe om sammenheng mellom D-vitaminmangel og hårtap:
https://www.enebak.no/funfact-om-hartap/

Det ser ut som det er hormonet kroppen lager av vitamin D som styrer utviklingen av keratinocytter (cellene som lager hårsekker). Når keratinocyttene ikke finner nok D-vitamin i blodet til å lage hormonet de trenger, tar hårsekkene kvelden og håret løsner. 

Problemet er kanskje at forskerne måtte bruke en del mer D-vitamintilskudd enn det som er anbefalt i Norge for å se noen virkning. Det kan jo likevel være artig å se at det finnes en løsning. Ei som forsøkte ble litt fortvila. Etter et halvt år mente hun at hun så ut som et lykketroll, med masse stive hår som sto rett opp. Bare så du er advart.

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekka deg for immunsykdommer og sånt? Lupus blant annet kan ha de symptomene. 

Anonymkode: a6f85...873

Skrevet
Lonehill skrev (3 minutter siden):

Her er tre vitenskapelige studier som sier noe om sammenheng mellom D-vitaminmangel og hårtap:
https://www.enebak.no/funfact-om-hartap/

Det ser ut som det er hormonet kroppen lager av vitamin D som styrer utviklingen av keratinocytter (cellene som lager hårsekker). Når keratinocyttene ikke finner nok D-vitamin i blodet til å lage hormonet de trenger, tar hårsekkene kvelden og håret løsner. 

Problemet er kanskje at forskerne måtte bruke en del mer D-vitamintilskudd enn det som er anbefalt i Norge for å se noen virkning. Det kan jo likevel være artig å se at det finnes en løsning. Ei som forsøkte ble litt fortvila. Etter et halvt år mente hun at hun så ut som et lykketroll, med masse stive hår som sto rett opp. Bare så du er advart.

Høres interessant ut - skal prøve en høydose av D-vitamin :) Tusen takk for svar. 

Skrevet

Er 30, og har akkurat samme problemet som deg. Også vært til legen uten at de fant ut av noe, ble også møtt med «det er normalt å miste litt hår». Jeg mister ekstreme mengder. Om jeg tar tak nederst i håret og rister, faller godt over halvparten som er kortere «ny utvekst» ut. Problemet er bare at når det blir like langt, har det andre falt av. Og sånn fortsetter det. Håret mitt er et kaos av ulik lengde og får stadig spørsmål om jeg har klipt det slik, men det stemmer ikke. Også forsøkt shampoo, rosmarin, svartfrøolje, vitamintilskudd, men ingenting hjelper. Har konkludert med at det må være stress. 

Anonymkode: c562e...514

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du sjekka deg for immunsykdommer og sånt? Lupus blant annet kan ha de symptomene. 

Anonymkode: a6f85...873

Nei, det har jeg ikke. Skal sjekke ut lupus - tror ikke jeg har hørt om det. Takk for svar og forslag:) 

Skrevet

Hårtap er en forholdvis vanlig plage for kvinner med PCOS, men da hadde du nok hatt flere symptomer.

Anonymkode: fef67...90a

• Liker 1
Skrevet

PCOS eller Alopecia tenker jeg når du begynte å miste så tidlig.

Anonymkode: 10480...32a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er 30, og har akkurat samme problemet som deg. Også vært til legen uten at de fant ut av noe, ble også møtt med «det er normalt å miste litt hår». Jeg mister ekstreme mengder. Om jeg tar tak nederst i håret og rister, faller godt over halvparten som er kortere «ny utvekst» ut. Problemet er bare at når det blir like langt, har det andre falt av. Og sånn fortsetter det. Håret mitt er et kaos av ulik lengde og får stadig spørsmål om jeg har klipt det slik, men det stemmer ikke. Også forsøkt shampoo, rosmarin, svartfrøolje, vitamintilskudd, men ingenting hjelper. Har konkludert med at det må være stress. 

Anonymkode: c562e...514

Så utrolig frusterende 😕  Jeg vet hvordan det er... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres interessant ut - skal prøve en høydose av D-vitamin :) Tusen takk for svar. 

Det skjer ikke over natta, da. Hvis du vil tjuvstarte, kan det være en ide å gjøre som den canadiske legen Gerry Schwalfenberg. Når han må kurere D-vitaminmangel raskt for å kickstarte immunforsvaret til pasienter med tøffe virusinfeksjoner, gir han dem 50.000 IE pr. dag i tre dager og følger på med 10.000 IE i en måned. Da får pasientene kurert D-vitaminmangel på rekordtid. Etter at D-vitaminmangelen er utrydda, anbefaler Schwalfenberg 2.000 IE pr. dag for å holde D-vitaminmangelen unna.
https://austinpublishinggroup.com/nutritional-disorders/fulltext/andt-v8-id1068.php
Artikkelen er på engelsk, men Google hjelper oss å oversette:
https://translate.google.com/

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hårtap er en forholdvis vanlig plage for kvinner med PCOS, men da hadde du nok hatt flere symptomer.

Anonymkode: fef67...90a

PCOS og hårtap har D-vitaminmangel til felles. Det er ikke bevist at å kurere D-vitaminmangel også kurerer PCOS, men det skader vel uansett ikke å kurere D-vitaminmangel? Har det virkning på PCOS, må det kalles en kjempebonus. Hovedårsaken til at det ikke er bevist at å kurere D-vitaminmangel hjelper mot PCOS, er at ingen har prøvd.

At de fleste med PCOS også har alvorlig D-vitaminmangel er derimot dokumentert i vitenskapelige studier:

https://www.verywellhealth.com/vitamin-d-more-than-just-a-vitamin-2616313

https://knepublishing.com/index.php/KnE-Medicine/article/view/547/1731

Det eksisterer også noen få, små pilotstudier som viser at D-vitamintilskudd påvirker PCOS, men ingen har prøvd å korrigere D-vitaminmangel for å se om det hjelper. Det må ganske store tilskudd til for å kurere D-vitaminmangel og det er det pussig nok ingen som vil prøve.

Sitat

Som konklusjon, til tross for flere begrensninger, fant denne studien at vitamin D-tilskudd kan påvirke insulinresistens, lipidmetabolisme og til en viss grad hyperandrogenisme hos pasienter med PCOS. Derfor bør vitamin D vurderes som en behandling for PCOS.

https://www.spandidos-publications.com/10.3892/etm.2020.8525

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg startet denne tråden i november, og tenke jeg skulle stikke innom her igjen, da jeg har funnet årsaken: jeg har en sykdom som heter hashimoto, det er en autoimmun sykdom som angriper skjoldbukskjertelen. Hvis noen andre mister håret vil jeg derfor råde til å sjekke skjoldbukjertelen, da dette ofte er årsak til hårtap. Den samme gjelder flere autoimmune sykdommer, og lavt stoffskifte. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg startet denne tråden i november, og tenke jeg skulle stikke innom her igjen, da jeg har funnet årsaken: jeg har en sykdom som heter hashimoto, det er en autoimmun sykdom som angriper skjoldbukskjertelen. Hvis noen andre mister håret vil jeg derfor råde til å sjekke skjoldbukjertelen, da dette ofte er årsak til hårtap. Den samme gjelder flere autoimmune sykdommer, og lavt stoffskifte. 

Så bra ar du oppdaterer 💕 Det skulle jeg ønske flere gjorde når de fant ut av problemene sine. 

Anonymkode: 7a022...ac4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan oppdaget du det? Hva gjorde du?

Anonymkode: c821b...cfd

Skrevet

Jeg er helt sikker på at koronavaksinen gjorde at jeg mistet forferdelig mye hår! Helt enorme mengder faktisk. Men dette var hos meg forbigående.

Håper at du finner ut av det<3

Anonymkode: 36c9b...1d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan fikk du påvist dette? Legen min virker ikke interessert i å utrede for Hashimotos, selv om stoffskifteverdiene mine er litt lave. 

Anonymkode: d5f01...2b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er helt sikker på at koronavaksinen gjorde at jeg mistet forferdelig mye hår! Helt enorme mengder faktisk. Men dette var hos meg forbigående.

Håper at du finner ut av det<3

Anonymkode: 36c9b...1d9

Hva med å lese tråden? Den er ikke lang heller. 

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 22.04):

Så bra ar du oppdaterer 💕 Det skulle jeg ønske flere gjorde når de fant ut av problemene sine. 

Det skulle bare mangle :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 9.27):

Hvordan fikk du påvist dette? Legen min virker ikke interessert i å utrede for Hashimotos, selv om stoffskifteverdiene mine er litt lave. 

Anonymkode: d5f01...2b8

Det er ganske lett å få påvist egentlig. Hvis du har forhøyet TSH, lav T3 og T4 (dette indikerer til stoffskifte) så bør du også ta en TPO-antistoff-test. Det er veldig lett å se på en enkel blodprøve.  Min lå på 1300, den skal være under 100. Antistoffene viser at kroppen angriper seg selv, og i dette tilfellet skjoldbukskjertelen. Når dette pågår lenge nok vil den brytes ned og stoffskifte blir da lavt, da den ikke produserer nok hormoner. Hashimoto er underliggende årsak til om lag 80 prosent av tilfeller med lavt stoffskifte, så det er sannsynlig at du har det. Mange fastleger har ikke peiling på stoffskifte, så du kan eventuelt bytte lege, han virker ikke så veldig kunnskapsrik innen dette. Lykke til :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 8.08):

Hvordan oppdaget du det? Hva gjorde du?

Anonymkode: c821b...cfd

Det er ganske lett å finne ut på en blodprøve, du må spørre legen om å sjekke TPO-antistoffer, som viser om immunforsvaret angriper skjoldbukskjertelen. Du bør også sjekke TSH, T3 og T4 som direkte indikerer til hvordan stoffskiftet ligger an.  :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske lett å finne ut på en blodprøve, du må spørre legen om å sjekke TPO-antistoffer, som viser om immunforsvaret angriper skjoldbukskjertelen. Du bør også sjekke TSH, T3 og T4 som direkte indikerer til hvordan stoffskiftet ligger an.  :)

Det er dessverre ikke alltid så mye man kan gjøre med Hashimoto, det er kronisk, men man kan prøve å finne ut den underliggende årsaken til at immunforsvaret angriper seg selv, og prøve å roe det ned. Jeg har kuttet ut gluten og melkeprodukter,  men det er ikke sikkert at det er årsaken. Man kan sjekke matallergier, for å se om det trigger det. Det kan være mange årsaken til slike auto-immune sykdommer, som stress, mugg i huset, traumer, genetisk disposisjon etc. For stoffskiftet har jeg begynt på medisiner, som jeg må gjøre resten av livet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...