AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #1 Del Skrevet 25. november 2021 På begge våre sider er det en kultur for at vi voksne også gir julegave til våre søsken og svogere/svigerinner. Syns absolutt vi skal gi gave til barna og evnt våre foreldre, men at vi voksne bruker så mye tid og penger på ting til hverandre som vi ikke egentlig trenger egrer meg, og spesielt i et bærekraftig perspektiv. Hva er vanlig der ute og hvordan ta det opp uten å fremstå som grinchen? Anonymkode: 29274...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #2 Del Skrevet 25. november 2021 Lager hjemmelagde julegaver til mine voksne søsken (hjemmelaget krydder, likør osv). Får det samme tilbake fra søster og bror gir som regel en flaske vin. Fornøyd med det og koster nesten ingenting. kanskje du kan lage noe istedetfor å kjøpe? Anonymkode: 83215...2b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #3 Del Skrevet 25. november 2021 Vi legger pengene i en langhelg bare oss søskene. Denne gang blir det langhelg i Finland i februar😊 Anonymkode: b62c2...141 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #4 Del Skrevet 25. november 2021 Jeg har bare ett søsken (og mannen ett), og pleier å gi en veldig gjennomtenkt gave, men vi har et veldig nært forhold. Pleier å gi opplevelser, kunst, smykker osv. Anonymkode: 54c1c...a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #5 Del Skrevet 25. november 2021 Jeg sendte sms i fjor og skrev noe ala "hei:) jeg er rett og slett lei av alt stresset med 40-50 julegaver hvert år og har bestemt meg for at vi skal kutte ned. Så fra i år kommer ikke vi til å kjøpe gaver til de av søskenene som har barn (jeg og mannen har hvert sitt søsken som ikke har fått barn enda), og forventer derfor at dere ikke kommer med gaver til oss heller tante- og onkelbarn får selvsagt julegave som alltid❤️ vil heller at vi voksne kan bruke tiden og pengene på å gjøre noe hyggelig sammen" det ble særs godt mottatt og alle var letta over å få kutta noen fra sin også milelange gaveliste🤭 Anonymkode: 7dc96...f5e 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #6 Del Skrevet 25. november 2021 Vi er fire søsken ( med hver vår partner) og vi kjøper bare til en hver. Foreldrene våre trekker og gir beskjed om hvem man skal kjøpe til. Da får vi en litt mer ordentlig gave ( ca 1000 kr). Anonymkode: 63bb7...ffd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Del Skrevet 26. november 2021 Vi gir til mine søsken, men ikke til mannens søsken. Det var nok mest for å slippe stress, men sikkert også litt penger for ett av parene. Mine søsken er gode på konkrete ønskelister med ting de ellers hadde kjøpt seg uansett, så da blir det lite stress og lite miljøfientlig. Anonymkode: 56a16...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Del Skrevet 26. november 2021 Vanlig julegave til søsken som vi har veldig mye kontakt med og beregner som noen av våre nærmeste - de er som "bestevenner". (hans søsken). billig julegave til mine søsken som vi har lite kontakt med. (mine søsken). da er det mer "tanken". kutter nok etterhvert søsken,og kun gir til deres barn. vi pleier ikke å feire jul med min familie pga familiesituasjon, men jeg har gjort det litt til prinsipp at jeg kjøper en liten julegave til alle der årlig. sånn ca 250kr. Vi feirer også annenhver jul med hans tante familie. der har vi avtalt at vi kun gir når vi har felles jul. Anonymkode: 01eef...99a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Del Skrevet 26. november 2021 Her blir det helt feil i mine øyne at single søsken skal sitte på julaften og ikke få noen gaver. Og bare se på at min datter får gaver. Så her gir jeg fremdeles gaver til søsken og min mor. Det vil jeg aldri slutte med. Anonymkode: 4074e...85e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor1982 Skrevet 26. november 2021 #10 Del Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg sendte sms i fjor og skrev noe ala "hei:) jeg er rett og slett lei av alt stresset med 40-50 julegaver hvert år og har bestemt meg for at vi skal kutte ned. Så fra i år kommer ikke vi til å kjøpe gaver til de av søskenene som har barn (jeg og mannen har hvert sitt søsken som ikke har fått barn enda), og forventer derfor at dere ikke kommer med gaver til oss heller tante- og onkelbarn får selvsagt julegave som alltid❤️ vil heller at vi voksne kan bruke tiden og pengene på å gjøre noe hyggelig sammen" det ble særs godt mottatt og alle var letta over å få kutta noen fra sin også milelange gaveliste🤭 Anonymkode: 7dc96...f5e Dette har jeg og min bror bestemt hos oss også 😊 Mannen derimot, tør ikke si ifra til sine søsken om at han ønsker det samme 😂 Så der byttes det penger hver jul, i form av gavekort 🤦♀️ At dem gidder 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Del Skrevet 26. november 2021 Vi ble enige om på mannens side at vi heller går ut å spiser/drar på stand-up/gjør noe hyggelig sammen i stedet for julegaver, han har 3 søsken. Jeg har 1 søster og vi er enig om kun 1 gave til hver Syns det er litt hyggelig at voksene også får gaver, så barna lærer seg til at alle skal få gave, og ikke bare de, men helt enig om at det blir alt for mye gaver som regel, så greit å sette en grense Anonymkode: bf8ff...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 26. november 2021 #12 Del Skrevet 26. november 2021 HAr en eldre bror som samler på kopper, krus og glass, så jeg kjøper en eller annen kul kopp el med morsomme ting:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 26. november 2021 #13 Del Skrevet 26. november 2021 Jeg har bare ett søsken og vi er begge uten barn. Det blir feil for meg å ikke kjøpe gave, men nå kjøper jeg ikke noe ræl bare for å kjøpe noe. Jeg har ikke så mange å kjøpe til og kommer til å fortsette å kjøpe gave til søskenet mitt uansett. Vi har ikke så mye kontakt ellers, men synes det er hyggelig å kjøpe en gave som jeg vet blir satt pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Del Skrevet 26. november 2021 Har ett søsken med samboer, men ingen barn. De får gavekort på Kitchn, en kopp de samler på, en boks med hjemmelagde karameller og noe annet. Må bare komme på noe 😄 Jeg har barn, så det hadde blitt feil om de skulle kjøpt til barnet mitt og ikke fått noe igjen. Så det er klart jeg kjøper gave Anonymkode: 000f8...f98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 26. november 2021 #15 Del Skrevet 26. november 2021 Ja, det er vanskelig å kjøpe noe til søsken som er godt voksne. Jeg aner ikke hva jeg skal gi min bror med svigerinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #16 Del Skrevet 26. november 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Vi gir til mine søsken, men ikke til mannens søsken. Det var nok mest for å slippe stress, men sikkert også litt penger for ett av parene. Mine søsken er gode på konkrete ønskelister med ting de ellers hadde kjøpt seg uansett, så da blir det lite stress og lite miljøfientlig. Anonymkode: 56a16...388 Sånn gjør vi det også, men jeg ser ikke helt vitsen. 😛 Man kunne jo heller bare kjøpt de tingene selv. Det er jo veldig greit å slippe å prøve å tenke ut noe selv og sannsynligvis bomme og kjøpe noe som havner i boden. Men vi kunne heller droppet gaver for min del. Men alle mine søsken er single og uten barn, så skjønner jo at det ville blitt kjedelig for dem. Anonymkode: a21f9...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Del Skrevet 26. november 2021 Jeg foreslo for familien at vi skulle innføre gavesirkel. Vi er tre voksne søsken med barn. Hvert par og foreldrene våre gir en gave og får en gave. Vi bytter på hvem som gir til hvem. Har hatt denne ordningen i tre år nå og alle er fornøyde med å kunne handle litt færre gaver. I tillegg slipper jeg å få masse ting jeg egentlig ikke trenger hver jul. Barna får hver sin gave fra alle som vanlig. Anonymkode: 6b831...b3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Del Skrevet 26. november 2021 Jeg har liten familie. Det er virkelig ikke noe stress å handle gaver til søsken foreldre mann barn og katt. Listen er ikke lenger enn det. Hans side av familien er flere søsken. De har bestemt å kutte gavene. Syns det er så trist. Han sitter på julaften med bare gaver fra meg og min familie omtrent..jeg kompenserer med gaver fra ungene og katten.. de av dere som syns det er kjipt å kjøpe og å motta gaver fra søsken o.l må jo ha mistet alt av spenningen med julen? Jeg syns det er morro å være barnslig i julen, presanger er gøy!! Anonymkode: 52a08...448 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #19 Del Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): På begge våre sider er det en kultur for at vi voksne også gir julegave til våre søsken og svogere/svigerinner. Syns absolutt vi skal gi gave til barna og evnt våre foreldre, men at vi voksne bruker så mye tid og penger på ting til hverandre som vi ikke egentlig trenger egrer meg, og spesielt i et bærekraftig perspektiv. Hva er vanlig der ute og hvordan ta det opp uten å fremstå som grinchen? Anonymkode: 29274...a80 Du kan da gi gaver uten at det går utover bærekraft. Dette med at gaver = forurensing og penger er et meget tvilsomt argument som dekker over at giver leter etter en årsak til å slutte å gi gaver. Vil du ikke gi gaver? Ok. Si «greit at vi slutter å go hverandre gaver fra i år?» Kjøp ting kun i det tilfellet noen ønsker seg en spesifikk ting. Kjøp den brukt om du kan. Kjøp opplevelser eller mat/drikke du vet mottaker vil enten like eller kan gi videre om mottaker ikke ønsker seg en spesifikk ting. Opprett gjerne faste gaver, sånn at det blir enkelt og mottaker vet hen får noe hen liker. Feks kan du gi en pakke te hvert år til din venn som liker te, en flaske vin hvert år til din onkel som liker vin og en konsert hvert år til din far som liker musikk. Gaver er ikke komplisert. Og du kan selvsagt pakke gavene inn uten å ødelegge miljøet. Feks i papir fra i fjor eller gråpapir fra papirdunken eller i et gjennbruksnett eller en duk fra Fretex. Anonymkode: f66db...681 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #20 Del Skrevet 26. november 2021 Vi gir penger til et veldedig formål. Anonymkode: bc141...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå