siebaeo Skrevet 10. oktober 2005 #1 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg leier ut et rom til en jente som nå gjentatte ganger bryter de reglene jeg har laget for leiligheten min. Det verste er at hun og venninnen hennes har ødelagt parketten min med stilettheler slitt ned til ståltuppene. Det er tusen små bulker!!! Holder på å bli gal!! Første gang kunne jeg forstå at det var et uhell, men nå har det skjedd et par ganger til. Og hun presterer å prøve å juge seg ut av det selv om jeg kan vise henne alle mine sko og at det kun er hun som har sånne hæler. Nå lurer jeg på om jeg burde trekke det av depositumet? Det vil jo koste meg noen tusenlapper å fikse, og før et evt salg er jeg jo nødt til å gjøre det. Ellers kan det jo koste meg mange titusen-kroner fordi kjøpere ser at noe må gjøres osv.. Og så tar jeg henne i å røyke inne, selv om jeg har sagt at det er strengt forbudt!! og jugd meg opp i trynet om det!! Dette hjelper jo ikke akkurat. Har tenkt å si at tar jeg henne i det en gang til åker hun rett ut!! Noen synspunkt til en rasende leilighetseier?
Gjest Milah Skrevet 10. oktober 2005 #2 Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Jeg hadde sagt at hun må starte å se seg om etter et nytt sted å bo! Og jeg hadde brukt depositumet for å reparere gulvet mitt. Det er jo slike ting depositum er ment for! Endret 10. oktober 2005 av Milah
Gjest Xavia Skrevet 10. oktober 2005 #3 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg Hadde også brukt depositumet hennes til å fikse gulvet.
Gjest leieb Skrevet 10. oktober 2005 #4 Skrevet 10. oktober 2005 Ved utleie må du regne med slitasje. Hva husleieloven sier om dette ang.ditt gulv? tror du skal undersøke dette først. har du skriftlig i kontrakten ang. røyking? i så tilfelle er det oppsigelsesgrunn. aktisk er det slik i dag at man kan ikke si opp noen pga manglende betaling,men røyking kan man si opp folk.
Gjest Xavia Skrevet 10. oktober 2005 #5 Skrevet 10. oktober 2005 Slitasje må man regne med, men at gulvene blir ødelagte går vel utover dep. ?
siebaeo Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2005 Husker ikke om det står i kontrakten at det er røykeforbud, men det stod iallefall i annonsen.. Må sjekke det når jeg kommer hjem. Synes det er så vanskelig å være hard også, men jeg kan jo ikke la meg tråkke på heller. Er også usikker på dette med slitasje.. Hvor går grensen mellom slitasje og ødeleggelse spør jeg meg? Spesieltlt siden det har skjedd etter at jeg har sagt fra også. Skal lese på husleieloven om dette. Må få klarhet i dette snart for det gnager så innmari på meg. Værste er det at hun tråkker over grenser og ikke respekterer meg. I mitt hjem!! Takk så langt for råd og innspill.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg hadde sagt at hun må starte å se seg om etter et nytt sted å bo! Og jeg hadde brukt depositumet for å reparere gulvet mitt. Det er jo slike ting depositum er ment for! ← Enig.
Eliza Doalot Skrevet 10. oktober 2005 #8 Skrevet 10. oktober 2005 Må få klarhet i dette snart for det gnager så innmari på meg. Værste er det at hun tråkker over grenser og ikke respekterer meg. I mitt hjem!! ← Jeg skjønner godt at det er irriterende, men bare husk at det er hennes hjem også..
siebaeo Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #9 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg skjønner godt at det er irriterende, men bare husk at det er hennes hjem også.. ← Ja, jeg vet det, men hun bor der under forutsetning at enkelte regler skal følges. Og det er spesiellt irriterende når det faktisk går på at hun ødelegger min eiendom. Etter gjentatte beskjeder...
Gjest z Skrevet 10. oktober 2005 #10 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg kan ikke reglene på dette, men jeg vil tro at grensa mellom slitasje og ødeleggelse går på hva man kan forvente av det man har gjort. Altså; hvis man går med stiletthæler på den type gulv, så blir det ødelagt. Det er noe man "bør" forstå, og dermed er det ødeleggelse. Dersom gulvet ble slitt av bare å gå på det derimot, hadde det vært slitasje. I mitt hode.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #11 Skrevet 10. oktober 2005 Etter gjentatte beskjeder... ← Regner med de er skriftlige, hvis ikke bør neste bli det.
aline Skrevet 10. oktober 2005 #12 Skrevet 10. oktober 2005 har du gulv som du vet blir ødelagt av stilettbruk, så burde du skrevet det i kontrakten, samme med røyking. her jeg leier (profesjonelt utleiefirma) står det i kontrakten om bl.a slitasje utover det som er normalt og også å lage hull i vegger for bilder etc. hadde vaktmester innom som kontrollerte hva som var av skader når jeg flyttet inn, og som går over med meg før jeg flytter ut. de er ikke strenge, men f.eks slike problemer ville de kunnet trekke meg på dep for. muntlige beskjeder er vel ikke noe du kan bruke i en evt sak kanskje? men er det ødeleggelse utover normal slitasje, som du er nødt til å bruke mye penger på å fikse, så bør vel det være noe som kan trekkes deler av på hennes dep.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #13 Skrevet 10. oktober 2005 Du må skrive en skriftelig advarsel med beskjed om at "ytterligere overtramp vil ikke bli tolerert". Da er leieboer klar over at dersom hun blir tatt igjen, blir hun sagt opp. I en evnt rettskap/mekling vil det ellers bli ord mot ord.
Gjest z Skrevet 10. oktober 2005 #14 Skrevet 10. oktober 2005 Muntlige avtaler skal jo være like gjeldende som skriftlige, men det er selvfølgelig vanskelig å bevise.
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2005 #15 Skrevet 10. oktober 2005 Muntlige avtaler skal jo være like gjeldende som skriftlige, men det er selvfølgelig vanskelig å bevise. ← En muntlig avtale er ikke verdt papiret det er skrevet på. Desverre.
Gjest z Skrevet 10. oktober 2005 #16 Skrevet 10. oktober 2005 Er det ikke slik at en muntlig avtale i teorien er like mye verdt?
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2005 #17 Skrevet 10. oktober 2005 I teorien er den det ja. Det står vel bl.a. skrevet i Kong Christian Den Femtis Norske Lov mener jeg å huske.
Gjest Violetta Skrevet 10. oktober 2005 #18 Skrevet 10. oktober 2005 faktisk er det slik i dag at man kan ikke si opp noen pga manglende betaling,← Hvor i alle dager har du dette fra? Kan du dokumentere det? Hørtes utrolig rart ut. Da kunne jo alle bare la være å betale husleien da?
sushigirl Skrevet 10. oktober 2005 #19 Skrevet 10. oktober 2005 Sånn som reglene er nå, er det ikke bare å trekke av depositumet, heller, dersom det er opprettet en depositumskonto. Hvis utleier og leieboer ikke er enige i beløpet som skal trekkes, må saken gå via Forliksrådet. Sist vi leide leilighet, fikk vi problemer med en huseier som krevde trekk i depositumet for noe vi ikke var enige i. Vi ba henne gå til Forliksrådet, etter å ha snakka med Jusshjelpa. Det skal sies at vi ble enige til slutt, så vi slapp heldigvis Forliksrådet. Lykke til!
Ugla Skrevet 10. oktober 2005 #20 Skrevet 10. oktober 2005 En muntlig avtale er ikke verdt papiret det er skrevet på. Desverre. ← Beklager... ...men det var en snodig måte å si det på... Muntlig avtale skal være like bindende som skriftlig, men det er verre å bevise hva som er sagt, enn det som er skrevet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå