AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 Hei Er det noen her som jobber i barneverntjenesten? Tanker om nyutdannede som søker jobb der? Ser ut som at man ønsker stort sett folk med erfaring. Er det mulig å få jobb som ung og nyutdannet uten erfaring fra bvtj fra før? Har dere noen råd? Har praksis fra ungdomshjem og har veldig lyst til å få prøvd bvtj, og ser for meg at det vil gi en bratt læringskurve og nye utfordringer, men også at det er svært spennende og interessant. For en nyutdannet, hvor er det best å starte i bvtj? Undersøkelse og tiltak eller mottak? Anonymkode: 9af34...3df
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei Er det noen her som jobber i barneverntjenesten? Tanker om nyutdannede som søker jobb der? Ser ut som at man ønsker stort sett folk med erfaring. Er det mulig å få jobb som ung og nyutdannet uten erfaring fra bvtj fra før? Har dere noen råd? Har praksis fra ungdomshjem og har veldig lyst til å få prøvd bvtj, og ser for meg at det vil gi en bratt læringskurve og nye utfordringer, men også at det er svært spennende og interessant. For en nyutdannet, hvor er det best å starte i bvtj? Undersøkelse og tiltak eller mottak? Anonymkode: 9af34...3df Jobber i barnevernet . Er en god blanding av nyutdannet og godt erfarne hvor jeg jobber 👍 Anonymkode: 6e179...cd0
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jobber i barnevernet . Er en god blanding av nyutdannet og godt erfarne hvor jeg jobber 👍 Anonymkode: 6e179...cd0 Har du råd til nyutdannet som ønsker jobb i bvtj? Hvordan er det for en nyutdannet der, får man oppfølging og hjelp eller forventes det at man skal klare mye selv etter endt utdanning? Jeg vil komme meg inn i et dyktig arbeidsmiljø og vokse med dem og tror jeg kan bli veldig flink om jeg først får prøvd meg innen feltet. Anonymkode: 9af34...3df
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 bump skriver søknad til bvtj og lurer på hvordan jeg kan overbevise dem om å ansette meg. Anonymkode: 9af34...3df
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Skrevet 27. november 2021 Hvordan er studiet til å bli bv.ped? Anonymkode: 92f55...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan er studiet til å bli bv.ped? Anonymkode: 92f55...8dd Spennende! Liker generelt å lære, men likte at vi fikk mange caseoppgaver og fikk diskutere i grupper! Skulle ønske vi fikk mer praksis, og på flere steder. Alle burde fått prøve praksis i bvtj. Er veldig mye man skal kunne, også har man jo et enormt ansvar. Anonymkode: 9af34...3df
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #7 Skrevet 27. november 2021 jeg jobberi bvtj. Hos oss ansetter vi ikke nyutdannede med mindre det er snakk om å ha en master, men da har de som regel en del erfaring fra feltet samtidig. De fleste har erfaring fra å jobbe i psykiatri eller institusjon før de blir ansatt. Noen blir ansatt i vikariater, men sjeldent. Det er nesten alltid noen med erfaring eller mer utdanning enn en nyutdannet som søker, og det er sjeldent at en nyutdannet klarer å utkonkurrere eller i det hele tatt å komme på intervju. Personlig syntes jeg det er en uting å være helt fersk og rett i en sånn jobb. Jeg jobbet selv mange år på institusjon og videreutdannet meg før jeg fikk stillingen min. Men, det spørs jo litt, en som har en del livserfaring og har levd noen år er kanskje ok, men de som tar inn 22 (+/-) åringer til engang intervju anser jeg som uprofesjonelle. Anonymkode: 9038b...aec 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #8 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg jobberi bvtj. Hos oss ansetter vi ikke nyutdannede med mindre det er snakk om å ha en master, men da har de som regel en del erfaring fra feltet samtidig. De fleste har erfaring fra å jobbe i psykiatri eller institusjon før de blir ansatt. Noen blir ansatt i vikariater, men sjeldent. Det er nesten alltid noen med erfaring eller mer utdanning enn en nyutdannet som søker, og det er sjeldent at en nyutdannet klarer å utkonkurrere eller i det hele tatt å komme på intervju. Personlig syntes jeg det er en uting å være helt fersk og rett i en sånn jobb. Jeg jobbet selv mange år på institusjon og videreutdannet meg før jeg fikk stillingen min. Men, det spørs jo litt, en som har en del livserfaring og har levd noen år er kanskje ok, men de som tar inn 22 (+/-) åringer til engang intervju anser jeg som uprofesjonelle. Anonymkode: 9038b...aec Takk for svar! Jeg har jobbet med barn under hele studietiden, og har erfaring fra både psykiatri og institusjoner, så helt blank er jeg ikke. Er likevel ung og uten erfaring på akkurat bvtj. Synes det er veldig synd at det blir en sånn ond sirkel; unge uten relevant erfaring stiller svakt i ansettelsesprossen, samtidig som at de ikke får mulighet til å tilegne seg denne erfaringen. Har du noen råd til meg som kunne tenke med å arbeide i bvtj etterhvert? Nå forsøker jeg bare å samle meg erfaring der det er mulig, og bygge meg opp derfra. Har blitt anbefalt å jobbe i bvtj fordi læringskurven er så bratt og man får sett et bredt spekter av livssituasjoner og hva barn og familier opplever. Og hvor i bvtj vil du si at det er "best" å starte? Er forresten 23, så føler meg jo veldig ung i dette yrket. Anonymkode: 9af34...3df 1
Walterwhite Skrevet 27. november 2021 #9 Skrevet 27. november 2021 Jobber i bvt, tenker at alderen din er et større problem enn at du er nyutdannet. Ofte får de med lite erfaring kun vikariater i noen år, men etter litt mer erfaring er det lett å få seg jobb. Det er mye turnover og sykemeldinger så det er ofte stillinger ledige rundt omkring. Jeg opplevde å bli hivd utti det, og du lærer mye og fort. Men ikke alene. Både mottak og undersøkelse krever mer erfaring og noen år på baken. Tiltak er fint for nyutdannede. Husk at det skal være trygt for familiene også, ikke bare at du skal lære mest mulig. Ingenting i veien med å søke, men ville ikke skrevet en stil i søknadsprosessen. 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #10 Skrevet 27. november 2021 Walterwhite skrev (27 minutter siden): Jobber i bvt, tenker at alderen din er et større problem enn at du er nyutdannet. Ofte får de med lite erfaring kun vikariater i noen år, men etter litt mer erfaring er det lett å få seg jobb. Det er mye turnover og sykemeldinger så det er ofte stillinger ledige rundt omkring. Jeg opplevde å bli hivd utti det, og du lærer mye og fort. Men ikke alene. Både mottak og undersøkelse krever mer erfaring og noen år på baken. Tiltak er fint for nyutdannede. Husk at det skal være trygt for familiene også, ikke bare at du skal lære mest mulig. Ingenting i veien med å søke, men ville ikke skrevet en stil i søknadsprosessen. Tusen takk for godt svar!:-) Anonymkode: 9af34...3df
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #11 Skrevet 27. november 2021 Walterwhite skrev (27 minutter siden): Jobber i bvt, tenker at alderen din er et større problem enn at du er nyutdannet. Ofte får de med lite erfaring kun vikariater i noen år, men etter litt mer erfaring er det lett å få seg jobb. Det er mye turnover og sykemeldinger så det er ofte stillinger ledige rundt omkring. Jeg opplevde å bli hivd utti det, og du lærer mye og fort. Men ikke alene. Både mottak og undersøkelse krever mer erfaring og noen år på baken. Tiltak er fint for nyutdannede. Husk at det skal være trygt for familiene også, ikke bare at du skal lære mest mulig. Ingenting i veien med å søke, men ville ikke skrevet en stil i søknadsprosessen. Hei, jeg er utdannet sosionom men har latt være å søke bv tj fordi jeg er usikker på det å skrive vedtak, feil kan få store konsekvenser og derfor har jeg i stedet jobbet som miljøterapeut. Er dere helt sikre på vedtaksskriving? Er det noe jeg bør la være å søke på når jeg er så usikker? Anonymkode: 25aa0...6a1 1
Walterwhite Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei, jeg er utdannet sosionom men har latt være å søke bv tj fordi jeg er usikker på det å skrive vedtak, feil kan få store konsekvenser og derfor har jeg i stedet jobbet som miljøterapeut. Er dere helt sikre på vedtaksskriving? Er det noe jeg bør la være å søke på når jeg er så usikker? Anonymkode: 25aa0...6a1 Ingen vedtak går igjennom uten at avdelingsleder godkjenner denne. Så det er ikke noe å være redd for. En tar i utgangspunktet få beslutninger alene, og de alvorlige blir aldri tatt alene. Det er mye drøfting internt og tett samarbeid med leder. Usikker på hvilke feil du tenker på, om det er skriftlige feil eller feil beslutninger av vedtak, men som sagt så er det ikke slik at du bare surrer og rører aleine. Er jo en opplæringsprosess som alle andre steder. (red; la til noe) Endret 27. november 2021 av Walterwhite 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Skrevet 27. november 2021 Så jeg kan prøve å søke og satse på evt et vikariat eller midlertidig stilling, men bør heller vente til jeg er mer «voksen» og få mer erfaring fra andre steder før jeg går inn i bvtj. Så jeg får mer livserfaring først, skjønner jo det kan bli vanskelig å være 23 og skulle undersøke hjemme hos andre og ha samtaler med foreldrene til barna. Anonymkode: 9af34...3df 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #14 Skrevet 27. november 2021 Walterwhite skrev (20 minutter siden): Ingen vedtak går igjennom uten at avdelingsleder godkjenner denne. Så det er ikke noe å være redd for. En tar i utgangspunktet få beslutninger alene, og de alvorlige blir aldri tatt alene. Det er mye drøfting internt og tett samarbeid med leder. Usikker på hvilke feil du tenker på, om det er skriftlige feil eller feil beslutninger av vedtak, men som sagt så er det ikke slik at du bare surrer og rører aleine. Er jo en opplæringsprosess som alle andre steder. (red; la til noe) Takk for svar, feile beslutninger og skriftlige feil. Får se meg om etter noe annet, takk så mye for svar.🌸 Anonymkode: 25aa0...6a1
Walterwhite Skrevet 27. november 2021 #15 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så jeg kan prøve å søke og satse på evt et vikariat eller midlertidig stilling, men bør heller vente til jeg er mer «voksen» og få mer erfaring fra andre steder før jeg går inn i bvtj. Så jeg får mer livserfaring først, skjønner jo det kan bli vanskelig å være 23 og skulle undersøke hjemme hos andre og ha samtaler med foreldrene til barna. Anonymkode: 9af34...3df Det skader ikke å søke, men sjansen for at du blir ansatt, vikariat eller fast, som 23åring er lav. Jeg tenker det er best å jobbe andre steder først. Det er tøft å jobbe i barneverntjenesten, og for å være helt ærlig er jeg usikker på om 23år gamle meg ville taklet noen av de situasjonene jeg havner i på jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #16 Skrevet 27. november 2021 Ja, det er - dessverre - fullt mulig. Turnoveren i tjenesten er ekstremt høy, det er vanskelig å få tak i erfarne ansatte. I den alderen og fersk fra skolen skal man ha litt flaks og være villig til å begynne i korte vikariater. Det er sannsynligvis høyere sjanse for å få jobb i tiltak enn undersøkelse, siden det gjerne anses som mer krevende å jobbe undersøkelse (det er ikke nødvendigvis tilfellet). Når jeg sier dessverre er det jo ikke fordi man er nyutdannet, alle må begynne et sted, og en på 23 kan i enkelte tilfeller være moden nok - men jeg har sett flere eksempler på at det har fungert dårlig. For både ansatt og dem man jobber med. Anonymkode: 2aaa3...cb4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #17 Skrevet 27. november 2021 Walterwhite skrev (7 minutter siden): Det skader ikke å søke, men sjansen for at du blir ansatt, vikariat eller fast, som 23åring er lav. Jeg tenker det er best å jobbe andre steder først. Det er tøft å jobbe i barneverntjenesten, og for å være helt ærlig er jeg usikker på om 23år gamle meg ville taklet noen av de situasjonene jeg havner i på jobb. Kan du gi noen av beskrivelse av "situasjonene" uten å bryte ts ( noe lignede )? bare for å få et nytt bilde. Anonymkode: 25aa0...6a1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #18 Skrevet 27. november 2021 Er en litt usikker person av natur så bør nok få mer erfaring og få noen år på meg først, hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv. Men tusen takk for alle gode svar! Anonymkode: 9af34...3df
Walterwhite Skrevet 27. november 2021 #19 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan du gi noen av beskrivelse av "situasjonene" uten å bryte ts ( noe lignede )? bare for å få et nytt bilde. Anonymkode: 25aa0...6a1 Altså det er jo ingen hemmelighet at kontaktpersoner i barneverntjenesten ser og opplever mye tøft. Å beskrive en situasjon konkret vil jeg ikke, men det kan være alt fra foreldre som truer deg, hjem som ikke ser ut, barn som kommer med små drypp om seksuelle overgrep som en ikke helt finner ut av, psykisk syke foreldre, barn med store smerteuttrykk, familier hvor det er *noe* men det er vanskelig å få helt grep på hva, osv osv. Det er selvfølgelig veldig vondt og forferdelig med konkrete hendelser om vold eller overgrep, men det er også forferdelig vanskelig å jobbe med saker som ikke er svart/hvite. Er en unge utsatt for seksuelle overgrep i sitt hjem, skal barnet selvfølgelig ikke bo der. Men det er få av sakene som er disse, og der er det mye variasjoner, nyanser, frustrasjon og maktesløshet. 4
Walterwhite Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er en litt usikker person av natur så bør nok få mer erfaring og få noen år på meg først, hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv. Men tusen takk for alle gode svar! Anonymkode: 9af34...3df Det hørtes lurt ut! Og flott at du kan være ærlig og se egne begrensninger også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå