Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #1 Skrevet 10. oktober 2005 Kan noen forklare en uvitende stakkar (meg altså ) hva som er forskjellen på PC og Mac (dvs jeg har PC og vet vel da sånn nogenlunde hva det er, men Mac har jeg aldri vert borti og skjønner ikke hva som er forskjellen), og si litt om hva som er fordelene/ulempene med det ene i forhold til det andre
Gjest Devil's Spawn Skrevet 10. oktober 2005 #2 Skrevet 10. oktober 2005 Foruten at det ikke er så mange spill laget for Mac OSX og at Mac er litt dyrere, ser jeg ingen fordeler med Windows.
Gjest Gjesta Skrevet 10. oktober 2005 #3 Skrevet 10. oktober 2005 Det er heller ikke så mange virus som er laget for MAC, så man slipper stort sett unna den typen irritasjoner.
Scheherazade Skrevet 10. oktober 2005 #4 Skrevet 10. oktober 2005 Forskjellen på PC og Mac, hardware: -PC kan skrus sammen av komponenter fra ulike leverandører, ikke alt fungerer like bra sammen, og dersom feile komponenter er valgt, kan du fort oppleve at maskinen kræsjer. At det er konkurranse på komponentene, fører naturligvis til at prisene blir lavere, og pc'en billigere. -Apple styrer hvilke komponenter som settes inn i en Mac, dermed blir den gjerne mer stabil, ettersom de bruker komponenter som passer hverandre. I tillegg kjører de bare prosessorer fra IBM, kontra PC der Intel og AMD er mest vanlig. (Men dette endrer seg over jul, da Apple går over på Intel) Mac'ene er også mye lekrere designet! Operativsystemene, Windows XP kontro Mac OSX OSX er i dag det Vista kommer til å bli om et års tid. Det har moderne funksjoner som kraftig søk på kjernenivå, noe som medfører at du finner igjen ting vanvittig mye raskere enn det tar for XP å søke. I tillegg finner den mye mer enn søket i XP. OSX har ikke virus, ormer og denslags. OSX har masse effekter og "eyecandies" i brukergrensesnittet. Installasjon av programmer er mye enklere på Mac. Du slipper som oftes all verdens installasjonstrollmenn som strort sett er en pest og plage, og ikke minst, du slipper sprett-opp-vinduer HELE TIDEN som spør dumme spørsmål: Er du nå HELT sikker på at duvil slette denne filen, helt, helt sikker? Ja /Nei Windows består av masse programmer som er avhengige av hverandre, du kan for eksempel ikke slette Explorer eller Media Player, for da funker ikke ting som utforsker. Mac er programmer som er skrevet for å hver for seg tilby helhetsopplevelsen, men som ikke er avhengig av hverandre på samme måte. Windows har som sagt, flere spill til sin plattform. Kort sagt, OSX er mer moderne, sikrere, mer tilpasningsdyktig, lekrere og enklere å jobbe med. OSX er i dag det Vista vil bli om et år! (Og ja, jeg kjører Mac! ) Og selvfølgelig er dette ganske så forenklet, og du vil garantert finne noen som kan argumenterer e heftig for at Windows og Microsoft er SÅ mye bedre. Smak og behag...
Cronos Skrevet 10. oktober 2005 #5 Skrevet 10. oktober 2005 Mac er kanskje litt mer 'intuitiv' for en uinvidde. Enklere brukergrensesnitt. I tillegg var det vel sånn før at Mac var bedre for lyd, bilde og film (redigering/produksjon).
Gjest Devil's Spawn Skrevet 10. oktober 2005 #6 Skrevet 10. oktober 2005 Kan skyte inn at PC ikke er ensbetydende med Windows . Man kan ha andre operativsystemer både på en IBM-PC og OSX på en Mac.
Scheherazade Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 Kan skyte inn at PC ikke er ensbetydende med Windows . Man kan ha andre operativsystemer både på en IBM-PC og OSX på en Mac. ← Joda, helt enig! Men av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at det ikke var ulike Linux-distroer som trådstarteren ønsket evaluert! Men heller Linux på pc'en enn et Windows-OS ja!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 10. oktober 2005 #8 Skrevet 10. oktober 2005 Tror jeg også hadde installert GNU/Linux på en Mac, men det er nå meg .
lillesky Skrevet 10. oktober 2005 #9 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg synes Mac er mye mer stabilt i forhold til PC. Selv om Mac er litt dyrere enn PC, så er det virkelig verdt de ekstra kronene. Grafikken er også bedre. Har hørt om mange grafisk designere (og aviser) som bruker Mac. Jeg synes Mac er enklere enn PC, mer logisk bygd opp. Jeg bruker nå (ufrivillig!) en PC (i vente på ny Mac), og internett kræsjer hele tiden. Det opplevde jeg ekstremt sjelden med Mac.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 10. oktober 2005 #10 Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Windows er da i så fall ustabilt, ikke PC-en. Endret 10. oktober 2005 av Rattleshake
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå