Gå til innhold

Erfaring med DPS?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et par spørsmål om noe jeg lurer på. Håper noen kan hjelpe meg med dette. Jeg har slett med noen psykiske problemer i flere tiår, og har fått psykologhjelp bare nylig. Først gikk jeg til privat psykolog i 2 måneder. Hun diagnostiserte meg med sosial fobi, agorafobi, generalisert angst og panikklidelse. Etter det henviste psykologen og fastlegen meg til det lokale DPS-kontoret. Jeg har vært i behandling i 6 måneder nå, uten noe vesentlig endring i tilstanden min. Det er veldig vanskelig for meg å fungere daglig, gå til butikk, ta buss osv. Jeg har vært sykemeldt i nesten et år på grunn av konstante panikkanfall og smerter som følger. Nå ønsker min DPS-psykolog å sende meg til lokale e-meistring-nettkurs som vil vare i 14 uker. Jeg er litt usikker på hva det er. Hvordan vil dette hjelpe meg til å bli bedre? Betyr det at DPS mener at tilstanden min ikke er alvorlig nok og rett og slett sparker meg ut av DPS-behandlingen? Eller mener de at tilstanden min er så dårlig (siden jeg ikke har blitt noe bedre i løpet av 8 måneder av behandlig) at det er bortkastet tid å ha meg i DPS? Har noen hatt lignende erfaring? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Whatever anything skrev (57 minutter siden):

Hei. Jeg har et par spørsmål om noe jeg lurer på. Håper noen kan hjelpe meg med dette. Jeg har slett med noen psykiske problemer i flere tiår, og har fått psykologhjelp bare nylig. Først gikk jeg til privat psykolog i 2 måneder. Hun diagnostiserte meg med sosial fobi, agorafobi, generalisert angst og panikklidelse. Etter det henviste psykologen og fastlegen meg til det lokale DPS-kontoret. Jeg har vært i behandling i 6 måneder nå, uten noe vesentlig endring i tilstanden min. Det er veldig vanskelig for meg å fungere daglig, gå til butikk, ta buss osv. Jeg har vært sykemeldt i nesten et år på grunn av konstante panikkanfall og smerter som følger. Nå ønsker min DPS-psykolog å sende meg til lokale e-meistring-nettkurs som vil vare i 14 uker. Jeg er litt usikker på hva det er. Hvordan vil dette hjelpe meg til å bli bedre? Betyr det at DPS mener at tilstanden min ikke er alvorlig nok og rett og slett sparker meg ut av DPS-behandlingen? Eller mener de at tilstanden min er så dårlig (siden jeg ikke har blitt noe bedre i løpet av 8 måneder av behandlig) at det er bortkastet tid å ha meg i DPS? Har noen hatt lignende erfaring? 

Har du asperger? De kan ha tilleggsvansker som angst bl.a.

Anonymkode: 8fa64...1ab

• Liker 2
Skrevet

Ta å spør dem om det. Men hvis du snur på det så virker det som de ser at dagens behandling ikke fungerer og ønsker å prøve noe annet. Er ikke det positivt? Eller ønsker du å fortsette med en behandling som ikke fungerer. 

Anonymkode: 7b63e...126

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har du asperger? De kan ha tilleggsvansker som angst bl.a.

Jeg har aldri blitt diagnostisert med Aspeger og tror ikke jeg har det. Hvorfor spør du om Asperger?

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ta å spør dem om det. Men hvis du snur på det så virker det som de ser at dagens behandling ikke fungerer og ønsker å prøve noe annet. Er ikke det positivt? Eller ønsker du å fortsette med en behandling som ikke fungerer. 

Anonymkode: 7b63e...126

Nei, det jeg lurer på er egentlig hvordan de tenker at en slik internettbasert kurs kan hjelpe meg hvis ukentlig behandling hos DPS ikke gør det? Betyr dette at de mener at min helsetilstand er varig og at jeg aldri kommer til å bli bedre? Må jeg spørre om det selv? Jeg vil gjerne vite hvilke forventninger jeg skal ha. Jeg skal jo få vite hvis det ikke er noe håp fo meg.

Skrevet

Jeg synes du overtenker veldig her. Grunnen til at du blir tilbudt dette kurset er nok ganske enkelt fordi de tror du kan ha nytte av det. Ingen kan forutse nøyaktig hvor mye eller lite på forhånd.

Anonymkode: f910f...172

• Liker 5
Skrevet
Whatever anything skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri blitt diagnostisert med Aspeger og tror ikke jeg har det. Hvorfor spør du om Asperger?

Har du hørt om kvinner med asperger? Søk på nettet, både på norsk og engelsk. Står veldig mye. 

Er mange kvinner som har asperger uten å vite det fordi vi masker og er flinke å skjule det. 

Man kan slite med angst når det blir for overveldende og for mye. Og man er veldig følsom. 

• Liker 2
Skrevet

Eh, det der skjedde med meg også. Det du er inne i er noe som heter for pakketilbud, der hvor du får utdelt et visst antall måneder med behandling. 

Hvis du ikke føler deg bedre vil jeg oppfordre deg til å spørre psykologen direkte og eller ta det opp med fastlegen. 

Det er harde prioriteringer om behandlingsplassene i dps, derfor blir mange skjøvet ut for tidlig, men siden du fremdeles er sykmeldt tenker jeg at du behøver en realistisk behandlingsplan videre.

Enkleste måten å finne ut av det du lurer på er midlertidig å spørre psykologen din. 

Anonymkode: d7725...f2c

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Eh, det der skjedde med meg også. Det du er inne i er noe som heter for pakketilbud, der hvor du får utdelt et visst antall måneder med behandling. 

Hvis du ikke føler deg bedre vil jeg oppfordre deg til å spørre psykologen direkte og eller ta det opp med fastlegen. 

Det er harde prioriteringer om behandlingsplassene i dps, derfor blir mange skjøvet ut for tidlig, men siden du fremdeles er sykmeldt tenker jeg at du behøver en realistisk behandlingsplan videre.

Enkleste måten å finne ut av det du lurer på er midlertidig å spørre psykologen din. 

Anonymkode: d7725...f2c

Jeg er ikke blitt bedre i det hele tatt. Ingen bedring i løpet av 8 måneder av både samtaleterapi og medisinsk behandling. Jeg skjønner ikke hvordan de kan bare skyve meg ut. Hva skjer etter e-mestring da? Er jeg da helt ut av systemet? Hvordan skal jeg bli bedre da? Jeg kan jo ikke komme tilbake i arbeid hvis jeg ikke får nok behandling for å bli bedre?

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes du overtenker veldig her. Grunnen til at du blir tilbudt dette kurset er nok ganske enkelt fordi de tror du kan ha nytte av det. Ingen kan forutse nøyaktig hvor mye eller lite på forhånd.

Anonymkode: f910f...172

Her har vi svaret.

Etter åtte måneder med terapi, er det på tide å endre noe, og det er derfor DPS gjør dette.

TS sier hun ikke har blitt bedre i det hele tatt av åtte måneder med DPS-terapi. Som en hovedregel betyr det at det ikke vil hjelpe med ytterligere åtte måneder med det samme, så det er på tide å tenke alternativt.

Ja, du blir "kastet ut" av DPS hvis du ikke kan dra nytte av behandlingen. Da er det bedre noen andre får plassen, noen som faktisk har nytte av den. Rett og slett.

Anonymkode: a66cc...23a

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Whatever anything said:

Jeg er ikke blitt bedre i det hele tatt. Ingen bedring i løpet av 8 måneder av både samtaleterapi og medisinsk behandling. Jeg skjønner ikke hvordan de kan bare skyve meg ut.

Du har nada effekt av behandlingen, likevel skjønner du ikke hvorfor de vil avslutte den?

Er du klar over hvor trangt det er om ressursene og hvor mange som har behov for plassen du ikke har noe som helst effekt av?

Gi tilbudet du får en sjanse, det kan godt hende det vil være noe som faktisk hjelper deg, i motsetning til DPS.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har gått på kurs på DPS for å hjelpe mot angsten min og hadde da tidligere gått til psykolog over lang tid uten særlig bedring. Kurset hjalp meg veldig med å forstå angsten og fikk en del strategier for å takle den. Går fortsatt til psykolog, men er betraktelig mye bedre enn det jeg var før kurset. 

Anonymkode: 508c4...3ab

• Liker 2
Skrevet

Ja, ok, men hva skjer videre da? Betyr dette at de gir opp, og jeg får bare fortsette med AAP og så bli ufør? De gir kun et halvt års sjanse på å bli bedre og that's it?

Skrevet

Det var ikke noe for meg. Å sitte der og snakke om hverdagslige ting, og hun psykiateren fortalte meg ofte at jeg var flink som vasket min egen leilighet og laget mat til meg selv. Syntes det var tåpelig for det er jo noe fleste mennesker gjør. Følte at hun snakket nedlatende til meg, noe som gjorde at jeg sluttet.

Anonymkode: 92ed8...798

• Liker 2
Skrevet
Whatever anything skrev (1 time siden):

Ja, ok, men hva skjer videre da? Betyr dette at de gir opp, og jeg får bare fortsette med AAP og så bli ufør? De gir kun et halvt års sjanse på å bli bedre og that's it?

KAn være du må gå privat igjen om du mener du trenger mer hjelp, eventuelt be fastlegen søke deg inn på DPS på nytt om du mener du trenger mer hjelp og at de har avsluttet deg for tidlig. Du kan også få samtaler med psykiatrisk sykepleier i bydelen eller søkes inn på diverse steder hvor de jobber med det du sliter med.

Anonymkode: a55be...6a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har vi svaret.

Etter åtte måneder med terapi, er det på tide å endre noe, og det er derfor DPS gjør dette.

TS sier hun ikke har blitt bedre i det hele tatt av åtte måneder med DPS-terapi. Som en hovedregel betyr det at det ikke vil hjelpe med ytterligere åtte måneder med det samme, så det er på tide å tenke alternativt.

Ja, du blir "kastet ut" av DPS hvis du ikke kan dra nytte av behandlingen. Da er det bedre noen andre får plassen, noen som faktisk har nytte av den. Rett og slett.

8 måneder med terapi er jo ikke lenge i det hele tatt, spesielt ikke om man har hatt psykiske problemer i flere tiår som ts beskriver. Jeg skjønner ikke hva som feiler dps når de tenker at alt skal være så quickfix. Det mange trenger mest av alt er TID.

• Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 time siden):

8 måneder med terapi er jo ikke lenge i det hele tatt, spesielt ikke om man har hatt psykiske problemer i flere tiår som ts beskriver. Jeg skjønner ikke hva som feiler dps når de tenker at alt skal være så quickfix. Det mange trenger mest av alt er TID.

Det er fordi det rett og slett ikke er nok ressurser. Da må man være villig til å utdanne flere og gi større summer så DPS kan ta inn og behandle flere. Det er ikke DPS sin skyld at politikerne ikke er villige til å innvilge mer til psykisk helsehjelp, og det er ikke godt for oss som jobber innen helsevesenet heller å se mennesker vi vet kommer til å skade andre eller seg selv alvorlig ( Jeg jobber ikke ved DPS, men innen psykisk helse et annet sted) bli skrevet ut mot sin egen og også vår vilje.

Anonymkode: a55be...6a9

• Liker 2
Skrevet

TS, du må ikke gi opp. Kanskje kan du få hjelp av en planlagt innleggelse eller en annen type behandler. Snakk med fastlegen om hva som finnes der du bor.

Anonymkode: b9767...7d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...