Gå til innhold

Tunfisk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er en av de som ikke akkurat er glad i fisk, og liker ikke smaken på tunfisk noe særlig. Men...siden det er såpass billig og proteinrik mat vil jeg gjerne "venne" meg til det. Er det noe jeg kan gjøre for å minske smaken litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs om du vil bruke den til pålegg eller middag...

For det første: Kjøp tunfisk i olje, og ihvertfall ikke i gelé. ;)

Med litt salt, pepper og friskpresset sitron har du igrunnen tilsatt det viktigste, etter min mening. Andre muligheter for å lage påleggssalat: Rømme, matyoghurt eller majones, rødløk, vårløk, gressløk, hvitløk, hakkede friske tomater, kapers, grillet paprika, frisk basilikum...

Ellers er jo salade nicoise godt, synes jeg, og den lages vanligvis med tunfisk. Øvrige ingredienser feks grønn salat og/eller kokte poteter, rødløk, tomater, kapers, lettkokte aspargesbønner, reddiker, artisjokkhjerter fra boks, hardkokte egg i båter og sitron/olivenoljedressing med rå hvitløk og middelhavsansjos (sistnevnte kan sløyfes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i bare tunfisk, smaken er ikke helt god, men hvis du steker tunfisken (jeg bruker tunfisk i vann, men bruker du tunfisk i olje har du allerede olje å steke fisken i) og krydrer med salt/pepper/annet krydder, kan det bli ganske så godt. Bruk i stedet for kjøttdeig i de fleste retter, som f.eks til pasta, potetmos osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo salade nicoise godt, synes jeg, og den lages vanligvis med tunfisk. Øvrige ingredienser feks grønn salat og/eller kokte poteter, rødløk, tomater, kapers, lettkokte aspargesbønner, reddiker, artisjokkhjerter fra boks, hardkokte egg i båter og sitron/olivenoljedressing med rå hvitløk og middelhavsansjos (sistnevnte kan sløyfes).

...og selvsagt også gode svarte oliven i salaten, nesten det viktigste av alt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

For det første:IKKE kjøp tunfisk på boks om du skal spise tunfisk og like det. Store matbutikker og smartklubb har fersk/opptint fileer av tunfisk og smaken kan ikke sammenlignes med den på boks. En grillet/stekt tunfiskbit får nesten samme konsistensen som en fast kylling og smaken er ikke så veldig ulik heller selv om fiskefettet ikke er helt borte.

Min oppskrift på tunfisk er enkel og det beste er at det er lettvint å regulere mengde mat i henhold til hvor mange som skal spise.

Oppskrift:

Ta et stykke som er passe stort og stek eller grill det (jeg bruker grillstekepanne om vinteren. Fisken blir saftigere da enn i en vanlig stekepanne). Fiskestykket skal ha en stripe som er rosa i midten når den er ferdig stekt. Skjær poteter i båter, behold skallet på, ha over olivenolje og havsalt, stek i ovnen i langpanne på 225* i ca 20 minutter. Lag en frisk salat til, gjerne med ruccola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men "gjesten", noe av poenget til trådstarter var jo at tunfisken er billig. Det har jeg ingen tro på at tunfiskfileter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maetzii ii

Jeg pleier å spise tunfisk i vann (på boks), steker den i bittelitt smør og har på salt og pepper, og spiser deretter med flatbrød til. Slett ikke ille :)

Ellers har de på bla. Ica små tunfiskbokser som er ferdige med saus - Tunfisk i Sweet&Sour-saus, Tunfisk i Karrisaus, Tunfisk i Satay-saus.. De er kjempegode! *sikle*

Men sausen er ikke så enormt sunn da.. Blir fort 300 kcal av en sånn liten boks. Også koster de 8-9 kr pr stykk, så ikke enormt billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker tunfisk i gelé. Du kan gjøre smaken litt mindre"tunfisk" ved å blande den med litt kesam. Jeg synes rødlak smaker ypperlig sammen med tunfisk, så jeg har i litt av det også. Sitronpepper på toppen gjør det bare enda bedre. Kan spises på knekkebrød og brødskiver, eller du kan blande sammen med salat, agurk, mais, paprika osv, og spise det som en vanlig salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...