AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Har en sønn på ungdomsskolen som vi jobber mye med skal bli motivert til å jobbe selvstendig med skolearbeid, men som ikke klarer å motivere seg på egenhånd. Når vi hjelper han til å øve til prøver får han ikke dårligere enn 4, MEN kompisene maser fryktelig mye på han, at han er for opptatt av karakterer, øver for mye osv. Vi synes han øver lite. Minst dager før prøve begynner vi å prate om materialet han skal ha prøve i så det kreves mye av oss for å lære han gjennom spørsmål og dialog. Utfordringen er at vi foreldre alltid må ta initiativ og det er mye skal bare.. Hvordan motiverer dere ungdommene til å jobbe med skolearbeid og hvordan får dere de til å ta litt eget ansvar og vise modenhet ? (min er en 9. klassing som enda ikke har kommet i stemmeskifte…) Anonymkode: 93529...e21 1
Aristoteles Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Jeg motiverer mine ved å fortelle dem at alle ikke kan bli akkurat det de vil, at det krever arbeid og initiativ allerede nå. I tillegg har de hatt egne og faste oppgaver etter alder hele tiden, og jeg tror mye av jobben ble gjort der. De skjønner at verden ikke snurrer rundt dem og at de må yte for å nyte. 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har en sønn på ungdomsskolen som vi jobber mye med skal bli motivert til å jobbe selvstendig med skolearbeid, men som ikke klarer å motivere seg på egenhånd. Når vi hjelper han til å øve til prøver får han ikke dårligere enn 4, MEN kompisene maser fryktelig mye på han, at han er for opptatt av karakterer, øver for mye osv. Vi synes han øver lite. Minst dager før prøve begynner vi å prate om materialet han skal ha prøve i så det kreves mye av oss for å lære han gjennom spørsmål og dialog. Utfordringen er at vi foreldre alltid må ta initiativ og det er mye skal bare.. Hvordan motiverer dere ungdommene til å jobbe med skolearbeid og hvordan får dere de til å ta litt eget ansvar og vise modenhet ? (min er en 9. klassing som enda ikke har kommet i stemmeskifte…) Anonymkode: 93529...e21 Minst dager? Anonymkode: 76a98...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 Min erfaring er at ting går seg til når de blir litt eldre. De kommer inn på det de vil på videregående uansett. Stort sett. Ved å mase om skolearbeid og krav kveles ungdommen, og det kan til slutt ha motsatt effekt. Vår eldste kom seg gjennom ungdomsskolen med ganske lave karakterer i matte og engelsk, men bedre karakterer i de andre fagene. Jeg måtte lage matpakke til han, pakke gymbag osv. Når han begynte i høst snudde alt seg. Han får stort sett bare 5’ere, også i matte og engelsk. Han pakker gymbag og fikser matpakke selv. Står opp selv og ordner alt selv. Dette kommer kun fra han selv. Klassen har et leksefritt prosjekt, der de kun jobber på skolen. De må jobbe godt og vise at de klarer det. Resultatet er bedre karakterer og ettermiddagen er fritid. Anonymkode: 42041...7c7 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 Vet ikke om det er så mye du kan gjøre for å motivere de, da de færreste på ungdomsskolen har en klar drøm om hva han skal bli. Har deres sønn det? Er det noe han brenner for å bli? Selv har jeg aldri i hele mitt liv fått hjelp av mine foreldre til å øve til prøver, ganske enkelt fordi det ikke har vært behov for det. På ungdomsskolen begynte jeg som regel å lese til prøver dagen i forveien, og gjorde alle leksene i friminuttet rett før de skulle sjekkes av læreren. Fikk aldri dårligere karakter enn 4 (som regel 6), og rakk alltid å gjøre ferdig leksene. Min motivasjon var det ekstreme konkurranseinstinktet mitt, da jeg ville gjøre det bedre enn de andre i klassen. Hva skjer dersom dere ikke pusher sønnen deres til å lese til prøver, og heller lar han få styre det selv? Hvor mye faller karakterene? Dersom han klarer å ende opp med et snitt på 4 når han går ut av 10. klasse så bør dette være mer enn godt nok til å komme inn på de aller fleste linjer på VGS. Karakterene på ungdomsskolen har ingen verdi utover det å komme inn på videregående, det er ikke en eneste arbeidsgiver som kommer til å spørre om vitnemålet derfra. Dersom karakterene ikke faller helt ekstremt (stryk/2) kan det kanskje gå an å la han få styre litt selv hvor mye han ønsker å pugge? Anonymkode: c0559...f0b 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Minst dager? Anonymkode: 76a98...7f6 Minst 3 dager…. Anonymkode: 93529...e21
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 Ingen tips, bare støtte siden vi sliter med akkurat det samme. Vi har en 10.-klassing som bare seiler av gårde uten engasjement, og uten å løfte en finger. Utrolig frustrerende. Har gode evner, men ingen ork. Geir nok at karakterene i seg selv gjerne ikke betyr så mye, men det bekymrer meg at han helt mangler studieteknikk og lyst til å yte godt. Anonymkode: dc5c6...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 Dette begynte vi allerede med i førsteklasse. Eldste er 15 år og spør bare om hjelp hvis han virkelig stpr fast. Minste går i tredje klasse og spør sjeldent om hjelp. Det er forseint hvis dere ikke begynte med dette tidlig. Foreldre gjør seg selv en bjørnetjeneste med å dukke og dalle med barna hele tiden. Som 15 åring burde han kunne motivere seg selv for lenge siden. Gjør han ikke det så la han seile sin egen sjø. Kanskje han lærer at det er bare han som kan gjøre noe ut av livet sitt. Hva gjør dere på vgs? Eller når han skal gå i lære eller skaffe seg jobb. Dere følger han vel inn på første jobbintervju? 🤷♀️ Anonymkode: 74b90...cd7 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vet ikke om det er så mye du kan gjøre for å motivere de, da de færreste på ungdomsskolen har en klar drøm om hva han skal bli. Har deres sønn det? Er det noe han brenner for å bli? Selv har jeg aldri i hele mitt liv fått hjelp av mine foreldre til å øve til prøver, ganske enkelt fordi det ikke har vært behov for det. På ungdomsskolen begynte jeg som regel å lese til prøver dagen i forveien, og gjorde alle leksene i friminuttet rett før de skulle sjekkes av læreren. Fikk aldri dårligere karakter enn 4 (som regel 6), og rakk alltid å gjøre ferdig leksene. Min motivasjon var det ekstreme konkurranseinstinktet mitt, da jeg ville gjøre det bedre enn de andre i klassen. Hva skjer dersom dere ikke pusher sønnen deres til å lese til prøver, og heller lar han få styre det selv? Hvor mye faller karakterene? Dersom han klarer å ende opp med et snitt på 4 når han går ut av 10. klasse så bør dette være mer enn godt nok til å komme inn på de aller fleste linjer på VGS. Karakterene på ungdomsskolen har ingen verdi utover det å komme inn på videregående, det er ikke en eneste arbeidsgiver som kommer til å spørre om vitnemålet derfra. Dersom karakterene ikke faller helt ekstremt (stryk/2) kan det kanskje gå an å la han få styre litt selv hvor mye han ønsker å pugge? Anonymkode: c0559...f0b Ikke aktuelt å la han ta ansvar selv, da blir det maks 2ere, er en grunn til at vi pusher. Han liker ikke dårlige karakterer, er bare ikke villig til å bruke tid. Selv trengte jeg aldri hjelp noen gang og hadde gode karakterer. Ikke bare var jeg mer moden, men også mer motivert og så var alt kjempeenkelt. Har sittet og gått gjennom punkter for måloppnåelse for karakterer i de ulike fagene og det er IKKE det samme som når jeg gikk på skolen. Det skal drøftes, forklares og reflekteres. Kan overhodet ikke sammenlignes med egen skolegang. Anonymkode: 93529...e21
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vet ikke om det er så mye du kan gjøre for å motivere de, da de færreste på ungdomsskolen har en klar drøm om hva han skal bli. Har deres sønn det? Er det noe han brenner for å bli? Selv har jeg aldri i hele mitt liv fått hjelp av mine foreldre til å øve til prøver, ganske enkelt fordi det ikke har vært behov for det. På ungdomsskolen begynte jeg som regel å lese til prøver dagen i forveien, og gjorde alle leksene i friminuttet rett før de skulle sjekkes av læreren. Fikk aldri dårligere karakter enn 4 (som regel 6), og rakk alltid å gjøre ferdig leksene. Min motivasjon var det ekstreme konkurranseinstinktet mitt, da jeg ville gjøre det bedre enn de andre i klassen. Hva skjer dersom dere ikke pusher sønnen deres til å lese til prøver, og heller lar han få styre det selv? Hvor mye faller karakterene? Dersom han klarer å ende opp med et snitt på 4 når han går ut av 10. klasse så bør dette være mer enn godt nok til å komme inn på de aller fleste linjer på VGS. Karakterene på ungdomsskolen har ingen verdi utover det å komme inn på videregående, det er ikke en eneste arbeidsgiver som kommer til å spørre om vitnemålet derfra. Dersom karakterene ikke faller helt ekstremt (stryk/2) kan det kanskje gå an å la han få styre litt selv hvor mye han ønsker å pugge? Anonymkode: c0559...f0b Ingen stryker på ungdomsskolen med mindre de får varsel om manglende vurderingsgrunnlag. Karakter 2 er ikke stryk. Anonymkode: 76a98...7f6 4
17.11 Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette begynte vi allerede med i førsteklasse. Eldste er 15 år og spør bare om hjelp hvis han virkelig stpr fast. Minste går i tredje klasse og spør sjeldent om hjelp. Det er forseint hvis dere ikke begynte med dette tidlig. Foreldre gjør seg selv en bjørnetjeneste med å dukke og dalle med barna hele tiden. Som 15 åring burde han kunne motivere seg selv for lenge siden. Gjør han ikke det så la han seile sin egen sjø. Kanskje han lærer at det er bare han som kan gjøre noe ut av livet sitt. Hva gjør dere på vgs? Eller når han skal gå i lære eller skaffe seg jobb. Dere følger han vel inn på første jobbintervju? 🤷♀️ Anonymkode: 74b90...cd7 Det er da ikke for sent å lære motivasjon og studieteknikk om man ikke får det inn i løpet av grunnskolen. Ingen grunn til å krisemaksimere. Du har vel lært nye ting siden du ble 15 du også?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke aktuelt å la han ta ansvar selv, da blir det maks 2ere, er en grunn til at vi pusher. Han liker ikke dårlige karakterer, er bare ikke villig til å bruke tid. Selv trengte jeg aldri hjelp noen gang og hadde gode karakterer. Ikke bare var jeg mer moden, men også mer motivert og så var alt kjempeenkelt. Har sittet og gått gjennom punkter for måloppnåelse for karakterer i de ulike fagene og det er IKKE det samme som når jeg gikk på skolen. Det skal drøftes, forklares og reflekteres. Kan overhodet ikke sammenlignes med egen skolegang. Anonymkode: 93529...e21 Tror ikke det hjelper at dere pusher og pusher, og er putene under armene på han hele tiden. Han må lære på den harde måten han også. Anonymkode: 76a98...7f6 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen tips, bare støtte siden vi sliter med akkurat det samme. Vi har en 10.-klassing som bare seiler av gårde uten engasjement, og uten å løfte en finger. Utrolig frustrerende. Har gode evner, men ingen ork. Geir nok at karakterene i seg selv gjerne ikke betyr så mye, men det bekymrer meg at han helt mangler studieteknikk og lyst til å yte godt. Anonymkode: dc5c6...ee9 Sånn var jeg også, men det endret seg når jeg ble eldre og begynte å studere det jeg interesserte meg for. Så nå sitter jeg her med bachelor og 3 mastere, i tillegg til noen tilleggsutdanninger. Tviler på at metoden til ts er så veldig motiverende for ungdommen. Jeg hadde iallfall klikket selv, og blitt enda mer demotivert. Derimot syns jeg metoden til @Aristoteles kan være en god metode for å få opp motivasjonen. Det er jo en teknikk som er mye brukt i veiledning og coaching i ulike varianter. Anonymkode: 4c92d...8da 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Det er ikke helt krise, for på skolen er han motivert av å slippe å gjøre lekser, så han gjør det han skal, men ikke mer. Så opplegget på skolen gjør at han sjelden har oppgaver han må gjøre, skulle bare lest og øvd litt.. Anonymkode: 93529...e21
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette begynte vi allerede med i førsteklasse. Eldste er 15 år og spør bare om hjelp hvis han virkelig stpr fast. Minste går i tredje klasse og spør sjeldent om hjelp. Det er forseint hvis dere ikke begynte med dette tidlig. Foreldre gjør seg selv en bjørnetjeneste med å dukke og dalle med barna hele tiden. Som 15 åring burde han kunne motivere seg selv for lenge siden. Gjør han ikke det så la han seile sin egen sjø. Kanskje han lærer at det er bare han som kan gjøre noe ut av livet sitt. Hva gjør dere på vgs? Eller når han skal gå i lære eller skaffe seg jobb. Dere følger han vel inn på første jobbintervju? 🤷♀️ Anonymkode: 74b90...cd7 Nei, det er ikke for sent. Jeg lærte studieteknikk først da jeg tok bachelor. Og motivasjonen for å gjøre noe særlig innsats i skolearbeidet kom vel ikke før den tid den heller.. Anonymkode: 4c92d...8da
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #16 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke helt krise, for på skolen er han motivert av å slippe å gjøre lekser, så han gjør det han skal, men ikke mer. Så opplegget på skolen gjør at han sjelden har oppgaver han må gjøre, skulle bare lest og øvd litt.. Anonymkode: 93529...e21 Jeg tenker at det ikke hjelper at dere pusher og pusher. Han må forstå selv at han må pugge osv. Så lenge dere gjør det for han skjer ikke det...... Anonymkode: 76a98...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #17 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke aktuelt å la han ta ansvar selv, da blir det maks 2ere, er en grunn til at vi pusher. Han liker ikke dårlige karakterer, er bare ikke villig til å bruke tid. Selv trengte jeg aldri hjelp noen gang og hadde gode karakterer. Ikke bare var jeg mer moden, men også mer motivert og så var alt kjempeenkelt. Har sittet og gått gjennom punkter for måloppnåelse for karakterer i de ulike fagene og det er IKKE det samme som når jeg gikk på skolen. Det skal drøftes, forklares og reflekteres. Kan overhodet ikke sammenlignes med egen skolegang. Anonymkode: 93529...e21 Da blir det verre, så har til en viss grad forståelse for at dere pusher. Men tror også, som enkelte andre skriver her oppe, at det kanskje kan virke litt mot sin hensikt med foreldre som hele tiden skal mase om skolearbeid og pugging. Han blir ikke noe mer selvstendig av det. Hva ønsker sønnen din? Har han ytret et ønske om at dere skal slutte å pushe, eller vil han ha hjelp hos dere siden du sier at han ikke liker dårlige karakterer? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen stryker på ungdomsskolen med mindre de får varsel om manglende vurderingsgrunnlag. Karakter 2 er ikke stryk. Anonymkode: 76a98...7f6 Stryk eller 2 står det i mitt innlegg. Man kan fint få stryk på en enkelt prøve på ungdomsskolen, dvs. karakter 1. Anonymkode: c0559...f0b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #18 Skrevet 24. november 2021 Kom kanskje ikke nok frem, men han vil at vi skal øve med han, synes vi er bedre til å forklare enn læreren og lærer bedre ved å prate om stoffet enn å bare lese. Bare at kompisene ikke vil han skal øve, men spille med dem.. Anonymkode: 93529...e21
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #19 Skrevet 24. november 2021 Hvis det er kompisene som demotiverer ham så gi ham en grunn til å øve som de vil forstå. Hvis han får belønning som de respekterer så vil det kanskje løse seg? Ellers ville jeg fokusert mindre på karakterer og mer på læring. Anonymkode: bbd24...c19 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #20 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis det er kompisene som demotiverer ham så gi ham en grunn til å øve som de vil forstå. Hvis han får belønning som de respekterer så vil det kanskje løse seg? Ellers ville jeg fokusert mindre på karakterer og mer på læring. Anonymkode: bbd24...c19 Kompisene er overhodet ikke interessert og synes det er gøy å skryte av 1-3, det er det som gjør de kule. Deres prestisje ligger også i at de er gode i idrett, min sønn er bare middels. Mange av kompisene har også foreldre uten grenser som ikke har leggetider eller andre grenser heller, så vår sønn blir ukul av at vi har grenser også og ikke bare hjelper til med å øve til prøver. Vi er opptatt av læring og kan sies at når vi jobber med material hjemme så er det snakk om sokratisk metode og ikke pugging. Men når det ringes, tekstes og kommer på døra når vi endelig får han til å endelig øve er det ikke lett å få han til å gjøre det lenge nok, fristelsene er for store. De som mener vi gjør sønnen en bjørnetjeneste, så mener vi heller at vi kompenserer for umodenhet. Vi har sett foreldre som egentlig ha lik innstilling som oss og tilbyr hjelp, men som nekter å ta i mot, der ble de oppfordret av lærerne til å kreve at han lot de følge han opp og hjelpe han. Evnene hadde han, bare ikke viljen. Forskjellen på denne gutten og vår er at vår sønn lar seg bli hjulpet. Vi har ikke tenkt å gå i deres fotspor og stole på en umoden uinteressert gutt. De gutta som har dårlige karakterer mener at det er ikke før i siste termin i 10. at det er nødvendig å jobbe….. Anonymkode: 93529...e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå