Gå til innhold

Referanser til 1. eller 2. gangs intervju ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på førstegangsintervju i neste uke og lurer på om det er forventet at jeg tar med referanser eller kan disse oppgis på et senere tidspunkt?Vet ikke hva som er vanlig når det er flere runder. Vil jo helst vente til jeg eventuelt har vært i andregangsintervju.

Anonymkode: de0da...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok vanligst etter 2.gangsintervju men lurt å stille forberedt uansett.

Anonymkode: 8a070...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sjeldent med referanser på intervju.

Vil de ha referanser etter intervjuet så sender jeg dette på mail etter jeg har snakket med referansene og fortalt om intervjuet. Orker ikke holde referansene oppdatert på alle intervjuer jeg blir innkalt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å ha med referanser på førstegangsintervju. 

De ringer dem som regel ikke før etter andregangsintervju, men føler uansett at å ha med vitnemål og referanser tilhører førstegangs. 

Anonymkode: dcc8b...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med å ha ett intervju, så jeg tar de med til det intervjuet. Det hadde sikkert vært annerledes om jeg måtte gå gjennom to runder. 

Anonymkode: fca21...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De fleste jobber har vel bare et intervju? 

Anonymkode: 15e73...3cc

Det er absolutt ikke uvanlig med to intervjuer, noen har også tre.
Har vært borti kun ett intervju til ledende stilling, og tre intervju-runder til stilling helt uten noe ansvar.
Noen har første intervjurunde med avdelingsleder og skiftleder, deretter andregangsintervju med HR-avdeling eller sjef høyere opp. Noen har caseoppgaver i første intervju, og vurdering av disse i andre intervju. Noen har gruppeintervjuer i første runde, og individuelle i andre runde.
Nå under pandemien har jeg sett mange bruke video-intervju i første runde, og så fysisk i andre runde.
Tre intervjurunder er nok ikke så veldig vanlig, men både en og to intervjurunder er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar med referanser til første intervju. Det er ikke uvanlig arbeidsgivere gjør referansesjekk mellom runde 1 og 2, blant annet for å vurdere om kandidaten i det hele tatt er aktuell for runde 2. En del andre arbeidsgivere kjører kun en intervjurunde, og da er første intervju den naturlige anledningen å ta med en oversikt over referansene. 

Å ikke ha referansene klare når man blir spurt kan være med å trekke ned inntrykket av søkeren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...