Gå til innhold

Kastrere hunden min? Den er kryptoid.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunden min på 9 mnd har kun en testikkel på plass, har lest at det er lite sannsylig at den andre kommer ned.   Den ligger i buken og kan da føre til høyere hormonproduksjon, økt risiko for kreft og det er også en risiko for testikkel rotasjon.  Han virker som en stresset gutt. Bjeffer på alle han møter på tur, har de hund med er det ekstra ille.  Er han i hagen bjeffer han på alle lyder. Bjeffer inne når han kjeder seg, vil ha oppmersomhet.  Sover lite Det er litt vel mye bjeffing og jeg vet naboene er irritert. Nå er jo dette en rase som er varsler og har en del lyd, ,men at det skulle bli så ille visste jeg ikke. I tilegg er  bjeffingen høy og skarp. Det jeg lurer på om om kastrering kan hjelpe på bejffingen?    Når han møter tisper blir han veldig til  å jokke på de, han jokker noen ganger på menneske damer og.  Nå er jo han i pubertetet og hormonoer løper løpsk, mullig han har ekstra mye av de pga testikkelen som ligger i buken.  Ang testikkelen i buken kan den opereres ut ved 18 mnd alder. Og samtidig fjerne den som ligger i pungen, eller bør jeg la den være  der og kun ta den i buken? Bør jeg prøve kjemisk kastrering først?  Er redd pelsen blir vanskelig etter en kastrerinng da han er en dobbel pelset hund og kan få mye underull. Noen med erfaring ang dette eller noen råd?

Anonymkode: da5a2...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kastrert før kjønnsdriften faller helt på plass. Vi gjorde dette på den ene hunden vi har nå og vi har merket en tydelig forbedring ifr varsling. Nå er det kun når folk kommer til gards og ikke på alt og alle. Det er ikke jag og driv etter det ene eller det andre og vi fikk en mer avbalansert hund. Du har signala som taler for at en kastrering kunne vært en fordel i deres tilfelle, vi gikk ikke for kjemisk, men dette er noe dere må finne ut av og evne velge selv.

Vår er forsåvidt en retriever hund blanding av ukjent art, adoptert, men vi er mye ute og han bor tildels utendørs og underulla får han som vanlig uten problem så fremt vi er flink til å ha han ute når værendringene skjer. Her kan kanskje en dyrlege eller andre med samme rase komme med erfaringer de har gjort seg? Er du medlem av en rasegruppe kan det lønne seg å spørre der 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en valp på 6 mnd som også er krypt, jeg kommer sannsynligvis bare til å fjerne den testikkelen som ikke har kommet på plass, så får han beholde den ene som fungerer som den skal :) 

Anonymkode: 94264...3ed

Skrevet

Venninna mi hadde en krypt med samme utfordringer, den fikk først chip for å teste - og da ble den såppas mye lettere i hverdagen at hun kastrerte fysisk før chipen rakk å gå ut. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en hund som er krypt og siden testikkelen lå nedenfor tarmer o.l. så beholdt han den. Vi fjernet den først i fjor høst da han fikk kreft i den testikkelen som var krypt. Den andre fikk han beholde mtp hormoner, at han er usikker som utarter seg i aggresiv atferd, da var nemlig dyrlegen redd for at han ville bli mer nervøs og enda verre på usikkerheten. 

Anonymkode: 2551a...872

Skrevet

Han var forresten 10 år før den ble fjernet. 

Anonymkode: 2551a...872

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...