Gå til innhold

Klarer ikke trene valpen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig valp på litt over 4 mnd. Jeg fikk henne når hun var nesten 3 mnd. 

Hun er en tildels rolig valp, spesielt inne. Sover for det meste og leker godt med seg selv. Pleier å være med noen ganger ned på gulvet å leke og det liker hun, men ser ut til at hun koser seg bedre alene av og til. Ute er hun en sosial og vennlig valp, leker med alle hunder å er nysgjerrig på alt og alle. 

Men jeg sliter virkelig med å trene henne. I starten trente vi til hvert måltid, da trente vi på vanlige ting som sitt, ligg, lyde navn og legge seg på plassen sin. Dette fikk vi til! Så ble det et lite opphold i trening til hvert måltid, men vet det burde trener på regelmessig. 

Vi er nå på valpekurs. De andre valpene er så villig til å lære, gjør alt eierene ber de om og gjør oppgavene lett. Valpen min derimot, synes alt annet er gøy, snuse på bakken og virker ikke interessert i å trene med meg. Hun ser bare dumt på meg når jeg prøver alt jeg kan for å få henne interessert i godbiter å lære henne noe nytt. Når instruktøren kommer logrer hun av glede, og instruktøren får det lettere til med henne enn meg. Hun sier jeg kan prøve å bruke stemmen mer, være mer spennende. Jeg prøver og prøver, men til ingen nytte. 

Nå i dag skulle jeg prøve å trene med henne på de vanlige tingene igjen til måltid. Hun bare ligger der. Drikker heller vann å ser dumt på meg. Jeg blir frustrert. Jeg står jeg å hopper å veksler med ord å prøver å være morsom, men til ingen nytte. Prøver forskjellige metoder for å føre godbit til fks å sitte ved siden av meg. Og når vi skal prøve å sitte så sitter hun men rikker seg ikke av plassen selvom jeg går lengre unna å sier kom her, eller lager lyder, vise godbit å lokker henne til meg. Men hun bare sitter der. 

Føler jeg feiler litt i det å oppdra en valp. Tanker? 

Anonymkode: 90fb0...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høy, lys stemme med masse glede og teit kroppsspråk funker ofte på valper. Gode og varierte godbiter samt artige draleker kan ofte også være gode ting. Tren når valpen er våken og klar for kontakt, det gjør det enklere for deg. Siden du går på kurs, sjekk om kursholder har tips

Anonymkode: d08b7...88f

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du trenger bedre godbiter når du er på kurset.

Anonymkode: 428e2...073

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høy, lys stemme med masse glede og teit kroppsspråk funker ofte på valper. Gode og varierte godbiter samt artige draleker kan ofte også være gode ting. Tren når valpen er våken og klar for kontakt, det gjør det enklere for deg. Siden du går på kurs, sjekk om kursholder har tips

Anonymkode: d08b7...88f

Ts her, 

takk for tips. Jeg bruker lys å høy stemme, prøver å være morsom, gjøre masse rart, men kun ligger bare der fremdeles. 

Når jeg henne blir liggende i fks ene enden av matten, kaster jeg godbiter på andre siden slik at hun skal gå dit, men da bare aker hun ser bortover, orker ikke gå😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som du trenger bedre godbiter når du er på kurset.

Anonymkode: 428e2...073

Ts her, 

Ja jeg har prøvd med gode pølsebiter å kylling osv på kurs, men viser ikke så mye interesse. Når instruktøren kommer å prøver blir hun veldig motivert å følger etter godbiten. Måtte spørre hva hun hadde å da sa hun at hun bare hadde noen kjedelige tørre godbiter, og hun syntes det var pussig at valpen ikke ville ha det jeg hadde. Så Hmm.. fikk litt godbiter av instruktøren, men virket ikke så interessert da heller i meg.

Skrevet

Jeg er instruktør selv og det er vanlig at hunder ofte trener bedre med instruktøren enn med eier. I noen tilfeller handler det om at vi har bedre teknikk, men hovedgrunnen er ofte at hunden ikke har noen annen forventninger til oss.  Hvis eier ikke trener så ofte, så har hunden like mye forventning til at ingenting skjer, eier kan være kjedelig fordi han/hun fokuserer på noe annet i løpet av dagen osv.

Jeg vil gi et helt annet råd enn det å bli veldig spennende. I en del tilfeller kan vi havne i en ond sirkel om vi forsøker masse ablegøyer for å få valpen til å se på oss. Det som skjer er nemlig følgende:

Valpen snuser og følger ikke med --> eier blir morsom og spennende, lys stemme og lokker med godbit 

Dvs at man kan lære hunden å ikke følge med, fordi da blir eier spennende. 

Det er vanlig at valpen ikke følger med på eier og vil trene ute, det er jo så mye spennende der. Nyinnlæring fungerer best hjemme når valpen er våken. Ikke tren når den er trøtt eller rett etter den har spist.  Tren også veldig korte økter og ta pause før valpen går lei. Kanskje bare 2-3 repetisjoner og så pause.

Du kan starte med å rett og slett bare belønne når valpen av seg selv ser på deg eller kommer til deg. Si "bra!" og gi godbit. Når valpen har spist godbit så blir du passiv. Ikke lokk og mas på den for å få den til å komme til deg - valpen må lære seg å følge deg, ikke at den skal melde seg ut slik at du skal bli morsom. Ser den på deg igjen - "bra!" og ny godbit. Ser den på deg igjen - "bra!", ta et lite steg unna og vis godbit for å få valpen til å følge etter deg.

Hvis den går og gjør noe annet etter èn godbit, også inne, så ville jeg vurdert kvaliteten på godbiten eller om valpen er trøtt. 

Skrevet

Tabris gir gode tips 😊

Og om valpen ikke viser noe særlig interesse selv om du bruker gode godbiter - kanskje den ikke er sulten, og dermed ikke motivert av mat? Prøv å utsette en fôring litt, og tren før fôring, når valpen er sulten.

Skrevet

Hvorfor bruker du godbiter hvis hunden ikke er interessert? Har du prøvd å bruke lek, kos eller deg selv som belønning? Jeg har en valp som var kjempeflink i starten med godbiter, når hun nå er blitt større og oppdaget hvor spennende/kult det er i verden så har hun ikke tid eller stresset er for høyt til at hun bryr seg om meg hvis jeg bare har snacks. 

Det som funker best for oss er å jobbe med hennes forventninger. Når hun kommer en plass med mye hunder og spennende ting som skjer så er hun veldig opptatt av det. Men jeg får ikke kontakt av å hoppe, sprette og være klovn - det opplever hun som mas/bakgrunsstøy. Og selv om hun synes det er kult at jeg er klovn i starten, mister hun interesse når det eneste jeg kan tilby er godbiter.

Når valpen gir meg frivillig kontakt et sekund og jeg jubler å drar en leke langs bakken så kan vi begynne å trene. Selve treningen blir mindre effektiv, men det viktigeste for meg er at hun holder fokuset og synes det er gøy. Hvis vi trener f.eks rally da så er første 2 gangene jeg går gjennom banen ganske kaotisk og det blir mye tull, men senere kan hun gå banen på 3 eller 4 forsøk med godt fokus og jeg kan bruke masse godbiter å la henne jobbe en stund før jeg belønner med lek.

Anonymkode: f5c04...f19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...