Gå til innhold

Ny katt gjemmer seg

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg adopterte en katt på 7 mnd for en uke siden og han er redd og nervøs. Han gjemmer seg så fort han får mulighet men spiser, drikker og går på do. Hentet han hos en mor med to barn og han har bodd med pusemamma helt til nå. De første dagene hadde jeg han på gjesterommet med alle tingene sine og prøvde å bli litt kjent med han. Etterhvert fikk jeg lov til å kose litt på han og leke med katteleke. Jeg har ikke så stor leilighet så jeg åpnet for at han kan gå å bli kjent med resten av leiligheten i går. Men nå ligger han under sofaen hele dagen og kommer frem når jeg er ute eller på natta. Er det normalt? Jeg prøver å snakke med han og gi han god mat. Det har jo bare gått en uke, men er veldig usikker på om jeg gjør ting riktig. Er det noen som har noen tips?

Endret av elariah91
Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Det er ikke uvanlig, særlig hvis den kommer fra et liv hvor den ikke har det bra. Kan ta laaaang tid før du får en vanlig, sosial katt.

Skrevet

Helt normalt. 

Vil anbefale deg å ignorere katten. Den er allerede redd. Snakker/ser du på den og prøver å få kontakt, så vil den også kjenne på sosialt press. Fjern det sosiale presset ved å ignorere den. 

Når jeg fostret redde katter som gjemte seg, så ignorerte jeg de alltid. La meg på sofaen og leste en bok, så litt på tv etc. Og om jeg gikk rundt i leiligheten, så passet jeg på at føttene mine aldri pekte i retning av hvor katten gjemte seg. De syntes det var tryggere når jeg var totalt uinteressert i de.

Når de begynte å bevege seg litt rundt i leiligheten, så ignorerte jeg de. Til slutt kom de alltid smygende nært for å sjekke meg ut, og da kunne jeg kanskje holde ut en hånd, men jeg verken så eller snakket til de. 

Det tok alltid bare noen dager før de oppdaget at jeg var trygg og begynte å søke meg ut for kos. Det tok litt lengre før de var interessert i lek, men det kom det også. 

Noen katter trenger mer tid. La katten være, og la katten komme til deg. Det vil gå seg til 😊

Anonymkode: 10e8f...a5e

• Liker 4
Skrevet

Den kommer når den er klar for det. Bare å vente.

Anonymkode: a4393...989

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt normalt. 

Vil anbefale deg å ignorere katten. Den er allerede redd. Snakker/ser du på den og prøver å få kontakt, så vil den også kjenne på sosialt press. Fjern det sosiale presset ved å ignorere den. 

Når jeg fostret redde katter som gjemte seg, så ignorerte jeg de alltid. La meg på sofaen og leste en bok, så litt på tv etc. Og om jeg gikk rundt i leiligheten, så passet jeg på at føttene mine aldri pekte i retning av hvor katten gjemte seg. De syntes det var tryggere når jeg var totalt uinteressert i de.

Når de begynte å bevege seg litt rundt i leiligheten, så ignorerte jeg de. Til slutt kom de alltid smygende nært for å sjekke meg ut, og da kunne jeg kanskje holde ut en hånd, men jeg verken så eller snakket til de. 

Det tok alltid bare noen dager før de oppdaget at jeg var trygg og begynte å søke meg ut for kos. Det tok litt lengre før de var interessert i lek, men det kom det også. 

Noen katter trenger mer tid. La katten være, og la katten komme til deg. Det vil gå seg til 😊

Tusen takk for svar 😊 jeg hentet katten hos en mor med to barn, katten har vært med kattemamma helt til nå. Men virket som den var sosial hjemme hos dem. Men vet ikke. Så da bare fortsetter jeg å la den være? 😊

Skrevet
elariah91 skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar 😊 jeg hentet katten hos en mor med to barn, katten har vært med kattemamma helt til nå. Men virket som den var sosial hjemme hos dem. Men vet ikke. Så da bare fortsetter jeg å la den være? 😊

Ja, ikke legg noe sosialt press på den. Men om du har en sånn stang med leke på enden, så er det en kjempeflott leke å bruke for å få katter litt ut av skallet nettopp fordi man kan sitte litt på avstand. Du skrev i innlegget at når han var på det ene rommet, så fikk du lekt litt med han. Det er veldig positivt, og det kan være rett måte å få han ut fra skjulested sitt. Som hunder, så har katter en preferanse for motivasjon (lek, kos eller mat).

Sett deg på sofaen. Hold ut stangen og forsøk å få frem jaktinstinktet. Kommer han frem for å jakte på leken, sitt rolig og lat som om du ikke ser på han 😅 lek er flott for å bygge trygghet og selvtillit.

Men som sagt, det vil sikkert gå seg til. Han trenger nok bare litt tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, ikke legg noe sosialt press på den. Men om du har en sånn stang med leke på enden, så er det en kjempeflott leke å bruke for å få katter litt ut av skallet nettopp fordi man kan sitte litt på avstand. Du skrev i innlegget at når han var på det ene rommet, så fikk du lekt litt med han. Det er veldig positivt, og det kan være rett måte å få han ut fra skjulested sitt. Som hunder, så har katter en preferanse for motivasjon (lek, kos eller mat).

Sett deg på sofaen. Hold ut stangen og forsøk å få frem jaktinstinktet. Kommer han frem for å jakte på leken, sitt rolig og lat som om du ikke ser på han 😅 lek er flott for å bygge trygghet og selvtillit.

Men som sagt, det vil sikkert gå seg til. Han trenger nok bare litt tid. 

Tusen takk for svar, nå føler jeg meg litt bedre! 😊😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...