Samantha Skrevet 9. oktober 2005 #1 Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Kva ord brukar en der du kjem frå når en snakka om å vere så full at en sovnar? Vi brukar "å kabbe" i Nordfjord. Eg trudde faktisk det var et heilt vanlig ord som stod i norske ordlister og at det var det det heitte liksom. Men ei venninde av meg frå Møre og Romsdal skjønte ikkje kva vi snakka om. Ho er vant med ordet "å knalle". Men viss nokon knallar på sofaen, så tenker eg på noko heeeeilt anna.... Fleire ord for dette fenomenet der ute? Kabbe (Nordfjord (S&Fj), Telemark, Sunnmøre og Sørlandet) Knalle (Stranda, Ålesund (M&R) ) Kubbe (Bergen, Hardanger) Blekke (Trøndelag) Stompe av (Nord-Norge) Skyte rundt (Oslo?) Lapse (Kristiansand) Bikke over (Hedmark) Gå åt "Vi gikk åt" (Trøndelag) Hakke (Vestfold) Dette av (vere avdotten) (Møre og Romsdal- lenger vestfrå?) Å starva (Nord i Rogaland, sør i Hordaland) Korne av (Nord-Norge) Har ikkje et eget ord (Hedmark, Rogaland, Trøndelag, Oslo, Møre og Romsdal) Søpledrita, å stupe, å slokne, grøftefyll, full som et spett, hengedrita, grisefull (Gode forslag, som ikkje betyr akkurat det å sovne i fylla, men nesten!) Endret 1. november 2005 av Samantha
Gjest Violetta Skrevet 9. oktober 2005 #3 Skrevet 9. oktober 2005 Å kubbe tror jeg er et mer generelt ord for å sovne i Bergen der jeg er fra. Men jeg kan ikke komme på noe ord for det du nevner. Har aldri hørt om å kabbe i hvert fall... Men nå vet jeg i hvert fall hva det betyr om jeg skal til dine trakter en gang...
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #4 Skrevet 9. oktober 2005 I Trøndelag (iallefall der jeg kommer fra) sier vi "å blekke".
just_c Skrevet 9. oktober 2005 #5 Skrevet 9. oktober 2005 jeg kaller det "å kabbe"men jeg er også fra sogn og fjordane. sambo som kommer fra sørlandet mener også han sier kabbe da,, ,men om det er fordi det stemmer eller fordi han har adoptert ordet... det vet jeg ikke :grine2:
Gjest Milah Skrevet 9. oktober 2005 #7 Skrevet 9. oktober 2005 Kan ikke si at jeg har hørt noe eget ord/uttrykk for det her jeg kommer fra. Jeg er fra Hedmark!
Samantha Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2005 Var mykje forskjellig her altså!! Stompe av??? Morsomt!!
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #9 Skrevet 9. oktober 2005 Var mykje forskjellig her altså!! Stompe av??? Morsomt!! ← Hehe, morsomt ja.. Jeg bruker også å "å stumpe av". Kjæresten min fra Telemark hadde tydeligvis aldri hørt om det Der sier de "kabbe".
Gjest lurven Skrevet 9. oktober 2005 #10 Skrevet 9. oktober 2005 der jeg kommer fra sier vi skyte rundt
Gjest Violetta Skrevet 9. oktober 2005 #11 Skrevet 9. oktober 2005 der jeg kommer fra sier vi skyte rundt ← Fikk noen rare bilder av fulle folk og skyting her nå jeg...
Tusseline Skrevet 9. oktober 2005 #12 Skrevet 9. oktober 2005 Kan ikke si at jeg har hørt noe eget ord/uttrykk for det her jeg kommer fra. Jeg er fra Hedmark! ← Samme her, bare at jeg er i fra Rogaland.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #13 Skrevet 9. oktober 2005 Jeg kjenner ikke til noen av de begrepene dere skriver om her! Jeg kjenner jo godt til fenomenet - det å bli så full at en sovner, men hva kalles det? Hos meg kalles det å "bli så full at en sovner". Jeg forstår ikke at noen kan kalle det "å skyte rundt" når en faktisk sovner....jeg mener, mer stillesittende aktivitet finnes vel neppe.
Gjest Gitte Skrevet 9. oktober 2005 #15 Skrevet 9. oktober 2005 hehe de uttrykkene der har jeg aldri hørt om. Om man er så full at man sovner, da er men søpledrita i mine øyne Er fra østlandet
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #16 Skrevet 9. oktober 2005 Fredag skjedde dette meg 3 ganger for jeg kjørte hodekarusell og trengte å slappe av alene, derfor satte jeg meg på do og sovna over vasken - 3 ganger ja. De kalte det å lapse hoho!
minienthe Skrevet 9. oktober 2005 #17 Skrevet 9. oktober 2005 hehe de uttrykkene der har jeg aldri hørt om. Om man er så full at man sovner, da er men søpledrita i mine øyne Er fra østlandet ← eventuellt at man "stuper" eller "slukner"
Englepus Skrevet 10. oktober 2005 #18 Skrevet 10. oktober 2005 Kan ikke si at jeg kommer på noen egne ord eller uttrykk for det nei ..
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2005 #19 Skrevet 10. oktober 2005 Født og oppvokst i Oslo jeg, og kan ikke si jeg vet om noe uttrykk som dekker det å være så full at man sovner. Slukne og stupe gjør man jo om man ikke har drukket også.
Gjest Catwoman Skrevet 10. oktober 2005 #20 Skrevet 10. oktober 2005 Har aldir hørt noe spesifikt utrykkpå det jeg. Men når noen er så fulle pleier jeg å si de er "hengedrita" eller "grisefull" eller noe lignende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå