Gå til innhold

Hunder innavles til de ikke kan puste

Fremhevede innlegg

Skrevet
Violetta skrev (49 minutter siden):

Innavlsdiskusjonen er en fullstendig avsporing i denne diskusjonen. 

Både oppdrettere, nkk, mattilsynet og kjøpere har ansvar i denne saken. Jeg skjønner bare ikke at noen fremdeles kjøper fransk bulldog og cavalier.

Og nå setter jeg meg og venter på at noen som har disse rasene kommer og forteller hvor friske og fantastiske deres hunder er. Det tar vanligvis ikke lang tid. 

Ja, det bør gjøres drastiske tiltak med en del av de rasene. De burde pålegges å starte krysningsprosjekter. Lettere å få folk med på det enn på å la rasen dø ut. Og å avle seg bort fra problemene uten blod fra andre raser er ugjennomførbart.

Anonymkode: d35da...b0b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrebeskyttelsen Norge har saksøkt NKK, raseklubben til engelsk Bulldog og Chavalier samt 6 navngitte oppdrettere for brudd på dyrevelferdsloven paragraf 25. 

Saken kommer opp for Oslo Tingrett på nyåret. 

Anonymkode: 30145...bad

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dyrebeskyttelsen Norge har saksøkt NKK, raseklubben til engelsk Bulldog og Chavalier samt 6 navngitte oppdrettere for brudd på dyrevelferdsloven paragraf 25. 

Saken kommer opp for Oslo Tingrett på nyåret. 

Anonymkode: 30145...bad

Rettssaken om uetisk avl ble avsluttet i forrige uke.

I følge Dyrebeskyttelsen kan domsavsigelsen fra Oslo Tingrett falle før jul.

Anonymkode: b1e0e...8b4

• Liker 2
Skrevet
Violetta skrev (2 timer siden):

Innavlsdiskusjonen er en fullstendig avsporing i denne diskusjonen. 

Både oppdrettere, nkk, mattilsynet og kjøpere har ansvar i denne saken. Jeg skjønner bare ikke at noen fremdeles kjøper fransk bulldog og cavalier.

Og nå setter jeg meg og venter på at noen som har disse rasene kommer og forteller hvor friske og fantastiske deres hunder er. Det tar vanligvis ikke lang tid. 

Hvorfor er det en avsporing når selve tittelen på emnet her påstår at det er de innavlede hundene som ikke får puste? 

Anonymkode: c8695...112

Skrevet

Brennpunkt dokumentar fra 2001: ET HUNDELIV

Over hele verden har veterinærer reagert på helsen til våre selskapshunder. Allerede for fem år siden kom EU med en advarsel når det gjaldt avl på en rekke raser. Rådet for Dyreetikk i Norge mener også at mye av dagens hundeavl er i strid med dyrevernloven.  Men Norsk Kennel Klubb som har 90 000 medlemmer, avviser advarslene fra EU. De hevder også at norske hunder er sunne og friske.

NB!!!  Filmen inneholder noen klipp fra operasjoner. Bl. annet keisersnitt.

https://tv.nrk.no/se?v=FFAD12002700

Anonymkode: b1e0e...8b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

NKK har absolutt ingenting med rasestandarder å gjøre, de fungerer som paraplyorganisasjon for hundeklubber og en kobling til FCI. Det er rasens hjemland og klubb som kan endre rasestandard.

Ok, takk for info!  

Skrevet

Jeg håper inderlig at rettssaken vil føre til at avlen på overavla raser blir bedre. Møter en med fransk bulldog på tur regelmessig. Ofte hører jeg snorke/pustingen til hunden før jeg ser dem. Jeg får vondt inni meg hver eneste gang...

Å kjøpe en rase kun pga utseende og popularitet, selv om man vet at rasen har store helseutfordringer er forkastelig. Hvis man ikke vet om helseutfordringen på disse rasene, så har du åpenbart ikke gjort noe som helst for å lære seg om rasen før man kjøper.

• Liker 3
Skrevet

Åh så flau jeg hadde vært om jeg gikk rundt med en hund som ikke fikk puste pgs idiotavl som jeg var med på å støtte oppunder. 

Anonymkode: eaa2b...4db

• Liker 2
Skrevet
On 11/23/2021 at 6:32 PM, AnonymBruker said:

Jøss, er det virkelig en nyhet? 

Ja, det er et viden kjent problem. 

Anonymkode: d1f3b...ed7

Det som er en nyhet er jo denne rettssaken. Det er helt nytt at en dyrevernorganisasjon trekker oppdrettere og hundeklubber for retten på denne måten. Er veldig spent på utfallet. 

On 11/23/2021 at 9:28 PM, AnonymBruker said:

Litt morsomt, i hundegjengen min (totalt 8 hunder) så er det den med flatest fjes som har lavest innavlsprosent. Innavl har ikke nødvendigvis noe med ekstreme trekk å gjøre. Man avler frem ekstreme trekk ved å parre to hunder med allerede ønskede trekk, og så forsterker det gjennom generasjoner ved å alltid pare hunder med de drøyeste trekkene fra hvert kull.

I beregningen av innavlsgrad så blir en importert hund ofte registrert som en helt ny hund (pga mangler i systemet, hunden må få et nytt registreringsnummer). Så hvis man tar inn en hund fra utlandet så kan man få lav innavlsprosent i stamboken selv om det kan være nært genetisk slektskap.

Når de plukker ut kun de med spesielt utseende fra en allerede låst stambok der man aldri får inn nytt blod, så vil jo det genetiske matrialet bli mer og mer snevert. Det blir svært vanskelig og kanskje umulig å komme seg ut av uføret uten å ta inn hunder fra andre raser, men dette vil ikke raseklubene da de er fanatisk opptatt av at rasen skal være "ren"🤮 Klubbene påstår de holder på å avle seg ut av problemene med å bruke kun hunder fra stamboken, men Dyrebeskyttelsen mener dette ikke er innafor loven, da man ikke kan oppnå noe forbedring uten å skape en mengde syke hunder på veien. Og det er jo forbudt å bevisst avle på syke dyr.

Anonymkode: 102a7...4d7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...