Gå til innhold

Ønsker meg en slags sibirkatt, erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter en sibirkatt, men er usikker på rasene og forskjellene. Har dere noen erfaringer? Røyting, pels, gemytt osv? Og hvordan skal jeg kontakte oppdrettere?? 

Anonymkode: cd792...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sibirkatt er en egen rase. Det er ikke flere raser og "forskjeller" på dem. Hva du legger i "en slags" sibirkatt vet ikke jeg, mulig du sikter til søsterrasen Neva Masquerade som er en masket sibirkatt. Og det er forskjellen på dem også, Neva er masket og Sibir er ikke. De har samme rasestandard for kropp, hode og fysikk. De kommer fra samme sted. 

Du kan jo ta kontakt med klubbene Sibir- og Nevaringen og Sibirkattens venner. Oppdrettere som er medlem i en klubb er vel ofte i større grad seriøse. 

Anonymkode: f98b9...2b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siddisen skrev (3 timer siden):

Hei!Jeg er registrert oppdretter i av sibirkatt.Send meg gjerne en PM dersom du har spørsmål😊

Hvorfor kan du ikke svare på det her? 

Anonymkode: 0e17b...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siddisen skrev (19 timer siden):

Hei!Jeg er registrert oppdretter i av sibirkatt.Send meg gjerne en PM dersom du har spørsmål😊

Du er rapportert for regelbrudd. 

Anonymkode: ed315...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sibirkatter (eller Neva Masquerade om du vil). Neva Masquerade er som den over her sier: søskenrasen og en masker sibirkatt.

Mine røyter MYE, så det er overhode ikke derfor de kalles allergivennlige 😅 Sibirkatten har mindre av et spesielt protein i spyttet og derfor kan folk reagere mindre på disse enn andre. Er du allergisk, så må dette testes før du eventuelt skaffer deg en! 
I forhold til pelsstell, så har det holdt å gre de en gang i uka for vår del.

Gemyttet et etter min mening fantastisk. Jeg opplever de som litt hundeaktige. Mine er veldig kosete og kontaktsøkende. De kommer løpende når de hører rasling av godbiter eller mat, de vil helst ligge på fanget og du må for all del ikke tro at du får lov til å gå på do alene 😂

Anonymkode: c07ad...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en sibirkatt (det er bare 1 rase) og han er helt nydelig :) Men veldig pratsom og sosial, jeg er glad vi har en annen katt han hadde nok ikke trivdes så godt som alenekatt som den andre katten har gjort. Kan være slitsomt med all mjauingen når han vil ha mat eller oppmerksomhet 😄 Men veldig snill og fin katt. Krever litt pels-stell pga den lange pelsen så det må man være klar over. Vår røyter litt annerledes enn den andre katten synes jeg, det kommer masse små dotter av pels fra ham mens den andre katten røyter masse små hår overalt.  

Vi kjøpte fra et lite oppdrett der vi fikk komme og møte kattungene, se hvor de vokste opp, møtte moren til kattene osv.

Anonymkode: 50d41...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har neva og det er en nydelig rase. 
Hun er som en hund og veldig menneskekjær.

Om barna er oppe og voksne nede, så ligger hun i trappen for å følge med på hva alle gjør samtidig

Hun elsker å være med når jeg bretter klær og kommer løpende for å sitte oppi den tomme kurven.

 

Røyter i store dotter- men veldig lett å se den hvite pelsen ihvertfall.

Børster henne 2-3 ganger i uka, og bare klipper av der pelsen har tovet seg.


nevamasquerade.no har ledige unger nå så jeg på instagram.

Vet ikke hva prisen er nå, vi betalte 14000 for noen få år siden. 
 

Spør om du lurer.

Anonymkode: 49d8c...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sibirkatt, og vi elsker rasen. Han er så sosial og fin! Veldig nysgjerrig, vil alltid være med om vi gjør noe slik at han kan utforske. Vår er også veldig pratsom.

Vi grer pels stort sett hver dag, det er kosestund når vi uansett ligger i sofaen og ser TV. Opplever ikke noe særlig røyting, men det kan jo da være fordi vi grer av det løse.

Som sagt over er han veldig sosial, det kan være litt utfordrende når han er utekatt. Her oppfører han seg som han eier hele gata, og er mye på besøk hos de ulike naboene. 

Anonymkode: 22497...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 7.45):

Vi har neva og det er en nydelig rase. 
Hun er som en hund og veldig menneskekjær.

Om barna er oppe og voksne nede, så ligger hun i trappen for å følge med på hva alle gjør samtidig

Hun elsker å være med når jeg bretter klær og kommer løpende for å sitte oppi den tomme kurven.

 

Røyter i store dotter- men veldig lett å se den hvite pelsen ihvertfall.

Børster henne 2-3 ganger i uka, og bare klipper av der pelsen har tovet seg.


nevamasquerade.no har ledige unger nå så jeg på instagram.

Vet ikke hva prisen er nå, vi betalte 14000 for noen få år siden. 
 

Spør om du lurer.

Anonymkode: 49d8c...f86

Det er der våre katter er fra. Denne oppdretteren kan sterkt anbefales! :) 

Anonymkode: c07ad...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...