AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Jeg strever psykisk med depresjon og dårlig selvbilde, som går ut over hverdagslivet. Har en kronisk sykdom som også spiller inn. I samtale med fastlege ønsket jeg henvisning til psykolog. Da jeg tok kontakt med psykologen, sa han at jeg ikke kvalifiserte for å få dekket deler av utgiftene, og at ventetiden da er på et år. Hvis ikke må jeg betale alt selv. Er dette vanlig praksis? Må kutte ut veldig mye hvis jeg skal ha råd til dette. Har vært sykemeldt lenge, og føler virkelig jeg trenger hjelp til å komme meg ut i arbeidslivet igjen. Anonymkode: 5b7e9...6b0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg strever psykisk med depresjon og dårlig selvbilde, som går ut over hverdagslivet. Har en kronisk sykdom som også spiller inn. I samtale med fastlege ønsket jeg henvisning til psykolog. Da jeg tok kontakt med psykologen, sa han at jeg ikke kvalifiserte for å få dekket deler av utgiftene, og at ventetiden da er på et år. Hvis ikke må jeg betale alt selv. Er dette vanlig praksis? Må kutte ut veldig mye hvis jeg skal ha råd til dette. Har vært sykemeldt lenge, og føler virkelig jeg trenger hjelp til å komme meg ut i arbeidslivet igjen. Anonymkode: 5b7e9...6b0 Trist å lese det du skriver, og trist at det du skriver er bare ett av flere tusen liknende skriverier. Folk får ikke hjelp i dette landet her. Anonymkode: 634d8...632 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Hva med psykiatrisk sykepleier i kommunen? Det kan være til hjelp og er gratis. Anonymkode: e59f2...d35 1
Gjest hellokitty Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 Jeg betalte psykolog selv for tre år siden. Fikk bare avslag fra offentlig. Og jeg mener det, det er min livs beste investering i min psykiske helse. Hadde ikke så god råd egentlig, men ville aldri vært foruten.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 hellokitty skrev (1 minutt siden): Jeg betalte psykolog selv for tre år siden. Fikk bare avslag fra offentlig. Og jeg mener det, det er min livs beste investering i min psykiske helse. Hadde ikke så god råd egentlig, men ville aldri vært foruten. Hvis jeg noen gang trenger en psykolog vil jeg gå til en privat. Orker ikke inn i en offentlig mølle, der legen må henvise og får epikrise. I tillegg til at du får alt i papirene dine. private som en betaler fullt ut selv sender jo ikke epikriser til fastlegen? Anonymkode: 634d8...632
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 I talen til Maud Angelica sa hun at det var hjelp å få, men det er det jo ikke... Det er hjelp å få hvis man har penger og kan gå privat... Anonymkode: d5bc7...b08 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 Det er ikke riktig. Mange privatpraktiserende psykologer har det som heter avtale med staten sånn at man betaler det samme hos de som hos en offentlig psykolog. Søk på "avtalespesialister psykolog" + kommunen du bor i. Da skal du finne en lang liste som har avtale med staten. Den psykologen du kontaktet har tydeligvis ikke det, eller så har fastlegen din skrevet en for dårlig henvisning. Vanligvis er det du selv og ikke fastlegen som finner den private psykologen du vil søke plass hos så du må finne en du vet er avtalespesialist. Hvis du ikke finner oversikten for din kommune på nett så kan du maile kommunen din og be om listen. Lykke til! Du skal få hjelp! ❤️ Anonymkode: 63f2d...374
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er ikke riktig. Mange privatpraktiserende psykologer har det som heter avtale med staten sånn at man betaler det samme hos de som hos en offentlig psykolog. Søk på "avtalespesialister psykolog" + kommunen du bor i. Da skal du finne en lang liste som har avtale med staten. Den psykologen du kontaktet har tydeligvis ikke det, eller så har fastlegen din skrevet en for dårlig henvisning. Vanligvis er det du selv og ikke fastlegen som finner den private psykologen du vil søke plass hos så du må finne en du vet er avtalespesialist. Hvis du ikke finner oversikten for din kommune på nett så kan du maile kommunen din og be om listen. Lykke til! Du skal få hjelp! ❤️ Anonymkode: 63f2d...374 Ja, men der er 1 års ventetid... På de private som koster opp mot 1000 kr i timen, kommer man inn på dagen. Anonymkode: d5bc7...b08
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: I talen til Maud Angelica sa hun at det var hjelp å få, men det er det jo ikke... Det er hjelp å få hvis man har penger og kan gå privat... Anonymkode: d5bc7...b08 Det man kan gjøre er å få satt seg på ventelisten så fort som mulig. I mellomtiden kan man gå til samtaler hos fastlegen. Ettersom fastlegen får bedre innsikt i problemene kan det hende at hen kan skrive en ny henvisning som er bedre. Og det vil også fanges opp fort hvis man får forverring og dermed kvalifiserer for tidligere hjelp. I tillegg kan man få samtaler hos kommunens lavtersketilbud. Det er gratis. Lavtersketilbudet varierer sikkert litt fra kommune til kommune, men her jeg bor er de kjempeflinke. Anonymkode: 2124a...655 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, men der er 1 års ventetid... På de private som koster opp mot 1000 kr i timen, kommer man inn på dagen. Anonymkode: d5bc7...b08 Det stopper ikke med 1000 kr, når jeg sjekket, fant jeg ingen under 1200, de fleste lå på 1500 kr timen. Anonymkode: b7f21...f07
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 0.21): Det er ikke riktig. Mange privatpraktiserende psykologer har det som heter avtale med staten sånn at man betaler det samme hos de som hos en offentlig psykolog. Søk på "avtalespesialister psykolog" + kommunen du bor i. Da skal du finne en lang liste som har avtale med staten. Den psykologen du kontaktet har tydeligvis ikke det, eller så har fastlegen din skrevet en for dårlig henvisning. Vanligvis er det du selv og ikke fastlegen som finner den private psykologen du vil søke plass hos så du må finne en du vet er avtalespesialist. Hvis du ikke finner oversikten for din kommune på nett så kan du maile kommunen din og be om listen. Lykke til! Du skal få hjelp! ❤️ Anonymkode: 63f2d...374 Takk for fint svar! Den psykologen jeg ble henvist til har en slik avtale, men han sa det var uansett 1 års ventetid, og at det kom an på tilfellet, hvis jeg husker riktig. Kan hende det har skjedd en misforståelse her, så skal kontakte fastlegen igjen. Anonymkode: 5b7e9...6b0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 Det er ikke alltid nødvendig med en psykolog. En kan fint snakke med rask psykisk helsehjelp i kommunen som er gratis. Anonymkode: 634d8...632
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå