AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Del Skrevet 22. november 2021 Fikk vite i dag av gynekolog at tungt markløft kan fremprovosere livmor fremfall! Har noen erfart dette? Anonymkode: d33c1...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Del Skrevet 23. november 2021 Det gjelder jo alle tunge løft og andre moves som øker buktrykket veldig. Hvis du har en svakhet og løfter med dårlig teknikk, dårlig holdning, fordeler trykket i buken dårlig slik at bekkenbunnen belastes for mye, ja da kan det provoseres. Det er jo vanligst med fremfall hos de som har hatt traume/stor belastning av underlivet, typisk svangerskap og fødsel. Anonymkode: 74e33...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det gjelder jo alle tunge løft og andre moves som øker buktrykket veldig. Hvis du har en svakhet og løfter med dårlig teknikk, dårlig holdning, fordeler trykket i buken dårlig slik at bekkenbunnen belastes for mye, ja da kan det provoseres. Det er jo vanligst med fremfall hos de som har hatt traume/stor belastning av underlivet, typisk svangerskap og fødsel. Anonymkode: 74e33...e3c Tenker du da på de som har hatt mange svangerskap, eller er det nok med å vært gravid én gang? Ts Anonymkode: d33c1...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker du da på de som har hatt mange svangerskap, eller er det nok med å vært gravid én gang? Ts Anonymkode: d33c1...ebf Det er jo større risiko etter mange svangerskap, men noen får jo alvorlig fremfall etter ett. Det kommer an på så mange ting. Genetikk, hvor sterk man er, om det ble benyttet tang eller vakuum ved forløsningen, alder, osv. Og ikke minst flaks🤷♀️ Er det deg selv du er bekymret for? Anonymkode: 74e33...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo større risiko etter mange svangerskap, men noen får jo alvorlig fremfall etter ett. Det kommer an på så mange ting. Genetikk, hvor sterk man er, om det ble benyttet tang eller vakuum ved forløsningen, alder, osv. Og ikke minst flaks🤷♀️ Er det deg selv du er bekymret for? Anonymkode: 74e33...e3c Ja jeg ble stressa etter at ei venninne fortalte meg at hun hadde fått litt livmorfremfall på grunn av markløft. Da jeg spurte gynekologen min sa han at det kan man få. Jeg trener markløft tre ganger i uken og og også tung knebøy, og fikk litt noia etter at jeg fikk vite dette. Min PT sier at sjansen for å få livmorfremfall er mikroskopisk liten, og det logiske er at jeg hadde fått det for flere år siden. Har hatt et svangerskap for 20 år siden. Ts Anonymkode: d33c1...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Del Skrevet 23. november 2021 Trener du bekkenbunnen ofte reduserer du sjansen for fremfall enda mer. At din venninne har fått et helseproblem er ikke et argument for å slutte å trene, men kan være fin motivasjon for å huske å trene de musklene også. Anonymkode: 1aa7e...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja jeg ble stressa etter at ei venninne fortalte meg at hun hadde fått litt livmorfremfall på grunn av markløft. Da jeg spurte gynekologen min sa han at det kan man få. Jeg trener markløft tre ganger i uken og og også tung knebøy, og fikk litt noia etter at jeg fikk vite dette. Min PT sier at sjansen for å få livmorfremfall er mikroskopisk liten, og det logiske er at jeg hadde fått det for flere år siden. Har hatt et svangerskap for 20 år siden. Ts Anonymkode: d33c1...ebf Skjønner. Huff, det er noe drit altså. Ingen kan si at du garantert får det eller ikke får det. Hvis du trener slik og har gjort det lenge så er det jo litt rart om det plutselig skulle skje. Meeen så kommer overgangsalderen og da skjer det jo hormonelle endringer som kan spille inn. Husk også at mange har noe (skjede)fremfall uten at det er symptomgivende. Moren min har født 3 barn og var ikke plaget før hun 20år etter sistemann var på langtur hvor hun gikk lange distanser over flere dager. Det ble en overbelastning som plutselig gav forverring med plager. Det var fremfall av skjedevegg da, hun ble operert og har det greit med det i dag. Anonymkode: 74e33...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skjønner. Huff, det er noe drit altså. Ingen kan si at du garantert får det eller ikke får det. Hvis du trener slik og har gjort det lenge så er det jo litt rart om det plutselig skulle skje. Meeen så kommer overgangsalderen og da skjer det jo hormonelle endringer som kan spille inn. Husk også at mange har noe (skjede)fremfall uten at det er symptomgivende. Moren min har født 3 barn og var ikke plaget før hun 20år etter sistemann var på langtur hvor hun gikk lange distanser over flere dager. Det ble en overbelastning som plutselig gav forverring med plager. Det var fremfall av skjedevegg da, hun ble operert og har det greit med det i dag. Anonymkode: 74e33...e3c Har kommet i overgangsalderen nå. Har ikke trent spesifikt bekkenbunnsmuskulaturen på mange mange år, men når jeg trener styrke så strammer jeg også bekkenbunnsmuskulaturen, så jeg tenker det er nok? Ts Anonymkode: d33c1...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Del Skrevet 23. november 2021 Tror du må løfte ganske tungt før du får livmorfremfall av markløft? Anonymkode: e99dd...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja jeg ble stressa etter at ei venninne fortalte meg at hun hadde fått litt livmorfremfall på grunn av markløft. Da jeg spurte gynekologen min sa han at det kan man få. Jeg trener markløft tre ganger i uken og og også tung knebøy, og fikk litt noia etter at jeg fikk vite dette. Min PT sier at sjansen for å få livmorfremfall er mikroskopisk liten, og det logiske er at jeg hadde fått det for flere år siden. Har hatt et svangerskap for 20 år siden. Ts Anonymkode: d33c1...ebf PT’ en absolutt ingen kompetanse på dette. Men om du er nervøs for det bør du bruke bekkenbunnsmusklene aktivt og knipe godt når du løfter. Anonymkode: a9674...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå