AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 I flere stillinger står det at krav til utdanning er master eller tilsvarende. - Hva betyr egentlig det? Jeg har en bachelor og tre videreutdanninger som er aktuelle for yrket, men ingen master. Er det vits P søke? Anonymkode: 322f5...0a9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 "Master eller tilsvarende" betyr vel minst 5 år med høyere utdanning, som er relevant. F.eks havner en del lærere i denne kategorien uten å ha mastergrad. Anonymkode: 6c16e...697 1
Den Sagnomsuste Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I flere stillinger står det at krav til utdanning er master eller tilsvarende. - Hva betyr egentlig det? Jeg har en bachelor og tre videreutdanninger som er aktuelle for yrket, men ingen master. Er det vits P søke? Anonymkode: 322f5...0a9 Hva legger du i "videreutdanning (er)"? Hvis du for eksempel har gjennomført tre førsteår på master, typ mangler kun masteroppgaven innenfor tre studieretninger så er du svært godt kvalifisert. Hvis videreutdanning referer til brevkurs, frivillige seminarer på jobb etc så er de mindre verdifulle. Det er generelt vanskelig å kommentere på dette når du er såpass diffus. 1
powerpuffen Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Absolutt vits å søke! Du har jo tre videreutdanninger. For alt du vet stiller du sterkere enn de med mastergrad 2
Daria Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Master er et ganske nytt begrep i det norske utdannelsessystemet - "tilsvarende" viser gjerne til eldre utdannelser som har andre navn og betegnelser. Men har du relevante videreutdanninger ville jeg søkt - det verste som skjer er jo bare et avslagsbrev. 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 Kommer helt an på type stilling og krav for å kunne gjøre jobben. Men "tilsvarende" kan f.eks være grader som er tatt før man gikk for internasjonaliseringen av grader som ble gjort i Norge i 2003, eller det kan være utdanning fra utlandet som tilsvarer mastergrad uten å ha den benevnelsen. Det er jo bare å søke, i verste fall får du jo kun avslag. Anonymkode: 6871a...c7e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 Jeg er siviløkonom, og har ikke master. Søker likevel på jobber hvor det står dette. Ville absolutt søkt om jeg var deg! Anonymkode: bf3c0...314
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (På 22.11.2021 den 13.09): Hva legger du i "videreutdanning (er)"? Hvis du for eksempel har gjennomført tre førsteår på master, typ mangler kun masteroppgaven innenfor tre studieretninger så er du svært godt kvalifisert. Hvis videreutdanning referer til brevkurs, frivillige seminarer på jobb etc så er de mindre verdifulle. Det er generelt vanskelig å kommentere på dette når du er såpass diffus. Jeg har tre videreutdanninger som (jeg opplever) er relevant for yrket jeg søker på. Psykososialt arbeid med barn og unge er en av dem, juss i barnevernfaglig arbeid og ppu-y. Men jeg har jo fått svar da, at "tilsvarende" ofte handler om lik lengde på utdanninger men andre titler. Jeg har jo ingen tittel annet enn bacheloren min. Sykepleier for eksempel, får jo ofte en tilleggstittel, "anestesisykepleier" for eksempel. Widget blockquote Anonymkode: 322f5...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 Takk for svar alle sammen! Anonymkode: 322f5...0a9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 18.15): Jeg er siviløkonom, og har ikke master. Søker likevel på jobber hvor det står dette. Ville absolutt søkt om jeg var deg! Anonymkode: bf3c0...314 Hvordan kan du være siviløkonom uten mastergrad? Anonymkode: 132e4...44a 3
missbluebird Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan kan du være siviløkonom uten mastergrad? Anonymkode: 132e4...44a Du kan være direktør for et selskap, være daglig leder, senior konsulent eller liknende uten master eller for den del bachelor. En grad sier ikke nødvendigvis noe annet enn et referansepunkt om hva du potensielt kan. Viljen til å lære, feile og forbedre seg gjør at du kan bli og få til det du setter som mål. Jeg har jobbet med rekrutering ved flere anledninger og ansatt veldig mange for flere firmaer. Måten å ansette varierer fra firma til firma. Det jeg ikke er helt komfortabel med er det jeg har opplevd noen ganger. Først tar man alle CV'er uansett om de er kvalifiserte eller ikke og deler dem i 2 bunker (uten sortering eller gruppering) for å få dem ned til et overkommelig antall. Deretter setter du noen krav og grovt går igjennom dem. Så sitter du igjen med et par mennesker som blir heldige til å komme til intervju. Dette er da basert på personlige preferanser av det du leser og om du treffer leseren. Så jeg ville bare ha søkt. Du vet faktisk aldri hva du plutselig kan få av intervju og muligheter.
Brunello Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan du være siviløkonom uten mastergrad? Anonymkode: 132e4...44a Det er sikkert fordi en del av oss har lange utdannelser som ikke var mastergrad da vi tok den. Forholdsvis nytt begrep i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 missbluebird skrev (10 minutter siden): Du kan være direktør for et selskap, være daglig leder, senior konsulent eller liknende uten master eller for den del bachelor. En grad sier ikke nødvendigvis noe annet enn et referansepunkt om hva du potensielt kan. Viljen til å lære, feile og forbedre seg gjør at du kan bli og få til det du setter som mål. Jeg har jobbet med rekrutering ved flere anledninger og ansatt veldig mange for flere firmaer. Måten å ansette varierer fra firma til firma. Det jeg ikke er helt komfortabel med er det jeg har opplevd noen ganger. Først tar man alle CV'er uansett om de er kvalifiserte eller ikke og deler dem i 2 bunker (uten sortering eller gruppering) for å få dem ned til et overkommelig antall. Deretter setter du noen krav og grovt går igjennom dem. Så sitter du igjen med et par mennesker som blir heldige til å komme til intervju. Dette er da basert på personlige preferanser av det du leser og om du treffer leseren. Så jeg ville bare ha søkt. Du vet faktisk aldri hva du plutselig kan få av intervju og muligheter. Siviløkonom er en beskyttet tittel som kun kan brukes av de som har masterutdanning i økonomi som tilfredsstiller kravene. Så nei en daglig leder kan ikke kalle seg siviløkonom sånn uten videre. Anonymkode: 132e4...44a 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Jeg har treårig høyskoleutdanning på 180 studiepoeng. I tillegg har jeg to videreutdanninger, hvor på hhv 60 studiepoeng hver, tilsammen 120 studiepoeng. Tilsammen 300 studiepoeng, som er likt en master. Likevel har jeg verken bachelor eller master, da min utdanning er gammel. Får da heller ikke betalt for min "tilsvarende master", da kun en videreutdanning blir belønnet. Har altså 60 studiepoeng som ikke betyr noe lønnsmessig. Anonymkode: 37e4e...615
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har treårig høyskoleutdanning på 180 studiepoeng. I tillegg har jeg to videreutdanninger, hvor på hhv 60 studiepoeng hver, tilsammen 120 studiepoeng. Tilsammen 300 studiepoeng, som er likt en master. Likevel har jeg verken bachelor eller master, da min utdanning er gammel. Får da heller ikke betalt for min "tilsvarende master", da kun en videreutdanning blir belønnet. Har altså 60 studiepoeng som ikke betyr noe lønnsmessig. Anonymkode: 37e4e...615 En master er ikke bare en samling tilfeldige studiepoeng. Man må ha hatt fag på masternivå. Og fagene må ha en sammenheng med hverandre som gir en systematisk fordypning i kunnskap. I tillegg skal man også ha vist at man har klart å gjennomføre et større selvstendig akademisk arbeid (typisk masteropgave). Anonymkode: 43936...218 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #16 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan kan du være siviløkonom uten mastergrad? Anonymkode: 132e4...44a Før reformen i 2003 kunne også de med bachelorgrad kalle seg siviløkonomer. Samme problemstilling med revisorer. Nå må man ha master for å bli revisor. Men de som hadde bachelor før lovendringen får fortsatt lov til å kalle seg revisor. Anonymkode: 43936...218 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #17 Skrevet 24. november 2021 Eller tilsvarende er nok her tenkt som hovedfag og kanskje cand.mag etter gammel ordning. Begge deler tyngre utdanninger enn dagens master og bachelor Anonymkode: 535f4...a3b 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #18 Skrevet 24. november 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Siviløkonom er en beskyttet tittel som kun kan brukes av de som har masterutdanning i økonomi som tilfredsstiller kravene. Så nei en daglig leder kan ikke kalle seg siviløkonom sånn uten videre. Anonymkode: 132e4...44a Ikke uten videre, men det finnes garantert mange siviløkonomer i Norge uten mastergrad. Anonymkode: 2165a...55d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #19 Skrevet 24. november 2021 jeg er sivilingeniør, men ikke master. Når jeg gikk ut var det 4,5 år for å bli sivilingeniør i Trondheim. Så slengte de på 0,5 år med diverse ikke tekniske fag slik at dagens studenter kan også si at de har master i tillegg til sivilingeniør. Master eller tilsvarende betyr lengre utdanning eller etterutdanning, men ikke doktorgrad Anonymkode: 8d797...636 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #20 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan kan du være siviløkonom uten mastergrad? Anonymkode: 132e4...44a Jeg er siviløkonom fra NHH med fireårig grad, ikke master. Vi var siste kull etter gammelt standard (startet i 2002). Anonymkode: 55cbd...554
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå