AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Del Skrevet 21. november 2021 Jeg lurer egentlig på hva som er fordel med å kjøpe hybridbil kontra elbil? For eksempel, har Toyota bare hybridbiler og ikke elbiler og hvorfor det? Er det bare i Norge at vi er så opptatte av elbiler? Anonymkode: bd7f4...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Del Skrevet 21. november 2021 V8 diesel uten filter her ass Anonymkode: 50d37...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Del Skrevet 21. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer egentlig på hva som er fordel med å kjøpe hybridbil kontra elbil? For eksempel, har Toyota bare hybridbiler og ikke elbiler og hvorfor det? Er det bare i Norge at vi er så opptatte av elbiler? Anonymkode: bd7f4...582 https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/10/02/why-toyota-has-got-it-wrong-on-electric-cars/?sh=4dec9b72686f Anonymkode: 586ca...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 21. november 2021 #4 Del Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg lurer egentlig på hva som er fordel med å kjøpe hybridbil kontra elbil? Lett å svare på: Det er ingen fordeler. Jeg spår at det ikke kommer mange nye hybridmodeller og at de vil fases ut av bilprodusentene. De hadde sitt vindu mens elbilene hadde rekkevidde på mals 200km. Det var en annen tidsalder selv om det bare er fem-syv år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #5 Del Skrevet 21. november 2021 Den eneste fordelen ved hybrid er at man slipper rekkeviddeangst/ladeangst når man er på bilferie eller andre langturer på steder man ikke er kjent o.l. Vi har en av hver: en elbil og en ladbar hybrid. Hybriden blir nesten ikke brukt, da fordelene ved elbilen er så store. Anonymkode: c601d...e88 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Del Skrevet 22. november 2021 Jeg har en Toyota hybrid nå, ikke en bil jeg ville valgt selv. Føler den bruker mer bensin enn elektrisitet. Bensin er dyrt nå. Ville nok heller hatt en ren elbil eller dieselbil. Jeg kjører masse, men lite lange strekninger. Kjører mye til og fra skole, bhg, jobb, venner i nærheten og aktiviteter. Max 1mil. Men mange ganger om dagen. Fyller ca. 1 gang i uka. Nå er tanken liten, men jeg fyller ca. Hver 1 og halv uke på dieselbilen (stasjonsvogn) når den ble så mye brukt. Så ser egentlig ikke så mye fordeler med hybrid i forhold til elbil om man kan lade hjemme. Ville valgt en ren elbil om jeg skulle valgt om igjen. Anonymkode: f9919...742 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Del Skrevet 22. november 2021 Hybrid er en vits Anonymkode: 1429f...a3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Del Skrevet 22. november 2021 Det er få fordeler med hybrid, men en del ulemper: Tung, to drivsystemer, du slipper ikke unna med lite vedlikehold som med en elbil. Klart, skal husstanden bare ha én bil og du har vinterhytte over 300 km unna er det nok en god mellomløsning. Men allerede i dag får du bedre resultater økonomisk med elbil. Anonymkode: 21f38...81c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Del Skrevet 22. november 2021 Tror ren elbil er et mye bedre valg 😃 Mitsubishi outlander er over alt, hybriden altså. Den har vel meget kort rekkevidde på strøm, så da er det faktisk liten vits til dagligdags kjøring. Anonymkode: 8a0b5...429 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Del Skrevet 23. november 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er få fordeler med hybrid, men en del ulemper: Tung, to drivsystemer, du slipper ikke unna med lite vedlikehold som med en elbil. Klart, skal husstanden bare ha én bil og du har vinterhytte over 300 km unna er det nok en god mellomløsning. Men allerede i dag får du bedre resultater økonomisk med elbil. Anonymkode: 21f38...81c Elbil er tyngre. Batteri på hybrider er mange ganger mindre og lettere enn på elbil. Det er forøvrig to typer hybrider og litt meningsløst å diskutere som om det bare er en. De tradisjonelle og de nyere ladbare som kan kjøre 30-50 km på strøm. Er man flittig med hjemmelading så brukes det svært lite bensin på de ladbare, mens man fortsatt slipper å lade på lengre turer. Noen sier at verden har ikke nok batteri-råstoff til at alle kan få elbiler. Da kan ladbare hybrider være et kompromiss siden elbiler trenger fem-ti ganger så stort batteri som elbiler og hvis ladbare hybrider kjører 90% på strøm så vil det utslippsmessig være fornuftig å spre et elbilbatteri på fem-ti biler. Anonymkode: e3274...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #11 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Elbil er tyngre. Batteri på hybrider er mange ganger mindre og lettere enn på elbil. Det er forøvrig to typer hybrider og litt meningsløst å diskutere som om det bare er en. De tradisjonelle og de nyere ladbare som kan kjøre 30-50 km på strøm. Er man flittig med hjemmelading så brukes det svært lite bensin på de ladbare, mens man fortsatt slipper å lade på lengre turer. Noen sier at verden har ikke nok batteri-råstoff til at alle kan få elbiler. Da kan ladbare hybrider være et kompromiss siden elbiler trenger fem-ti ganger så stort batteri som elbiler og hvis ladbare hybrider kjører 90% på strøm så vil det utslippsmessig være fornuftig å spre et elbilbatteri på fem-ti biler. Anonymkode: e3274...7e1 Jepp, elbil er litt tyngre, men du slipper hele det andre drivsystemet. "Noen sier" er ikke verdt det papiret det ble skrevet på. Gå i et hvilket som helst arkiv og finn artikler om en hvilken som helst råstoff og det vil alltid være "noen" som sier det. Ny teknologi har alltid løst den utfordringen der. Hørt om "peak oil"? Og da er anbefalingen å satse på mer olje? Logikkfri kommentar, dette. Anonymkode: 21f38...81c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #12 Del Skrevet 23. november 2021 Diesel er det mest fornuftige bilvalget. Anonymkode: 73076...2a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #13 Del Skrevet 23. november 2021 Ville kjøpt en Prius - den bruker kun ca 0,4 l pr mil og du kan få en nesten ny for ca 200 lapper. En nesten like god elbil koster minst 500.000,- Anonymkode: 375b5...4d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #14 Del Skrevet 25. november 2021 Enig i at bensin er dyrt, men da gjelder det å ha en bil som ikke har så stort forbruk. Min Toyota yaris fungerer perfekt, men den brukes kun til kortere strekninger. Kommer vel an på hva du bruker bilen til. Anonymkode: 09f2b...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #15 Del Skrevet 25. november 2021 Det morsomme med hybrider fra Toyota er at de er så flinke til å lure eieren til å tro at de bruker mye mindre drivstoff enn de gjør. Programvaren i de bilene burde vært ulovlig, bare juks i rapportene du får etter hver tur… Anonymkode: 1429f...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #16 Del Skrevet 26. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det morsomme med hybrider fra Toyota er at de er så flinke til å lure eieren til å tro at de bruker mye mindre drivstoff enn de gjør. Programvaren i de bilene burde vært ulovlig, bare juks i rapportene du får etter hver tur… Anonymkode: 1429f...a3d Ikke min erfaring. Jeg noterer km og liter ved hver fylling i et regneark og hybriden har et reelt forbruk på 4.3 liter pr 100 km i snitt over mange år (varierer litt med årstid). Bilen selv melder litt mindre, 4.2 eller 4.1, så avviket er dermed ikke så stort som du gir inntrykk av. Mest langkjøring. Den forbruker også mer nå som den er eldre, 15 år, men dette tror jeg også gjelder tradisjonelle bensinbiler. Anonymkode: e3274...7e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #17 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 13.12): Hybrid er en vits Anonymkode: 1429f...a3d Syntes det fungerer veldig bra. Har ca. 35km på batteridrift og det holder all småkjøring i det daglige. Når vi drar på ferie så buker vi bensin og trenger ikke tenke på lading I Praksis bruker vi ca.400 kr på bensin pr.mnd. Og på langtur med bagasjelastet bil er forbruket ca. 0.6. Siste 50.000 km er forbruket 0.19 l/mil. i snitt. Og det er en liten pris å betale for å kjøre rundt uten tanke på rekkevidde og andre ting. God fleksibilitet for lite penger. I tillegg har vi forvarming med varmepumpe og de andre "elbil" tingene. Men vi har ingen bompenger der vi bor. Hadde vi bodd i Oslo, Trondheim ol så hadde vi nok kjøpt el.Bil Ikke fordi det er så mye bedre, men pga mindre kostnader. Anonymkode: 561c3...3a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #18 Del Skrevet 7. desember 2021 On 11/23/2021 at 8:20 AM, AnonymBruker said: Jepp, elbil er litt tyngre, men du slipper hele det andre drivsystemet. "Noen sier" er ikke verdt det papiret det ble skrevet på. Gå i et hvilket som helst arkiv og finn artikler om en hvilken som helst råstoff og det vil alltid være "noen" som sier det. Ny teknologi har alltid løst den utfordringen der. Hørt om "peak oil"? Og da er anbefalingen å satse på mer olje? Logikkfri kommentar, dette. Anonymkode: 21f38...81c Pga peak oil så spares det olje med hybrider pga at vi også har "peak batteriråstoff". Da gjelder det å spre batteriråstoffet på flest mulig biler. Om en ladbar hybrid bruker kun 25% av bensinen som en bensinbil av samme størrelse bruker, og man kan spre et elbilbatteri over 10 ladbare hybridbiler, så vil de 10 ladbare hybridene bruke bare ca 28% av bensinen som 1 elbil pluss 9 bensinbiler. Man sparer altså olje på denne måten hvis også batteriråstoff er mangelvare. Anonymkode: e3274...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 8. desember 2021 #19 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 19.14): Jeg lurer egentlig på hva som er fordel med å kjøpe hybridbil kontra elbil? For eksempel, har Toyota bare hybridbiler og ikke elbiler og hvorfor det? Er det bare i Norge at vi er så opptatte av elbiler? Anonymkode: bd7f4...582 På papiret: mer hestekrefter "gratis". Jeg vet dog ikke hvor godt det fungerer i praksis, da bilen blir tyngre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 8. desember 2021 #20 Del Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 8.24): Diesel er det mest fornuftige bilvalget. Anonymkode: 73076...2a4 Nei, det er kanskje det minst fornuftige. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå