Gå til innhold

Avsløring av graviditet på julaften

Jente_38

Anbefalte innlegg

Vi planla å gjøre det i fjor. Så vi bestilte en sånn «NN blir storesøster» bok til eldstemann, og planla at hun kunne få den som en ekstra gave fra nissen eller noe. Men så fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes i uke 6 allerede. Og da var vi bare kommet til midten av november. Jeg hadde aldri kommet gjennom førjulstid eller julemiddag uten at de hadde skjønt det på dramatisk endring av kostholdet (jul uten karbohydrater, hurra🙄). Så da fikk alle vite det ganske tidlig. Brukte boken likevel og sa sånn «NN, vis bestemor den nye boka du har fått». 

hadde ventet om ikke det var for diabetesen. Og det hadde nok blitt godt mottatt da også. Hadde nok ikke gjort det om det var potensielt ufrivillig barnløse tilstede. Brukte selv lang tid på eldstemann, og selv om man genuint blir glad på andres vegne, er det sårt likevel. Og noen dager er sårere enn andre. Om de dagen før fikk bekreftet at; det gikk ikke denne mnd heller, er det en annen sinnsstemning enn om de håpefullt venter på testdag om noen dager liksom. 

Anonymkode: cfa07...b27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke meningen å være negativ, men du spurte om meningen så. Det kommer an på hvem dere feirer med: bare besteforeldrene eller resten av slekta, men hvis det er slik som vi som skal feire med svigers, mine foreldre og mannens søster med familie ville jeg syntes det hadde blitt kleint og tatt fokus bort fra julefeiringen og våre barn.

Kanskje du er min svigerinne for alt jeg vet. 

Anonymkode: 5dbcd...be3

Hvor i den teksten under har jeg spurt om deres mening om jeg BØR avsløre det på julaften eller ikke? Det er overhode IKKE det jeg spør om. Så dere som har sterke meninger om dette kan jo bare scroll videre. 

Jeg spør om TIPS til hvordan jeg kan gjøre det på julaften. Få noen kreative forslag! Dere som som syns det er egoistisk at jeg må tenke på den ene eller andre kan bare la vær å svare, for det er ikke deres meninger jeg er ute etter.

"Hei 😊 

Er det noen som har avslørt graviditeten på julaften tidligere, eller som har klekket ut en plan for hvordan de skal gjøre det?

Har spesielt lyst til å gjøre stas på besteforeldrene at de skal bli besteforeldrene igjen. Vi har en datter fra før."

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO vi er flere som ikke har fått barn selv som ikke har problem med å oppføre oss som folk og glede oss på andres vegne. Hilsen hun med en søster som annonserte graviditet på julaften. 

Anonymkode: eeae1...1fb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente_38 skrev (30 minutter siden):

Hvor i den teksten under har jeg spurt om deres mening om jeg BØR avsløre det på julaften eller ikke? Det er overhode IKKE det jeg spør om. Så dere som har sterke meninger om dette kan jo bare scroll videre. 

Jeg spør om TIPS til hvordan jeg kan gjøre det på julaften. Få noen kreative forslag! Dere som som syns det er egoistisk at jeg må tenke på den ene eller andre kan bare la vær å svare, for det er ikke deres meninger jeg er ute etter.

"Hei 😊 

Er det noen som har avslørt graviditeten på julaften tidligere, eller som har klekket ut en plan for hvordan de skal gjøre det?

Har spesielt lyst til å gjøre stas på besteforeldrene at de skal bli besteforeldrene igjen. Vi har en datter fra før."

At folk advarer mot dårlige idéer er ikke nytt på et forum. Man får ikke kun høre det man selv har bedt om- du planlegger jo å gjøre nettopp det samme på juleaften.

Anonymkode: ed5e1...d3e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HALLO vi er flere som ikke har fått barn selv som ikke har problem med å oppføre oss som folk og glede oss på andres vegne. Hilsen hun med en søster som annonserte graviditet på julaften. 

Også er det også mange som synes dette er veldig sårt og vanskelig. Som går på hormoner i forkant av sitt 5. prøverørsforsøk. Eller fortsatt blør etter sin tredje abort. Uten å noen gang ha fortalt dette til familien. 

Hvilken gruppe bør veie tyngst, tenker du? 

Anonymkode: 600f8...749

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente_38 skrev (32 minutter siden):

"Hei 😊 

Vi satte oss ved bordet for å spise. Mannen til søster hele i champagne til alle, reiste seg og kunngjorde graviditeten på en humoristisk måte. Så satte min søster vekk glasset med champis, og alle lo og gratulerte.  Hun hadde uansett blitt avslørt på grunn av at hun ikke kunne drikke, så da passet det bra å gjøre det akkurat sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Også er det også mange som synes dette er veldig sårt og vanskelig. Som går på hormoner i forkant av sitt 5. prøverørsforsøk. Eller fortsatt blør etter sin tredje abort. Uten å noen gang ha fortalt dette til familien. 

Det er mye som er sårt. Jeg har selv måtte bite gråten i meg mange ganger på julaften av div årsaker. Det er sånn livet er. Deal with it. Resten av verden kan ikke ta hensyn til dine såre punkter hele tiden. Ikke julaften heller. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente_38 skrev (11 timer siden):

Takk til dere som har kommet med konstruktive innspill. 🌺

Til dere andre som ytrer meningen om hvorvidt man bør avsløre en graviditet på julaften eller ei, kan ta seg en bolle!

Jeg har IKKE spurt om meningene deres. Hater at folk ikke kan svare på det som faktisk TS er ute etter.

Hva med barnet du har fra før. Det kan kanskje føle seg tilsidesatt, julekvelden om nye søsken som kommer tar all oppmerksomheten.

Anonymkode: 0cd5e...32d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er sårt. Jeg har selv måtte bite gråten i meg mange ganger på julaften av div årsaker. Det er sånn livet er. Deal with it. Resten av verden kan ikke ta hensyn til dine såre punkter hele tiden. Ikke julaften heller. 

Sjarmerende medmenneske, du.

Jeg velger i alle fall å sette empati høyt når jeg tar valg i mitt liv. Om jeg kan ta enkle valg som unngår å såre andre, så gjør jeg selvfølgelig det. 

Men nå skal jeg mot jobb. Der jeg ikke skal snakke om barnehage og barnebursdag i lunsjen, da jeg har en kollega som har en 4-åring med alvorlig kreft. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarmerende medmenneske, du.

Jeg velger i alle fall å sette empati høyt når jeg tar valg i mitt liv. Om jeg kan ta enkle valg som unngår å såre andre, så gjør jeg selvfølgelig det. 

Men nå skal jeg mot jobb. Der jeg ikke skal snakke om barnehage og barnebursdag i lunsjen, da jeg har en kollega som har en 4-åring med alvorlig kreft. 

Jeg er empatisk du. Klarer bare å tenke på en ikke-selvsentrert måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG på sitt verste. Så mange surmaga svar. Lykke til med å finne en fin måte å annonsere dette på, ts! 😊

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har full forståelse for at det er utrolig sårt, og at det for ufrivillig barnløse kan være en tøff beskjed å få i en sånn typisk «gladsetting». Det skal man ha respekt for.

Men kan vi ikke ta utgangspunkt i at TS allerede har sett situasjonen nøye an og kjenner sitt publikum godt? Hun vet nok temmelig godt om det er noen i familien som kan være i risikoen for ufrivillig barnløshet eller ikke (jeg vet f.eks. at om jeg skulle feirer med mine foreldre, tante og besteforeldre er det ingen som har slitt med ufrivillig barnløshet e.l. - jeg vet at de ville vært et helt «trygt» publikum for en slik avsløring), slik at dette ikke er en aktuell problemstilling for henne. Nå har hun/de kommet dit hen at de har vurdert avsløring på julaften som riktig for deres familie, og ønsker nå tips til hvordan gjøre det på en mest mulig hyggelig måte. 

Anonymkode: c1b3e...434

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som er negative, og livredde for å dele oppmerksomheten med et barn et lite sekund; har dere vurdert å kanskje gjøre noe problemet? Ja, for det er et stort problem at dere har større behov for oppmerksomhet og bekreftelse enn et lite barn. Rett og slett flaut å lese. 

Ts, kjør på! Jeg hadde syns det var fantastisk å være gjest i et selskap hvor dette ble avslørt. Hvilke dag i året passer det bedre å feire et liv - enn den dagen man er samlet med dem som betyr mest? 

Anonymkode: 1ef64...6fa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi laget en pepperkake barnevogn som vi satt ved siden av pepperkakehuset på kakebordet 🤣 Da den ble oppdaget (stod juni 2017 på den)  begynte de å gjette på hvem av oss som var gravide, før det ble mye gratulasjoner. 

Anonymkode: f1f40...f3d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vanskelig..

Skal man slutte å få barn - i tilfelle noen blir krenket av graviditeten? 

Livet er tøft, ingen tvil om det..men empati og innlevelsesevne må gå begge veier. Samfunnet kan ikke stoppe opp fordi noen sliter med å få barn. Det betyr ikke at man ikke føler empati og sorg på de ufrivillig barnløses vegne. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke bare SI det? Det er nettopp dette «kreative» aspektet som gjør at dere vil  fremstå som veldig oppmerksomhetssøkende. Det er jo ikke sånn at barnet er født enda akkurat.

Slik forgår dette i andre familier:

»Jeg er gravid forresten!» «Så hyggelig da! Når er termin?» «I juni» «Gratulerer, det gleder vi oss til».

Så er man liksom ferdig med det temaet. Ikke så veldig mye mer å si.

(Folk flest begynner ikke å juble, hyle, dåne, gråte av lykke over en sånn nyhet. Det er mest på YouTube).

Anonymkode: 2ac3d...e58

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Til alle dere som er negative, og livredde for å dele oppmerksomheten med et barn et lite sekund; har dere vurdert å kanskje gjøre noe problemet? Ja, for det er et stort problem at dere har større behov for oppmerksomhet og bekreftelse enn et lite barn. Rett og slett flaut å lese. 

Ts, kjør på! Jeg hadde syns det var fantastisk å være gjest i et selskap hvor dette ble avslørt. Hvilke dag i året passer det bedre å feire et liv - enn den dagen man er samlet med dem som betyr mest? 

Anonymkode: 1ef64...6fa

Banalt å tro at et foster forstår og har glede av at nyheten deles på julaften.

Anonymkode: ed5e1...d3e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor kan dere ikke bare SI det? Det er nettopp dette «kreative» aspektet som gjør at dere vil  fremstå som veldig oppmerksomhetssøkende. Det er jo ikke sånn at barnet er født enda akkurat.

Slik forgår dette i andre familier:

»Jeg er gravid forresten!» «Så hyggelig da! Når er termin?» «I juni» «Gratulerer, det gleder vi oss til».

Så er man liksom ferdig med det temaet. Ikke så veldig mye mer å si.

(Folk flest begynner ikke å juble, hyle, dåne, gråte av lykke over en sånn nyhet. Det er mest på YouTube).

Anonymkode: 2ac3d...e58

Enig. Tror TS har sett litt for mange YouTubevideoer av amerikanske pregnancy announcements med hyling og skriking. Spesielt ettersom dette ikke engang er det første barnebarnet, blir det bare kunstig og kleint å skulle servere en slik nyhet som noe á la verdens åttende underverk på selveste julaften.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jente_38 said:

"Hei 😊 

En plan på hvordan gjøre det åpnet for svaret:planlrgg en annen dag. Så jo  du har spurt om det 

Anonymkode: c1cff...57b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Der som ikke ville gjort det, eller som bare brøler ut «KLEINT»; hva er grunnen til at dere syns det er så horribelt å fortelle det til de nærmeste på jul?🧐 det er ganske spesielt å slenge ut sånne kommentarer uten å i det minste komme med en begrunnelse for HVA som er så kleint

Anonymkode: 78c2a...e3d

På jul? Hardt rammet av på-syken? 

I jula.

Anonymkode: b4223...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...