Gå til innhold

Hvordan regne ut kaloribehov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg driver og skal gå ned i vekt. Bruker appen lifesum, og er strålende fornøyd med den. Gir veldig god oversikt, synes jeg.

Men min kjære sønn, som er meget opptatt av helse og kosthold, mener at mitt anbefalte kaloriinntak - i følge appen - er aaaalt for lavt. Appen mener jeg skal ha ca 1100 kalorier daglig, for å gå ned i vekt.

Vitale data: Jeg er 50 år, veier nå 62,5 kg (vil ned til 50 kg). Startvekt var ca 73 kg i februar/ mars. Har en relativt stillesittende jobb (lærer - endel ståing), og er ikke spesielt aktiv på fritiden. Lengden er ca 150 cm.

Hva tenker dere er passelig kaloriinntak daglig?

Takker på forhånd for svar!

Anonymkode: 44405...698

Skrevet

Tenker du burde bli litt mer aktiv. Korte damer har lavt kaloribehov uten aktivitet, og nå som du er over 50 er kaloribehovet enda lavere enn før. 

Anonymkode: cccf8...ff7

Skrevet

Det er vanskeleg å rekne ut dette nøyaktig.

Etterpåklokskap fungerer derimot alltid. Prøv å legge deg på eit nivå du er komfortabel med. På lang sikt vil du sjå om du går opp eller ned i vekt. Så justerer du slik du vil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 17.41):

Tenker du burde bli litt mer aktiv. Korte damer har lavt kaloribehov uten aktivitet, og nå som du er over 50 er kaloribehovet enda lavere enn før. 

Ja, du har rett. Fitbiten min - linket mot lifesum - sier at jeg bruker ca 500 - 600 kalorier på aktivitet daglig. Er dette mye eller lite, tror du? Dette er dagliglivets aktiviteter - ikke "organisert trening".

Skrevet

Når du er såpass lav, vil du dessverre også ha et veldig lavt kaloribehov. Jeg er i samme båt selv, 158 og når jeg når ønsket vekt på 50 kg er det ikke mye å gå på akkurat :(

Anonymkode: 3d320...b9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, du har rett. Fitbiten min - linket mot lifesum - sier at jeg bruker ca 500 - 600 kalorier på aktivitet daglig. Er dette mye eller lite, tror du? Dette er dagliglivets aktiviteter - ikke "organisert trening".

Bruker du rundt 500-600 vil du nok ha en TDEE på ~1600-1800 kcal så for vektnedgang legg deg på ca 1300-1400 kcal. Det er ikke kjemperask vektnedgang, men en stabil en. Da holder den aktiviteten du gjør, men pga alder bør du også vurdere litt styrketrening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...