Gå til innhold

Hvordan øke proteininntaket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å øke proteininntaket mitt, men synes ikke det nødvendigvis er så enkelt. Ønsker forslag til matvarer som har høyt proteininnhold, som er enkelt å få i seg uten for mye forberedelser. Gjerne både fra både animalske og vegetariske kilder. Har proteinpulver, men ønsker ikke å drikke dette hver dag. 

Anonymkode: 8ab5c...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym373
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ønsker å øke proteininntaket mitt, men synes ikke det nødvendigvis er så enkelt. Ønsker forslag til matvarer som har høyt proteininnhold, som er enkelt å få i seg uten for mye forberedelser. Gjerne både fra både animalske og vegetariske kilder. Har proteinpulver, men ønsker ikke å drikke dette hver dag. 

Anonymkode: 8ab5c...2c5

Er ikke noe magisk formell. Man spiser proteinrik mat

egg, fisk, kjøtt , melkeprodukter , protein pulver og banan rett etter trening 

jeg må ha 200 gram per dag , spise 70% av inntaket og tar 30% via protein pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt har du tenkt å være? Lurt å sjekke kostholdsråd og ikke bare se opp til alle mulige slags folk uten utdanning i ernæring.

Når det er sagt: tenke på å inkludere proteinrike matvarer i hvert måltid. Mager cottage cheese er bra, kan brukes som pålegg (med urter og urtesalt), som dessert (med bær), i omelett, i lasagne,  i bakst, etc. Bruk gjerne også bønner og linser, f.eks som tilbehør eller i salater.

Anonymkode: 4bc9b...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 53 kg, trener mye. Ønsker å bli sterkere. Har logget en kort periode nå, for å se hvor mye protein jeg får i meg. Ligger på ca 70-80 gram per dag. Kjøtt, egg og fisk er jo greit. Men det virker krevende for meg å øke mengden med dette. Får allerede i meg en god del ost og yoghurt. CC er godt og noe jeg kan spise mer av som mellommåltid. 

Anonymkode: 8ab5c...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk rett fra boksen. Kesam eller gresk yoghurt med litt proteinpulver i. Røkt laks. Beef jerky.

Anonymkode: 46e5a...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en myte at man trenger ekstra proteiner. Ikke nødvendig å kaste bort penger på å øke inntaket.

Anonymkode: 59158...c2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker å øke proteininntaket mitt, men synes ikke det nødvendigvis er så enkelt. Ønsker forslag til matvarer som har høyt proteininnhold, som er enkelt å få i seg uten for mye forberedelser. Gjerne både fra både animalske og vegetariske kilder. Har proteinpulver, men ønsker ikke å drikke dette hver dag. 

Anonymkode: 8ab5c...2c5

Egg, Skyr (uten tilsatt sukker), kesam (Uten tilsatt sukker), tunfisk i vann og cottage cheese (mager).

frokost og lunsj inneholder en eller flere av disse hver dag.

Endret av sicario
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i huleste er Cottage Cheese mulig å putte i Lasange?

Anonymkode: dfefe...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en myte at man trenger ekstra proteiner. Ikke nødvendig å kaste bort penger på å øke inntaket.

Anonymkode: 59158...c2c

Myte i forhold til hva? Hva er «ekstra» proteiner?

Om man trener med mål om muskelvekst, så er man avhengig av en viss mengde proteiner.

Nok av forskning viser at 1.6-2.2 gram pr kilo kroppsvekt er optimalt for hypertrofi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan i huleste er Cottage Cheese mulig å putte i Lasange?

Anonymkode: dfefe...7a4

Du tar ei skje fra cottage cheese boksen og putter over i lasagneformen.
Nei, men ostesaus av cottage cheese er fullt mulig

Anonymkode: 8384f...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan i huleste er Cottage Cheese mulig å putte i Lasange?

Anonymkode: dfefe...7a4

Man vender seg bort fra Toro-hylla, finner mot til å prøve en ny oppskrift, fyller handlekurven med råvarer og lager nye, deilige varianter (kanskje også sunnere?). 

Noen forslag, varierende sunnhetsgrad.

https://cookieandkate.com/best-vegetable-lasagna-recipe/

https://kitchen.nine.com.au/recipes/cottage-cheese-pumpkin-and-spinach-lasagne/3dbf9197-299f-4345-98a6-adbacf8c7a6a

https://petersfoodadventures.com/lasagna-cottage-cheese/

 

Anonymkode: 4bc9b...c26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym373 skrev (42 minutter siden):

1 boks cottage Chess er 50 gram proteiner , den stor boksen altså. 
 

Du mener isoporkuler? 

Anonymkode: 3f98b...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym373
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du mener isoporkuler? 

Anonymkode: 3f98b...aac

Ja, det smaker ingen ting før man tilsetter litt frukt da er det digg😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du mener isoporkuler? 

Anonymkode: 3f98b...aac

Isoporkuler, jeg tenker alltid på kuk-ost når jeg ser cottage cheese 

Anonymkode: c689d...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kylling, reker og torsk er nesten eksklusivt proteiner. Egg og meieriprodukter er også gode kilder (spesielt skyr og cottage cheese). Av vegetabilske kilder har du quino, bønner, linser, tofu og tempeh. Soyabønner (edamame), tofu, tempeh og quinoa er fullverdig protein med alle essensielle aminosyrer. Linser og andre bønner spises gjerne sammen med ris for optimal protein. 

Anonymkode: ec3ad...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2021 at 5:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg veier 53 kg, trener mye. Ønsker å bli sterkere. Har logget en kort periode nå, for å se hvor mye protein jeg får i meg. Ligger på ca 70-80 gram per dag. Kjøtt, egg og fisk er jo greit. Men det virker krevende for meg å øke mengden med dette. Får allerede i meg en god del ost og yoghurt. CC er godt og noe jeg kan spise mer av som mellommåltid. 

Anonymkode: 8ab5c...2c5

Du bør prøve å få i deg rundt 100 gram hvis du ønsker å bli sterkere. Hvorfor er det krevende for deg å øke mengden? Du trenger jo ikke å gå fra 70 gram til 100 gram med en gang - øk gradvis. Venn deg til å spise litt mer mat. 

Selv spiser jeg rundt 120-130 gram protein hver dag - av proteinkilder går det en del i egg, cottage cheese, kesam, yoghurt, melk, sjokolademelk, kylling, kalkunpålegg, laks, tunfisk, bønner, linser, ost. Jeg er veldig glad i å spise, og det er noe med det å vite at maten jeg spiser bygger opp under treningen som gjør det motiverende å spise mer protein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke drikke proteinshake for å bruke pulveret. Det kan blandes inn i grøt, yoghurt (gresk yoghurt er forresten proteinrikt), smoothie, brukes i bakst osv. Egentlig det meste av «søt» mat

Anonymkode: 7a9e8...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk peanøttsmør (uten tilsatt sukker og masse annet dritt)

Masse proteiner og umettet fett. Bruk det på havregrynsgrøt sammen med banan/ bær&kanel og gresskarkjerner på toppen😋

Eller på speltlompe

Anonymkode: 8cac7...3a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...