Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst å reise til Vietnam Er det noen som har vært der og vet prisnivå? og litt standard greier? er det ok reisemål?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du søker på Vietnam i reiseliv vil du finne endel svar:)

Jeg har ikke vært der, men har planlagt en tur etter jul. Det er et billig reisemål, på samme måte som ellers i Sør Øst Asia. Etter hva jeg har hørt skal det være et perfekt reisemål:)

Skrevet

Jeg skal dit nå i november/desember.. Gleder meg.

Tanta til mannen min (ca 55 år) var nettopp på sykkeltur der, så det er blitt veldig "turistvennlig".. Flott ferieland etter det jeg har hørt..

Skrevet

Var i Vietnam i mars 2005.

Et flott land som jeg anbefaler å oppleve FØR masseturismen overtar.

Hotellstandarden er overraskende bra! Kanskje fordi mange av dem er forholdsvis nye...Billig også! Vi betalte i snitt ca 10-15 USD pr natt (ofte med enkel frokost inkl) for 2 personer, og da var det ikke de simpleste rommene! De billigste rom får man for mindre enn 10 USD!

Steder du BØR se:

Hanoi + Halong Bay

Hue (hvis du vil se de underjordiske tunnelene Vinh Moc under Vietnamkrigen)

Hoi An (fantastisk bade-og slapp-av-sted)

Ho Chi Minh pga Mekong Delta-tur! Byen i seg selv er utrolig masete og jeg likte den ikke. Mekong Delta er et must! Minst 1 dagstur, gjerne m overnatting :)

Maten er ganske lik den du får i Thailand, men etter min mening MINDRE spicy....

På lange strekninger anbefaler jeg å fly, men husk å kjøpe flybill DER NEDE og ikke hjemmefra, vi kjøpte 1 flybill her i Norge og måtte betale ca 1000 kr for strekningen, mens det i Vietnam hadde kostet oss ca 3-400 kr! Kjøpte flybill på hotell i Hoi An, ingen problem!

På kortere strekninger er buss helt ok (og billig!), men sjekk ut bilder av bussen som skal frakte deg, hvis ikke kan du riskiere en møkkabuss beregnet for små vietnamesere :ler: altså med DÅRLIG beinplass...

Vi tok en guidet bytur i Hanoi (billig og enklest), en sånn halvdags holdt pga varmen.

Halong Bay: for all del: bruk minst 2 dgr der. 1-dagstur er altfor stressende, og stedet fortjener virkelig mer av din tid. Anbefaler 2-dags tur m overnatting på båt! Det kostet oss ca 25 USD pr pers, inkl da henting på hotellet, kjøring i minibuss (3 t) til Halong, båt-tur i 2 dgr og alle måltider inkl. Samt overnattingen som inkl egen lugar med dusj/wc. FIN tur! I mars var temp i Halong Bay ca 15-20 gr.

Dess lenger sør du kom, dess varmere, og Ho Chi Minh/Saigon var grusomt varmt.

Nha Trang kan med fordel kuttes ut, er som et typisk syden-sted med mange skandinavere, slitsomt og mange bråkete discoteker osv. Men skal være et fint sted hvis du er ute etter dykking!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvor mange dager bør man ha i Hanoi & Halong Bay? Og hvor lenge i Saigon?

Er det best å fly mellom Hanoi og Danang og videre fly til Saigon?

Vi flyr inn til Hanoi og ut fra Ho Chi Minh City.

Har tenkt å være 7-10 dager i Hoi An, for å slappe av på stranda etc:-)

Vi skal dra i April, så begynner endelig å nærme seg litt, gleder meg :-) :-)

Skrevet
Hvor mange dager bør man ha i Hanoi & Halong Bay? Og hvor lenge i Saigon?

Er det best å fly mellom Hanoi og Danang og videre fly til Saigon?

Vi flyr inn til Hanoi og ut fra Ho Chi Minh City.

Har tenkt å være 7-10 dager i Hoi An, for å slappe av på stranda etc:-)

Vi skal dra i April, så begynner endelig å nærme seg litt, gleder meg :-) :-)

Hanoi: nok med 2 netter. Husk Water Puppet Thatre, forestilling hver time. Billig.

Halong Bay: meld dere på en 2-dagstur m/overnatting på båt, evt 3dgr. Dagstur er ALTFOR stressende og stedet fortjener absolutt mer av din tid :)

Saigon: mer enn nok med 2 netter. Vi var der bare for å få med oss 1-dagstur til Mekong Delta (som var utrolig artig!), angrer på at vi ikke tok en 2dgrs m overnatting i Mekong Delta. Saigon var en pyton-by, for varmt, stress stress stress og trafikk verre enn alle andre steder i Vietnam. Men mye billig å shoppe i Saigon, f,eks fake Puma-sko til bare 80-100 kr paret! Angrer på at jeg ikke kjøpte mer!

Fly innenlands anbefales ja. Billig og enkelt å kjøpe flybill på f.eks hotellet dere bor på. IKKE bestill innenlands flyturer FØR avreise, men kjøp dem I Vietnam. Det sparer dere ca 2/3 på :) Vi betalte ca 250kr pr pers for å fly fra Danang-HCMC.

Hoi An: det perfekte sted å slappe av - MYE bedre enn Nha Trang som med fordel kan kuttes ut :)

Misunner deg - god tur!

:)

Skrevet

Tuuuuusen takk for kjapt svar :-)

Bare lurer på en ting til: vet du hvor mye 1 mnds visum koster?

Nå er det jo gratis for 15 dager, men lurer på om vi trenger noen dager til!

Skrevet

Jeg innbiller meg at vi betalte rundt 1000,- for visum for 3 år siden.

Skrevet

TROR det var ca 400 NOK. Litt usikker, men husk at du må ha US Dollar klar til å betale visumet med når du lander i Hanoi + 2 passbilder...

15 dgr er for lite ja - vi hadde kun 17 dgr - altfor lite til å få med seg nok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...