Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går vg3. Jeg har alltid gledet meg til å studere, og ønsker å flytte hjemmefra. Har allerede bestemt meg litt for hva slags studier, men ikke 100% sikkert. Men men, det finner jeg nok ut før søknadsfristen går ut.

Samtidig så oppfordrer mange til å ta friår, og det er mange som skryter friår oppi skyene. Jeg har blitt oppfordret hjemme til å begynne rett på studier, og glemme friår pga. det er bortkastet. Men jeg vil bare komme meg vekk hjemmefra, er lei av foreldrene mines mas og krangling mellom hverandre. Foreldrene mine er utlendinger, og selv om vi ikke er rike, så har vi helt ok økonomi pga. at foreldrene mine er flinke til å spare. Økonomi blir neppe noe stort problem, så foreldrene mine sier også at jeg ikke trenger å jobbe ved siden av studiene heller for å få råd til det jeg trenger.

Jeg har også store ambisjoner om å få til noe stort i karrieren min, og jo tidligere jeg setter i gang, jo bedre (?). Økonomisk så ser jeg også at det er et stort tap å ta friår, spesielt om man går på folkehøgskole siden det koster, samtidig som man ikke får bruk for utdannelsen sin karrieremessig. Militæret er uaktuelt etter sesjonen, og å jobbe et år og reise er heller ikke aktuelt fordi at foreldrene mine uansett ikke vil la meg reise pga. ditt og datt som er farlig. Jeg har også mye arbeidserfaring til å være ungdom, har jobbet hver sommer og helg, så et arbeidsår vil ikke forandre meg stort.

Anonymkode: 7f4f9...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et friår er jo sjelden ett år med fri - man jobber og tjener egne penger, gjerne fordi man er skolelei og mangler motivasjon. I disse tilfellene er det overhode ikke bortkastet. 
Men dersom man ikke er spesielt skolelei og ikke mangler motivasjon for å gå videre med studier med en gang så kan jeg forstå at man kan se på et friår som bortkastet. I ditt tilfelle synes jeg det høres fornuftig ut å søke videre studier med en gang.

Anonymkode: a9468...04d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du vet hva du vil studere så tenker jeg friår er unødvendig, bedre å komme i gang med studiene og bli ferdig før :)

Fordelen med "friår" er jo om man klarer få seg fulltidsjobb + bo billig for da kan man få tjent opp litt sparepenger før studietiden, som kan være greit å ha. Samtidig så kan det jo fort skje at man ikke får jobb, at man bruker mye av pengene på å leve det året osv osv.

Jeg hadde friår der jeg ikke fant noen god fulltidsjobb så jeg jobbet vel med 3 forskjellige jobber det året men hadde også 2-3 måneder jeg bare kastet bort og spilte data, ikke akkurat så veldig god bruk av tid. Jeg bodde hjemme da, jeg hadde ikke noe stort behov for å flytte ut, så jeg sparte penger på det. Hadde jeg måtte leie sted å bo hele det året hadde jeg kanskje ikke gått i pluss økonomisk, som jo var litt av min intensjon (+ at jeg var litt usikker på studieretning men helt ærlig var jeg ikke noe særlig mer sikker etter det året enn før)

Å gå på folkehøyskole har jeg aldri skjønt noe av, tror det er for spesielt interesserte som bare vil gjøre noe "gøy" og veldig sosialt etter videregående istedet for å studere (skolelei feks, eller ikke aner hva man vil studere)

Noen tar jo "friår" for å ta opp fag osv da feks om de ikke kom inn på det de ville.

Anonymkode: ae62f...818

• Liker 1
Skrevet
AuKulenMin skrev (Akkurat nå):

Jepp

Enig.

Det er å kaste bort et år.

Selv folkehøgskole er mindre bortkastet.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du vet hva du vil studere så tenker jeg friår er unødvendig, bedre å komme i gang med studiene og bli ferdig før :)

Fordelen med "friår" er jo om man klarer få seg fulltidsjobb + bo billig for da kan man få tjent opp litt sparepenger før studietiden, som kan være greit å ha. Samtidig så kan det jo fort skje at man ikke får jobb, at man bruker mye av pengene på å leve det året osv osv.

Jeg hadde friår der jeg ikke fant noen god fulltidsjobb så jeg jobbet vel med 3 forskjellige jobber det året men hadde også 2-3 måneder jeg bare kastet bort og spilte data, ikke akkurat så veldig god bruk av tid. Jeg bodde hjemme da, jeg hadde ikke noe stort behov for å flytte ut, så jeg sparte penger på det. Hadde jeg måtte leie sted å bo hele det året hadde jeg kanskje ikke gått i pluss økonomisk, som jo var litt av min intensjon (+ at jeg var litt usikker på studieretning men helt ærlig var jeg ikke noe særlig mer sikker etter det året enn før)

Å gå på folkehøyskole har jeg aldri skjønt noe av, tror det er for spesielt interesserte som bare vil gjøre noe "gøy" og veldig sosialt etter videregående istedet for å studere (skolelei feks, eller ikke aner hva man vil studere)

Noen tar jo "friår" for å ta opp fag osv da feks om de ikke kom inn på det de ville.

Anonymkode: ae62f...818

ts her

Eneste grunnen til at friår kan være bra for meg er en pause fra skolestresset. Men det kommer jo tilbake igjen uansett når jeg skal studere året etter, så det å ta et friår uten noe press eller stress kan jo virke mot sin hensikt.

Regner med å få karakterene jeg vil til det jeg ønsker å studere, men er det akkurat ikke nok, så søker jeg på noe som likner. Ikke noe krise. Er ikke profesjonsutdanning som lege eller psykolog jeg skal bli.

Skrevet

Hvis du ikke er skolelei så ser jeg ikke viktigheten med friår. Å jobbe å tjene litt penger ett år er greit nok, men da blir man vant til å ha mer penger. Så overgangen til studier kan bli hard. Vet mange som har tatt ett friår som har blitt til ganske mange friår. 

• Liker 1
Skrevet
pia mater skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke er skolelei så ser jeg ikke viktigheten med friår. Å jobbe å tjene litt penger ett år er greit nok, men da blir man vant til å ha mer penger. Så overgangen til studier kan bli hard. Vet mange som har tatt ett friår som har blitt til ganske mange friår. 

Er videregående-skole-lei mtp. folk, russetid, og fellesfagene som vi blir tvunget til å ha. Men ikke skolelei i den forstand at det er mye arbeid med skole, fag og ansvaret. Det trives jeg stort sett med. :)

Har som sagt jobbet mye fra før og har spart opp en del penger mer. Så jeg får nok å rutte med i studietida, med forbehold om at jeg er sparsom da. Trenger ikke å bekymre meg på slutten av måneden for å si det mildt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er videregående-skole-lei mtp. folk, russetid, og fellesfagene som vi blir tvunget til å ha. Men ikke skolelei i den forstand at det er mye arbeid med skole, fag og ansvaret. Det trives jeg stort sett med. :)

Har som sagt jobbet mye fra før og har spart opp en del penger mer. Så jeg får nok å rutte med i studietida, med forbehold om at jeg er sparsom da. Trenger ikke å bekymre meg på slutten av måneden for å si det mildt.

Under studier så kan du alltids ta opp fag ett år for å få et roligere år også. Jeg gikk rett på studier etter vgs og er veldig glad for det. Godt å få det unnagjort. Å studere er mye jobb uansett om det blir utsatt litt eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
pia mater skrev (1 minutt siden):

Under studier så kan du alltids ta opp fag ett år for å få et roligere år også. Jeg gikk rett på studier etter vgs og er veldig glad for det. Godt å få det unnagjort. Å studere er mye jobb uansett om det blir utsatt litt eller ikke. 

Men vil man ikke "henge bak" da, om man tar et roligere år under studietida for å ta opp fag?

Altså, alle klassekameratene fortsetter i neste trinn, mens du er på det samme? Og hva med lånekassa? Vil man ikke miste litt av stipendet da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men vil man ikke "henge bak" da, om man tar et roligere år under studietida for å ta opp fag?

Altså, alle klassekameratene fortsetter i neste trinn, mens du er på det samme? Og hva med lånekassa? Vil man ikke miste litt av stipendet da? 

Ganske mange av de jeg gikk med brukte ett år ekstra på studiet, men kan være spesielt for sykepleie. 

Ift lånekassen så vet jeg ikke. 

Skrevet
pia mater skrev (Akkurat nå):

Ganske mange av de jeg gikk med brukte ett år ekstra på studiet, men kan være spesielt for sykepleie. 

Ift lånekassen så vet jeg ikke. 

Jeg er jo vant til vgs, der alle fortsetter på samme trinn etter ett år da. Men vil man ikke miste kontakten med vennene sine om man studerer forskjellig år?

Skrevet

Jeg tenker at det er noe man må føle på selv. Steget fra vgs til høyere utdanning er ganske stort, arbeidsmengden er en helt annen. Du må være motivert for studier om du skal gjøre det bra. Er du skikkelig drittlei bøker er det ikke sikkert det er så dumt å ta et år der du gjør noe annet. 

Men, du må gjøre noe. Å bare gå hjemme et år gjør at hodet ditt råtner. I min verden står det mellom jobb, utdanning eller forsvaret. Folkehøyskole er bare tull og noe du ikke trenger å bruke over 100 000 på. 

Anonymkode: 5b825...1f0

Skrevet

Jeg hadde ikke friår og har heller aldri angret på det. Studietiden er uansett noe helt annet enn tiden man bodde hjemme. Nye folk og nye impulser. Anbefaler deg å hoppe rett på. skjønner virkelig ikke poenget med å surre bort et år på folkehøyskole eller på en kjedelig jobb man uansett ikke har tenkt til å ha senere i livet. 

Anonymkode: 5173b...442

Skrevet

Jeg hadde friår mellom bachelor og master, og angrer veldig på at jeg ikke hadde friår etter vgs. 

Anonymkode: dfdaf...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er jo vant til vgs, der alle fortsetter på samme trinn etter ett år da. Men vil man ikke miste kontakten med vennene sine om man studerer forskjellig år?

Nå hadde jeg venner på forskjellige trinn og forskjellige studier, så følte ikke det hadde så mye å si. Hos oss så gjorde de om klassene for hvert år også (og vi var i praksis store deler av tiden uansett). Møtte ganske mange "nye" folk på tredjeåret som jeg bare aldri hadde sett før. 

Skrevet

Bare begynn på studie om du vet hva du vil. "Friår" er for folk som ikke vet hva de vil. Hadde "friår" i mange år jeg da det er vanlig å jobbe deltid og å ikke studere. 

Anonymkode: 40d91...07e

Skrevet

Jeg angrer på friåret mitt. Skulle jobbe og tjene penger, så endte jeg opp med å like det mere enn skole så jeg dro ikke tilbake etter friåret, jobbet et år til istedet, og da møtte jeg typen, så ble jeg gravid, så kunne jeg ikke dra tilbake på skolen fordi jeg ikke hadde tid og vi trengte pengene mere. Og jeg kom meg aldri tilbake på skolebenken. 

Ikke ta et friår. 

Anonymkode: e0e0d...bda

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det kommer litt an på hva du vil gjøre i friåret. Flytte ut, jobbe litt forskjellige jobber og så reise noen måneder synes jeg høres ut som et veldig godt friår.

Jeg tror det er mye god erfaring i et friår, og man burde vurdere det før man er ferdig studert og klar for jobb. Man jobber lenge nok i dette livet. Jeg synes selv det er lurest å ta det mellom vgs og bachelor. Mellom bachelor og master, og evt mellom master og jobb, er mindre fleksible perioder tenker jeg, og særlig mellom bachelor og master mister mam studieflyten med friår.

Anonymkode: d3290...258

Skrevet

Et friår er det du gjør det til. Drømmer du om å reise? I så fall kan du jobbe halve året og reise resten av året. Du har god tid. Du må sikkert jobbe til du er 72.

Anonymkode: ab4b4...669

Skrevet

Jeg tok ikke et friår, men startet rett på universitetet og tok et år med et gøy fag jeg hadde interesse for som ikke nødvendigvis var så nyttig for fremtiden. Engasjerte meg i studentmiljøet, fikk masse venner, hadde deltidsjobb ved siden av, og fikk på en måte etablert meg som student uten at det var stress og press. Da jeg begynte på det jeg egentlig skulle studere var alle ramme rundt (bolig, venner, fritid, frivillig arbeid, betalt arbeid) på plass, og jeg slapp å bruke energi på det eller på å være student for første gang. Veldig glad for å ha gjort det på den måten, jeg fikk en mye bedre studietid en mange av vennene mine som jobbet eller reiste ett år, eller gikk på fhs for den del. 

Anonymkode: 22ac2...659

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...