Gå til innhold

Valp i hus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Først og fremst vil jeg bare si at jeg beklager om dette er et dumt spørsmål, men jeg er helt ny hundeeier. Jeg velger å poste med brukernavn sånn at dere forstår at det er seriøst.

Jeg har fått valp i hus, akkurat en uke siden idag. Han ble fort veldig trygg, og vi har øvd på å sove i bur. Jeg vet at valper trenger trygghet og nærhet, da det er svært belastende å bli tatt fra mor og søsken. Han piper mye, men roer seg fort, er stille og piper igjen. Jeg leser så mye forskjellig på nett. Noen steder står det at man bare skal overse fordi det er sutring, andre steder står det at det er fordi han er redd og ikke er klar enda. Om jeg sover med han noen netter på sofaen, vil det da bli enda vanskeligere å lære han til å sove i bur senere? Alt jeg ønsker er en trygg og god valp, og jeg vil gjøre det riktig! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er en baby. Han trenger trygghet. Alt det andre kommer siden. 

Hva sier oppdretteren?

• Liker 3
Skrevet

Om han er en trygg type ellers, så tar han ikke skade av å bli oversett litt. Min eldste hund er også min første hund. Trygg type, som vi syntes synd på som pep i bur som valp. Hun kan man ikke ha i bur nå, annet inn i bil. I hundehallen blir det bare bjeffing. Det er ikke fordi hun er utrygg, men fordi hun VET at hun kommer ut til slutt. Kan stå og bjeffe i timevis hvis hun vil. 

Foreslår å legge valpen i bur når den allerede er døsig og sover. Funka på min yngste. 

Anonymkode: 4ce20...0e0

Skrevet

Hei,

fra en annen nokså ny hundeeier.

Som nå har en goding på 1år.

Vi lå nært til han roet seg. Han er liten og trenger trygghet, og nå er det bare dere som kan gi det.

Vi la han inni buret. Med sånn valpegrind rundt, så lå vi på madrass ved siden av. Den første tiden ville han ligge med snuten mot hånden min.

Neste la han seg inni buret.
Neste kunne jeg ligge på sofaen,3 meter unna.

Så la jeg meg en etg opp. Det tar tid å bli trygg når verden er så stor og du så liten. Men sakte men sikkert. Og trygghet er key.

Anonymkode: fac30...379

Skrevet

Hvorfor vil du han skal sove i bur? Det er ikke noe en hund har noe behov for. Men de kan ha åpent bur tilgjengelig som seng som de kan gå inn og ut av når de vil.

Valpen har hele livet frem til nå sovet tett med tispemor og sine søsken. Valper har et instinkt om at de ikke overlever alene og vil dermed pipe og reagere. Det er unaturlig for dem å være alene. Vil derfor sterkt anbefale at du sover sammen med valpen - enten på sofaen eller tar ham med på soverommet. Det vil også gi dere begge bedre søvnkvalitet. Og en valp som sover bedre våkner heller ikke så ofte for å tisse om natten.

• Liker 4
Skrevet
Tabris skrev (3 minutter siden):

Hvorfor vil du han skal sove i bur? Det er ikke noe en hund har noe behov for. Men de kan ha åpent bur tilgjengelig som seng som de kan gå inn og ut av når de vil.

Valpen har hele livet frem til nå sovet tett med tispemor og sine søsken. Valper har et instinkt om at de ikke overlever alene og vil dermed pipe og reagere. Det er unaturlig for dem å være alene. Vil derfor sterkt anbefale at du sover sammen med valpen - enten på sofaen eller tar ham med på soverommet. Det vil også gi dere begge bedre søvnkvalitet. Og en valp som sover bedre våkner heller ikke så ofte for å tisse om natten.

Synes det er fint å ha han i bur til han er husren, ettersom han er flink og sier ifra når han ligger i buret. Senga mi er veldig høy, om han skulle hoppe ned kommer han til å brekke noe..🥺 Men det går fint å sove sammen på sofaen altså!

Jeg tenkte bare at det kunne være litt lettere å få han husren om han skjønte tegningen med å si ifra også rett ut, enn om han får gå løs hele natta, tisser litt her og der osv - men det er kanskje feil! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om han er en trygg type ellers, så tar han ikke skade av å bli oversett litt. Min eldste hund er også min første hund. Trygg type, som vi syntes synd på som pep i bur som valp. Hun kan man ikke ha i bur nå, annet inn i bil. I hundehallen blir det bare bjeffing. Det er ikke fordi hun er utrygg, men fordi hun VET at hun kommer ut til slutt. Kan stå og bjeffe i timevis hvis hun vil. 

Foreslår å legge valpen i bur når den allerede er døsig og sover. Funka på min yngste. 

Anonymkode: 4ce20...0e0

Det fungerer veldig fint fra 23-03, men etter første tissetur er det nærmest umulig og få han til å roe seg og sovne i buret igjen... 

Skrevet
8 minutter siden, _ems said:

Synes det er fint å ha han i bur til han er husren, ettersom han er flink og sier ifra når han ligger i buret. Senga mi er veldig høy, om han skulle hoppe ned kommer han til å brekke noe..🥺 Men det går fint å sove sammen på sofaen altså!

Jeg tenkte bare at det kunne være litt lettere å få han husren om han skjønte tegningen med å si ifra også rett ut, enn om han får gå løs hele natta, tisser litt her og der osv - men det er kanskje feil! 

Det å bli stueren skjer av seg selv så lenge de lærer at det finnes et "ute" (i motsetning til "inne"). Det skjer gjennom en fysisk og mental modningsprosess som det er begrenset hvor mye vi kan påvirke. Så lenge han blir tatt ut jevnlig, flere ganger om dagen, så blir de aller fleste hunder stuerene av seg selv når de er klar for det.

Valper som får sove tett med eier, f.eks oppi senga eller sofaen med dem, vil ofte også sove bedre og tyngre fordi de føler seg trygge. Dermed våkner de ikke like ofte i løpet av natten og må tisse.

Kan du ikke ha buret stående på gulvet nedenfor sengen? 

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (Akkurat nå):

Det å bli stueren skjer av seg selv så lenge de lærer at det finnes et "ute" (i motsetning til "inne"). Det skjer gjennom en fysisk og mental modningsprosess som det er begrenset hvor mye vi kan påvirke. Så lenge han blir tatt ut jevnlig, flere ganger om dagen, så blir de aller fleste hunder stuerene av seg selv når de er klar for det.

Valper som får sove tett med eier, f.eks oppi senga eller sofaen med dem, vil ofte også sove bedre og tyngre fordi de føler seg trygge. Dermed våkner de ikke like ofte i løpet av natten og må tisse.

Kan du ikke ha buret stående på gulvet nedenfor sengen? 

Tusen takk for god informasjon! Har sett en del tidligere kommentarer fra deg, du er dyktig!

Jeg har buret nede ved senga, han piper likevel mye fordi han ikke ser meg - selv med hånda i buret. Veldig trygg på dagtid, men sikkert veldig redd på natta. Da blir det sofakos på oss fremover🥰

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde min første valp i senga. Hun begynte å røre på seg når hun måtte på do, så da var det en enkel sak å bare bære henne med ut, også inn igjen. Sovnet fort etterpå. Valp nummer 2 havnet også i senga.

Det er fint for de å ha den tryggheten når de nettopp har mistet alt, og skal oppleve mye nytt fremover. Å få ligge inntil en varm, pustende kropp med et bankende hjerte tror jeg betyr alt for en liten valp som nettopp har blitt tatt vekk fra mor og søsken. Det går fint an å venne de til å ligge i bur/hundeseng senere, når de har blitt trygge i sitt nye hjem 😊

Anonymkode: 82000...172

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg hadde min første valp i senga. Hun begynte å røre på seg når hun måtte på do, så da var det en enkel sak å bare bære henne med ut, også inn igjen. Sovnet fort etterpå. Valp nummer 2 havnet også i senga.

Det er fint for de å ha den tryggheten når de nettopp har mistet alt, og skal oppleve mye nytt fremover. Å få ligge inntil en varm, pustende kropp med et bankende hjerte tror jeg betyr alt for en liten valp som nettopp har blitt tatt vekk fra mor og søsken. Det går fint an å venne de til å ligge i bur/hundeseng senere, når de har blitt trygge i sitt nye hjem 😊

Anonymkode: 82000...172

Tusen takk! Da satser jeg på at tilvenningen vil gå fint senere! 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...