Gå til innhold

Flere som er lei konseptet markedsverdi?

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da er det jo nettopp denne intense usikkerheten din som trekker ned din attraksjonsverdi. Markedsverdi er et tullete ord synes jeg.

Anonymkode: 47902...428

Vel nei, den trekker nok ikke ned siden jeg fremstår som blid, selvsikker, flørtende og optimistisk. Så tilbudene renner inn og ingen merker usikkerheten. Men hjelper ikke det når jeg føler dette på innsiden og ikke tør å tilnærme meg menn lenger i tilfelle de deler det kyniske tankesettet hvor de setter mennesker i bås med en prislapp. Vil ikke si jeg er _intenst_ usikker heller. 

Anonymkode: ae9b8...eff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan forstå at ordet "markedsverdi" skaper emosjonelle motreaksjoner.  

Men dette er ikke rakettvitenskap. Mennesker er dyr. Dyr har en rekke behov vi forsøker å møte. Noen av disse,  som sex, trygghet og fellesskap,  møtes best med en partner.

I valg av partner har vi preferanser. Noen vil ha store pupper, noen vil ha en filosof i filler, noen en dyreelsker, noen ønsker sterke håndledd eller blå øyne som henger på hvert ord når du snakker istedenfor mobilen sin.

Noen preferanser er vanlige, noen er mer uvanlige.

Som mennesker har vi en rekke egenskaper, som noen ganger møter disse preferansene. 

Noen egenskaper er vanlige, noen er mer uvanlige.

De av oss som utviser uvanlige egenskaper som er vanlige preferanser vil ha en fordel over de av oss som utviser vanlige egenskaper som er uvanlige preferanser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Registrerer egentlig bare at de som er «lei av begrepet» eller misliker det er stortsett kvinner med lav markedsverdi selv. Så tenker at hovedproblemet her er nok mest det at man ikke ønsker å ta inn over seg fakta og virkeligheten og prøver å desperat avfekte dette som noe patriarkalsk vissvass. Noe det ikke er for det er jo kvinner som totalt sett kommer best ut av det. Paradokset er jo at jeg har ikke sett pene damer eller unge damer reagere på dette i det hele tatt annet enn at de sier «eh ja? Klart er det sånn!»

Så tenker jeg resten av oss kan bare ta det med ro, og så får kvinner 35+ som er bitter for at jenter 20-30 er langt mer attraktiv på markedet enn de selv er bare hyle videre i ekkokammeret sitt. De får antageligvis ikke flere menn av den grunn. 

Anonymkode: d443e...a04

Greia er jo at det å bli verdsatt pga kropp og utseende i ungdommen er akkurat det samme som å bli dissa og snakka ned i eldre alder. Menn som insisterer på at kvinners egentlige verdi ligger i utseendet hennes, ikke i det komplekse mennesket under der. To sider av samme sak. Og jeg har vært ung & søt, og nå er jeg eldre og mindre søt, så jeg vet det. Heldigvis visste jeg det da jeg var ung også, at begge deler handler om å redusere meg til et mer eller mindre attraktivt objekt. 

Anonymkode: 49761...98d

• Liker 6
Skrevet

Lurer i grunn på hvorfor menn og kvinner reagerer så forskjellige på dette? Psykologene påpeker at menn også går ned i markedsverdi, men man ser ikke menn gjøre noe stort opprop? Hvorfor er kjønnene forskjellige her?

Anonymkode: 6b913...b4d

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hva markedsverdien er på de som er opptatt av markedsverdi på partnermarkedet..? :klo:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Lurer i grunn på hvorfor menn og kvinner reagerer så forskjellige på dette? Psykologene påpeker at menn også går ned i markedsverdi, men man ser ikke menn gjøre noe stort opprop? Hvorfor er kjønnene forskjellige her?

Krenkbarhet, politisk korrekthet, og det å føle seg truffet tror jeg er noe av essensen. 

Det å være direkte og ikke pakke noe inn ser ut som enkelte menneskers kryptonitt. 

Anonymkode: eb371...83e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Krenkbarhet, politisk korrekthet, og det å føle seg truffet tror jeg er noe av essensen. 

Det å være direkte og ikke pakke noe inn ser ut som enkelte menneskers kryptonitt. 

Kan ikke vinne her, er man uenig så er man jo krenket og føler seg truffet, og meningene er fullstendig urimelige og farget av dette. Så da er det uklokt og direkte dustete å reflektere over utsagnene til andre enn de man deler mening med selvfølgelig. Dette danner grunnlaget for en flotte debatter.

Anonymkode: 9bd0a...07d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan ikke vinne her, er man uenig så er man jo krenket og føler seg truffet, og meningene er fullstendig urimelige og farget av dette. Så da er det uklokt og direkte dustete å reflektere over utsagnene til andre enn de man deler mening med selvfølgelig. Dette danner grunnlaget for en flotte debatter.

Anonymkode: 9bd0a...07d

Ikke nødvendigvis, men da skal en kunne argumentere sabla godt og holde seg objektiv og til sak. 

Men jeg kan forstå at det gjør vondt å knuse luftspeilet og dra av plasteret. 

Men det er en myte at markedsverdien kun rammer godt voksne kvinner. Menn med lavere utdanning, og som ikke når opp til den sosioøkonomiske statusen er rammet minst like hardt i datingmarkedet, om ikke mer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja - kanskje fordi debatten som nettopp har gått i nasjonale media har fokusert på KVINNER? Så er det sagt i en bisetning at det også kan gjelde menn, men det er faktisk ikke dette debatten har handlet om.

Budskapet: Fordi menn foretrekker yngre kvinner, må kvinner på mennenes alder «senke kravene» og «justere sin verdi».

Ingen sier til menn at fordi kvinner foretrekker jevngamle menn, så må menn slutte å sikle etter 10-15 år yngre kvinner.

Anonymkode: c42f4...6e0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tja - kanskje fordi debatten som nettopp har gått i nasjonale media har fokusert på KVINNER? Så er det sagt i en bisetning at det også kan gjelde menn, men det er faktisk ikke dette debatten har handlet om.

Budskapet: Fordi menn foretrekker yngre kvinner, må kvinner på mennenes alder «senke kravene» og «justere sin verdi».

Ingen sier til menn at fordi kvinner foretrekker jevngamle menn, så må menn slutte å sikle etter 10-15 år yngre kvinner.

Dette er biologisk og en mann som ønsker sine egne barn og familie er faktisk nødt til kanskje å gå ned 10 år i mange tilfeller. En kommer ikke utenom at menn setter unge, fruktbare kvinner høyt. 

Det blir som menn skal be kvinner slutte å sikle etter disse vellykkede mennene og kun date folk uten utdanning som ligger på sofaen og drikker øl. 

Det blir for lett og urealistisk og be menn "slutte og sikle". 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er biologisk og en mann som ønsker sine egne barn og familie er faktisk nødt til kanskje å gå ned 10 år i mange tilfeller. En kommer ikke utenom at menn setter unge, fruktbare kvinner høyt. 

Det blir som menn skal be kvinner slutte å sikle etter disse vellykkede mennene og kun date folk uten utdanning som ligger på sofaen og drikker øl. 

Det blir for lett og urealistisk og be menn "slutte og sikle". 

Ja, ikke sant. Da er det lettere å si til Monica på 49 at trebarnsfaren Tore på 49 er biologisk programmert til ikke å date kvinner over 34 år. 

• Liker 1
Skrevet

Dette gjelder begge veier. Jeg ble avvist drøssevis når jeg var ung. For menn er det slik at det er tyngre når man er ung også blir det lettere jo mer erfaring og makt man får seg. Om man kaller det markedsverdi eller sexy spiller jo ingen rolle. Det handler om å «by på seg selv» for å lokke til en partner. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Edie, adm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 20.47):

Ja, ikke sant. Da er det lettere å si til Monica på 49 at trebarnsfaren Tore på 49 er biologisk programmert til ikke å date kvinner over 34 år. 

Bare så enig. Menn er ikke dyr, derfor kan de skjerpe seg. Så enkelt er det, bestemme seg for at tanken skal telle mer og instinktet skal telle mindre. Et godt sted å begynne, er å innse at kvinner først og fremst er mennesker, og dessuten at hvis du mot alle antagelser slår klørne i ung dame, har du enten masse ressurser eller hun masse bagasje.

Anonymkode: 49761...98d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...