Gå til innhold

8 år og i puberteten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

seriøst ? jeg har den høyeste jenta i vår 2013 klasse,  håper virkelig vi er minst 3 år unna det . Er jo ikke vanlig å få mensen når man er 8 år ! 

Anonymkode: f0816...38e

Nei, det er ikke vanlig selv om "bedreviterne" her inne påstår det ut i fra noen nettsøk.  Det lureste er å spørre fagpersoner, som fastlegen. Jeg vet om en 9 åring som får utsette pubertet pga det sosiale. Det er ikke uvanlig, siden det er i nedre normal å få mensen når man er 9 å. Man å se barnet an, ikke se etter nedre normal område. Selvsagt. Det forstår vel de fleste med barn i denne tiden.

Anonymkode: 2945a...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke meningen å kuppe tråden (unnskyld ts) 

men er det slik at tidlig pubertet og mensne betyr lav høyde ? Jeg hadde C- cup i 7 klasse (og var tynn), fikk mensen som 11 åring og var 159 da og var høyest av alle jentene (og mange av guttene) . Men ble bare 163 totalt. Jentene som kom senest i gang (de flatbrysta i 7 klassen) ble de høysete jentene (vet at hu eine er 178cm)

jeg så ut som jeg var 16 når jeg var 12 år. Men jeg likte det jo ikke. Jeg  skulle ønske jeg kunne ta de av tenkte jeg. 

Anonymkode: 453cf...b94

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 15.16):

Takk for svar! Tenker jeg hører med fastlegen for sikkerhets skyld. Mensen skal snart snakkes mer om, men den kommer mest sannsynlig ikke om noen få måneder. Synes dere jeg skal snakke med henne om å få pupper, eller la det ligge? 

TS

Anonymkode: 7b7af...634

En i klassen var åtte når hun fikk mensen. Hun hadde ikke synlige bryst. Synes du skal snakke litt om at det er normalt og fortelle om mensen. Ser du har fått gode råd om tv-program. 

AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 15.19):

Altså det er helt vanlig at kroppen forandrer seg i den alderen. Ikke kommenter det så mye. Vis hun en serie om kroppen i puberteten, NRK har en sånn for barn. 

Anonymkode: 97ad2...257

Anonymus Notarius skrev (På 22.11.2021 den 8.58):

Kan du lenke til noen artikler der det står at norske leger gir pubertetsblokkere til 8-åringer?

Kan jo dra paralleller til å stoppe lengdevekst - det ble tidligere gjort i ganske utstrakt grad på jenter som lå an til å bli veldig høye. Det skulle være ufarlig, viste seg i ettertid at det hadde masse bivirkninger. Tipper det å stoppe allerede påbegynt pubertet heller ikke er uten bivirkninger, og har vanskelig for å tro at norske leger gjør dette med ellers friske og normalt kognitivt utviklede barn som begynner pubertet innenfor det som er ansett som normal alder.

Dette. 

Jeg fikk antydning til pupper nå jeg var 10-11 år. Min mor tok meg med til legen fordi jeg selv ble bekymret, spurte hva dette var. Det skjedde liksom over natta.  Dette var på slutten av 1970 tallet, og det var liten eller ingen fokus på tidlig pubertet. Når jeg var 11,5 år fikk jeg kjønnshår. Det syntes jeg var pinlig, og slapp å dusje eller ha svømming på skolen. Ingen andre jenter hadde kjønnshår. Foreldrene mine skrev at jeg måtte få slippe i meldingsboka, og skolen godtok det. Men jeg aktiv på fritida, turn, langrenn og turer.

Husk at dette var på 70-tallet. Mensen fikk jeg like før jeg ble 13, og da visste jeg hva det var og hvor det lå bind. Året etter turte jeg å bli med på svømming og gym på skolen. Da hadde de fleste utviklet pupper, og noen hadde fått mensen. Som 11-åring syntes jeg kjønnshår var ekkelt og pinlig, og jeg tror jeg ville skulket de dagene vi hadde gym og svømming hvis skolen ikke hadde godtatt at jeg slapp å delta. Heldigvis er barn i dag mer opplyste. 

Anonymkode: 07ac8...1be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

men er det slik at tidlig pubertet og mensne betyr lav høyde ? Jeg hadde C- cup i 7 klasse (og var tynn), fikk mensen som 11 åring og var 159 da og var høyest av alle jentene (og mange av guttene) . Men ble bare 163 totalt. Jentene som kom senest i gang (de flatbrysta i 7 klassen) ble de høysete jentene (vet at hu eine er 178cm)

jeg så ut som jeg var 16 når jeg var 12 år. Men jeg likte det jo ikke. Jeg  skulle ønske jeg kunne ta de av tenkte jeg. 

Ja, generelt er det slik at kroppen begynner å avslutte veksten når mensen kommer. Men det er ikke full stopp med en gang, man KAN vokse inntil 10 cm etterpå (iflg legene min datter har vært hos). Vi har en datter med tidlig pubertet (ikke abnormalt tidlig, men tidligere enn gjennomsnittet), og hun har blitt kontrollert av lege og målt og så videre. Nå har kun blitt nesten 170 cm, så det er helt greit. Men både jeg og far er lange, jeg er 180, og fikk mensen sent (da jeg var 15). Så jeg hadde regnet med at vår datter også ville bli lang. Men den tidlige puberteten satte en stopper for det.

Anonymkode: 0af26...177

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 23.43):

Nei, det er ikke vanlig selv om "bedreviterne" her inne påstår det ut i fra noen nettsøk.  Det lureste er å spørre fagpersoner, som fastlegen. Jeg vet om en 9 åring som får utsette pubertet pga det sosiale. Det er ikke uvanlig, siden det er i nedre normal å få mensen når man er 9 å. Man å se barnet an, ikke se etter nedre normal område. Selvsagt. Det forstår vel de fleste med barn i denne tiden.

Anonymkode: 2945a...19b

Ingen har sagt det er VANLIG. Noen (deriblant jeg) har sagt det er NORMALT, som i ikke-sykelig. Gjennomsnittsalder for første menstruasjon er rundt 12 år. Det er det som er "vanlig". 8 år regnes som nedre grense for hva som anses som normalspekteret, akkurat som 17 år regnes som øvre grense. Alt mellom 8 og 17 år regnes altså som normalt (ikke-sykelig), men det er ikke vanlig (som i hyppig forekommende) å få mensen hverken som 8-åring eller 17-åring.

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 0.34):

Det kommer jo an på hvor høy man er når man får den, men det er vanlig at ei jente ikke vokser så veldig mye mer etter at hun har fått menstruasjon. 

Skrevet
On 11/23/2021 at 1:38 PM, AnonymBruker said:

Er dette virkelig sant? Har et barn født i 14, synes dette høres veldig tidlig ut.

Anonymkode: 99bee...6b9

Det ene barnet har jeg fått bekreftet at har fått mensen for flere måneder siden av barnets mor, så det regner jeg med at er sant. Det andre barnet er mitt barns bestevenninne og jeg har ikke egentlig noen grunn til å tro at de lyver om det, men jeg har ikke spurt faren hennes om det er sant (litt ubehagelig tema å ta opp, særlig med fedre, og hun bor fast hos faren sin..). 
Den ene jenta er født tidlig på året, er rundt 155 cm høy og bruker størrelse 38 i sko (noe jeg reagerte på fordi hun var jevnhøy med meg og brukte større sko enn meg alt). Hun er også litt lubben, men ikke mer enn "valpefett" (5-10 kg mer enn venninnene). 
Den andre jenta er nesten like høy, rundt 150 cm, men hun er slank og ligger an til å bli høy (høye foreldre). Hun er også født sent på året, så har akkurat fylt 8 år. 

Anonymkode: 142d2...23c

Skrevet

Min datter begynte å få pupper da hun var 8år. En kveld spurte hun meg hvorfor hun hadde klumper i puppene,  da sa jeg som det var - hun begynte å få pupper.

Hun fikk mensen da hun var 10 år, og hun var også høy og slank på barneskolen.

Nå er hun 14 år og 166 cm høy, 55 kg

Anonymkode: f3e4b...bdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 0.34):

Ingen automatikk i dette. Jeg var veldig seint ute, nesten 16 og 1.55 høy da jeg fikk mensen, og er 1.61 høy som voksen. Det er jo også innafor normalområdet og har aldri opplevdes som en ulempe. De jentene i klassen som var tidlig ute var nærmere 1.70 da vi begynte på ungdomsskolen og flere endte opp over 1.75. 

Anonymkode: 93d01...02e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...