AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #21 Skrevet 21. november 2021 Rosatoast skrev (1 minutt siden): Høres ikke helt bra ut, hos jenter flest skjer dette tidlig. Så hvorfor skal du bestemme om hva som skal utsettes hos datteren din, og ikke? Nei høres ikke bra ut. Rett og slett fordi jeg er mor og kjenner barnet mitt best. Derfor ville jeg, i samråd med lege, bestemt det. Anonymkode: 2945a...19b 3
Chailatte Skrevet 21. november 2021 #22 Skrevet 21. november 2021 Basert på egen og venninners erfaring er dette helt normalt. Jeg begynte puberteten da jeg var 9, puppene begyntebå utvikle seg først, og mensen fikk jeg da jeg var 11. Jeg var da 160cm høy og vokste bare 2 cm til etter mensen (gikk altså fra å være den høyeste jenta i klassen på barneskolen, til den laveste jenta i klassen på vgs). Jeg var ikke først ute med mensen, ei i klassen fikk mensen året før meg.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #23 Skrevet 21. november 2021 Takk for svar! Tenker jeg hører med fastlegen for sikkerhets skyld. Mensen skal snart snakkes mer om, men den kommer mest sannsynlig ikke om noen få måneder. Synes dere jeg skal snakke med henne om å få pupper, eller la det ligge? TS Anonymkode: 7b7af...634
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #24 Skrevet 21. november 2021 Altså det er helt vanlig at kroppen forandrer seg i den alderen. Ikke kommenter det så mye. Vis hun en serie om kroppen i puberteten, NRK har en sånn for barn. Anonymkode: 97ad2...257 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #25 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Tenker jeg hører med fastlegen for sikkerhets skyld. Mensen skal snart snakkes mer om, men den kommer mest sannsynlig ikke om noen få måneder. Synes dere jeg skal snakke med henne om å få pupper, eller la det ligge? TS Anonymkode: 7b7af...634 Snakk med henne om det. Anonymkode: 2945a...19b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #26 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar! Tenker jeg hører med fastlegen for sikkerhets skyld. Mensen skal snart snakkes mer om, men den kommer mest sannsynlig ikke om noen få måneder. Synes dere jeg skal snakke med henne om å få pupper, eller la det ligge? TS Anonymkode: 7b7af...634 Ikke ta noe alvorsprat for det kan oppleves flaut og skamfullt. Du kan si det i en situasjon det passer seg, f eks hvis hun ligger på fanget ditt eller du bærer hun og hun tar på puppen din eller du må rette på den fordi den er i klem når du bærer hun så kan du si f eks "mamma må rette litt på puppen, sånn har alle vi som er jenter og sånn får du også når du blir voksen vet du :)" også bare la det være med det med mindre hun spør mer Anonymkode: 97ad2...257
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #27 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for svar! Tenker jeg hører med fastlegen for sikkerhets skyld. Mensen skal snart snakkes mer om, men den kommer mest sannsynlig ikke om noen få måneder. Synes dere jeg skal snakke med henne om å få pupper, eller la det ligge? TS Anonymkode: 7b7af...634 Ja snakk med henne. Jeg skrev tidligere at jeg og begynte å få bryst i 8-9 års alderen. Jeg husker jeg lå å gråt i senga, og snakket med mor om de vonde kulene i brystet. Jeg trodde jeg var syk og noe var galt. Var ikke mye bedre når mensen dukket opp når jeg var 10. jeg lekte med leker, gikk på toalettet, og da var det masse brukt i trusa. Jeg trodde jeg hadde bæsjet på meg. Igjen gråt til mor. Fikk bind, ikke mye forklaring. Det ble rødt blod senere på dagen. Jeg hadde hatt godt av å ha informasjon, da kunne jeg vært klar over hva som skjedde. Det er en ting jeg misunner dem som ikke kom i puberteten før på ungdomsskolen. Å være sist er kanskje ikke gøy, men det er virkelig kjipt å være først og ikke vite noen ting om noen ting. Snakk med datteren din. Tror Newton på NRK har fine episoder på dette med puberteten og kropp. Snakk om at kroppen skal endre seg. Anonymkode: fc52e...06c 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. november 2021 #28 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det kommer helt an på barnet om legen stopper det. Det er stor forskjell på modenhet, også i den alderen. Det er meget sannsynlig at legen starter behandling for å utsette dette hvis ting taler for det. Anonymkode: 2945a...19b Kan du lenke til noen artikler der det står at norske leger gir pubertetsblokkere til 8-åringer? Kan jo dra paralleller til å stoppe lengdevekst - det ble tidligere gjort i ganske utstrakt grad på jenter som lå an til å bli veldig høye. Det skulle være ufarlig, viste seg i ettertid at det hadde masse bivirkninger. Tipper det å stoppe allerede påbegynt pubertet heller ikke er uten bivirkninger, og har vanskelig for å tro at norske leger gjør dette med ellers friske og normalt kognitivt utviklede barn som begynner pubertet innenfor det som er ansett som normal alder.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #29 Skrevet 22. november 2021 Jeg aner en viss panikk i teksten din. Ikke påoek for dattera di om puppene. Og iallfall ikke slik som du gir inntrykk av i posten din. Høres ut som det er noe galt med dattera di. Og det er det ikke. Uansett hvor rart du måtte syntes det er at det begynner så tidlig, så aldri vis at du syntes det er rart. Ut fra reaksjonen hennes som du beskriver, høres det ut som hun allerede skammer seg over dette. Dette er ikke uvanlig og sikker på at minst en i hver klasse begynner litt så tidlig. Og ingen bryr seg om det før det blir påpekt. Det er bare å fortelle ungen om hva som kommer og at dette kommer ta tid og år, før hun er ferdig utviklet. Men at det er litt og litt. Noen kropper starter tidlig, og noen kropper starter sent. Og begge deler er helt normalt. Anonymkode: 6ba46...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #30 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 1.56): Datteren min fyller 9 år i Februar. De to-tre siste månedene har jeg lurt på om hun er i ferd med å få pupper. Har avfeid det, men i kveld kommenterte mannen min det også. Dette er jo veldig tidlig? Vi har såvidt hatt en liten prat om mensen, da jeg synes det er viktig å vite litt om det før det plutselig skjer. Skal selvsagt prate mer om dette litt senere. Mannen min la datteren vår i kveld, og han fortalte at hun hadde stått på badet å sett seg i speilet, ført hendene over brystet flere ganger og betraktet seg selv. Da de gikk til soverommet, snakket hun om at hun syens det var dumt at det var forskjell på gutter og jenter. Hun lurte på hvorfor det måtte være forskjell osv. Kan legge til at hun leker kun med gutter, og er veldig lei seg for inndeling i gymmen etter kjønn f. eks. Eller bare jenter i en bursdag. Nå har hun jo oppdaget at kroppen forandrer seg. Skal jeg si noe? Hva da, i såfall? Synes dette er vanskelig. Anonymkode: 7b7af...634 Har ei jente som kom i puberteten rundt 9 år. Mens fikk hun som 10, eller rett før fylte 11. Lurt å prate om dette. Finnes flotte programmer på feks NRK om puberteten. Anonymkode: 99bee...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #31 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg aner en viss panikk i teksten din. Ikke påoek for dattera di om puppene. Og iallfall ikke slik som du gir inntrykk av i posten din. Høres ut som det er noe galt med dattera di. Og det er det ikke. Uansett hvor rart du måtte syntes det er at det begynner så tidlig, så aldri vis at du syntes det er rart. Ut fra reaksjonen hennes som du beskriver, høres det ut som hun allerede skammer seg over dette. Dette er ikke uvanlig og sikker på at minst en i hver klasse begynner litt så tidlig. Og ingen bryr seg om det før det blir påpekt. Det er bare å fortelle ungen om hva som kommer og at dette kommer ta tid og år, før hun er ferdig utviklet. Men at det er litt og litt. Noen kropper starter tidlig, og noen kropper starter sent. Og begge deler er helt normalt. Anonymkode: 6ba46...d7a Jeg har ikke panikk, men jeg søker råd fra andre foreldre siden dette er en ny situasjon for meg. Føles som i går at hun brukte smokk og bleier. Plystelig er vi her. Det kom brått på. Hjemme hos oss er det åpenhet og ingen negativ snakk om kropp. Jeg er naken med barna, far dusjer naken foran de. Ingen skam her. Far ble litt lei seg over reaksjonen hennes, men viste henne ikke det. Han spurt meg til råds etterpå. TS. Anonymkode: 7b7af...634 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #32 Skrevet 23. november 2021 Har en datter som akkurat har fylt 9 år 148 cm høy, 36 kg. Ingen kjønnshormoner, men brystvortene står bittelitt ut fra kroppen, og hun we ikke helt flatbrystet lengre. Datter vet at hun kan spørre om det hun lurer pp om puberteten, og hun har mange spm. Vi har sett på Newton "Kroppen" sammen med henne, og vi stopper underveis og snakker om det vi har sett. Hun sier hun gruer seg til puberteten, men når vi får snakket om tema gjør hun ikke det ifølge seg selv. Har aldri vurdert å gå til lege med henne.....burde jeg det? 😮 Anonymkode: 40193...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #33 Skrevet 23. november 2021 Det er mange av jentene i klassen til datteren min som begynte å få bryster på den alderen. Datteren min også. Helt normalt det? Mensen kommer senere. Anonymkode: 873a0...7a3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #34 Skrevet 23. november 2021 22 hours ago, Anonymus Notarius said: Kan du lenke til noen artikler der det står at norske leger gir pubertetsblokkere til 8-åringer? Kan jo dra paralleller til å stoppe lengdevekst - det ble tidligere gjort i ganske utstrakt grad på jenter som lå an til å bli veldig høye. Det skulle være ufarlig, viste seg i ettertid at det hadde masse bivirkninger. Tipper det å stoppe allerede påbegynt pubertet heller ikke er uten bivirkninger, og har vanskelig for å tro at norske leger gjør dette med ellers friske og normalt kognitivt utviklede barn som begynner pubertet innenfor det som er ansett som normal alder. Har ingen artikler på det her, men min niese fikk utsatt puberteten da hun var 9 år. Hun er snart 11 nå. Ble utredet på et helt vanlig sykehus i Norge. Så ja, det gjøres. Hvor mange som får slik behandling vet jeg ingenting om. Anonymkode: b0430...d4f
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. november 2021 #35 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har ingen artikler på det her, men min niese fikk utsatt puberteten da hun var 9 år. Hun er snart 11 nå. Ble utredet på et helt vanlig sykehus i Norge. Så ja, det gjøres. Hvor mange som får slik behandling vet jeg ingenting om. Anonymkode: b0430...d4f Det høres veldig rart ut, men skal ikke krangle på det. Til de som vurderer å ta med døtrene til lege, her er medisinsk info: https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/pubertet-for-tidlig/ Definisjonen på tidlig pubertet er her følgende: Sitat Hos jenter defineres for tidlig puberet som begynnende brystvekst under 8 år eller menstruasjon (menarche) før 9 års alder. Ingen grunn til legebesøk for de som har fylt 8/9 år altså.
Tulling Skrevet 23. november 2021 #36 Skrevet 23. november 2021 (endret) Fikk mensen da jeg var 9. Vet ikke hvor tung jeg var, men ut fra alder var jeg under 40 kilo og syltynn (i voksen alder er jeg fremdeles under 160, aldri vært stor eller noe som helst). Var først ute i klassen med utvikling av diverse. Reaksjonen fra jevnaldrene var blandet, litt sjalusi, litt mobbing. Men kan umulig se for meg at det hadde blitt bedre av at familien hadde medisinert meg og kommunisert at det var noe feil med meg. Hadde mensen flere ganger før jeg sa noe til min mor, holdte det skjult i ett par år før jeg krøp til korset da jeg ikke hadde klart å lure unna verken bind eller tamponger. Hun visste det nok selv om vi aldri snakket om det. Det var aldri noe styr eller pinlige diskusjoner. Og det var helt greit. Det ble behandlet som noe normalt i husholdningen. Hvis hun ikke syns det er kleint kan dere snakke om det. Hvis hun syns det er kleint, tilgjengliggjør litt skriftlig informasjon hun kan se på og litt produkter på en diskret måte (uten at evt søsken får det med seg). Dette var for over 20 år siden, det er ikke noe nytt at noen starter litt tidligere enn resten. Forslag: Bok + produkter i en gaveeske. Og ta spørsmålene når de kommer. Jeg meldte meg inn i klikk libresse for å hamstre vareprøver hehe, men den klubben finnes visst ikke lenger. Endret 23. november 2021 av Tulling
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #37 Skrevet 23. november 2021 Pupper har jeg ikke tenkt over, men i min datters klasse (2013-kullet, så 7-8 år gamle) er det flere av de høyeste jentene som har fått mensen det siste året. Anonymkode: 142d2...23c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #38 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Pupper har jeg ikke tenkt over, men i min datters klasse (2013-kullet, så 7-8 år gamle) er det flere av de høyeste jentene som har fått mensen det siste året. Anonymkode: 142d2...23c Er dette virkelig sant? Har et barn født i 14, synes dette høres veldig tidlig ut. Anonymkode: 99bee...6b9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #39 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pupper har jeg ikke tenkt over, men i min datters klasse (2013-kullet, så 7-8 år gamle) er det flere av de høyeste jentene som har fått mensen det siste året. Anonymkode: 142d2...23c seriøst ? jeg har den høyeste jenta i vår 2013 klasse, håper virkelig vi er minst 3 år unna det . Er jo ikke vanlig å få mensen når man er 8 år ! Anonymkode: f0816...38e
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #40 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pupper har jeg ikke tenkt over, men i min datters klasse (2013-kullet, så 7-8 år gamle) er det flere av de høyeste jentene som har fått mensen det siste året. Anonymkode: 142d2...23c Det var tidlig, spesielt at det skulle være flere i en klasse, og spesielt om de er etnisk norske. Lenger syd er det vanlig med tidligere pubertet enn i Norge. Anonymkode: 461bf...ece
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå