Gå til innhold

Lab-prøver internasjonalt vs. Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har merket at hva som regnes som normale verdier på ulike Lab-prøver er anderledes internasjonalt enn i Norge. De få gangene jeg har tatt blodprøver, så viser de at alt er normalt. Selvom jeg ikke føler det selv på kroppen. Og når jeg gjør mine egne undersøkelser ved å søke på engelsk, ser jeg at prøvesvaret mitt ikke er innenfor normalen. Bare for å ta ett  eksempel. 

Jeg fikk hsCRP verdi på 5

(crp måler betennelse i kroppen). Og når jeg søker opp selv på engelsk får jeg fram dette som svar: 

hsCRP levels (in milligrams per liter of blood) in adults What it means for heart disease risk
Below 1.0 Low risk
1.0 – 3.0 Moderate risk
3.0 – 10.0 High risk

Det betyr jo at jeg er absolutt ikke er innenfor normale verdier, og ingen reagerte på dette. 

Poenget mitt er at jeg føler man nærmest må ligge for døden for at man skal bli tatt seriøst. Jeg føler det er ingen interesse for forebygging eller pasient informasjon. Jeg skjønner at nivået mitt ikke er skyhøyt, men det indikerer jo at noe ikke er som det skal og det kjenner jeg og på kroppen min. 

Har andre eksempler på dette. Hvor jeg har funnet ut at jeg ikke ligger innenfor normalen, men likevel ikke fått noe beskjed. 

Jeg kommer nok til å få masse sinte meldinger nå. For hvis det er en ting man ikke skal i Norge, så er det å kritisere helse vesenet. 

Anonymkode: 5a511...1e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei TS, det indikerer ikke at noe ikke er som det skal. Dine målinger på hsCRP på 5 er innenfor normalen. At det finnes økt risiko for hjertesykdom innenfor normalverdien er riktig, men det betyr ikke at du er syk. Du har en økt risiko, men økt risiko er ikke lik syk.

"Kommentar til referanseområdet: Det er rapportert noe varierende referanseområde for mikroCRP. Hos friske individer uten noen pågående infeksjon eller inflammatorisk prosess skal CRP ligge under 5 mg/L. Rikshospitalet angir et referanseområde for klinisk friske til å være 0,09 - 3,9 mg/L. Som risikofaktor for hjerte-/kar-sykdommer regner man at verdier i øvre kvartil og høyere plasserer vedkommende i en høyere risikogruppe."

https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/mikrocrp/

Det samme forteller det internasjonelle resultatet du legger frem. Du har en høyere risiko for hjerte-/kar-sykdommer men du er ikke nødvendigvis syk.

Anonymkode: 6e9f6...e99

• Liker 2
Skrevet

Referanseområdet er regnet ut hos 95% av friske (som regel) blodgivere i det landet, og det er store forskjeller på verdier osv i ulike land, da ulike faktorer osv spiller inn. I Norge opererer man med en grense på 5 når det gjelder CRP. Stol på resultatene du får og la legen tolke om det er farlig, ikke hva som er normalt og ikke i andre land.

Anonymkode: f2af5...af4

Skrevet

Har du husket å sjekke om enhetene de bruker er de samme?

Og økt risiko sier lite. Et generelt eksempel 10% økt risiko høre kanskje  mye ut, men ikke hvis risikoen k utgangspunktet er 0,001% for din gruppe.

Anonymkode: d7e83...c06

Skrevet

Ulike referanseomeåder Kan komme av ulike målemetoder og ulike benevninger også. 

Ofte endres metoder og måleenhet med tiden. 

Feks vi sier fortsatt "blodprosent" selv om det som måles er hemoglobin og har en helt annen belegning enn prosent.

Anonymkode: 49ef7...ba9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...