Gå til innhold

Du med MS, ble du tatt seriøst under utredning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er under utredning for MS. Ble lagt inn for snart et år siden da jeg mistet følelsen i huden i hele venstre siden av kroppen.  De fant da en lesjon i c2 og noe utslag på ryggmargsvæske, men dette var visst ikke nok til å stille diagnosen selvom de mener ganske sikker at det er MS. Tok ny mr for en mnd siden men ikke fått noen tilbakemelding. Etter forrige mr fikk jeg beskjed om at det ikke var noe nytt.

Prøvde derfor å ringe nevrologen for en uke siden, da jeg også sendte et skriv fra legen tidlig i september pga nye symptomer, men har altså ikke hørt noe som helst. Så igår fikk jeg noe som likner et attakk.  Når jeg bøyer nakken fremover får jeg "støt" midt i ryggen som forplanter seg ned i bena og gir følelsen av at alt dovner. Etter disse støtene sovner høyre bein sånn delvis. Men nå er det helg så et vel ikke mye å gjøre med? Er alene med en 2åring så har ikke mulighet til å bli lagt inn på sykehus nå.

Bare føler at det ikke er så "nøye" når jeg ikke hører noe, og jeg ikke får svar etter jeg har fått beskjed om å ta kontakt ved nye symptomer.  

Er vel bare litt rådvill her.

TS

Anonymkode: bac30...73c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det legene nok venter på nå er om det dukker opp flere lesjoner lokalisert til ulike steder i hjernen og/eller ryggmargen.
Jeg hadde flere lesjoner på første MR og ble tatt veldig seriøst med en gang ja, mistet også følelsen i ene side av kroppen som første symptom. 

• Liker 1
Skrevet
Atania skrev (24 minutter siden):

Det legene nok venter på nå er om det dukker opp flere lesjoner lokalisert til ulike steder i hjernen og/eller ryggmargen.
Jeg hadde flere lesjoner på første MR og ble tatt veldig seriøst med en gang ja, mistet også følelsen i ene side av kroppen som første symptom. 

Men de bør vel også ta hensyn til de symptomene som dukker opp? Som jeg også har fått beskjed om å gi beskjed om. I sommer mistet jeg både følelse og mye av kraften i ene armen, var det jeg fikk legen til å videreføre til sykehuset men ikke hørt noe etter mr i mai. 

Ts

Skrevet

Hadde symptomer og litt utslag på ryggmargsprøve i 2016, men fikk ikke diagnose før 2018

Anonymkode: 7339a...6cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men de bør vel også ta hensyn til de symptomene som dukker opp? Som jeg også har fått beskjed om å gi beskjed om. I sommer mistet jeg både følelse og mye av kraften i ene armen, var det jeg fikk legen til å videreføre til sykehuset men ikke hørt noe etter mr i mai. 

Ts

Ja viktig å følge med på eventuelle nye attakk eller symptomer, mente bare at diagnosen ikke kan settes sikkert før det er konstatert minst to lesjoner på ulike steder i sentralnervesystemet og til ulik tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg bøyer nakken fremover får jeg "støt" midt i ryggen som forplanter seg ned i bena og gir følelsen av at alt dovner. Etter disse støtene sovner høyre bein sånn delvis.

Dette behøver ikke være et attakk, det kan like gjerne være isjias. 

Anonymkode: 136a7...f59

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette behøver ikke være et attakk, det kan like gjerne være isjias. 

Anonymkode: 136a7...f59

Det er ikke vondt,  kan sammenlignes med at et lem er i ferd med å "sovne" bare at det skjer akutt og brer seg nedover. Sist jeg sjekket sitter ikke isjias midt i ryggen heller. Det startet igår og da bredte det seg fra midten av ryggen og rundt bryst og mage.

Ts

Skrevet

Isjias er i foten og ikke i ryggen så vidt jeg vet .

Anonymkode: e0d9b...2c1

Skrevet
Atania skrev (10 timer siden):

Ja viktig å følge med på eventuelle nye attakk eller symptomer, mente bare at diagnosen ikke kan settes sikkert før det er konstatert minst to lesjoner på ulike steder i sentralnervesystemet og til ulik tid. 

Får ringe sykehuset igjen på mandag da. Er fortsatt samme idag men det varierer i hvordan "støtene" forplanter seg.

Vet at det kan ta tid å stille diagnosen,  og det er jo ei heller en diagnose man vil ha. Så bedre å være sikre når man stiller en slik diagnose.

Ts

Skrevet

Hvis du ikke syns du når frem på sykehuset, så kontakt fastlegen og be om at han/hun kontakter nevrologen på dine vegene. Går gjerne fortere da. 

Anonymkode: 4297e...6e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du ikke syns du når frem på sykehuset, så kontakt fastlegen og be om at han/hun kontakter nevrologen på dine vegene. Går gjerne fortere da. 

Anonymkode: 4297e...6e9

Det ble gjort i september, uten at jeg har hørt noe fordet. Skal ringe både fastlegen og sykehuset på mandag så får jeg se om det skjer noe da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...