AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 For et par dager siden fikk sønnen min noe utslett på beina, han har slitt mye med tørr hud og blir ofte rød om han har vært borti ull osv. Tenkte det kanskje var noe eksem og stakk innom apoteket med et bilde, og kjøpte en krem. I dag så jeg at utslettet var mindre, men det så rart ut, det var prikkete og hadde endret seg veldig på de 2 dagene. Ringte legen og fikk time samme dag. Etter at jeg hadde ringt begynte jeg å få voldsomme utslett i hele ansiktet og på hendene. Da vi kom dit sa de det lignet på skabb... Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, men på så kort varsel fikk jeg bare ei vikar og hun gav meg veldig utydelige svar på egentlig alt, kanskje jeg kan få noe bedre her inne om noen har erfaring med det.. Hun hevet bare på skuldrene når jeg stilte følgende spørsmål: Jeg spurte om resept på krem/tabletter da jeg har hørt at det er best og at den kremen på apoteket funker sjeldent, men nei det kunne vi ikke få og måtte kjøpe Nix som var reseptfri. En tube på 30 g som koster 475 kr, fysj for en pris. Hvor lenge må vi behandles? Hvor lenge må barnet være borte fra barnehagen? Til behandlingen er ferdig eller før? Regner med man må gi beskjed til barnehagen om dette da de er nærkontakter men det visste hun heller ikke, men det skal jeg uansett. Jeg jobber med mat, må jeg sykmelde meg? Kan jeg smitte andre? Mannen min har ingen symptomer men vi bor i en liten leilighet og går jo nesten oppå hverandre og deler seng osv, burde han også smøre seg? Burde jeg bruke hansker hele tiden siden jeg har det utover begge hendene mine? Må hele senga renses eller holder det med sengetrekk? Hva med tepper på gulvet? Skal de også renses eller er det nok å støvsuge godt? Må jeg kaste sminkekostene mine da jeg brukte de i går og hadde et par prikker? (Jeg trodde det var kviser da det kun var et par) Setter stor pris på alle svar og alle tips, del gjerne erfaringer. Har aldri vært borti dette og vil ha det ut så fort som mulig.. Anonymkode: 86c2d...1ec
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For et par dager siden fikk sønnen min noe utslett på beina, han har slitt mye med tørr hud og blir ofte rød om han har vært borti ull osv. Tenkte det kanskje var noe eksem og stakk innom apoteket med et bilde, og kjøpte en krem. I dag så jeg at utslettet var mindre, men det så rart ut, det var prikkete og hadde endret seg veldig på de 2 dagene. Ringte legen og fikk time samme dag. Etter at jeg hadde ringt begynte jeg å få voldsomme utslett i hele ansiktet og på hendene. Da vi kom dit sa de det lignet på skabb... Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, men på så kort varsel fikk jeg bare ei vikar og hun gav meg veldig utydelige svar på egentlig alt, kanskje jeg kan få noe bedre her inne om noen har erfaring med det.. Hun hevet bare på skuldrene når jeg stilte følgende spørsmål: Jeg spurte om resept på krem/tabletter da jeg har hørt at det er best og at den kremen på apoteket funker sjeldent, men nei det kunne vi ikke få og måtte kjøpe Nix som var reseptfri. En tube på 30 g som koster 475 kr, fysj for en pris. Hvor lenge må vi behandles? Hvor lenge må barnet være borte fra barnehagen? Til behandlingen er ferdig eller før? Regner med man må gi beskjed til barnehagen om dette da de er nærkontakter men det visste hun heller ikke, men det skal jeg uansett. Jeg jobber med mat, må jeg sykmelde meg? Kan jeg smitte andre? Mannen min har ingen symptomer men vi bor i en liten leilighet og går jo nesten oppå hverandre og deler seng osv, burde han også smøre seg? Burde jeg bruke hansker hele tiden siden jeg har det utover begge hendene mine? Må hele senga renses eller holder det med sengetrekk? Hva med tepper på gulvet? Skal de også renses eller er det nok å støvsuge godt? Må jeg kaste sminkekostene mine da jeg brukte de i går og hadde et par prikker? (Jeg trodde det var kviser da det kun var et par) Setter stor pris på alle svar og alle tips, del gjerne erfaringer. Har aldri vært borti dette og vil ha det ut så fort som mulig.. Anonymkode: 86c2d...1ec Du får ikke tabeletter før du har prøvd kremen. Den fungerer veldig bra når man gjør det skikkelig, og problemet er at folk ikke gjør nettopp det. HELE familien skal behandles. Barnet skal være hjemme fra barnehagen en dag etter behandlingen har startet. Alt av sengetøy, klær, tepper, puter osv som har hatt nærkontakt med hud skal vaskes. Alt av møbler som brukes hyppig bør dekkes til. Mobiler, fjernkontroll og leker bør settes bort, men det mest nødvendigste kan pakkes inn i lufttett plast i 7 dager. Jeg hadde kastet sminkekostene. https://helse-bergen.no/seksjon/hudavdelinga/Documents/Skabb - pasientinformasjon.pdf Anonymkode: 7a710...53a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får ikke tabeletter før du har prøvd kremen. Den fungerer veldig bra når man gjør det skikkelig, og problemet er at folk ikke gjør nettopp det. HELE familien skal behandles. Barnet skal være hjemme fra barnehagen en dag etter behandlingen har startet. Alt av sengetøy, klær, tepper, puter osv som har hatt nærkontakt med hud skal vaskes. Alt av møbler som brukes hyppig bør dekkes til. Mobiler, fjernkontroll og leker bør settes bort, men det mest nødvendigste kan pakkes inn i lufttett plast i 7 dager. Jeg hadde kastet sminkekostene. https://helse-bergen.no/seksjon/hudavdelinga/Documents/Skabb - pasientinformasjon.pdf Anonymkode: 7a710...53a Ts her. Takk for svar! Hun legen sa at kremen bare skulle påføres på utsatte steder, og at mannen min ikke trengte behandling 💀 Ser i pakningsvedlegget til kremen at kremen skal smøres over alt. Det med å pakke inn i plast var lurt.. Er det vanlig sånn matplast folie? Vet du hvordan det er når jeg jobber med mat? Legen sa jeg måtte sykmeldes Anonymkode: 86c2d...1ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå