AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #21 Skrevet 19. november 2021 Bruker minst 16 000 på mat og drikke i mnd. To voksne og tre barn Anonymkode: 962dc...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #22 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner ikke at det er mulig.. da spiser dere helt umulig rikelig med frukt og grønt samt rene kjøttprodukter? Vi er en familie på 5 og kjøper mat for omtrent 14 tusen i mnd. Men nå har vi aldri fiskepinner eller tomatsuppe til middag. Det er for meg bare en lett lunsh innimellom Anonymkode: c16de...637 🙄 Jeg visste ikke at luksusvaner på matfronten utelukket fiskepinner og tomatsuppe? Til ts, det er massevis av billige grønnsaker i frysedisken. Gjør det til en vane å sjekke halvpris-kassen for kjøttprodukter, og selvfølgelig lese tilbudsavisene. Det skal ikke være noe problem å spise sunt på budsjett, men har ikke prøvd meg på et så begrenset budsjett selv. Anonymkode: e18fe...d00
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #23 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi er fire stykker og bruker 4000 på all mat i mnd. Dette burde ikke være noe problem? 4000,- for fire stykker er et svært strmt budsjett. Anonymkode: 92c9e...cfd 1
Gjest Adobyen Skrevet 19. november 2021 #24 Skrevet 19. november 2021 (endret) Hverdagsmat kan bli ok selv om den er billig, også uten nudler, pølser og ketchup. Det kan også være praktisk å gjøre forberedelser på kvelden. Lag gjerne dobbel porsjon så det holder til to dager eller lunsj. Jeg har alltid likt å rote i grytene, og laget meg ofte slik mat da jeg jobbet og var singel. Jeg ramser opp noen her. «Shepherds» pie av svinekjøttdeig, tomater på boks/kartong og frossen grønnsaksblanding. Potetmos oppå og brød/salat til Fiskeboller i hvit saus, poteter og raspet gulrot. Noen bruker litt bacon på, og noen har karri i sausen. Jeg liker litt muskat i hvit saus. Sausen lages av fiskebollekraft og melk og jevnes med litt mel. ( Hodemål til hvit saus er 1 liter væske og 75 g hvetemel. Noen har smør i) Lapskaus tynn eller tykk avhengig av væskemengde. Lages av det man har i hus, gjerne rydd-grønnsakskuffen, resten av de åpnede frosne grønnsakposene, resten av potetene, alt mulig kjøtt. Frosne kyllinglår kan stekes i ovn, gjerne i stekepose. Ønsket krydder. Det passer med ris og ….bearnaise til. Wok med laks ertesuppe + pannekaker. Det er noe gammeldags og koselig med å legge tørre erter i bløt og lage suppe. Det er godt med litt salt kjøtt eller bacon oppi + en løk og gulrot. kjøttkaker i brun saus med poteter, surkål/ertestuing/kålstuing og tyttebær Jeg kjøpte frosne seiblokker i dag. 20 kr stk. Billig. Det skal bli fiskekaker, og gryterett.(falsk bacalao) For en familie kan det spares mye på pålegg og slikt ved å begynne med havregrøt til frokost. Kok opp 1 liter vann, tilsett 5 dl havregryn og en klype salt. La det så vidt begynne å koke. Skru av plata og sett på lokket. Gå på badet og gjør deg ferdig. Frokosten er klar og den metter lenge. Størrelsen på middagene finner dere fort ut av. Det er mange gode matblogger og nesten alt kan jo googles. Jeg trooor? Kanskje at pengene dine rekker et stykke på vei med disse 🙂 Endret 19. november 2021 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #25 Skrevet 19. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Skjønner ikke at det er mulig.. da spiser dere helt umulig rikelig med frukt og grønt samt rene kjøttprodukter? Vi er en familie på 5 og kjøper mat for omtrent 14 tusen i mnd. Men nå har vi aldri fiskepinner eller tomatsuppe til middag. Det er for meg bare en lett lunsh innimellom Anonymkode: c16de...637 Vi er en familie på tre som bruker 4000-6000 måneden. Spiser lite halvfabrikata, ingenting helfabrikata, omtrent alt fra bunnen. Det trenger ikke være så dyrt. Men stor forskjell fra grønnsaker til grønnsaker. Varer som ferske bær, dragefrukt og grønnkål er ganske dyrt, mens banener, epler, appelsiner, alt av rotfrukter og kål og løk er billig. Vi spiser ikke så mye kjøtt da, på grunn av helse og miljø. Kanskje en gang i uken, og fisk to ganger. Vi spiser minst "5 om dagen". Anonymkode: d0a4c...b6f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #26 Skrevet 20. november 2021 Adobyen skrev (17 timer siden): Hverdagsmat kan bli ok selv om den er billig, også uten nudler, pølser og ketchup. Det kan også være praktisk å gjøre forberedelser på kvelden. Lag gjerne dobbel porsjon så det holder til to dager eller lunsj. Jeg har alltid likt å rote i grytene, og laget meg ofte slik mat da jeg jobbet og var singel. Jeg ramser opp noen her. «Shepherds» pie av svinekjøttdeig, tomater på boks/kartong og frossen grønnsaksblanding. Potetmos oppå og brød/salat til Fiskeboller i hvit saus, poteter og raspet gulrot. Noen bruker litt bacon på, og noen har karri i sausen. Jeg liker litt muskat i hvit saus. Sausen lages av fiskebollekraft og melk og jevnes med litt mel. ( Hodemål til hvit saus er 1 liter væske og 75 g hvetemel. Noen har smør i) Lapskaus tynn eller tykk avhengig av væskemengde. Lages av det man har i hus, gjerne rydd-grønnsakskuffen, resten av de åpnede frosne grønnsakposene, resten av potetene, alt mulig kjøtt. Frosne kyllinglår kan stekes i ovn, gjerne i stekepose. Ønsket krydder. Det passer med ris og ….bearnaise til. Wok med laks ertesuppe + pannekaker. Det er noe gammeldags og koselig med å legge tørre erter i bløt og lage suppe. Det er godt med litt salt kjøtt eller bacon oppi + en løk og gulrot. kjøttkaker i brun saus med poteter, surkål/ertestuing/kålstuing og tyttebær Jeg kjøpte frosne seiblokker i dag. 20 kr stk. Billig. Det skal bli fiskekaker, og gryterett.(falsk bacalao) For en familie kan det spares mye på pålegg og slikt ved å begynne med havregrøt til frokost. Kok opp 1 liter vann, tilsett 5 dl havregryn og en klype salt. La det så vidt begynne å koke. Skru av plata og sett på lokket. Gå på badet og gjør deg ferdig. Frokosten er klar og den metter lenge. Størrelsen på middagene finner dere fort ut av. Det er mange gode matblogger og nesten alt kan jo googles. Jeg trooor? Kanskje at pengene dine rekker et stykke på vei med disse 🙂 Takk! Supre tips! TS Anonymkode: 40890...b9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå