anna-josefine Skrevet 8. oktober 2005 #1 Skrevet 8. oktober 2005 Mine barn 8 og 10 år eer i seng mellom kl 20.30-21.00, og lyset slukkes kl 21.15. I forkant har vi da spist et hyggelig aftens måltid hele familien, og hatt høytlesning før englene kryper til køys. Hvilke leggetider og aftensritualer har dere for deres barn?
*Heidi* Skrevet 9. oktober 2005 #2 Skrevet 9. oktober 2005 Mine barn 8 og 10 år eer i seng mellom kl 20.30-21.00, og lyset slukkes kl 21.15. I forkant har vi da spist et hyggelig aftens måltid hele familien, og hatt høytlesning før englene kryper til køys. Hvilke leggetider og aftensritualer har dere for deres barn? ← Min er fire måneder og han leker vi litt med før han får stell 22.00, har i forkant fått mat da, så sier pappa natta, vi legger han med sutt og kosekluten, synger en nattasang mens jeg koser kinnet hans, skrur på uroen så den snurrer en gang(skrur seg av ganske fort, uten lyd) så går jeg ut.. Sånn har vi det hver kveld! Skal begynne å legge han tidligere etterhvert men nå er han ikke trøtt før 22.00 så da er det ikke vits..
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #3 Skrevet 9. oktober 2005 Sønnen min er 5 måneder. Kl 1830 får han grøt, og så melk. Så ser han litt på barnetv ca 10 min. Så bader vi han og steller han en 20 min, og til slutt får han litt melk på rommet sitt i pysjen. Legger han ned med bamsen sin, og da sovner han presis kl 1930 hver dag.
*Heidi* Skrevet 9. oktober 2005 #4 Skrevet 9. oktober 2005 Sønnen min er 5 måneder. Kl 1830 får han grøt, og så melk. Så ser han litt på barnetv ca 10 min. Så bader vi han og steller han en 20 min, og til slutt får han litt melk på rommet sitt i pysjen. Legger han ned med bamsen sin, og da sovner han presis kl 1930 hver dag. ← oj, det var tidlig, så deilig for deg/dere da, får dere skikkelig voksen tid på kvelden. Når våkner han da? Min sovner som sagt 22.30 og sover til 07-09.00 en gang, da får han pupp og sover frem til ti-elve!
Jens Skrevet 10. oktober 2005 #5 Skrevet 10. oktober 2005 Det var jeg som var gjest. Han har sovnet 1930 omtrent fra uke 2. Mannen min og jeg har hatt perioder hvor vi satt inne hos ham opp til en time for å få han til å sove, men de siste 3 måneder, sovner han uten problemer kl 1930. Han våkner igjen ved 0700 tiden, får mat, og sover videre sammen med meg i min seng til ca 0930. Han sov bedre da han ble lagt på eget rom, noe vi gjorde da han var 3,5 måned ca.
Rannva Skrevet 10. oktober 2005 #6 Skrevet 10. oktober 2005 Vesla er 14 mnd, og hun legger seg ca 19/19:15. Kvelden begynner ca 18. Da rydder vi lekene hennes sammen. Så er det bading, kveldsstell, grøt, og tannpuss. Så leser vi en liten bok før vi legger henne og sier god natt. Hun sovner vanligvis uten en lyd. Vi prøvde en periode å legge henne 18:30. Det gikk fint på kvelden, men hun våknet før 05! Nå sover hun til 6/7, og vi står opp ca 8. Hun koser seg med litt pupp og bøker i senga vår mens vi våkner.
tuji Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 Jenta mi er også 14 mnd. Hun sover stort sett bare en gang om dagen i barnehagen, så hun blir trett ganske tidlig. Klokken seks spiser hun kvelds, så steller vi henne og legger henne. Hun sovner sju, halv åtte, og våkner halv sju om morgenen.
mzluze Skrevet 10. oktober 2005 #8 Skrevet 10. oktober 2005 jr her er snart snart 1 heeeelt år *stolt mamma-smil* og har jevnt over vært i søvn kl 20:00. Kveldsmat er kl 19:00, etterfulgt av bad, tørk, bleie, tannpuss, pysj & litt kos...før sengen og nattasang evt eventyr og som regel da i søvneland 20:00. Og våken igjen mellom 07:00 og 08:00. Nå sover han 2 dupper på dagen, en ganske tidlig...og en i ett tiden. Og ingen soving etter kl 15:00....for da kan vi glemme søvnig gutt før 22-23.... Vurderer å gå ned til kun en dupp på dagen, men ser det litt ann hvor sliten han virker. Voksentid på kvelden er enormt viktig synes jeg, og det er nå enklest når barnet sover, hehe
Pimbila Skrevet 10. oktober 2005 #9 Skrevet 10. oktober 2005 Mine barn er 2 og 3,5 år. Minsten legger seg ca 18.30 og storesøster legger seg ca 19.30. Vi synger eller leser, eller begge deler før de legger seg.
Cilla Skrevet 10. oktober 2005 #10 Skrevet 10. oktober 2005 Min jente er 20 mnd og legger seg ca halv 8-8, og sover til kl 8 om morgenen. Kveldsstellet begynner vi klokka 19, litt før hcis vi ser hun begynner å bli trøtt, da spiser hun kvelds, og hun leker etterpå. Av og til leker hun så fint at hun får være oppe til over 8. Da får hun melk, også er det kveldsstell med vask og tannpuss/fluor. Etterpå legger jeg henne i senga, og sier god natt og at jeg er glad i henne, og setter på sånn musikk man trekker i en snor. Smokken og bamsen finner hun selv. Da sovner hun like etterpå.
Gjest Leola Skrevet 10. oktober 2005 #11 Skrevet 10. oktober 2005 Min yngste er 14 og han legger seg mellom 22:30 og 23:30. I helger og nå som har har høstferie sover han til ca. 12 - når han skal på skolen vekker jeg ham kl. 7. Vi har nok ingen kveldsritualer lenger - det er venner og PC som teller helt til han legger seg.
Gjest Gjesteline Skrevet 10. oktober 2005 #12 Skrevet 10. oktober 2005 Min yngste er 14 og han legger seg mellom 22:30 og 23:30. I helger og nå som har har høstferie sover han til ca. 12 - når han skal på skolen vekker jeg ham kl. 7. ← Leola, dette er ingen kritikk, bare et spørsmål; får virkelig en 14-åring nok søvn når han legger seg 23.30 og står opp kl 7? Dette er jo selvsagt individuelt, det skjønner jeg, men jeg bare lurer... Jeg husker da jeg var på den alderen, jeg la meg senest kl 22, ellers var jeg helt knust dagen etter... En pitteliten digresjon, bare...
Gjest Maddy Skrevet 10. oktober 2005 #13 Skrevet 10. oktober 2005 2 åringen legger seg mellom 1930-2000 og nå har vi fått minsten i seng til 2000 også. Deilig er det.
Maja23 Skrevet 10. oktober 2005 #14 Skrevet 10. oktober 2005 treåringen min legger seg kl. halv åtte. da er han oppe igjen i halv ni-ni tiden.i helgene er han oppe litt lenger.
Gjest Leola Skrevet 10. oktober 2005 #15 Skrevet 10. oktober 2005 Leola, dette er ingen kritikk, bare et spørsmål; får virkelig en 14-åring nok søvn når han legger seg 23.30 og står opp kl 7? Dette er jo selvsagt individuelt, det skjønner jeg, men jeg bare lurer... Jeg husker da jeg var på den alderen, jeg la meg senest kl 22, ellers var jeg helt knust dagen etter... En pitteliten digresjon, bare... ← Nei, han får helt sikkert ikke nok søvn - men det er litt vanskelig å tvinge en 14-åring til å sove.
Gjest Gjesta Skrevet 10. oktober 2005 #16 Skrevet 10. oktober 2005 14 år og legge seg kl 22? Hadde ikke vært meg i den alderen Synest å huske at jeg skulle være inne til kl 2130, og så skulle jeg spise, stelle meg, lese litt, snakke med venninner på telefonen, og vips var klokken farlig nært midnatt... (litt utenom tema, men jeg kunne ikke dy meg)
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #17 Skrevet 11. oktober 2005 Heisann ! har selv unger på 13 og 14 år. har gitt opp å legge dem, de må være på rummet sitt, etter kl 22.oo , da sitter dem som regel på pc,n til langt på natt, dette er greit nokk, så lenge de står opp uten en masse sure miner når de skal på skolen, det er få 14 åringer som legger seg ved 22.00
Gjest skindeep Skrevet 11. oktober 2005 #18 Skrevet 11. oktober 2005 Min lille får sitte å se teletubbiene eller leke seg frem til halv sju-sju.. så spiser hun kveldsmat. Vi legger henne i sju halv åtte tiden. Og da blir både mor og far med på rommet, mens mor synger en god natt-vise til henne! Vi sier god natt og går så ut. Hun er 15 mnd. gammel.
Gjest LoisLane Skrevet 11. oktober 2005 #19 Skrevet 11. oktober 2005 Vi har felles kveldsmat for hele familien, så går vi på badet. De legger seg tripp-trapp-tersko: Treåringen ca halvåtte, seksåringen åtte og niåringen halv ni. Fjortenåringen styrer seg selv, men legger seg mellom ti og halv tolv en gang. Alle blir lest for eller får lese litt før slokking. Ligger en liten stund hos de to (tre) yngste og prater litt om dagen etter at lyset er slukket.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #20 Skrevet 22. oktober 2005 14 år og legge seg kl 22? Hadde ikke vært meg i den alderen Synest å huske at jeg skulle være inne til kl 2130, og så skulle jeg spise, stelle meg, lese litt, snakke med venninner på telefonen, og vips var klokken farlig nært midnatt... (litt utenom tema, men jeg kunne ikke dy meg) ← Vår 12-åring legger seg kl. 22. Men hun ligger ofte å synger til 23-2330. Jeg husker jeg i den alderen lå å leste lenge etter at lyset skulle vært slukket, tror det handler om å få dem på rommet slik at de i hvertfall roer seg. Men å tvinge folk til å sove, det går ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå