Gå til innhold

Ekstra bostøtte pga dyre strømpriser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe min mor litt her da NAV ikke har svart meg enda. Min mor går på sosialstønad, og mottar bostøtte. NAV betaler husleia hennes og strøm. Hun fikk melding av husbanken at hun får 2000kr mer i tillegg til 3000kr fordi strømprisene har blitt så høye. Da lurer jeg på om disse pengene er penger hun kan bruke selv eller må hun sende det til NAV? Blir det ikke kronglete å skulle sende 2000kr til NAV når de allerede betaler alle strømutgiftene?

Anonymkode: 4d66b...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøver å hjelpe min mor litt her da NAV ikke har svart meg enda. Min mor går på sosialstønad, og mottar bostøtte. NAV betaler husleia hennes og strøm. Hun fikk melding av husbanken at hun får 2000kr mer i tillegg til 3000kr fordi strømprisene har blitt så høye. Da lurer jeg på om disse pengene er penger hun kan bruke selv eller må hun sende det til NAV? Blir det ikke kronglete å skulle sende 2000kr til NAV når de allerede betaler alle strømutgiftene?

Anonymkode: 4d66b...ba3

Noen som har peiling?

Anonymkode: 4d66b...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste utbetaling på sosialstønaden blir avkortet tilsvarande den ekstra utbetalingen på bostøtte. Hun må spare pengene til neste mnd.

Anonymkode: f5adc...5b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør kontante husbanken å si at hun ikke har rett på de pengene siden nav allerede dekker strømmen. Det blir det mest ryddige å gjøre.

Anonymkode: c0d6c...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal få 2950 ekstra idag (bittelitt mer hvis hun forsørger barn). Og hvis hun allerede har støtte fra NAV til boutgifter vil antakelig hjelpen fra NAV reduseres tilsvarende. Hun skal få vedtaksbrev om dette, men er jo greit å være forberedt i tilfelle vedtaket kommer etter pengene er oppbrukt.

Når NAV dekker strømmen, pleier hun å levere regning til NAV eller betale selv og levere kvittering? Én måte å løse det på kan jo være at hun bruker av de ekstra pengene til å betale strømregningen som forfaller nå i november. Og spare en evt differanse til neste måned.

Anonymkode: b2aa7...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun bør kontante husbanken å si at hun ikke har rett på de pengene siden nav allerede dekker strømmen. Det blir det mest ryddige å gjøre.

Anonymkode: c0d6c...528

Går ikke an å velge bort utbetalingen.

https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/

 

Anonymkode: b2aa7...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ekstra bostøtte for strøm bare gjøre vondt verre og at prisene stiger enda mer?

Vil forbruket reduseres når staten støtter folk i å bruke like mye som før?

Anonymkode: 286e1...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun skal få 2950 ekstra idag (bittelitt mer hvis hun forsørger barn). Og hvis hun allerede har støtte fra NAV til boutgifter vil antakelig hjelpen fra NAV reduseres tilsvarende. Hun skal få vedtaksbrev om dette, men er jo greit å være forberedt i tilfelle vedtaket kommer etter pengene er oppbrukt.

Når NAV dekker strømmen, pleier hun å levere regning til NAV eller betale selv og levere kvittering? Én måte å løse det på kan jo være at hun bruker av de ekstra pengene til å betale strømregningen som forfaller nå i november. Og spare en evt differanse til neste måned.

Anonymkode: b2aa7...18c

Min søster er verge for henne, så det er hun som sender strømregningen til NAV. Men hva hadde skjedd dersom vi ikke hadde sagt i fra til NAV om at hun fikk ekstra bostøtte? Hadde de funnet ut av det eventuelt? 

Anonymkode: 4d66b...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Neste utbetaling på sosialstønaden blir avkortet tilsvarande den ekstra utbetalingen på bostøtte. Hun må spare pengene til neste mnd.

Anonymkode: f5adc...5b8

Det er opp til kommunene, og dermed de enkelte Nav-kontorene, om de ønsker å avkorte de som får ekstra bostøtte eller ikke.

https://www.nettavisen.no/nyheter/kan-miste-nav-penger-fordi-de-far-okt-bostotte-for-a-betale-stromregningen/s/12-95-3424203445

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min søster er verge for henne, så det er hun som sender strømregningen til NAV. Men hva hadde skjedd dersom vi ikke hadde sagt i fra til NAV om at hun fikk ekstra bostøtte? Hadde de funnet ut av det eventuelt? 

Anonymkode: 4d66b...ba3

Stønaden er for de med bostøtte, NAV er er klar over det og ettergår jevnlig. Selv om jeg forstår ønsket om å beholde pengene så anbefaler jeg det virkelig ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vil ikke ekstra bostøtte for strøm bare gjøre vondt verre og at prisene stiger enda mer?

Vil forbruket reduseres når staten støtter folk i å bruke like mye som før?

Anonymkode: 286e1...e4a

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 392b2...9ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...