AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Del Skrevet 18. november 2021 Som overskriften sier, når jeg bremser kommer det en skrapelyd fra bremsene. Kjører kun en liten tur/retur jobb på maks 5 min daglig. Hva kan denne lyden bety? Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 18. november 2021 #2 Del Skrevet 18. november 2021 Kan være du må bytte bremseskiver og eller klosser. Kjører man bilen lite og bremser lite kan det ende opp med mye rust og dårlige skiver/ klosser. Nå er det ikke sikkert det er det, men jeg gjetter det er noe sånt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 18. november 2021 #3 Del Skrevet 18. november 2021 Enten er klossene utslitt og det er metalll mot metall (dette ødelegger skivene ganske fort) eller så kan det ha kommet småstein i klem bak blekket som beskytter kaliper på innsiden. Ta av det aktuelle hjulet og sjekk begge deler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #4 Del Skrevet 18. november 2021 Tøvftta skrev (13 minutter siden): Kan være du må bytte bremseskiver og eller klosser. Kjører man bilen lite og bremser lite kan det ende opp med mye rust og dårlige skiver/ klosser. Nå er det ikke sikkert det er det, men jeg gjetter det er noe sånt. Pappi skrev (10 minutter siden): Enten er klossene utslitt og det er metalll mot metall (dette ødelegger skivene ganske fort) eller så kan det ha kommet småstein i klem bak blekket som beskytter kaliper på innsiden. Ta av det aktuelle hjulet og sjekk begge deler. Takk! Må det byttes asap? Eller kan det vente til over helgen? Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 18. november 2021 #5 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Må det byttes asap? Eller kan det vente til over helgen? Anonymkode: 0c2e1...fca Unngå å kjøre med det. Bremseeffekten blir også kraftig redusert og ved nødbrems kan det bli funksjonsfeil. Hvis det bare er småstein i klem kan du lett pirke de bort selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Del Skrevet 18. november 2021 Pappi skrev (13 minutter siden): Unngå å kjøre med det. Bremseeffekten blir også kraftig redusert og ved nødbrems kan det bli funksjonsfeil. Hvis det bare er småstein i klem kan du lett pirke de bort selv. Takk☺️ Et siste spørsmål. Kjørte et lengre stykke (ca 30 min) i stad. Denne skrapelyden opphørte når jeg hadde bremset en del og kjørt en stund. Kan det bety noe? Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 18. november 2021 #7 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk! Må det byttes asap? Eller kan det vente til over helgen? Anonymkode: 0c2e1...fca Kommer litt an på hvordan bil det er og, hadde det vært min susuki swift hadde jeg ikke hatt noe problem med å kjøre med den til over helgen ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Del Skrevet 18. november 2021 Kan være en liten stein som har kommet inn under bremseskivene Anonymkode: d9d05...cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Del Skrevet 18. november 2021 Spesielt om man har bremseskiver så er det anbefalt bremse hardt med jevne mellomrom for å fjerne rust. Anonymkode: 1c610...684 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 18. november 2021 #10 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk☺️ Et siste spørsmål. Kjørte et lengre stykke (ca 30 min) i stad. Denne skrapelyden opphørte når jeg hadde bremset en del og kjørt en stund. Kan det bety noe? Anonymkode: 0c2e1...fca Ja at problemet kun er rust på skivene..Ut å grisebrems noen saftige runder så tipper jeg det ordner seg...ellers er det vanligvis lett å se om det er belegg på klossene uten å ta av hjulene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 18. november 2021 #11 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk☺️ Et siste spørsmål. Kjørte et lengre stykke (ca 30 min) i stad. Denne skrapelyden opphørte når jeg hadde bremset en del og kjørt en stund. Kan det bety noe? Anonymkode: 0c2e1...fca Hvis lyden ikke kom eller kommer tilbake så kan det ha vært en sten som løsnet av seg selv. Rust høres og kjennes ganske annerledes ut enn slitte klosser/sten bak blekket. Men hvis du ikke har noe sammenligningsgrunnlag så er det ikke så lett for deg å høre/kjenne igjen hva det er. klossene har ofte en annen struktur helt innerst, dette for at det skal oppstå en lyd så du blir varslet om at det er på ride å bytte. Det kan være dette du hørte også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Del Skrevet 18. november 2021 Pappi skrev (10 minutter siden): Hvis lyden ikke kom eller kommer tilbake så kan det ha vært en sten som løsnet av seg selv. Rust høres og kjennes ganske annerledes ut enn slitte klosser/sten bak blekket. Men hvis du ikke har noe sammenligningsgrunnlag så er det ikke så lett for deg å høre/kjenne igjen hva det er. klossene har ofte en annen struktur helt innerst, dette for at det skal oppstå en lyd så du blir varslet om at det er på ride å bytte. Det kan være dette du hørte også. Takk for hjelp! Jeg var ute nå og tok bilde. Legger ved her. Har rett og slett ikke peiling om det er rust eller slitte klosser. Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Del Skrevet 18. november 2021 Pappi skrev (12 minutter siden): Hvis lyden ikke kom eller kommer tilbake så kan det ha vært en sten som løsnet av seg selv. Rust høres og kjennes ganske annerledes ut enn slitte klosser/sten bak blekket. Men hvis du ikke har noe sammenligningsgrunnlag så er det ikke så lett for deg å høre/kjenne igjen hva det er. klossene har ofte en annen struktur helt innerst, dette for at det skal oppstå en lyd så du blir varslet om at det er på ride å bytte. Det kan være dette du hørte også. Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Del Skrevet 18. november 2021 Pappi skrev (12 minutter siden): Hvis lyden ikke kom eller kommer tilbake så kan det ha vært en sten som løsnet av seg selv. Rust høres og kjennes ganske annerledes ut enn slitte klosser/sten bak blekket. Men hvis du ikke har noe sammenligningsgrunnlag så er det ikke så lett for deg å høre/kjenne igjen hva det er. klossene har ofte en annen struktur helt innerst, dette for at det skal oppstå en lyd så du blir varslet om at det er på ride å bytte. Det kan være dette du hørte også. Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Del Skrevet 18. november 2021 Pappi skrev (13 minutter siden): Hvis lyden ikke kom eller kommer tilbake så kan det ha vært en sten som løsnet av seg selv. Rust høres og kjennes ganske annerledes ut enn slitte klosser/sten bak blekket. Men hvis du ikke har noe sammenligningsgrunnlag så er det ikke så lett for deg å høre/kjenne igjen hva det er. klossene har ofte en annen struktur helt innerst, dette for at det skal oppstå en lyd så du blir varslet om at det er på ride å bytte. Det kan være dette du hørte også. Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 18. november 2021 #16 Del Skrevet 18. november 2021 Må se ned ovenfra kaliperen for å se hvor mye bremsebelegg som er igjen på klossene. På noen biler er det vanskelig å se uten å ta ut klossene. Den stripa som går rundt på skiva di, er det et spor som er slitt i skiva? I såfall kan det tyde på metall mot metall. Hvis du kjente litt vibreringer sammen med skrapelyden så tror jeg ikke det bare er rust som forårsaker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 18. november 2021 #17 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Anonymkode: 0c2e1...fca Sving rattet helt til ene siden så kanskje du ser klossene...ellers bruk et speil...trolig er klossene ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Del Skrevet 18. november 2021 Pappi skrev (7 minutter siden): Må se ned ovenfra kaliperen for å se hvor mye bremsebelegg som er igjen på klossene. På noen biler er det vanskelig å se uten å ta ut klossene. Den stripa som går rundt på skiva di, er det et spor som er slitt i skiva? I såfall kan det tyde på metall mot metall. Hvis du kjente litt vibreringer sammen med skrapelyden så tror jeg ikke det bare er rust som forårsaker det. ABM skrev (2 minutter siden): Sving rattet helt til ene siden så kanskje du ser klossene...ellers bruk et speil...trolig er klossene ok Takk dere! Jeg skal se mer i dagslys i morgen. Men det sikreste er vel en tur på verksted☺️ Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 19. november 2021 #19 Del Skrevet 19. november 2021 Stein mellom kloss og skive løsner ofte greit ved å rygge og bremse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #20 Del Skrevet 22. november 2021 Oppdatering på denne: Levert bilen på verksted. Lekkasje foran på bremsene og nedslitte bremser bak. Går på metallet. Ca kostnad 18 000 å reparere. Bilen er en stasjonsvogn fra 2012, gått 99 000. Er det verdt å reparere, eller burde vi prøve selge den med defekte bremser? Anonymkode: 0c2e1...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå