Gå til innhold

Trenger litt hjelp til eplekake


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Da jeg lagde denne eplekaken første gang, ble den brent på overflaten.

Det samme har skjedd nok en gang.

Følger oppskriften til punkt og prikke men det er tydelig at jeg gjør noe galt.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å unngå dette?

Eplekake

Ingredienser:

200 g smør

200 g sukker

2 store egg

200 g hvetemel

1,5 ts bakepulver

Fyll:

3-4 epler

3 ts vaniljesukker

2 ts kanel

2 ss sukker

Fremgangsmåte:

Pisk smør og sukker til lys og luftig smørkrem. Ha i ett og ett egg og pisk godt mellom hvert. Sikt i det tørre og bland deigen godt sammen. Ha deigen i en rund kakeform (24 cm i diameter) som har bakepapir i bunnen. Jevn til overflaten.

Skrell eplene og del dem i båter som så skjæres i skiver. Stikk epleskivene ned i deigen i en pent sirkelmønster (begynn innenfra). Sikt over vaniljesukkeret. Dryss over godt med kanel og strø til slutt over masse sukker. Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i ca 50 min.

Avkjøl kaken i formen. Løsne kaken fra formen ved å skjære forsiktig langsmed kanten av formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.

Tips:

Oppskriften er beregnet på store egg. Har du bare medium eller små egg, bruk 3 stk i stedet for 2.

Lag gjerne dobbel porsjon og frys ned den ene kaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

synes det høres fryktelig lenge ut å steke eplekake i 50 min.....har ikke oppskriften på den jeg pleier å bake her, men tviler på at det er mer enn 40min steketid i rund form.. Du kan jo sjekke etter 40min å se om den er ferdigstekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke den beste kakebakeren her :sjenert: , men når jeg synes en kake begynner å se for mørk ut, legger jeg et bakepapir over den resten av steketiden.

Mulig at det også kan være en idé å steke den på nederste rille, selv om oppskriften sier midt i? Mener at store kaker ofte skal stekes nederst i ovnen - men dette er noe jeg bestandig tuller med selv når jeg (en sjelden gang) lager kake. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Jeg sjekket kaken etter ca 40 min, men den var ikke ferdig. La på bakepair da den begynte å bli mørk.

Skal prøve å sette den nederst i ovnen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg bakt med godt resultat! Stek den på nederste rille - ikke i bunnen. Senk temperaturen til 175 grader - og bruk bakepapir, som allerede nevnt, hvis den begynner å se mørk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...