Gå til innhold

Elgkjøttdeig


Rosenrød

Anbefalte innlegg

Har fått litt elgkjøttdeig som jeg vil lage noe godt av. Tebkte litt på en gryterett, er det noen som har oppskrift? Kan også være andre middagsretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppskrift?

Beklager - fikk ikke med meg at det kjøttDEIG av elg... Elgkaker er godt, ellers kan du lage kjøttboller til pizza av den.

Ellers lager moren min kjøttsuppe, jeg har ikke turt å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gryterett med skogsopp, timian og potetmos til? Eller elgkjøttkaker?

Har du oppskrift på en sånn gryterett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Elgkarbonader er jo nammenam!

Vi hadde mye elgkjøttdeig en stund og brukte dem til alt. med sursøt saus, i pizza, til spagettien... Litt "mørkere" i smaken enn annen kjøttdeig, men det gikk fint an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt mye elgkarbonade til taco - helt nydelig

(selv om man etter "en elg" blir litt lei av smaken :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oppskrift på en sånn gryterett?

Jeg lager mat etter i8nnfallsmetoden, men ville nok gått fram litt på samme måte som ved finnbiff, dvs steke kjøtt og sopp, krydre lett, helle over litt vann, la det koke litt, og deretter tilsette crème fraîche. La koke litt til det blir mindre flytende, og tilsett noen skiver geitost. Til slutt kan du smakssette med litt mørk soyasaus. Timian og einebær er perfekte krydder til, og kan gjerne tilsettes potetmosen også. Ca 2-3 dl vann og 1 beger créme fraîche er ca passe. Ingen oppskrift, men sånn cirka.

Og jeg ville brukt ca dobbelt så mye kjøtt som sopp. Helst kantareller og litt steinsopp, men sjampinjonger går også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgkaker: Bland kjøttdeigen med salt, pepper, knust kavring og spe med fløte. Form til kaker som stekes. For litt mer smak på kakene kan du ha i finhakket bacon, finhakket løk, ingefær, muskat og nellik og du kan spe med kraft istedet for fløte (eller litt av begge deler). Ha gjerne i et egg og litt potetmel også.

Eller lag en enkel gryterett. Stek kjøttet og hakk i biter. Ta ut og stek hakket løk, gulrot, sellerirot og poteter. Ha kjøttet tilbake og tilsett timian, knuste einerbær, salt/pepper og vann. La koke til alt er mørt. Her kan du også ha i seterrømme, brunost og tyttebær hvis du vil ha den mer som finnbiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift på elgkarbonader...

Elgkarbonader

• 2 kg elg-karbonadedeig

• 1 kg medisterfarse

• 2 medium purre

• 1 pose potetmos ( svelles i 3 dl lunkent vatn, blandes i når den er kald)

• 2 egg

• 3-4 ss kveitemjøl

• 2 ss potetmjøl

• 3 dl fløte

• 2 dl mjølk

• 4 ts salt

• 3 ts pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...