AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Hei. Har fått påvist tannkjøttbetennelse (pyrea). Har sluntret unna tannlegebesøk i 3 år, samt ikke vært flink nok med tannpuss. Det resulterte i flere hull og 1 løs jeksel (med et storthull i). Denne har jeg nå trekt. Nå er jeg så redd for at jeg skal miste tennene mine. Er det noen som har samme type sykdom og som kan fortelle meg hvordan det går??? Anonymkode: 14e09...8dd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Jeg har kronisk gingivitt og så har jeg marginal peridontitt i 3-4 tenner, men har ingen løse tenner. Jeg har alltid hatt normal tannhygiene og har fått dette i ung alder grunnet grunnsykdom. Jeg går til spesialist hver 3. måned for rens og måling av lommer. Jeg pusser vanlig hver morgen og hver kveld bruker jeg tanntråd veldig nøye, pusser i 10-15 minutter med elektrisk tannbørste og bruker solobørste på alle tenner ved tannkjøttranden og mellom tennene, så jeg bruker som regel 20-30 minutt hver kveld på tennene mine. Jeg har ikke så god respons på behandling dessverre, men det har nok med at kroppen min sliter med hyppige infeksjoner blant annet. Det er altså ikke slik at min erfaring med det vil være lik for deg, men det er viktig at du er supernøye med tannhygienen hvis du skal holde sykdommen stabil og få ned blødningsprosenten. Jeg har funnet ut at jeg må være enda mer nøye med solobørsten og har nå muligens hatt litt fremgang siden fremgangen stagnerte i vår, så jeg er spent på å se hvordan det ligger an over jul for min egen del. Det jeg ønsker å si er at med denne sykdommen så går ting litt opp og ned og det kan være lurt å være forberedt på det og at rom ikke ble bygget på én dag, slik at dette er noe som tar tid og at man ikke må bli altfor skuffet om ting ikke er som man forventer ved kontroll. Det er heller ikke slik at du kan bli mer sløv på tannhygienen bare fordi det ser bedre ut på kontroll. Dette med ekstrem nøye tannpuss vil være noe man må gjøre livet ut hvis man ikke vil miste tennene. Anonymkode: 8025b...823
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Min tannlege fortalte at man skulle pusse tennene selvom det gjorde vondt, og man begynte å blø.Det hjalp meg, slet meg gjennom smertene, men har nå nesten ikke tannkjøttbetennelse. Anonymkode: 372e5...b29
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har kronisk gingivitt og så har jeg marginal peridontitt i 3-4 tenner, men har ingen løse tenner. Jeg har alltid hatt normal tannhygiene og har fått dette i ung alder grunnet grunnsykdom. Jeg går til spesialist hver 3. måned for rens og måling av lommer. Jeg pusser vanlig hver morgen og hver kveld bruker jeg tanntråd veldig nøye, pusser i 10-15 minutter med elektrisk tannbørste og bruker solobørste på alle tenner ved tannkjøttranden og mellom tennene, så jeg bruker som regel 20-30 minutt hver kveld på tennene mine. Jeg har ikke så god respons på behandling dessverre, men det har nok med at kroppen min sliter med hyppige infeksjoner blant annet. Det er altså ikke slik at min erfaring med det vil være lik for deg, men det er viktig at du er supernøye med tannhygienen hvis du skal holde sykdommen stabil og få ned blødningsprosenten. Jeg har funnet ut at jeg må være enda mer nøye med solobørsten og har nå muligens hatt litt fremgang siden fremgangen stagnerte i vår, så jeg er spent på å se hvordan det ligger an over jul for min egen del. Det jeg ønsker å si er at med denne sykdommen så går ting litt opp og ned og det kan være lurt å være forberedt på det og at rom ikke ble bygget på én dag, slik at dette er noe som tar tid og at man ikke må bli altfor skuffet om ting ikke er som man forventer ved kontroll. Det er heller ikke slik at du kan bli mer sløv på tannhygienen bare fordi det ser bedre ut på kontroll. Dette med ekstrem nøye tannpuss vil være noe man må gjøre livet ut hvis man ikke vil miste tennene. Anonymkode: 8025b...823 Takk for svar. Jeg trakk den bakerste jekselen. Dette pga at det var et stort hull i den, samtidig som at den var endel løs. Da mente tannlegen at det var like greit å trekke den, siden den kanskje ikke hadde blitt noe bedre om jeg fikset hullet. Derfor er jeg skikkelig redd nå for at dette skal skje med flere tenner også, men jeg har iallfall blitt flink med tannpuss, tanntråd og mellomromsbørste. Hun sa at dersom jeg var flink og gjorde bra egeninnsats, kom dette til å gå bra. Men det er vel ingen som vet uansett og jeg er bare redd for at hun ikke forteller hele sannheten til meg. Kjenner dette begynner å tære på psykisk, så håper det går bra. Skal inn for rensing om noen uker igjen. Anonymkode: 14e09...8dd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min tannlege fortalte at man skulle pusse tennene selvom det gjorde vondt, og man begynte å blø.Det hjalp meg, slet meg gjennom smertene, men har nå nesten ikke tannkjøttbetennelse. Anonymkode: 372e5...b29 Men da har sikkert ikke du utviklet pyrea enda. For er det bare en vanlig betennelse, kan den fint gå over med riktig tannhygene, mens pyrea er kronisk. Den kan stoppes og holdes vedlike, men blir aldri borte. Anonymkode: 14e09...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): pusser i 10-15 minutter med elektrisk tannbørste Anonymkode: 8025b...823 Er ikke det altfor lenge? Anonymkode: 747d0...b38
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Corsodyl er veldig fint! Anbefaler det. Skyll hver kveld med det. 2 eller 3 ganger mens betennelsen står på. Anonymkode: 0920b...b31
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke det altfor lenge? Anonymkode: 747d0...b38 For lenge for hva? Det er i følge spesialisten helt nødvendig, så det er absolutt ikke for lenge. Anonymkode: 8025b...823
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Corsodyl er veldig fint! Anbefaler det. Skyll hver kveld med det. 2 eller 3 ganger mens betennelsen står på. Anonymkode: 0920b...b31 Nei, dette er absolutt ikke noe godt råd med mindre tannkjøttspesialist har sagt spesifikt til en pasient med kronisk gingivitt og peridontitt at man skal gjøre det. Det fører til at tannkjøttlommene strammer seg helt ytterst, mens innerst vil det fortsatt være lommer og da vil bakteriene i lommene bli lukket inne. Så det er veldig dumt å gi slike råd som faktisk kan ha helt motsatt effekt enn tiltenkt. Jeg hadde selv en elendig tannlege som ba meg bruke corsodyltannkrem og dette gjorde ting ekstremt mye verre før jeg da kom meg til spesialist. Anonymkode: 8025b...823
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Jeg MÅ bruke både mellomromsbørste og tanntråd to ganger daglig. Jeg kan ikke si at jeg gjør det, men... Anonymkode: ece5a...31e
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har kronisk gingivitt og så har jeg marginal peridontitt i 3-4 tenner, men har ingen løse tenner. Jeg har alltid hatt normal tannhygiene og har fått dette i ung alder grunnet grunnsykdom. Jeg går til spesialist hver 3. måned for rens og måling av lommer. Jeg pusser vanlig hver morgen og hver kveld bruker jeg tanntråd veldig nøye, pusser i 10-15 minutter med elektrisk tannbørste og bruker solobørste på alle tenner ved tannkjøttranden og mellom tennene, så jeg bruker som regel 20-30 minutt hver kveld på tennene mine. Jeg har ikke så god respons på behandling dessverre, men det har nok med at kroppen min sliter med hyppige infeksjoner blant annet. Det er altså ikke slik at min erfaring med det vil være lik for deg, men det er viktig at du er supernøye med tannhygienen hvis du skal holde sykdommen stabil og få ned blødningsprosenten. Jeg har funnet ut at jeg må være enda mer nøye med solobørsten og har nå muligens hatt litt fremgang siden fremgangen stagnerte i vår, så jeg er spent på å se hvordan det ligger an over jul for min egen del. Det jeg ønsker å si er at med denne sykdommen så går ting litt opp og ned og det kan være lurt å være forberedt på det og at rom ikke ble bygget på én dag, slik at dette er noe som tar tid og at man ikke må bli altfor skuffet om ting ikke er som man forventer ved kontroll. Det er heller ikke slik at du kan bli mer sløv på tannhygienen bare fordi det ser bedre ut på kontroll. Dette med ekstrem nøye tannpuss vil være noe man må gjøre livet ut hvis man ikke vil miste tennene. Anonymkode: 8025b...823 Jeg å har tannkjøtt sykdom. Bruker tanntråd, tannpirkere, solobørste, mellombørste, tannbørste og flux. Men bruker ikke 30 minutter på det. Toppen 15 minutter? Ellers tanntråd mellom tennene etter hvert måltid. Og er det kjøttrester i tillegg blir det tannpirkere. Nøye med tannhygienen. frustrerende å se tannkjøttet krymper å det aldri kommer tilbake. Tenker mange ganger at om tennene detter ut en gang i fremtiden så har jeg ikke lyst på skruer inn i tannkjøttet. Anonymkode: d8b94...a6f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå