AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Hei. Samboeren min ble nylig diagnostisert med adhd uoppmerksom type (altså add, konsentrasjonsvansker). Og i dag morges gikk jeg opp til han på kontoret (vi jobber begge mye hjemmefra) og sa "herregud jeg sliter sånn med å konsentrere meg i dag. Jeg zoomer ut hvert 10. min." og han foreslo at jeg prøvde en av hans ADHD medisin. (Trenger ikke høre at det ikke er anbefalt, eller lov osvosv.) Og, jeg har aldri følt meg så "oppegående". Vanligvis tenker jeg på tusenvs av ting samtidig, og gjør alt for mye på samme tid. Mange ganger fullfører jeg heller ikke oppgaver, rett og slett fordi jeg ikke orker/mister lysten. Jeg har gjennom årenes løp lært meg selv metoder for å fullføre ting og jobbe strukturert. Men det er veldig krevende for meg og jeg bruker mye energi på det, og derfor er jeg også ofte helt utslitt etter 1-2 uker og sover 12-14 timer i døgnet noen dager før jeg er klar for ny kamp. Typiske ting jeg tenker på/gjør samtidig: Bestille mat Planlegge neste ukes middager Sjekke klær til poden i bhg Bestille lamper til soverom Lage middag - tar 30 min må starte 15.30 Skifte sengetøy Bestille nye laken fordi de gamle er hull på. Hvilken av dem var det hull på igjen? Kanskje det sorte - ta en sjekk Sett på vaskemaskin og let etter ullsokker før du setter den på slik at det faktisk vaskes par Kjøp nye rammer til entreen Kanskje vi skal ha loungestol i entreen. Finn mål og se om det er plass Skrive julegaveliste Handle julegaver. Finne ut hva vi ønsker oss til jul. Sette opp månedsbudjett og sørg for at samboer setter av til sparing. Sett inn 1000kr til ungens sparekonto Hvor er julepapiret fra i fjor. Kjøp ny teit Kjøpe nye puter til gjester som kommer i slutten av november Ikke glem å føre timer på jobb. Purr på medarbeider som ikke har ført timer på rikig sted i prosjekt Ring prosjekt controller for å høre om attestering Oppdater fremdriftsplan prosjekt X Skriv og lever rapport Y Send ønske om underlag til person B og spør person C om tidligere prosjekt Husk å sjekke om samboer har rød sjampo, hvis ikke be han kjøpe Kontroller om 2 dager at samboer sjekket sjampo. Hvis ikke be han gjøre det nå Hente ungen før kl 15.00 Sende inn reklamasjon på ding F i huset. Det er feil med ***** Og sikkert mye mer jeg ikke kommer på :-) Jeg har alltid følt meg litt utenfor samfunnet, hadde ekstremt mye energi som liten og meldingsboka var alltid full før skoleåret var omme. Etterhvert som jeg ble eldre så lærte jeg meg å "leve" med dette, og har lært en måte å fungere på. Jeg er ganske smart, med høy utdannelse og har ekstremt god hukommelse. Jeg husker mye og glemmer ting sjeldent. Hver kveld før jeg sovner lager jeg meg "lister" i hodet som jeg må huske neste dag. Når jeg studerte holdt jge nesten på å gi fullstendig opp. Eneste måte jeg holdt ut på var med å reise mye og holde meg opptatt fra morgen til kveld med alt mulig rart. Men jeg kjenner meg så mye sliten, jeg bruker så mye energi på å holde fokus og må pine meg gjennom alle disse listene hver eneste dag og i tillegg holde kontroll på samboer som er ennå værre enn meg.. Jeg har tatt utallige blodprøver hos lege og de finner ingen grunn til at jeg er så sliten. Jeg føler jeg fikk helt sinsykt god effekt av medisinen til sambo - kan det være at jeg også har add? Jeg føler jeg krysser av på mange av sjekkpunktene for add og jenter. Noen med erfaring? Anonymkode: 360c2...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Ja det er mulig. Jeg synes det virker som du kan ha Adhd eller add. Men slike medisiner kvikner en opp da..natt og dag i forskjell her. griner nesten bare jeg tenker på hvordan jeg hadde det uten diagnosen og uten medisin. Helt syk forskjell, men ikke alle opplever det. Anonymkode: ecd5d...7f4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Men hvordan greier du en jobb samtidig som alt dette? Anonymkode: ecd5d...7f4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Sånn hadde sikkert min og gubben sine lister også vært hvis vi hadde tenkt etter og skrevet dem ned. 🙈 Han har hyperaktiv type, jeg har uoppmerksom type. Vi liker å skrive lister, men glemmer å sjekke dem eller glemmer hvor vi la dem fra oss. Det med å være sliten på kvelden av å holde tankene i sjakk/holde fokus kjenner jeg meg også igjen i. Det kan høres ut som at det kan være verdt å ta en tur til lege og be om utredning, ja. (Jeg hadde dog unnlatt å nevne erfaringen med mannens medisin.) Sett da søkelyset på utfordringer/problemer i hverdagen, som at strategiene og ikke minst tankekjøret krever så mye mental energi at du må sove 12-14 timer i døgnet 2 ganger i måneden. Gjør for mye samtidig, men "ingenting" blir fullført. Og så videre. Anonymkode: 6f4ae...11e 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja det er mulig. Jeg synes det virker som du kan ha Adhd eller add. Men slike medisiner kvikner en opp da..natt og dag i forskjell her. griner nesten bare jeg tenker på hvordan jeg hadde det uten diagnosen og uten medisin. Helt syk forskjell, men ikke alle opplever det. Anonymkode: ecd5d...7f4 Opplevde du å være totalt utmatta etter en arbeidsdag? Når jeg tenker meg om så er jo egentlig helt utkjørt etter jobb, men holder meg gående til kvelden fordi jeg «må» og har mye vondt i hodet Anonymkode: 360c2...4b9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvordan greier du en jobb samtidig som alt dette? Anonymkode: ecd5d...7f4 Jeg vet ikke. Jeg har en fleksibel type jobb med en del ansvar, og jeg får mange gode tilbakemeldinger. Tror jeg klarer det/holder ut fordi jeg kan jobbe med 4-5 prosjektet/ting samtidig og svitsjer mellom dem «hele tiden» - altså jeg jobber 10 min med X og når fokus forsvinner bytter jeg over til Y. Og sånn går jo hele arbeidsdagen. Tror ikke jeg hadde klart å måtte sitte med samme type oppgave slik som ting er nå. Anonymkode: 360c2...4b9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sånn hadde sikkert min og gubben sine lister også vært hvis vi hadde tenkt etter og skrevet dem ned. 🙈 Han har hyperaktiv type, jeg har uoppmerksom type. Vi liker å skrive lister, men glemmer å sjekke dem eller glemmer hvor vi la dem fra oss. Det med å være sliten på kvelden av å holde tankene i sjakk/holde fokus kjenner jeg meg også igjen i. Det kan høres ut som at det kan være verdt å ta en tur til lege og be om utredning, ja. (Jeg hadde dog unnlatt å nevne erfaringen med mannens medisin.) Sett da søkelyset på utfordringer/problemer i hverdagen, som at strategiene og ikke minst tankekjøret krever så mye mental energi at du må sove 12-14 timer i døgnet 2 ganger i måneden. Gjør for mye samtidig, men "ingenting" blir fullført. Og så videre. Anonymkode: 6f4ae...11e Takk for tips! Hvordan sliten vil du beskrive deg selv på kveldstid? Prøver å luke ut om det kan være en annen forklaring. jeg sover ganske mye tross småbarn, sover 8-9 timer hver natt og likevel er ikke det nok😩 føler jeg er helt på randen her nå. Er jo litt våken midt på natta hvis ungen våkner (sånn som nå ) men det er ikke så ofte Anonymkode: 360c2...4b9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 ADHD medisin virker sånn for alle; det er tross alt sentralstimurelde. Jeg ville vurdert det veldig hardt før jeg vurderte å medisinere meg dagelig på en slik type medisin. Jeg har selv ADHD og sluttet på Ritalin / Concerta for lenge siden. Følger gjerne med masse bivirkninger etter en tid. For meg er det ikke verdt bedre konsentrasjon for alt som følger med. Anonymkode: 5655d...d79
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ADHD medisin virker sånn for alle; det er tross alt sentralstimurelde. Jeg ville vurdert det veldig hardt før jeg vurderte å medisinere meg dagelig på en slik type medisin. Jeg har selv ADHD og sluttet på Ritalin / Concerta for lenge siden. Følger gjerne med masse bivirkninger etter en tid. For meg er det ikke verdt bedre konsentrasjon for alt som følger med. Anonymkode: 5655d...d79 Hvilke bivirkninger da? Hvordan følte du deg etter en tid på medisin? Anonymkode: 360c2...4b9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke bivirkninger da? Hvordan følte du deg etter en tid på medisin? Anonymkode: 360c2...4b9 Søvnproblemer, uro, angst. Selvmordstanker er heller ikke uvanlig, selv om jeg ikke hadde det selv. Bare for å illustrere hvor sterk slik medisin er; tar man en dagsdose med ritalin på likt istedenfor 3 ganger i løpet av en dag vil jeg si man blir mer rusa enn av flere linjer kokain. Det er speed, rett og slett og det nekter jeg å tro er godt for kroppen hver dag, selv i mindre doser. Anonymkode: 5655d...d79
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): og han foreslo at jeg prøvde en av hans ADHD medisin. (Trenger ikke høre at det ikke er anbefalt, eller lov osvosv.) Og, jeg har aldri følt meg så "oppegående". Anonymkode: 360c2...4b9 Selvfølgelig følte du deg oppegående, du fikk metylfenidat. Det er jo nettopp derfor dette er et svært regulert legemiddel, fordi de fleste vil føle seg, som du sier mer "oppegående". Anonymkode: ed163...8c1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvilke bivirkninger da? Hvordan følte du deg etter en tid på medisin? Anonymkode: 360c2...4b9 Ritalin for meg var skikkelig ille. Jeg ble egentlig bare veldig engstelig. Det er en type medisin som forsvinner ut av systemet ganske fort. Jeg begynte med Vyvanse 4 MND etter testing av ritalin og føler det fungerer mye bedre for meg. men det er forskjellig fra person til person. Vyvanse var kanskje det du fikk prøve eller? Tingen er at. det er ikke lurt å bare teste en slik pille uten videre. Man starter gjerne med veldig lave doser. Det er viktig. Anonymkode: ecd5d...7f4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå