Gå til innhold

Å "gifte bort" venner...


*nora*

Anbefalte innlegg

Vi har ett vennepar som aldri får fingen ut og gifter seg, så vi tenkte vi skulle overraske de litt... Stille opp på trappa om morningen, med brudekjole og kjole&hvitt, inviterte gjester, musikk, middag og alt som hører med.

Men- ett problem, vanligvis må man jo skrive under papirer som skal godkjennest før man gifter seg! Går det an å gjøre dette etterpå? Om man får presten med seg? Har jo hørt om flere slike overraskelses bryllup, hvordan har de fått det til? Tenkte kanskje dette var rette plassen å spørre, kanskje noen har vært med på noe lignende...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men tenk viss en av dem eller begge, ikke har lyst til å gifte seg. Kansje de har tvil, innerst inne. Dette kan du ikke vite, uten en dyp samtale med dem :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde blitt RASENDE om noen hadde gjort noe sånt for oss!! Uansett hvor god tanken er, dette er noe vi vil planlegge selv. Og tenk å ikke kunne velge kjolen selv en gang!

Kanskje de har planlagt bryllup? Kanskje de holder på å spare penger til drømmebryllupet? Du bør virkelig kjenne dem godt for å gjøre noe sånt...

Rent praktisk så tror jeg papirene må underskrives på forhånd, i hvert fall ved kirkebryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg synes sånne overraskelsesbryllup høres morsomt ut, men jeg hadde aldri turt det selv.

Vet du hva du gjør, sånn egentlig og på ordentlig? Det skal ikke være en gimmick i vennegjengen. Å gifte seg er det alvorligste valget du gjør i livet (utenom å få barn), og som samboer før jeg traff han jeg er gift med nå, vet jeg at et lykkelig forhold ikke nødvendigvis er verdt et livslangt valg.

Og det valget ville jeg ha tatt selv, ikke at det skulle blitt tatt av en god venninne.

Du bør i hvert fall kjenne dem godt å vite at det fx er økonomi, at de har det for travelt el. som er den virkelige og egentlige årsaken til at de ikk har giftet seg.

Og tenk hvor mye man selv vil ha en finger med i spillet i planlegging av eget bryllup. De fleste av oss i hvert fall.

Og som mei skriver - hva om en av dem er i tvil...?

Jeg skjønner du er glad i vennene dine, og du er en god venninne. Men dette bør de faktisk finne ut av selv. Arranger heller en fantastisk overraskelse til deres 30-årsdag, 40-årsdag eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som mange andre her, du må kjenne dem veldig godt for å kunne gjøre noe sånt.

Husk at det er slett ikke alle som har lyst til å gifte seg - jeg kjenner mange som aldri kunne tenke seg det - de har det godt som samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff - det hørtes litt kjipt ut. Jeg hadde blitt sint hvis noen hadde gjort det mot meg. Selv om man venter lenge med å gifte seg, så har man jo sikkert en del tanker om hvordan man vil at bryllupet sitt skal være når det en gang skjer.

Går det ikke an å spørre dem om de har lyst på et "overraskelses bryllup"

hvor de kun vet at de skal gifte seg, men ingenting om når det skal skje eller seremonien og festen? Det tar selvfølgelig bort litt av spenningen, men allikevel må det være bedre enn å risikere å sette dem i en posisjon de overhodet ikke har lyst til å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hærregud. Dette er helt bak mål!!

Jeg hadde blitt drittsur hvis det var jeg som på død og liv måtte "giftes bort". Hvorfor det da? Mange velger faktisk å leve i samboerskap hele tiden. Hva med dere selv da? Er dere gift? Hadde du likt at noen gjorde dette mot dere?

Nei, fy med seg!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg støtter de andre her i at å "tvinge" folk til å gifte seg på denne måten kanskje ikke er en veldig god ide... Er jo ikke så godt å vite hvorfor de ikke har "fått ut fingern".

Hvor godt kjenner du dem? Hva om du allierer deg meg en av dem? (Kanskje helst henne, siden det ser ut som at dette med å planlegge bryllup er viktigst for oss damer?) Gå litt forsiktig fram og spør hvorfor de ikke har gjort det enda. (Du må kjenne henne/ ham godt og være litt forsiktig da, så dette ikke ender med et ubehagelig kryssforhør!!) Dersom det kommer fram at det f.eks er penger eller bare treghet som gjør at de ikke er gift enda, selv om de egentlig har lyst, så kan du jo foreslå at dere skal arrangere overraskelse for den ene. Jeg vil tro at de to kjenner hverandre så godt at den du prater med vet om dette blir godt mottatt av partneren.

Men husk at det finnes mennesker som ikke har noe behov for å gifte seg! Jeg har ei venninne som jeg vet bare vil være samboer, og det må jeg bare respektere for det har ikke jeg noe med!

Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var akkurat dette jeg fryktet skulle skje! :evil: Kan ikke dere som ikke har noen gode råd bare la være å skrive noe? Jeg har med vilje latt være å skrive noe om hva de selv tenker om dette, og hvor de står i forhold til å gifte seg, for det har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre...

Tror dere virkelig at dette ikke er gjennomtenkt?

Mei: Nei du har helt rett, men tenk deg nå da at vi har hatt en "dyp" samtale med dem...

Gjest: Jada, vi kjenner dem godt...

Tusenfryd: Hva om de faktisk ønsker at noen skal hjelpe dem på vei...

Gjest: Kanskje har vi allerede spurt om de ønsker et overraskelses bryllup...

Tufsa: Hvordan kan du si at det er helt bak mål? Det er jo ikke deg vi skal gifte bort! Jeg og mannen min er gift, og faktisk hadde jeg digga det om noen hadde ordna alt for meg! Vi gifta oss i all stillhet, kun fordi vi ikke orka alt maset før!

Noe mer dere lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd: Hva om de faktisk ønsker at noen skal hjelpe dem på vei...

Fint sett i gang da vel. Som jeg svarte deg i sted:

Du bør i hvert fall kjenne dem godt å vite at det fx er økonomi, at de har det for travelt el. som er den virkelige og egentlige årsaken til at de ikk har giftet seg.

Da er det vel ikke noe å lure på? Jeg tror ikke noen her inne ville hetse deg for dette, min mening var i alle fall å få deg til å tenke enda en gang gjennom hva du gjør.

Du må vite at dette ikke blir fryktelig feil. Vet du at det ikke blir det, så sett i gang.

Brudefolkets erklæringer skal skrives under av brudeparet, de skal blant annet skriver under på at de ikke er gift før, og hva de skal hete som gift.

Og så skal det sendes med fødselsattester for begge.

Dette skal sendes til den menigheten de tilhører. Som så skal sende det til menigheten de skal giftes i. Forlovererklæringer skal også sendes inn. Vet du hvem de ønsker som forlovere? Men du er jo gift selv, så dette vet du. Hvordan man kan fikse dette med egenerklæringer uten at de skjønner det, kan kanskje andre svare på. Mulig ting er annerledes om man skal gifte seg i Tinghuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du skrevet dette fra starten så hadde du sluppet sånne svar....

Hvis de virkelig ønsker et overraskelsesbryllup så er det jo bare å kjøre på! Når det gjelder papirene kan du jo bare ringe kirkekontoret eller byfogd og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var en av de som var litt negativ i sted. Men når du forteller litt mer så syns jeg det hører kjempemorsomt ut, og jeg syns det tyder på at man er en veldig god venn når man ordner noe sånt for hverandre.

Har ikke peiling på hvordan man gjør det med papirer og sånn, men ta en telefon til den kirken det gjelder - så får du sikkert vite mer om sånne praktiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes du bør droppe dette opplegget, Nora. Av alle svarene du har fått her er ingen positive og det er ikke så rart. Folk bør få bestemme selv om, når og hvordan de skal gifte seg. Vi sier jo ikke dette for å ødelegge for deg, Nora, men fordi de aller færreste kunne tenke seg et overraskelsesbryllup, noe også svarene du har fått her indikerer.

Det er hundre grunner til at du ikke bør gå videre med denne ideen og mange av dem er nevnt her. Det er jo en eller flere grunner til at de ikke allerede er gift, ikke sant? Selv om det kanskje "bare" er økonomiske årsaker, ville i hvert fall jeg blitt forbanna om noen hadde spleisa på et bryllup for meg uten min viten. Jeg ønsker å betale gildet selv (selvsagt tar man i mot hjelp fra foreldrene, dersom disse ønsker å bidra), for å vise familie og venner at jeg setter pris på dem. Jeg ville følt meg som en stakkar dersom noen hadde laget et bryllup av medlidenhet for meg, som "aldri" får gifta meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, *nora*, jeg synes ikke dette høres ut som noen god idè, men nok om det.

Før de kan gifte seg må det foreligge en ekteskapsbevilling. Dette fås ved å fylle ut de tidligere nevnte skjemaer, legge ved forloverklæringer og fødselsattester for begge. Papirene sendes så til den menigheten de tilhører (Dersom de skal gifte seg i kirken) eller byfogden/sorenskriveren (Dersom de skal gifte seg borgerlig).

Uansett MÅ de skrive under på papirene før de kan gifte seg.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppklarende svar. Synd det er ingen her som har vært med på dette før, som vet akkurat hvordan en kan gå frem. Men vi får sette oss ned og ringe rundt. Søsteren til henne er involvert, så fødselsattester gå sikkert bra å få tak i.

Nå er det ikke bare meg som står for dette, vi er en liten "komite" av venner som står de nær, og vi har alle pratet med dem begge, så vi vet mye om hvor de står. Siste gjest, det er ingenting dere kan skrive for å "ødelegge" :o for meg, men jeg blir litt oppgitt når det ikke går an å få svar, bare hets. Men jeg kan vel bare takke meg selv, som skrev hvorfor jeg ville vite det jeg lurte på :roll: Disse hundre grunnene til at vi ikke skal gjennomføre dette bryllupet, kan du bare holde for deg selv, det er jo synd å ikke gjennomføre det når vi vet at de faktisk har lyst å gifte seg, men pga økonomi, travel hverdag med jobb, barn o.l. ikke gir de overskuddet. Og selvsagt gjør man ikke sånt bare for gøy, men for at personene faktisk kunne tenkt seg at andre tok styringen og hjalp de!

Dine venner, gjest, kommer nok sikkert ikke å gjøre dette for deg, nettopp fordi du ikke ville likt det, og da vet de vel hvor du står...

Hadde du skrevet dette fra starten så hadde du sluppet sånne svar....

Kjære Engel... Nå var ikke spørsmålet mitt om alle dere andre syntes dette var greit eller ikke, men rett og slett om noen hadde kjennskap til hvordan en kan gå frem i slike situasjoner... Så derfor synes jeg svarene jeg fikk var urettferdige. Man skal jo ikke dømme på forhånd, heller... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode råd.. Men jeg syns du fikk så mye pepper, så jeg ville bare si at jeg syns det høres ut som en koselig ide og at vennene deres er heldige som har så gode venner!! Lykke til og håper alt ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Greit nok at du ønsker å gå vider med denne ville ideen, men uansett så skjønner jeg deg ikke når du faktisk giftet deg i stillhet selv for å slippe alt "mas" på forhånd, så gjør du dette for venner, som faktisk er enda mere jobb i og med at de ikke skal vite om det??

Forstå det den som kan.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du ønsker å gå vider med denne ville ideen, men uansett så skjønner jeg deg ikke når du faktisk giftet deg i stillhet selv for å slippe alt "mas" på forhånd, så gjør du dette for venner, som faktisk er enda mere jobb i og med at de ikke skal vite om det??

Forstå det den som kan.... :roll:

Nå har det seg slik at situasjonen har forandret seg siden jeg giftet meg, og vi er dessuten en liten gjeng som skal organisere alt, så jeg er ikke alene, slik det ville blitt om det var mitt eget bryllup jeg skulle organisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...