Governorswife Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Mannen og jeg har nettopp separert for rundt et halvt år siden, barna har delt fast bosted, bor annenhver uke hos begge foreldre og samarbeidet går greit. Det var i utgangspunktet jeg som ville ut av forholdet da vi hadde forsøkt alt, parterapi, kommunikasjonskurs osv uten hell, og da jeg til slutt ga opp og flyttet sa han at han synes det var helt forferdelig å ikke kunne være sammen med barna sine hver dag. Barna har 2-3 aktiviteter hver, som koster ganske mye og for å kunne opprettholde egen bolig og dele 50/50 på alle utgiftene ifm barna synes jeg det var rettferdig å gjøre en avregning på barnebidrag som vi gjorde med NAV sin kalkulator og laget en privat avtale. Han tjener nesten det dobbelte av meg. Vi hjelper hverandre ved å dele på oppfølging av aktiviteter også i de ukene vi ikke har barna, da får vi også hatt jevnlig kontakt med barna den uken de ikke bor hos den andre. Vi har også til nå vært fleksible ift å hjelpe hverandre med ekstra dager hvis en skal reise med jobb eller det skjer noe spesielt. Nå i det siste har eksen begynt og bli vanskelig når det gjelder dette, selv om det ikke er snakk om mange ganger vi bytter, han har kanskje hatt barna 3-4 dager ekstra og vi har som regel byttet slik at jeg har tatt igjen dette. Jeg synes derimot at det er litt pesete å hele tiden måtte finne en annen helg eller en annen dag for å bytte med, og tenker at jeg helt fint tar barna en helg ekstra når han trenger hjelp og at dette uansett vil jevne seg ut over tid. Men helt plutselig sier han nå at han synes at barnebidraget er så sure penger å gi til meg at han enten kommer til å avregne og trekke fra penger fra barnebidraget for de f.eks to dagene ekstra han har de når han nå tar de med på en overnattingshelg med håndballskolen. Tenker dere at dette er rettferdig? Jeg tenker at dette blir veldig smålig, å trekke fra 150kr når det faktisk er de store utgiftene som de svinedyre aktivitetene jeg trenger det bidraget til for å kunne dele på det. To ekstra dager med mat blir jo småpenger i forhold. Hvis det skal være så vanskelig at vi må bytte dag for dag så kommer det jo til å ende med at jeg heller spør min mamma om å passe barna når han heller vil betale meg 150kr mindre enn å være to dager ekstra sammen med barna sine. Hva tenker dere jeg bør gjøre eller si her? Ta han med på familiekontoret?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Synes det høres rett og timelig ut. Han er vel lei av at du bytter og styrer hele tiden. Anonymkode: ff365...7f1 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Kan du ikke bare holde deg til de avtalte tidene da? Anonymkode: 2803c...a36 5
Brunello Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 I utgangspunktet er det litt smålig. Samtidig forstår jeg han godt. Bruddet var ikke ønsket av han, og det er da kjipt å få dårligere økonomi fordi eksen tjener dårlig. 3
regine Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Det høres helt idiotisk ut, men hvis dere bytter dag for dag , så forstår jeg ikke hvorfor dette blir et tema. Er det ikke da sånn at antall dager ungene er hos hver av dere blir det samme, slik at det ikke betyr noe for det økonomiske? eller mener han at fordi han skal ha de en gang når de har aktiviteter som du ellers ville betalt for, fordi det opprinnelig var dine dager, så skal han ha fratrekk for den utgiften? Uansett - slutt å bytt. MÅ du absolutt gjøre noe de dagene ungene er hos deg, så ber du noen andre om hjelp. Da er problemet løst. Du kan også si- hvis han vil bytte - at det er greit, men du er ikke interessert i en stadig byttesirkel. Du kan selvsagt ta ungene ekstra, men det blir ikke noe "gjenbytte". Så snart den ene parten begynner med noe sånt som far i dette tilfellet, da er det like greit å bare holde seg strikt til avtalen. Det betyr også at det er "lov" til å si nei når den andre ber om bytte eller whatever. Avtalen ligger der, følg den, ferdig snakka. Mye mindre konfliktskapende enn evige forventinger om "fleksibilitet" og "bytting" og whatnot. 9
Brunello Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 regine skrev (Akkurat nå): Det høres helt idiotisk ut, men hvis dere bytter dag for dag , så forstår jeg ikke hvorfor dette blir et tema. Er det ikke da sånn at antall dager ungene er hos hver av dere blir det samme, slik at det ikke betyr noe for det økonomiske? eller mener han at fordi han skal ha de en gang når de har aktiviteter som du ellers ville betalt for, fordi det opprinnelig var dine dager, så skal han ha fratrekk for den utgiften? Uansett - slutt å bytt. MÅ du absolutt gjøre noe de dagene ungene er hos deg, så ber du noen andre om hjelp. Da er problemet løst. Du kan også si- hvis han vil bytte - at det er greit, men du er ikke interessert i en stadig byttesirkel. Du kan selvsagt ta ungene ekstra, men det blir ikke noe "gjenbytte". Så snart den ene parten begynner med noe sånt som far i dette tilfellet, da er det like greit å bare holde seg strikt til avtalen. Det betyr også at det er "lov" til å si nei når den andre ber om bytte eller whatever. Avtalen ligger der, følg den, ferdig snakka. Mye mindre konfliktskapende enn evige forventinger om "fleksibilitet" og "bytting" og whatnot. Dette skjer selvsagt fordi han er lei av å måtte betale bidrag når de har barna like mye. Mulig det også er andre forhold vi ikke vet om som irriterer han. Personlig ville jeg hatt null problem med å betale bidrag om bidraget utelukkende gikk til barna mine. Det hadde imidlertid vært bittert om en eventuell eks skulle fått bidrag til barna og brukt på seg selv. Av og til kan det være smart å ikke være rigid.
Ost Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Dersom dere har en konkret avtale så står vel antall overnattinger han har per måned der. At han påtar seg en ekstra eller to vil i mine øyne ikke ha noe å si for selve barnebidraget han betaler, da dette er fastsatt av avtalen - ikke noe som er "flytende, per måned". Dersom man har i avtalen at barnebidrag blir utregnet hver måned er det jo en annen sak, men ellers så er det vel fast. Vanskelig å si noe konkret uten å se avtalen. Du kan jo bare si at dere alltids kan sette inn slik at barnebidrag blir kalkulert hver mnd, men det kan jo ende opp med at han må betale mer, da, slik jeg forstår saken, i stedet for bare mindre.
Whistler Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 Governorswife skrev (1 time siden): Mannen og jeg har nettopp separert for rundt et halvt år siden,.................. Vi har også til nå vært fleksible ift å hjelpe hverandre med ekstra dager hvis en skal reise med jobb eller det skjer noe spesielt. Nå i det siste har eksen begynt og bli vanskelig når det gjelder dette, selv om det ikke er snakk om mange ganger vi bytter, han har kanskje hatt barna 3-4 dager ekstra og vi har som regel byttet slik at jeg har tatt igjen dette. Jeg synes derimot at det er litt pesete å hele tiden måtte finne en annen helg eller en annen dag for å bytte med, ........... Det har gått et drøyt eller snaut halvår, og bytting av dager ser ut til å skulle bli en innarbeid praksis. Det kan se ut som om det er du som i de fleste tilfellene ønsker å "bytte" dager fordi det passer best til det du holder på med. Det ser også ut om om du ikke er helt villig til at det skal være et regelrett bytte, men tror at det skal jevne seg ut etter hvert. Det kommer det ikke til å gjøre. Mitt råd er å følge avtalen slavisk så det ikke ender opp med at du drar han til familievernkontoret og ender opp med at han får flere dager enn deg og mindre bidrag. 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Hvor ofte ber du om at gan har barna ekstra? Det høres ikke ut som reelle bytter på måten du skriver. Tenker han forsøker å få forutsigbarhet ved å kreve refusjon i bidrag. Hva synes barna om at det endres hele tiden? om økonomien er stram er en mulighet å selge huset og kjøpe en rimeligere leilighet. Anonymkode: b5b8e...dac 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Jeg forstår godt at han er lei når det alltid er han som må være fleksibel og ikke du. Det er du som ikke holder deg til avtalt samvær og han som stadig må endre planer fordi du plutselig har noe annet å gjøre. I tillegg er dette uforutsigbart for barna har du tenkt på hva som er deres beste? Du snakker om at han er smålig. Jeg synes du heller skal se nøyere på din egen rolle i dette. For dette er ikke en faktisk bytteordning hvor dere hjelper hverandre, dette er du som forventer at han skal organisere livet sitt etter din timeplan. Den urimelige her er bare deg. Anonymkode: 40107...e7b 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Noen erfaringer som mine nå voksne barn kom med ang dette med "å bo i koffert mellom foreldre" ha byttedag på en ukedag slik at helgen er "ro" følg avtalen slavisk, det er enklere å forholde seg til for barna når det er forutsigbart ikke diskuter penger og bidrag eller hvem som skal betale hva og hvem som betalte sist - ha en klar avtale. Dersom du ønsker at barna går på turn er det din kost, om far ønsker de går på fotball er det hans kost å dekke. dersom det er store utgifter som konfirmasjon og dere ikke kan bli enig, ha to selskap... dersom dere har to av alt betaler du for det som er hos deg og han for det som er hos seg og barna har på de klærne de byttet i hver gang de går mellom hjemmene ikke ha privat avtale på bidrag, la det gå via NAV så er det mindre å krangle om Anonymkode: c376b...86a 2
Hr. Aktiv Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Det beste er vel at barna bor til ham og du får fullt bidrag slik at du blir fornøyd. 1
regine Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 Brunello skrev (53 minutter siden): Dette skjer selvsagt fordi han er lei av å måtte betale bidrag når de har barna like mye. Mulig det også er andre forhold vi ikke vet om som irriterer han. Personlig ville jeg hatt null problem med å betale bidrag om bidraget utelukkende gikk til barna mine. Det hadde imidlertid vært bittert om en eventuell eks skulle fått bidrag til barna og brukt på seg selv. Av og til kan det være smart å ikke være rigid. Iflg startinnlegget til TS så tjener mannen omtrent dobbelt så mye som henne. Da er det rett og rimelig at han tar en større andel av den økonomiske forsørgelsen, dette går jo til barna. Jeg forstår ikke denne motstanden mange menn synes å ha mot å være med på å forsørge sine egne barn. Poenget med bidragsreglene (hvis man gidder å lese feks forarbeidene) er jo nettopp at barnas økonomiske situasjon skal lide minst mulig etter et brudd. Og derfor vil det være en viss overføring fra den som har mest til den som har minst ved skjevhet i inntekt. Uanvhengig av samværsbrøk. Ikke fordi barna skal ha det helt likt hos begge foreldrene med ulik økonomisk ballast, men for at forskjellen ikke skal bli for stor fra det ene hjemmet til det andre. Men dette unner visst ikke en del menn sine barn, merkelig nok. Og så gjemmer de seg bak at det er eksen som forvalter pengene, dvs at hun da får "mer å rutte med som ikke går til barna". 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 Dere har barna halvparten hver. Hvorfor skal du kreve barnebidrag da? Kan du ikke gå i dialog med eksen din og finne ut hvordan dere i samarbeid kan løse utgiftene med aktivitetene? Skjønner at mannen blir forbanna! Anonymkode: 926c0...25b 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 regine skrev (6 minutter siden): Iflg startinnlegget til TS så tjener mannen omtrent dobbelt så mye som henne. Da er det rett og rimelig at han tar en større andel av den økonomiske forsørgelsen, dette går jo til barna. Jeg forstår ikke denne motstanden mange menn synes å ha mot å være med på å forsørge sine egne barn. Poenget med bidragsreglene (hvis man gidder å lese feks forarbeidene) er jo nettopp at barnas økonomiske situasjon skal lide minst mulig etter et brudd. Og derfor vil det være en viss overføring fra den som har mest til den som har minst ved skjevhet i inntekt. Uanvhengig av samværsbrøk. Ikke fordi barna skal ha det helt likt hos begge foreldrene med ulik økonomisk ballast, men for at forskjellen ikke skal bli for stor fra det ene hjemmet til det andre. Men dette unner visst ikke en del menn sine barn, merkelig nok. Og så gjemmer de seg bak at det er eksen som forvalter pengene, dvs at hun da får "mer å rutte med som ikke går til barna". Helt uenig! Bidragskalkulatoren blir helt feil! eksempel: Barna bor fast hos far. Kun samvær med mor annenhver helg. Far tjener 900.000,- og mor 470.000,-. I følge kalkulatoren til NAV skal mor betale kr 0,- i bidrag. Far har alle utgifter med barna pga han tjener mer. rettferdig? Anonymkode: 926c0...25b 1
regine Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt uenig! Bidragskalkulatoren blir helt feil! eksempel: Barna bor fast hos far. Kun samvær med mor annenhver helg. Far tjener 900.000,- og mor 470.000,-. I følge kalkulatoren til NAV skal mor betale kr 0,- i bidrag. Far har alle utgifter med barna pga han tjener mer. rettferdig? Anonymkode: 926c0...25b i lys av at far faktisk tjener det dobbelte (ca) av mor, så ja, dette er rettferdig. Mor skal jo da betale for barna når de er hos henne, mat, aktiviteter etc, så helt uten utgifter er ikke hun heller. Dette tar jo bidragskalkulatoren hensyn til, altså gir mor et samværsfradrag fordi også hun skal ha midler til å forsørge barna når de er hos henne. Da bidragsreglene ble endret for bortimot 20 år siden, var dette en kampsak blant fedre - nettopp med argumentet at når de måtte betale så mye bidrag, så hadde de ikke råd til å ha barna hos seg. Løsningen på det ble et samværsfradrag, satt ifht antall dager man har samvær. 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 regine skrev (Akkurat nå): i lys av at far faktisk tjener det dobbelte (ca) av mor, så ja, dette er rettferdig. Mor skal jo da betale for barna når de er hos henne, mat, aktiviteter etc, så helt uten utgifter er ikke hun heller. Dette tar jo bidragskalkulatoren hensyn til, altså gir mor et samværsfradrag fordi også hun skal ha midler til å forsørge barna når de er hos henne. Da bidragsreglene ble endret for bortimot 20 år siden, var dette en kampsak blant fedre - nettopp med argumentet at når de måtte betale så mye bidrag, så hadde de ikke råd til å ha barna hos seg. Løsningen på det ble et samværsfradrag, satt ifht antall dager man har samvær. Mener du dette? Om eksempelet endres til at mor har barna må får betale 14.000,- i utgifter hver måned. Skattefritt rett til mor. Kalkulatoren tar ikke hensyn til fars utgifter. Ergo kan han risikere å måtte selge huset. Dersom far får bedre betalt øker bidraget. Det samme om mor tjener mindre. Ergo så lønner det seg å få barn med en som tjener godt, få mange barn, ha barna mest og sørge for å tjene lite. Helst ikke jobbe i det hele tatt. Anonymkode: 926c0...25b 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 regine skrev (3 minutter siden): i lys av at far faktisk tjener det dobbelte (ca) av mor, så ja, dette er rettferdig. Mor skal jo da betale for barna når de er hos henne, mat, aktiviteter etc, så helt uten utgifter er ikke hun heller. Dette tar jo bidragskalkulatoren hensyn til, altså gir mor et samværsfradrag fordi også hun skal ha midler til å forsørge barna når de er hos henne. Da bidragsreglene ble endret for bortimot 20 år siden, var dette en kampsak blant fedre - nettopp med argumentet at når de måtte betale så mye bidrag, så hadde de ikke råd til å ha barna hos seg. Løsningen på det ble et samværsfradrag, satt ifht antall dager man har samvær. Husk på at far trolig betaler mer skatt, så hva han faktisk får utbetalt er trolig ikke dobbelt så mye som det ts får utbetalt i lønn. Ved beregning av bidrag så ser man på inntekt før skatt. Anonymkode: af6b8...554 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 I utgangspunktet rett og rimelig, men kanskje smålig likevel. jeg har ett stebarn, bidraget er regnet ut av nav ut fra samværskontrakten. Mor flytter, bytter og sturer og ordner med samværet hele tiden. Det er et mas og et stress, og i realiteten har vi en samværsklasse over den som er satt av nav. Likevel er vi glade for all ekstra tid vi har med barnet og det kunne ikke falt med inn å endre på bidraget selvom bidraget er sure penger for oss. Vi har dårlig økonomi og betaler i praksis mye mer enn det vi skal. Om vi krangler på bidraget vil mor antagelig krangle på samværet, så av frykt for å miste ekstra tid med barnet lar vi det være. Anonymkode: 48868...047 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husk på at far trolig betaler mer skatt, så hva han faktisk får utbetalt er trolig ikke dobbelt så mye som det ts får utbetalt i lønn. Ved beregning av bidrag så ser man på inntekt før skatt. Anonymkode: af6b8...554 Helt riktig! og hvis fra tjener 900.000,- betaler han 43% skatt. Anonymkode: 926c0...25b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå