AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #41 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har en veldig vond situasjon nå. Mitt barn ble mobbet på skolen, nå er det slutt på mobbingen men det har resultert i utestenging. Læreren tok opp problemet i klassen og pekte ut de som mobbet henne foran hele klassen. Dette ble bare verre og de utestengte henne totalt. Dette har resultert i nedstemthet/ depresjon hos min datter og hun har en del fravær da hun mistrives på skolen. vi har hatt møter med skolen og tiltak er skrevet ned. Men ikke gjennomført fra skolen sin side. Jeg har kontaktet helsesøster og ppt for hjelp. Helsesøster snakker ukentlig med henne. mJeg tar kontakt med skolen i ny og ned for å ha en dialog om situasjonen. Føler de gjør seg utilgjengelig og ringer meg heller ikke tilbake. Hun er nå henvist til bup for behandling av nedstemtheten. Jeg har ikke hatt noe kontakt med skolen på en måned, kun på sms om jeg tar kontakt og spør hvordan det går. i dag fikk jeg brev fra barnevernet. Bekymringsmelding fra skolen om fravær. kjenner jeg er helt satt ut, sint, skuffet, redd og alt på en gang. Barnevernet?? Jenta er deprimert og har et helse apparat rundt seg nå som også skolen er informert om. Skolen har ikke tatt kontakt med meg ang dette. Da mobbesaken var avsluttet for 6 uker siden hørte vi ingenting. I forrige uke ba jeg rektor om et evalueringsmøte etter mobbesaken for å snakke om hva de har gjort, hva som har fungert/ ikke fungert, hva vi må jobbe videre med osv. rett og slett status. Jeg hørte ingenting. i dag får jeg brev fra barnevernet. Føler tilliten til skolen er lik null nå. Vi er en ressurssterk familie. Forutsigbarhet, er sammen med barna, de har alt av klær og utstyr, kjærlighet og trygghet. Jeg skjønner ingenting Anonymkode: 74b20...0b7 Mobbing har jo ikke avtatt, men fortsatt. Utestengelse er mobbing. Skolen har her gjort en elendig jobb og du bør klage dette inn til kommunedirektøren. En lærer som peker ut mobbere forran en hel klasse og tror det skal hjelpe, har ikke lest seg opp på forskning rundt området. Du kan tipse denne læreren om arbeid rundt dette temaet på f.eks uis som har mye om det med et trygt skolemiljø. La bv komme og legg frem saken og din dokumentasjon. Dette er bare pinlig for skolen. Anonymkode: b704a...16a 12
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #42 Skrevet 18. november 2021 Anmeld skolen og foreldrene til mobberne til politiet og flytt til et annet sted. Anonymkode: 55788...e15 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #43 Skrevet 18. november 2021 Dette er et klart lovbrudd fra skolens side og burde meldes til Statsforvalteren. Det er et brudd på opplysningsplikten å melde uten din godkjenning når det gjelder høyt skolefravær. Dette er er stort tillitsbrudd fra skolens side, og en enorm tilleggsbelastning fra skolens side. Vær klar over at dersom du takker ja til hjelpetiltak fra barnevernet kan ikke Statsforvalteren behandle klagen. Men du må møte barnevernet på en god måte, vær ærlig og la de også kontakte instansene som allerede er involvert slik at dere kan få avsluttet saken. https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» https://www.tv2.no/a/11945494/ Anonymkode: a4d41...2eb 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #44 Skrevet 18. november 2021 Les deg forresten opp på opplæringsloven §9-A. Du må klage inn skolen for brudd på retten til et godt psykososialt miljø også. Bor du i en storby kan datteren din få gratis juridisk bistand hos Barnas jurist. Hvis dere trenger hjelp til å klage, ha med bistand på møter o.l. Anonymkode: a4d41...2eb 2
FjellFrua Skrevet 18. november 2021 #45 Skrevet 18. november 2021 Jeg har opplevd det samme. To ganger, faktisk. Punkt 1. Skolen har ikke lov til å sende bekymringsmelding uten å si fra til foreldrene, hvis de ikke er bekymret for alvorlig omsorgssvikt, eller mishandling. Det er de ikke her. Dermed har de brutt taushetsplikten. For det er ikke slik at det holder å være bittelitt bekymret. Men dette er noe skolene ofte ikke har klart for seg, og de tror at det er bare å melde i hytt og gevær. Skolen SKAL ha snakket med deg først, og du skal ha sagt at det er ok at de sender bekymringsmelding. Punkt 2. Dette går bra. Det ordner seg. Her er iallefall barnevernet veldig klar over hvordan skolen bruker barnevernet, for å slippe å gjøre noe selv, og for å holde sin egen rygg ren. Veldig bra at du snakker med fastlegen, fastlege har vært helt fantastisk for å holde samarbeidet her i vår sak iallefall. Og vær åpen og ærlig med barnevernet, og poengter at du ikke fikk høre noe før mld ble sendt. Her er barnevernet inne nå, eneste er for å hjelpe til med samarbeid med skolen... De er ikke bekymret for omsorgen her hjemme, men hadde de henlagt enda en gang, så hadde det bare kommet enda en mld fra skolen.. Jeg skriver under nick, så du kan sende meg en PM hvis du vil. Jeg er ikke barneverns-motstander, men jeg kan endel om det systemet nå, etter å ha hatt et barn som har slitt med skolevegring, og som ikke har fått hjelp over mange mange år. 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #46 Skrevet 18. november 2021 Det kan være lurt å være åpen for at flere instanser må og bør på banen i vanskelige saker - også bv. Skolens primære oppgave er utdanning, og de har slett ikke kompetanse innen alt, noe mange foreldre synes å tro! Det er veldig mange som skriker ut at skolen ikke gjør jobben sin når det er snakk om mobbesaker. Vel; skolen kommer sørgelig til kort om ikke f.eks foreldregruppa er med på jobben. Vi har et kollektivt ansvar! Mye skjer på fritida og i sosiale medier. Mange tenker at mitt barn velger selv hvem de vil være sammen med/be i bursdag osv. Selv om skolen kan legge føringer for hvem som skal samarbeide med, være på gruppe med o.l, betyr ikke at de blir venner!? Tvert imot går vel ofte mobbing over i nettopp ignorering og utestenging, fordi da gjør de jo ikke noe? Skolen har også taushetsplikt, og kan ikke informere om alt de gjør. Det blir ofte tolket som at " de gjør ingenting"! Jeg spurte i en lignende tråd om noen hadde konkrete forslag til hva slags tiltak de mener kan være aktuelle på en skole. Ingen svarte! Kanskje noen i denne tråden har konstruktive forslag? Det hadde vært interessant å lese! Målet er vel at alle skal ha det bra - ikke å "ta" skolen?! Anonymkode: 487ea...5bd 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #47 Skrevet 18. november 2021 Skolen er pliktig å melde, hvis fravær er høyt. Selv om det er vanskelig, så ville jeg ha vurdert å flytte eller bytte skole på ungen. Hvis de har prøvd, men saken blir værre, så skal det sjukt mye til at det blir bedre. Anonymkode: 4b5bc...293 2
Gjest Alterego666 Skrevet 18. november 2021 #48 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bør jeg kontakte skolesjefen i kommunen? Fylkesmannen? Om skolens håndtering av saken? Eller vil det gjøre vondt verre? jeg vil hvertfall ta med meg legen vår på møte med skolen neste uke. Anonymkode: 74b20...0b7 Du bør møte BVT med hevet hode og forklare situasjonen. Skolen er pliktig å varsle barnevernet ved høyt fravær. Husk at BVT er der for barnet, ikke for skolen.
NeverMore Skrevet 18. november 2021 #49 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ser på barnevernet som en instans der barnet ikke har det bra hjemme. Noe hun har. Jeg skal til fastlegen min i morgen og skal snakke med henne om hele greia. Hun kjenner jo til situasjon med datteren min da det er hun som har henvist til bup Anonymkode: 74b20...0b7 De er ikke bare det. Vi hadde hjelp av dem da skolen nektet å godta min sønns diagnose, selv om BUP, PPT og legen snakket med dem i forbindelse med diagnosesettingen. Skolen kvitterte med å melde oss inn til barnevernet. Det som skjedde, var at vi fikk god hjelp av dem til å håndtere skolen, de fant ingenting å sette fingeren på hjemme. Så det trenger ikke være en dårlig ting dette, bruk barneverntjenesten, vis dem dokumentasjonen du har. Og du har BUP med på laget. 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #50 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er et klart lovbrudd fra skolens side og burde meldes til Statsforvalteren. Det er et brudd på opplysningsplikten å melde uten din godkjenning når det gjelder høyt skolefravær. Dette er er stort tillitsbrudd fra skolens side, og en enorm tilleggsbelastning fra skolens side. Vær klar over at dersom du takker ja til hjelpetiltak fra barnevernet kan ikke Statsforvalteren behandle klagen. Men du må møte barnevernet på en god måte, vær ærlig og la de også kontakte instansene som allerede er involvert slik at dere kan få avsluttet saken. https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» https://www.tv2.no/a/11945494/ Anonymkode: a4d41...2eb Ikke brudd på opplysningsplikten, men meldeplikten Anonymkode: 7c309...e02
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #51 Skrevet 18. november 2021 Det er skolen barnet mistrives på, og skole har sendt bekymringsmld på seg selv da? Skolen vet om mistrivselen og vet om fraværet. Men allikevel sender bekymringsmld? Ja, det er MISTILLIT på høyt plan! Dette hadde jeg ikke latt skolen slippe unna med. Det er skolen som ikke klarer å løse saken! Husk at mobbing kan politianmeldes. Anonymkode: 62079...84a 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #52 Skrevet 18. november 2021 Er skolebytte vurdert? Ikke pga meldingen til bv men pga mibbingen Anonymkode: 7c309...e02
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #53 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror det automatisk blir meldt til barnevernet ved veldig stort fravær. Det er jo en måte å få hjelp på også! Du mister ikke omsorgen av det. De er ofte god støtte på ansvarsgruppemøter. Anonymkode: 4c5b6...33d Hvor mye fraver er det da? Altså nå med korona har det blitt mer fravær her. Før korona var det jo ikke noe. Anonymkode: 398f6...7da
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #54 Skrevet 18. november 2021 Har du tenkt på å bytte skole? Anonymkode: 9f326...579
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #55 Skrevet 18. november 2021 Når eleven har høyt fravær (bufdir.no) Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) - Kapittel 2. Grunnskolen - Lovdata Sitat Dersom ein elev utan å ha rett til det har fråvære frå den pliktige opplæringa, kan foreldra eller andre som har omsorg for eleven, straffast med bøter dersom fråværet kjem av at dei har handla forsettleg eller aktlaust. Anonymkode: 4da5b...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #56 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 80% av barn blir mobbet en eller annen gang. De er kanskje bekymret for at du har satt igang hele helseapparatet og ikke ser datteren din. Tips er å se karrieremoren på tv serien kongsvik videregående Anonymkode: 93aa5...92a 🤔 Anonymkode: 7c309...e02 2
spegel Skrevet 18. november 2021 #57 Skrevet 18. november 2021 Vet du hva, her har du ingenting å frykte. Ikke bekymre deg for barnevernet kjære deg. De kan være en god støtte og hjelp for dere i kontakt med skolen. Skolen har faktisk brutt taushetsplikten sin ved å sende denne bekymringsmeldingen. Det kan du klage inn til statsforvalter. Skolen har meldeplikt ja, men kun i alvorlige saker der de mistenker alvorlig omsorgssvikt. I alle andre saker (som for eksempel denne saken) skal bekymringsmeldingen sendes i samarbeid med foreldrene. Det skolen driver med her er alvorlig brudd på taushetsplikt, samt misbruk av bv ' s ressurser. Dette har vært mye i media i det siste, rart at rektor på skolen ikke har fanget det opp. 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #58 Skrevet 18. november 2021 spegel skrev (1 time siden): Vet du hva, her har du ingenting å frykte. Ikke bekymre deg for barnevernet kjære deg. De kan være en god støtte og hjelp for dere i kontakt med skolen. Skolen har faktisk brutt taushetsplikten sin ved å sende denne bekymringsmeldingen. Det kan du klage inn til statsforvalter. Skolen har meldeplikt ja, men kun i alvorlige saker der de mistenker alvorlig omsorgssvikt. I alle andre saker (som for eksempel denne saken) skal bekymringsmeldingen sendes i samarbeid med foreldrene. Det skolen driver med her er alvorlig brudd på taushetsplikt, samt misbruk av bv ' s ressurser. Dette har vært mye i media i det siste, rart at rektor på skolen ikke har fanget det opp. Jeg kontaktet statsforvalteren i dag og har meldt inn saken. Vi gikk gjennom alt sammen, og det er mange brudd allerede på det som er skjedd. Anonymkode: 74b20...0b7 13
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #59 Skrevet 18. november 2021 Typisk offentlige skoler når de ikke gidder å gjøre det de må for at elever skal ha det bra. Det enten det er barn med spesialbehov eller barn som mobbes. Og det vil ikke bli bedre heller så lenge hun går på samme skole. Bv har selv gått ut i ulike saker i avisene opp gjennom årene og sagt at dette ikke er deres jobb, og at skolene bruker dem feil så det tar opp unødvendige ressurser. Anonymkode: 9e256...05d 4
Rosatoast Skrevet 18. november 2021 #60 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en veldig vond situasjon nå. Mitt barn ble mobbet på skolen, nå er det slutt på mobbingen men det har resultert i utestenging. Læreren tok opp problemet i klassen og pekte ut de som mobbet henne foran hele klassen. Dette ble bare verre og de utestengte henne totalt. Dette har resultert i nedstemthet/ depresjon hos min datter og hun har en del fravær da hun mistrives på skolen. vi har hatt møter med skolen og tiltak er skrevet ned. Men ikke gjennomført fra skolen sin side. Jeg har kontaktet helsesøster og ppt for hjelp. Helsesøster snakker ukentlig med henne. mJeg tar kontakt med skolen i ny og ned for å ha en dialog om situasjonen. Føler de gjør seg utilgjengelig og ringer meg heller ikke tilbake. Hun er nå henvist til bup for behandling av nedstemtheten. Jeg har ikke hatt noe kontakt med skolen på en måned, kun på sms om jeg tar kontakt og spør hvordan det går. i dag fikk jeg brev fra barnevernet. Bekymringsmelding fra skolen om fravær. kjenner jeg er helt satt ut, sint, skuffet, redd og alt på en gang. Barnevernet?? Jenta er deprimert og har et helse apparat rundt seg nå som også skolen er informert om. Skolen har ikke tatt kontakt med meg ang dette. Da mobbesaken var avsluttet for 6 uker siden hørte vi ingenting. I forrige uke ba jeg rektor om et evalueringsmøte etter mobbesaken for å snakke om hva de har gjort, hva som har fungert/ ikke fungert, hva vi må jobbe videre med osv. rett og slett status. Jeg hørte ingenting. i dag får jeg brev fra barnevernet. Føler tilliten til skolen er lik null nå. Vi er en ressurssterk familie. Forutsigbarhet, er sammen med barna, de har alt av klær og utstyr, kjærlighet og trygghet. Jeg skjønner ingenting Anonymkode: 74b20...0b7 Her hadde jeg faktisk bare bytta skole, for deres del og for dattera di sin skyld. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå