AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Hei Jeg er ei mamma til ei 24 år gammel jente som brukte alkohol etter sorgtap i fjor. Hun har vært avholds i snart ett år. Hun har vært på et AA-møte, men hun følte hun ikke kjente seg igjen i de historiene som ble delt der fordi folk var 50+. Hun var veldig motivert i starten og en god stund. Ønske var så stort over å slutte å drikke. Jeg så under den perioden at hun hadde det så mye bedre. Hun strålte rett og slett. Nå ser jeg at hun stråler mindre og mindre. Jeg tror ikke hun drikker, men jeg ser hun ikke har det så bra. Det er logisk å tenke at det er mørketiden og at høytid nærmer seg. Hun har slitt i julen de siste åra. Følelsene forsterker seg hos henne, slik som mange andre også kjenner seg igjen i. Men jeg har ikke sett noe tegn til at hun drikker. Vi har åpen dialog sammen. Det var hun som kom til meg å sa hun hadde et alkoholproblem for snart ett år tid siden, jeg hadde sett tegn til det, så ble lettet da hun kom til meg. Nå ser jeg ingen tegn. Men burde jeg være redd for at hun starter å drikke igjen? Hva kan jeg i såfall gjøre hvis hun begynner? Anonymkode: 23a6a...f5a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Spør om hun tar d-vitamin tabletter. Du kan også kjøpe en dagslyslampe til henne, den typen laget nettopp for lysterapi, om hun sliter litt med vinterdepresjon. Har hun noe å glede seg til? Noe å se frem til? Har hatt et litt trøblete forhold til alkohol selv, og det hjelper om jeg har noe å se frem til. Det hjelper også å trene og spise sunt, for da føler jeg meg generelt bra. Får automatisk bedre holdning og mer energi av det. Kanskje du kan få henne med på noe fysisk? Si at du har lyst til å lære å buldre, og spør om hun ikke kan bli med for du synes det er litt skummelt å dra alene. Flott at dere har en så åpen dialog. Hun må jo finne sunne måter å takle sånt på selv, ta gode valg for seg selv, men ser du at hun sliter litt, så er det ikke dumt å dytte henne litt i riktig retning siden dere har et godt forhold. Anonymkode: 4e46d...3fb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 Kan du ikke snakke med henne og si at du ser at hun ikke har det så bra lenger? Anonymkode: d3f95...acd
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Snakk med henne og spør om hvordan hun har det. Fortell henne at du er bekymret for henne. Om hun har psykiske problemer med rus (behøver ikke å drikke lenger, men man kan ha et russug) så finnes TSB. Det er det samme som DPS, men med rusavhengighet. Da får hun en psykolog å snakke med. Rus og psykisk uhelse henger sammen. Anonymkode: a7438...4de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå