Gå til innhold

kr. 2738,- for gearoljeskift !


Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Skybe skrev (På 17.11.2021 den 20.41):

Poenget er kostandene. ! ! 

Burde selvsagt bedt om eit pristilbud først, og samanlignet det med andre tilbud. 

Det kan her  reises spørsmål om prisen på oljen, og  tidsbruken.

Å bruke 1 time på å løse 2 muttere, tappe ned oljen, og fylle oppatt 2.5 l. burde ta maks 30 min.

Verkstedet kunne, og  med fordel bestilt rimligere  Gearolje ettersom det var snakk om eldre bil.

 

vel nå er det en kjent sak at enkelte verksteder suger penger ut av kundene! og ikke alle som er klar over hvor lang tid eller hvordan olje tappes i bil! hvordan ber du om pristilbud?

Anonymkode: 01dea...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 21.42):

Antar det er elbil? Har gammel bil selv. Antar verditapet på din er verdien av min, hvert år. Mer det første... Så lever med kostnadene til oljeskift jeg... 😂

Anonymkode: 1c4dc...34a

mindre verdi, mindre kostnader på verksted?

Anonymkode: 01dea...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (15 timer siden):

Bilverksted er kostbart ja. Spesielt om man ikke forhører seg om pris først.

Det koster å ha folk i arbeid. 

Det koster å ha lokaler.

Det koster å ha diagnoseutstyr.

Det koster å ha lisenser til diverse systemer, både regnskap og tekniske data.

Det koster å ha billøftere.

Det koster å ha bremseprøver.

Det koster å kjøpe håndverktøy.

Det koster å kjøpe spesialverktøy.

Det koster å være med i en kjede.

Det koster å kurse ansatte.

Som kunde er man ofte tjent med å finne de som har lavest kostnader. Det er gjerne de som driver alene uten ansatte. 

 

 Har arb. som bilmek. 30 år m/ motor-og understellsreprasjoner ved henholdvis  både tyngre-og lette kjøretøy, og stått for oppfølgning av EU-kontroller.  Måtte etterhvert kaste inn håndkleet å skifte jobb på grunn av stress,og belastningskader. Har nå forlengst gjordt min borgerplikt etter 48 års yrkesaktivitet, og mye har  utvilsamt endret seg til det  bedre, men mye har også endret seg til det langt dårligere. 

Lov om godkjenning av bilverkstader vart innført 1967  med påskriften "Autorisert verksted", og herunder også krav til byggninger,  kompetanse teknisk leder, og utsyr.  Oppgradering av personell, og utsyr må skje kontinuerlig ettersom bilparken også endres endres raskt. 

Bilmekanikere før måtte tidligere vera lydhøre ettersom de ofte stilte diagnose igjennom øre og ærfaring.  Oljeskift på motorer , gearkasse , og  overhaling av startere, dynamoer, motorer, radiatorer,vindusheiser, var hverdagskost.  Idag er det datamaskinen som skal stille diagnosene, og det er bruk,og kast av deler.  Bilmekaniker  er eit  håndverksyrke,og  livsnerven innenfor verkstadene,men i norge har håndverksyrker vert nedpriortert i mange år til fordel for akademiske utdannelser.   

1998 bestemte  byråkratene i Brussel  at det skulle innførest jevnleg  EU-kontroller av alle biler, og kravene til utstyr, tekniske ledere m.v skulle skjerpes.  Norge er blandt de land som håndhever EU-reglene strengest. Norske  veier er bl.a.  blitt innvadert  av utenlanske vogntok som har ligget strødd langs veiene, og  ikkje bare med dårlege dekk, men også jevnt over  svært i dårlig teknisk standard.  

Norske bileiere blir idag  flådd økonomisk m/ høye verkstadpriser, bomavgifter, bensinpriser, avgifter, delepriser etc.

 

 

  

 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (6 minutter siden):

 Har arb. som bilmek. 30 år m/ motor-og understellsreprasjoner ved henholdvis  både tyngre-og lette kjøretøy, og stått for oppfølgning av EU-kontroller.  Måtte etterhvert kaste inn håndkleet å skifte jobb på grunn av stress,og belastningskader. Har nå forlengst gjordt min borgerplikt etter 48 års yrkesaktivitet, og mye har  utvilsamt endret seg til det  bedre, men mye har også endret seg til det langt dårligere. 

Lov om godkjenning av bilverkstader vart innført 1967, og herunder også krav til byggninger,  kompetanse teknisk leder, og utsyr med vidare oppfølgning.  Oppgradering av personell, og utsyr må skje kontinuerlig ettersom bilparken også endres.  En bilmekaniker  måtte tidligere vera lydhør, og så han kunne stille den rette diagnosen.  Oljeskift på motorer , gearkasse , og   overhaling av startere, dynamoer, motorer, radiatorer,vindusheiser, etc.  var hverdagskost.  Idag er det datamaskinen som skal stille diagnosene, og det er bruk,og kast av deler.  Bilmekaniker  er håndverksyrker,og   livsnerven innenfor verkstadene,men i norge har håndverksyrker vert nedpriortert i mange år til fordel for akademiske utdannelser.   

1998 bestemte  byråkratene i Brussel  at det skulle innførest jevnleg  EU-kontroller av alle biler, og kravene til utstyr, tekniske ledere m.v skulle skjerpes.  Norge er blandt de land som håndhever EU-reglene strengest. Norske  veier er bl.a.  blitt innvadert  av utenlanske vogntok som har ligget strødd langs veiene, og  ikkje bare med dårlege dekk, men også jevnt over  svært i dårlig teknisk standard.  

Norske bileiere blir idag  flådd økonomisk m/ høye verkstadpriser, bomavgifter, bensinpriser, avgifter, delepriser etc.

 

  

 

Har et tiår på baken i faget jeg også. Da var jeg dritt lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (8 timer siden):

Har et tiår på baken i faget jeg også. Da var jeg dritt lei.

Dei fleste bilmekanikere blir "utbrendt"  i faget lenge før pensjonsalderen.

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle de som klager på pris hos fagfolk; gjør det selv og slutt å klage - det er helt innafor å betale for en tjeneste. 

Anonymkode: 0abee...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Til alle de som klager på pris hos fagfolk; gjør det selv og slutt å klage - det er helt innafor å betale for en tjeneste. 

Anonymkode: 0abee...c1c

Synes det er helt greit å klage på prisnivået. Men man kan jo gjøre litt selv for å redusere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Til alle de som klager på pris hos fagfolk; gjør det selv og slutt å klage - det er helt innafor å betale for en tjeneste. 

Anonymkode: 0abee...c1c

Håndverksarbeiderne er ikkje blandt de høytlønte i  Norge idag, og de fortjener hver en krone.

Problemet idag er  at det er formange  ledd som også skal ha sin lønn av det fagarbeiderne gjør, og de er ikkje så  ineffektive ,men  de har ofte jevnt over   høyere lønn en fagarbeideren.  

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...